Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tintilar Usch vad trist det är när man känner sådär! Hoppas du kan få utlopp för energin på något bra sätt. :)

KL

Idag har vi gjort lite allt möjligt. :) Miljöträning, tömkörning på en runda vi bara gått i grimma innan, dusch och bad och lite ensamträning på stallgången (träning i att inte skrapa i golvet). Var i stallet hur länge som helst, underbart! Kunde stå med två hovar åt gången på pallen, både fram och bak, nästa utmaning blir att stå med alla samtidigt. :)
13432204_10153505864300163_7005570793318531661_n.jpg

Fint @Chili :)

Idag tömkörde vi ner till vattnet. Tränade på att hantera läskigheter vid vägkanten utan att flytta sig till motsatta kanten (det vore inte så bra med vagn). Började hitta kommandon för olika saker. Gick bra, han var väldigt pigg och framåt.

Nu har vi debuterat körning :) och @parellikusken fick löst en baksele och lånade håltång :up:

Vi har haft jätteroligt i helgen :bump: L har som vanligt skött sig som ett A-barn :heart I dressyren gick det okej, vi hade en trevlig känsla, även om tempot var lite lågt, dock hade jag missuppfattat att rörelsen ska utföras när kusken passerar bokstaven (det ska den inte, den ska utföras när hästens nos passerar bokstaven) och jag glömde bort när igångsättningen efter skritten skulle vara. I precisionen Tappade jag bort styrningen och rakriktningen så då hade vi fem bollar (av 17) ner, varav en tog vi med oss hela konen :D

Idag var det maraton och utgångspunkten var att ge oss själva en trevlig upplevelse och det fick vi. Vi hade ett antal tidsfel vid målgång, men vi hade roligt. Det var trångt för oss i hinder, så vi fick skritta oss igenom ett par portar och vi missade vårt tänkta vägval två gånger. Trots det har det varit fantastiskt roligt :banana:

Jag har lärt mig så mycket den här helgen, så jag är supertaggad på att träna mer och få revansch!

Vi tävlade också!

Dressyren gick så illa att jag höll på att börja gråta under körningen. Ingen som helst framåtbjudning, vilket gjorde att inget fungerade. Vi körde antagligen fram för länge.
Precisionen gick lite bättre, två bollar nere och några sekunders tidsfel. Även där saknades framåtbjudningen.

Maratonen var rolig!
Tyvärr blev vi tvungen att ändra tömsättningen som vi kört och tävlat med med i fyra år, vilket gjorde att styrningen inte fungerade som den brukar. Men framåtbjudningen var bättre och vissa sträckor travade Dacke på riktigt fint.

Summeringen av helgen blir att Dacke gjorde sitt bästa, men kusken måste skärpa sig. Jag antar att det beror på att jag helt enkelt inte haft tid till att träna tillräckligt. Så även om det gick kasst så känner jag att det gick okej under de förutsättningar vi hade.
Dacke är heller ingen lätt häst att prestera med, han är okomplicerad och trevlig, men eftersom framåtbjudningen sällan fungerar som den borde och han är otroligt svårmotiverad är det ändå komplicerat att köra honom. Måste lösa det och har tänkt hela dagen på hur, ska ändra vår träning från och med nu.

Tolle är fortfarande lite tjock ovanför kotan. Men det blir inte värre och han är pigg och framåt. Har tömkört lite, han verkar komma ihåg vad det handlar om. Tränat på att gå mitt i vägen, inte gå ner i vägkanten när man möter ngt läskigt, stanna och stå stilla och vänta, mm. Nu ska jag bara försöka skramla fram kedjor eller rep att dra harven med, sen ska vi börja dra den. Ska även börja rida nu så smått i skritt på plant underlag. Nu när han varit stabil så länge vågar jag addera obalansen som jag medför när jag sitter på. :p Jag har dock en jättesnäll granne som låtit mig rida ett par ggr på hennes ena häst. Väldigt snällt och mycket trevligt.

Varit ute och rastat av L en kortis idag. Första efter tävling, red ut och fokuserade på rakriktning och lite tempoväxlingar. Trevligt och vi klarade oss från regnet :up:

Är på resande fot men igår testade vi på lastpallen och ensilageplasten igen. Vill inte riktigt stå på pallen med bara bakbenen men nästan. :) Hade det mest mysigt och hängde på stallplanen, gosade och pratade lite.
Skulle vara kul att sätta upp lite hinder med hängande plast och annat kul. Får nog göra det när vi åkt på sommarbete där det finns en ridbana att vara på. :) Då ska det också få bli mer fortsättning med draglinor, kanske stock och sånt där smått och gott. En månad kvar.

Nu har Dacke äntligen fått komma ut på bete!
Väldigt magert bete än så länge dock, med stödfodring. Men han är riktigt nöjd med livet, kan lata sig istället för att han "måste" leta efter små grässtrån i den stora lösdriftshagen som består av 5 ha skog. :)

Idag låg han och vilade när jag kom, då är det bara att låta honom ligga då det är rejält svårt att få honom att kliva upp. Men han låg länge och myste i mitt knä innan han la sig på sidan för att sova. Han är söt när han sover, smågnäggar dovt och det rycker i galopptakt i benen när han drömmer. Undrar ofta vad han drömmer om när jag ser honom sova. :)

Älskar att ha hans huvud i knät, synd bara att han dreglade en stor grön fläck på mina icke-stallbyxor. :)

Dacke är i mina ögon alltid den finaste hästen i världen, men när han sover är han inte det..

Dacke och hans nordsvenska kompis.

Dacke blev duschad efter ridturen, det kräver lite rullning.

Red igår. :banana:
Han kändes bra i både skritt och trav, lätt rörelsestörning i traven som ff syntes från marken men kändes knappt uppsuttet. Han är fortfarande lite tjock så vi ska bara skritta men nu kan jag iaf sitta på. Sko på halvstång, hoppas att hovis kan fixa det idag.

Hovis var ute igår. Han hade en annan teori om hältan, att det satt i hoven. Troligen trampat illa på ngt (hade nyss tagit av bakskorna när det hände). Han tog av lite på den ömma trakten och ja, idag är svullnaden mkt bättre och traven såg ren ut när jag tog honom från hagen. Jag har inte hunnit motionera nåt idag för jag har varit på clinic. Men betydligt bättre i morse. Ska ut och rida om en stund o se hur han känns.

Idag har vi varit iväg igen. Red LC:2 och LB:1. I LC:2 satte vi personligt rekord :banana::banana: Hade en trevlig känsla och inga större missar. Vi landade på 66,167 %. Nästa mål på listan blir att få åtminstone en 8:a.

I LB:1 fick vi lite bensinstopp. På framridningen kändes han så fin. Lätt, luftig och lyhörd. Men, när vi gick från framridningen var det som att släppa ut luft ur en ballong. Vi hade tre stora missar och i galoppen kapade jag hörnen medvetet eftersom han aldrig hade orkat ta en hörnpassering. Trots detta landade vi på 60,174 %

Det känns som ett stort fall framåt att vi trots missar kan hålla oss på godkända procent :up:

Tycker för tillfället att det är lite avslaget i största allmänhet.
Det beror på att jag är anmäld till den där tävlingen under midsommar.
Jag har egentligen inte lust: vi är inte färdiga för att jag ska kunna bli nöjd...

eller ja.

Rörelserna innebär inga svårigheter, visst kan vi få lite sopiga övergångar från galopp till skritt med lite taktnings-inslag, men i övrigt inte svårt att genomföra programmet.
Men jag är inte tillräckligt nöjd med formen...

fast det kommer att bli helt OK ändå.

Tycker för tillfället att det är lite avslaget i största allmänhet.
Det beror på att jag är anmäld till den där tävlingen under midsommar.
Jag har egentligen inte lust: vi är inte färdiga för att jag ska kunna bli nöjd...

eller ja.

Rörelserna innebär inga svårigheter, visst kan vi få lite sopiga övergångar från galopp till skritt med lite taktnings-inslag, men i övrigt inte svårt att genomföra programmet.
Men jag är inte tillräckligt nöjd med formen...

fast det kommer att bli helt OK ändå.

Lycka till i helgen! Hoppas det går bra för er och att ni kanske överträffar er själva :)

Far hem till Sundsvall en vecka nu, så Dacke får klara sig utan mig ett tag. Men det går nog bra, för min fantastiska medryttare har äntligen kommit hem ifrån Australien!
Hon har varit borta sedan i februari, så jag är glad att hon kommit hem nu. Har en tjej som tar Dacke en dag i veckan, men jag behöver mer hjälp, så var på väg att skaffa en till när hon berättade att hon kommer hem. Så nu är livet lättare igen. :D
När en väl hittar en medryttare som fungerar riktigt bra så är det dumt att släppa den.

Idag var vi ute på en konditionsträningstur, väldigt trevligt så Dacke var pigg och framåt.

Red i skogen idag. Han går fint på mjukt underlag och reagerar när jag bankar på innertrakten. Kanske hade hovis rätt. Funderar på att sko bak för o se om det blir bra.

Bullen har fått vila två dagar, men idag gav vi oss ut på en liten sväng runt området. Det var väldigt mysigt och lagom idag :) Imorgon tänkte jag att vi skulle ge oss ut på en längre tur :up:

Red i skogen idag. Han går fint på mjukt underlag och reagerar när jag bankar på innertrakten. Kanske hade hovis rätt. Funderar på att sko bak för o se om det blir bra.

Verkar klokt att testa att sko om han ändå blivit så mycket bättre av att bli verkad. Hoppas han blir bra snart :heart

@Lazer09 vilka snyggingar ni är! Jättekul med personbästa ju :) Tittar och suckar avundsjukt när jag ser era vuxna, snälla, inridna och inkörda hästar... :p ;) Ibland är det superkul, ibland är det superfrustrerande med unghäst. Och ibland saknar man väldigt mycket att bara sticka ut på en ridtur!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka