Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halsen kan jag inte uttala mig om, men en faktor att ta hänsyn till gällande Malte-avkommor är att det är ganska nära linjeavel...Morfar och farfar är helbröder. Det är extra viktigt att spä ut dessa anlag för att bredda avkomman.
En Malteavkomma som inte har kort hals iaf... http://www.fnhskane.se/?page_id=282 Hästen Zimra!
Vi har två malte-avkommor. Båda har kort hals, har inte sett så många fler men alla våra andra är lite mer harmoniskt byggda. Kanske bara är kombinationen vårt sto + malte som gav oproportionerligt korta halsar.

Jaha, så har vi fått tränarhjälp med körningen då. Vi jobbade med att jag ska hålla en jämn kontakt med bettet, för när jag lättar av och ger utrymme så driver bogarna iväg och vi tappar den raka linjen. Fick byta tömfattning till tygelfattning istället och då helt plötsligt hade jag bättre känsla i handen och kunde jobba bättre med att bara krama tömmen med fingrarna istället för att röra hela armen. Intressant då jag i körningen alltid haft tömmen mellan pekfingret och långfingret och känner mig bekväm med det, men uppenbarligen är mina muskler/nerver/whatever så programmerade på att ha tygel/töm mellan lillfinger och ringfinger att jag har bättre koll på vad jag gör då. I alla fall när jag fått koll på mig själv och min tömhantering så blev det mycket enklare att komma rätt på konor och bestämma riktning. Ny träning om en vecka och genrep inför tävling nästa helg.

Idag har Tolle fått dra träd. Min man drog upp träden med traktorn så jag tänkte bidra genom att dra undan träden med hästen. Jag insåg ganska fort att han inte har tekniken. Han drog småsly för 7 år sen, så han är ju eg inte ens inkörd.. men han är ju en nsv. :p Detta var rejäla träd med rot så en del kunde han helt enkelt inte flytta. Nåja, några fick vi undan iaf och han skötte sig utmärkt. Trots att jag tampades med linor och tömmar och till och med hittade hunden intrasslad i ena ändan vid ett tillfälle... Tålamod, det har nordsvensken. Maken körde våran 50-talstraktor med trasig packning så den går inte tyst, och trots att Tolle först tyckte den lät äcklig så lät han sig snabbt övertalas och sen var det inget mer med det. Passade på att se det som miljöträning att vara ivägen medan min man rök upp träd, och parkerade sen Tolle helt lös intill när gubben behövde ett handtag. Tolle stod helt stilla och väntade medan vi jobbade. Så jädra fin. Trots att han inte orkade dra så många träd. Min har givit honom namnet T1 (för sin enda hästkraft) och han räknas nu trots allt till maskinparken som lilltraktor.

@tintilar Vad härligt det lät!
Här blev det första riktiga träningspasset ikväll sedan vi kom till 'sommarkollot'. Så nöjd med min tjej! Tömkörde på ridbanan med lite bommar, upphöjda bommar, ett L att gå genom och bomstöd att runda/slalom. Att gå över bommar, mellan bommar osv bekommer henne inte alls vilket är jätteskönt. Hästarna i hagen intill kikade hon bara på men bryr sig annars inte om dem. Övade på halter, först otroligt ivrig men väldigt snabbt lugnade hon sig och vi fick en del långa fina halter. Hon har superbråttom när man ska börja och vill inte stå stilla medan jag backar. När hon fått gå lite har hon mer ro. Ser fram emot att rota fram lite linor och träna med nu. :love: Jag vill dra mer stockar!

Hon får öva på att vara inne själv en hel del också, hon har haft sällskap i början men nu går de andra ute mer. Himla bra träning och hon tar det jättebra. Tror hon tycker det är skönt att gå in och vila lite.
20160712_193146_zpsmq9luro8.jpg

20160712_192850_zpszmkehd1b.jpg

20160712_193002_zpstrm0np0c.jpg

:love:
1_zpsrqtjmqy9.jpg

Har tillfälligt avbrott.

Det har krånglat rätt mycket ett tag, med möten på kvällar, akut rörmokare halva dagen i lördags (då jag hade tänkt mig att få rida), jobb och sedan reparera hage (helt sönderdraget stängsel med stolp som plockepinn) i söndags, besök igår kväll, möte med fjordhästföreningen i kväll, 70-årsfirande på lördag som kommer.

Så jag har inte hunnit rida värst mycket och de flesta pållarna har fått lite semester.
Har dock hittat en lämplig dressyrtävling på hemmaplan för Lukas i slutet av juli, behöver kolla med kalendern hemma så det inte krockar med något annat, men vore kul att testa en till MSV C och se om jag kommit på mer rätt sätt att rida för att visa fram honom.
Får se, dock, hur det går med anmälan.

Hoppas du kommer till start @kryddelydd

Hon är superfin @Chili

Jag red L idag. Började med att rida ut en stund och gick in i paddocken sedan. Det började bra ute och han kändes ganska trevlig. Sedan har ett hagbyte gjort att han var lite ofokuserad när vi kom in i paddocken, men det var bara att rida på ändå för att lösa situationen. Det blev ganska bra till slut och vi kunde jobba lite med den förvända galoppen :up: Imorgon blir det en lugnare tur ute och på fredag gör jag samma variant som idag för uppladdning inför tävlingen på lördag.

@tintilar Vad härligt det lät!
Här blev det första riktiga träningspasset ikväll sedan vi kom till 'sommarkollot'. Så nöjd med min tjej! Tömkörde på ridbanan med lite bommar, upphöjda bommar, ett L att gå genom och bomstöd att runda/slalom. Att gå över bommar, mellan bommar osv bekommer henne inte alls vilket är jätteskönt. Hästarna i hagen intill kikade hon bara på men bryr sig annars inte om dem. Övade på halter, först otroligt ivrig men väldigt snabbt lugnade hon sig och vi fick en del långa fina halter. Hon har superbråttom när man ska börja och vill inte stå stilla medan jag backar. När hon fått gå lite har hon mer ro. Ser fram emot att rota fram lite linor och träna med nu. :love: Jag vill dra mer stockar!

Hon får öva på att vara inne själv en hel del också, hon har haft sällskap i början men nu går de andra ute mer. Himla bra träning och hon tar det jättebra. Tror hon tycker det är skönt att gå in och vila lite.
20160712_193146_zpsmq9luro8.jpg

20160712_192850_zpszmkehd1b.jpg

20160712_193002_zpstrm0np0c.jpg

:love:
1_zpsrqtjmqy9.jpg
Men oj, vad fin!
Ser ut att fokusera bra på det hon ska göra. :)

Hoppas du kommer till start @kryddelydd

Nu är vi anmälda till nästa tävling, 31 juli, en MSV C:1 igen (lika bra att hålla mig till det program jag kan).
gör sista arbetsdagen innan semestern imorgon, så med lite tur ska jag hinna träna lite innan den starten (förutom att det är 70-årsfirande i övermorgon vilket kommer att ta hela dagen, sedan hovslagare och hästflyttande och hästvaccination (Lukas) på måndag, troligen vaccination av ett par hästar på tisdag, träning i brukskörning på onsdag kväll, fjordhästSM på torsdag, fredag och lördag, sedan ridkurs igen onsdagen 27 juli...
men lite ridning ska jag väl hinna göra med Lukas också.
Eventuellt.
Dessutom ska en boxvägg rivas, material ska köpas för att bygga upp igen...
Här blir det en intensiv semester (håller också på och ska byta skorsten men där är det tack och lov inte jag själv som ska göra jobbet).

Phu, det låter som du har fullt upp @kryddelydd

Idag var vi ute och körde en sväng med ett par tjejer i stallet. Eftersom vi haft lite betslingproblem i körningen och L lagt tungan över bettet emellanåt tänkte jag testa att sätta ett tungfelsgummi på bettet och prova under en övergångsperiod för att vänja honom av med att lägga över tungan. Vill påpeka att jag bytt till ett bett som fungerar bättre, men i pressade situationer faller han tillbaka till att lägga tungan över. Platt fall kan man väl säga :banghead: Så fort bettet kom in i munnen kunde han inte fokusera på något annat än gummit. Det gick knappt att knäppa nosgrimman, så det var bara att tränsa av och göra om. Under körningen sedan backade han av bettet lite, så det kommer vi nog att jobba vidare med på träningen på måndag.

Jättedåligt pass igår. Red först och han kändes hackig och stel, jättekonstig. Hängde på vänstertygeln. Jag satt av och kollade om han var halt - inte vad jag kunde se iaf. Red en stund i trav, försökte böja och stretcha och felsöka. Det blev bättre ganska fort men han kändes konstant hängande i vänster tygel, tog böjningen dålig i vänster varv, föll på inner bog hela tiden.

Till slut gick vi ner till markarbete. Det var som om han glömt att han kunnat, han var flängig, ofokuserad, och ville inte vara med. Höger galopp tog han plötsligt inte på lina heller, vilket han alltid gjort, han for bara iväg rakt ut ur volten i vänster galopp och bröt efter två språng för att linan tog emot.. När han travade på lina gick han däremot väldigt avspänt, sänkt huvud och fin böjning, dock sämre böjning i vänster varv. Mot slutet provade vi även lite öppna på longen och det gick i båda varven. Kändes som att passet slutade bättre än det började helt klart, men han var inte sig vanligt alls. :(

Gallan på bakbenet kändes iaf mindre och mjukare, det är alltid nåt. Ska ta ut nån som får titta på honom.

Låter vettigt stt låta någon kika på det @tintilar. Hoppas det inte är nånting!

Jag fick mina draglinor som jag beställde i veckan supersnabbt från Floby, underbart! Idag hade jag två medhjälpare så det var bara att passa på. :) Tog en lina i taget, först höll vi upp den och sen fick hon släpa den själv. Sen hängde vi på nästa lina och gjorde samma sak. Medhjälparna fick även hålla emot lite så hon fick känna på lite tyngd att dra. Slutade med att hänga på en träsvängel och gick några varv med den.

Höll till på ridbanan och det var ibland lite soppatorsk och på slutet var hon antingen väldigt uttråkad eller mentalt trött. :p Hon började ganska yvigt när jag tömkörde, lugnade sig när linorna kom på och drog svängeln som hon aldrig gjort nåt annat. Det är grusigt på ridbanan så det var ett nytt ljud, innan har vi släpat linor på sandbana och stock i skogen, men hon funderade inte alls på det. De sista halterna, speciellt för att sätta på svängeln och ta av linorna stod hon superfint tills jag bad henne gå. Så duktig. :love:

Igår var vi iväg på tävling. Red både LC:2 och LB:1 på ca 65 % :banana::banana: I LC hade jag inte en jättebra känsla. Han kändes lite avslagen och jag red inte de bästa vägarna jag kunde gjort, men trots det landade vi alltså på 65 % :up: I LB hade jag en bättre ridkänsla. Han kändes mer framåt och luftig. Igen fick jag inte till vägarna riktigt och det är verkligen min Akilles-häl det här med att rid punkt till punkt. Ändå klarar vi 65 % Nu går utvecklingen verkligen åt rätt håll :up:

Igår var vi iväg på tävling. Red både LC:2 och LB:1 på ca 65 % :banana::banana: I LC hade jag inte en jättebra känsla. Han kändes lite avslagen och jag red inte de bästa vägarna jag kunde gjort, men trots det landade vi alltså på 65 % :up: I LB hade jag en bättre ridkänsla. Han kändes mer framåt och luftig. Igen fick jag inte till vägarna riktigt och det är verkligen min Akilles-häl det här med att rid punkt till punkt. Ändå klarar vi 65 % Nu går utvecklingen verkligen åt rätt håll :up:
Grattis!!!

grattis!

Stort grattis! Vad härligt!

Vi tränade på inkörningen igår med övervägande positivt resultat. Positivt: det är inget problem med att hänga på hästen saker, hon gillar att dra och hon hanterar oväntade saker jättebra. :up: Mindre positivt: väldigt pigg häst, otålig. Nu jobbar vi vidare. :)
43_zpssfuirhro.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka