Man får ju njuta nu och tänka på det här när hon blir trotsig.Heja er! Vad duktiga ni är
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man får ju njuta nu och tänka på det här när hon blir trotsig.Heja er! Vad duktiga ni är
Min förra nordsvensk var inte så förtjust i jobb i början. Jag vet väl inte exakt hur det lossnade, men det var väl kombinationen bättre kondition och högre förståelse för vad jag ville i takt med att han blev vuxen. Jag löslongerade honom jättemycket så han fick upp flåset, flera gånger i veckan. Mycket galopp så han satte muskler som hjälpte ridningen också. Buslongering med tvärnit, vända, galopp i andra varvet så han "vaknade". I ridningen massor med övergångar där jag var petnoga med att få respons direkt, aldrig sitta och trycka utan att få ett svar. Han gick över till att bli nästan explosiv istället. Så då fick vi byta taktik och åter göra honom lite mindre känslig... Vet inte riktigt hur Dacke är, men det funkade på min häst.
Någon som har bra tips på hur man kan få en energisparande och allmänt arbetsskygg häst lite mer välvilligt inställd till arbete, eller iaf till att röra på benen lite snabbare?
Eller är det bara att ge upp och vara nöjd med att vi i alla fall tar oss framåt till slut?
Nu är jag inte helt insatt i hur du jobbar med din häst men jag tycker att sådant där brukar släppa lite med bättre kondition. Ungefär som med unghästar, när de blir starkare orkar de mer (även sådant som man kanske hellre hade sett att de inte orkar...) och längre.
Har du provat att rida galoppintervaller i brant backe? Det blev min arbetsskygga ponny ruskigt pigg av. Fullt ös medvetslös en kort bit, skritt, fullt ös osv. Funkar såklart på slät väg också men brant backe brukar vara roligare.
Hur rider du på bana? Det kan hjälpa att skritta igång och sedan ta galopp direkt innan trav så att den liksom gånger igång i början av passet.
Ett annat knep är att rida mycket start och stopp. Typ rida stora slalombågar runt koner och varannan i skritt och varannan i galopp. Eller rakt spår bredvid konerna och varannat mellanrum skritt och vartannat trav. Eller skritt-h.galopp-skritt-v.galopp. Då kan man strunta i hur det ser ut och bara rida på framåt, utan framåtbjudning brukar det ändå inte bli så mycket mer.
Jag brukar helt enkelt tänka att jag är ett litet ponnybarn som rider ut i skogen utan övervakning, då brukar det bli fart
Vet inte om det hjälper men... En häst som var lite slö och loj körde vi galoppintervaller med kompis. Lät honom vinna hela tiden och peppade massor. Han blev väldigt mkt piggare och gladare. Hade väl iofs dels att göra med att kondisen blev bättre och han orkade mer, men han tyckte det var superskoj när han fick vinna galopprejsen!Är bortrest denna vecka, utan hästarna.
Men det blev sommarvilla för Dacke i sommar, första gången någonsin för honom när jag har haft honom. Han verkar nöjd, förhoppningen är att han ska få lite mer positiv energi till träning när vilan är slut. Kanske lite vildhäst-energi.. Ömskedröm, ja.
Ponnyn ger honom energi, men osäker på om jag kommer ha kvar ponnyn efter sommaren, och då är jag orolig för att Dackes energi försvinner igen.
Någon som har bra tips på hur man kan få en energisparande och allmänt arbetsskygg häst lite mer välvilligt inställd till arbete, eller iaf till att röra på benen lite snabbare?
Eller är det bara att ge upp och vara nöjd med att vi i alla fall tar oss framåt till slut?
Vet inte om det hjälper men... En häst som var lite slö och loj körde vi galoppintervaller med kompis. Lät honom vinna hela tiden och peppade massor. Han blev väldigt mkt piggare och gladare. Hade väl iofs dels att göra med att kondisen blev bättre och han orkade mer, men han tyckte det var superskoj när han fick vinna galopprejsen!
Så vacker häst!
Första gången med två i vagnen. Full träning nu inför körprovet om en månad.