Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny uppdatering om hur det går här. Red ett dressyrpass i torsdags med fokus på övergångar, som vanligt, framförallt galopp-trav. Kvaliteten och styrkan blir bättre och bättre. Vi tränade även den svåra konsten att göra halt :p Det gick rätt bra, det börjar falla på plats att kunna komma tillbaka och stå still utan att hänga sig i handen :up: I fredags var vi bara ute och mös en runda och igår körde vi en kortare sväng bara för att lufta oss. Idag tog vi en längre tur med vagnen och hade miljöträning. Vi körde nämligen förbi ett ställe där det var happening idag och det var fullt med folk och bilar. A i uppförande från Bullens sida :love: även om det blev lite over load i hjärnan när det var får som bräkte bakom ett tält, barn som lät, bilar parkerade vid vägkanten och en hoppborg. Han höll sig på mattan och exploderade inte, men uttryckte tydligt att det var obehagligt, vilket man får förstå ändå.

Vi har fullt upp de närmsta veckorna. Om en vecka, söndag 5/6, tänker jag nog åka på körträning hos nordhallänningarna inför tävlingen. Måndag 6/6 är det dressyrtävling och helgen 11-12/6 är det körtävling hos nordhallänningarna. Avslutningsvis dressyrtävling 19/6, men sedan blir det lugn och ro ett par veckor åtminstone har jag tänkt mig.

Var iväg till tränare med Lukas i förrgår, tränaren red och jag tittade på.
Hmmm, insikten djupnar: jag är inte tillräckligt bra på att rida. Men jo, jag strävar efter att bli bättre.
Red honom igår här hemma och j-ar så mycket bättre han gick. Av en halvtimmes tillridning...

Trist: att jag inte är tillräckligt konsekvent för att själv ha honom där.
Bra: det tog bara en halvtimmes tillridning av proffs för att få honom väldigt trevlig.

Slutsats: ska upprepas.

Red ut igår. Det var tokvarmt, men vi överlevde. Kunde till och med fokusera på att jobba med lite galoppfattningar från skritt och avsaktningar från galopp till skritt. Det blev rätt bra faktiskt. Idag har det varit så varmt och kvavt så jag gjorde inte ens någon ansats att motionera Bullen.

Tolle fick vila lite förra veckan, och så åkte munkorgen på igen. Trodde han kunde vara utan den sen vi stängt in dom i skogen men han tillgodoser sig skogsbetet duktigt och blev smällfet...

Red ut en sväng i förrgår. Han är lite tung med magen så han orkar inte jobba på så bra som innan, och blir lätt framtung, och galopp var väldigt jobbigt tyckte han, bröt tom av vid tillfällen. Men annars så. Han hade fattat höger galopp med medryttaren i fredags. :) Men vi både upplever att han gärna går lite mot öppna åt vänster och sluta i med vänsterställning vill han plötsligt inte riktigt ta. Så vi jobbade lite med det.

Idag ska jag till naprapaten igen, sen ska jag väl egentligen inte rida på 24 timmar sägs det. Vi får väl se hur jag gör när jag kommer hem.

Utsikt från vardagsrumsfönstret igår. :heart
13323325_1770300636533926_545171715239577467_o.jpg

Jag försöker hitta tid till att träna Dacke, som vanligt i mitt överarbetande liv är det svårt. Men när vi hinner kör vi för att träna inför körtävlingen 11-12/6.
Går okej, skulle behövt mer konträning.. Galoppen går dock bättre än någonsin, synd att det är LB och vi inte får galoppera dock. :)

Just nu är jag lite stressad då jag far bort imorgon för att ha utställning och jag borde vara hemma och träna Dacke. Men ja.. Jag har ju några dagar på mig till veckan.

@parellikusken Då är vi två som jobbar lite för mkt just nu. Har alldeles för mycket jobbresor nu så man hinner liksom inte samla tankarna och konkretisera nånting för unghästen. Det kräver ju oftast lite mer, inte bara att tränsa på och bege sig ut på en kravlös runda.

Men värmen har gjort mig glad och gett energi. :love: Så igår tog vi en promenad som gick alldeles toppenbra. :) Gick förbi ett annat stall och hon gnäggade lite men skötte sig super verkligen, gick mestadels med slackt grimskaft. Skillnad mot i vårvintras då jag hade problem att hålla henne. Hade verkligen en mysig runda tillsammans, som ett team. Det var man som klippte gräset i diket utanför trädgården också men det är ju ingenting, kändes som om hon noterade den först när han hamnade bakom oss. Då blev hon spänd i ett steg och släppte det sen direkt. På hästgården var det en annan man som slog på en bil med typ slägga så det lät rejält men det tittade hon inte ens på. Duktiga häst. Efteråt duschade vi lite vilket inte var superkul, däremot att bli sprayad i munnen med vattenslangen är dökul och jättegott. :laugh:

Jag försöker hitta tid till att träna Dacke, som vanligt i mitt överarbetande liv är det svårt. Men när vi hinner kör vi för att träna inför körtävlingen 11-12/6.
Går okej, skulle behövt mer konträning.. Galoppen går dock bättre än någonsin, synd att det är LB och vi inte får galoppera dock. :)

Just nu är jag lite stressad då jag far bort imorgon för att ha utställning och jag borde vara hemma och träna Dacke. Men ja.. Jag har ju några dagar på mig till veckan.
Stressa inte hjäl dig. :) Var sak har sin tid.

Fick en ordentlig omgång hos naprapaten i onsdags så red först igår kväll. Jag tror jag hittat en riktigt bra naprapat faktiskt. :) Igår kände jag plötsligt mitt vänstra sittben, jag undrar om jag nånsin gjort det.

Till en början var han spänd som han varit på sistone, inte likt honom att vara så, och nu tappade jag lite tålamodet och pressade honom till att jobba på litegrann och då blev han plötsligt sig själv igen. Sen hade vi en riktigt trevlig tur i skogen med mycket jobb i trav. Jag valde att ha en lite högre form för att jag kände att jag själv föll framåt, så jag behövde lite stöd för att räta upp mitt eget säte. Blir sådär när man tagit lite ridpaus, man blir lat i magmusklerna. :p Även han. Men nu trimmade vi upp dom igen.

Helt OK träning igår i värmen, med Lukas.
Fick igång ökningarna riktigt bra, skönt.
Ska på dressyrtävling på måndag - "bara" LB men som sista deltävling i allsvenskan div III och hoppas få omkring 70% för att laget med lite tur ska kunna få placering.

Vi tog oss idag ut på vår första tömkörningsrunda själva i skogen. Hon var så himla duktig! Gick förbi personer som körde med röjsåg och åkgräsklippare, hagar med hästar, mötte bilar och bilar som kom bakifrån. Det enda hon faktiskt tittade lite på och steg undan lite från var en buske i skogen, på äkta häst-manér... :laugh: Segt som sirap förbi sista hästhagen men jag behövde iaf aldrig gå fram och leda henne, förutom en bil där jag gick fram och tog in henne på en liten gräsyta. Vi gick en runda på kanske 2 km på grusväg och skogsstig och hade det hur trevligt som helst. Hon trivdes helt uppenbart mycket bättre med att bli tömkörd än när vi går på vanlig promenad i grimma. Tränade en del på halter och det tog sig rätt bra mot slutet, hon är ivrig att gå igen men man kan börja stretcha halten lite mer och lite mer.

Efter alla dessa intryck och lite motion kan man bli såhär trött... :love:
13393942_10153489224335163_6575261600181416905_n.jpg

@parellikusken Då är vi två som jobbar lite för mkt just nu. Har alldeles för mycket jobbresor nu så man hinner liksom inte samla tankarna och konkretisera nånting för unghästen. Det kräver ju oftast lite mer, inte bara att tränsa på och bege sig ut på en kravlös runda.

Men värmen har gjort mig glad och gett energi. :love: Så igår tog vi en promenad som gick alldeles toppenbra. :) Gick förbi ett annat stall och hon gnäggade lite men skötte sig super verkligen, gick mestadels med slackt grimskaft. Skillnad mot i vårvintras då jag hade problem att hålla henne. Hade verkligen en mysig runda tillsammans, som ett team. Det var man som klippte gräset i diket utanför trädgården också men det är ju ingenting, kändes som om hon noterade den först när han hamnade bakom oss. Då blev hon spänd i ett steg och släppte det sen direkt. På hästgården var det en annan man som slog på en bil med typ slägga så det lät rejält men det tittade hon inte ens på. Duktiga häst. Efteråt duschade vi lite vilket inte var superkul, däremot att bli sprayad i munnen med vattenslangen är dökul och jättegott. :laugh:

Tur jag har en stabil vuxen häst som det bara är att sela på och bege sig ut med i alla fall, väldigt okomplicerad i psyket. :)

Stressa inte hjäl dig. :) Var sak har sin tid.

Är bara så svårt när jag vill och måste göra så mycket saker. Men nu är skolan äntligen slut och jag ska inte ens jobba 100% i sommar. Ska bli så skönt!

Har lyxproblem.
Jag har ju börjat rida för en dressyrtränare.
Bra.
Mitt moraliska problem är att tränaren inte tar betalt.
Det är ju bara att tacka och ta emot, på sätt och vis, men känns verkligen som om jag utnyttjar vederbörande: nyttjar yrkeskunskaperna (och anläggningen) på helger, får mycket god hjälp och fått erbjudande om hjälp att rida hästen då och då. Och så inte ens göra rätt för mig?!
Men visst, det är inte "mitt fel": sade åt vederbörande att jag ska sätta över pengar på konto efter förra passet men fick ett nej.

Gårdagens träning var trevlig med både Lukas, Granmin och Linus. Granmin får jobba mer med att balansera upp på yttersidan eftersom han gärna faller inåt i volter, och så försöker jag vara noga med att balansera om till nya ytter när vi byter varv på volten eller gör serpentiner. Och så har jag börjat lite med tempoväxlingar i trav. Försiktiga skillnader för att få det hela att gå mjukt och trevligt till.
Granmin är ju 19 år gammal och har huvudsakligen vilat sig i form efter avslutad travkarriär, men jag har äntligen lyckats med bedriften att ställa om mig mentalt till att det är lönt att träna med lite målinriktning även på en lite äldre häst. Honom fick jag för 1½ år sedan, brukar annars inte skaffa så pass gamla hästar men han hängde med "på köpet" med en fjording. Och jag hade liksom inte tanken på att träna med ambition eftersom han är ganska gammal.
Men med lite tur kan jag ju ha 6-8 år kvar med honom i full aktivitet och då är det ju rätt korkat att inte göra något vettigt av de åren.

Linus är läraktig och duktig, nu jobbar vi med bakdelsförsflyttningar i skritt och trav på volt, och lite skänkelvikningar längs diagonalen. Förflyttningen kan och ska bli bättre; bjudningen blir ganska dålig i skänkelvikningarna men det beror säkert på att han måste tänka och att det blir lite jobbigare för kroppen också: han är kanonduktig som över huvud taget förstår vad jag ber om. Han är ju inte så mycket riden: för att påminna er så fick jag honom i början av februari i år som aggressiv problemhäst som var ganska lite riden, och han var (och är fortfarande) oskodd så jag kunde inte börja rida honom förrän isen smalt (hade förstås kunnat låta sko men valde att låta honom gå här och bli fostrad av de andra hästarna i hagen).
Så att han nu rids i form i skritt och trav, har börjat med lite svårare övningar, och har blivit skaplig på galoppfattningarna även om det är en bra bit kvar tills han orkar jobba i form i galoppen, är inte illa alls.

Lukas skötte sig trevligt igår, känns riktigt positivt inför morgondagens tävling men ska väl jobba honom en stund idag också. Ökningarna har blivit riktigt dressyrmässiga i både trav och galopp, jättekul förstås!

Tömkörde samma runda idag vilket gick med bravur. Hon var trött men ändå pigg på lite jobb. Idag var det mycket lugnare ute, mötte bara en bil. Efteråt var hon väldigt nöjd och ska nu få vila några dagar, kanske hela veckan till nästa helg. Så stolt över min tjej!

Idag har jag fått en glädjekick! Vi var iväg på körträning i förmiddags. Bra träning där fokus låg på att få en rak häst som tog lika mycket stöd på bägge tömmarna. Jag fick bra tips om hur jag skulle tänka och jobba för att uppnå resultat och som bonus fick L en väldig trevlig form och bra framåtbjudning :up: Dessutom skötte han sig som det A-barn han är på plats och var så behaglig att ha med sig. Vi fick köra häst och vagn i samma trailer så för att få ut vagnen och kunna bygga ihop den igen fick vi öppna lemmen på trailern och kvar stod L så snällt och väntade på sin tur :love: Längtar till tävling nästa helg. Ska bara genomföra dressyrtävling imorgon :D

Halt häst. :( han trampade antagligen snett igår och vrickade sig i kotan. Vila i hagen som gäller nu, lite skritt på plant underlag sen framöver. Så får vi hoppas på det bästa. Han har aldrig varit halt tidigare.

Tog en promenad nu på em. Kotan kändes bättre, han skrittade bra men ojämn i trav. Kändes positivt iaf, vi gick ner till fjärden och han fick plaska lite. Han var pigg och framåt.

13323413_1772402042990452_5765517798879244236_o.jpg

Tävling idag. En del missar som kostade lite, men en trevlig ridkänsla i första klassen. Fick dock kommentar om att det saknades energi, så jag satte mer tryck till andra klassen, men då tappade vi balansen och finliret. Därför inga superresultat, men jag har fått lite nya insikter i hur jag ska lägga upp ridningen på tävling. Även idag får L A i uppförande :up: Han har varit fantastisk att ha med sig och gjort dagen till ett nöje :love:
13346189_1204552876236021_8196291032129649740_o.jpg

13316978_1204552859569356_2505945028096152209_o.jpg

13403201_1204552872902688_1983798233341568458_o.jpg

Film för den som är intresserad

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross