Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi iväg på första inkörningsträffen. Våd är somvanligt klassens clown :p Han lyckades knyta loss sig 2 ggr då han stod uppbunden vid ett träd. Sen virade han in ena frambenet i repet och stod där på 3 ben och såg ut som det regnade :D tur han kan vara cool i sånna lägen.
Just rep runt benen fick vi övade på. Först lösa sen med lite tryck med kravet att han skulle stå still, vilket gick kanon!
Vi tömkörde runt träd och över stockar och berg för att han skulle sansa sig. Det har vi i läxa till nästa gång, att bli bättre på att gå lugnt och invänta kommandon. Typ samma grej som i ridningen ;)
På slutet så satte vi fast en draglina i ena sidan, vilket han tyckte var läskigt. Så vi lät den inte släpa utan lyfte den så den bara hängde där. Sen bytte vi sida och gjorde samma sak. Han visade klart att det var obehagligt men hanflydde inte :)

Så lite hemläxor har vi till nästa tillfälle om 2 veckor. Känns kul att ha startat :D
Haha, sådär är Tolle med. Han är hopplös att binda, knyter alltid upp sig och sen kompisen. :D

Idag tog vi en tur i skogen på kvällen, kortis. Supermysigt var det. :) han börjar kännas bättre igen men nu börjar jag få svårt att sitta kvar barbacka, han är rund som en tunna.... Dags att köpa ny munkorg.

Den här helgen var jag på kurs. Lyckades få till hyfsade galopper med inte allt för mycket vevande med bakbenen. Nöjd med tanke på att jag inte gjort några galoppförsök sedan i höstas. Jobbade även en hel del med att flytta bogarna i trav, öppna och sluta. Gjorde en rolig övning i skritt där jag först red öppna och från det direkt till en sluta, mycket svårt men kul! Provade även öppna i trav vilket var betydligt jobbigare. Allra svårast är dock att känna när det är tre spår, vill gärna att det ska tvära jättemycket innan jag känner det :o

Kul med kurs @Cilva :)

Härligt med sällskap @tintilar :up:

Vi har varit ute och motionerat två dagar på raken. Igår blev det ridning och idag blev det körning. Båda gångerna samma runda. Idag var det lite social träning. Vi både möte, passerade och kom ikapp andra hästar och L var bara tvungen att prata (läs skrika) med alla omkring sig. Det var lite jobbigt att passera och lämna de andra hästarna, men han är tack och lov lättövertalad :up: I övrigt väldigt trevlig tur både igår och idag :)

Idag har det varit betessläpp hos oss. Äntligen :bump:
13245226_1192377077453601_8386409778290672537_n.jpg

Tolle har fått en vilodag och gick en sväng med barnen i skogen. Han har blivit så lugn sen vi flyttade hem honom, nu kan jag tryggt låta barnen pyssla med honom i stallet medan jag gör annat, dottern har tom ridit honom själv på stallplanen medan jag sopade i stallet en gång. Ikväll ska jag rida, exakt vad vi ska göra har jag inte bestämt men det blir kanske en tur ner till grannens ridbana nere vid fjärden. :)

2016-05-19%2B15.09.31.png

20160519_132834.jpg

Betssläpp och vilodag för Bullen igår. Idag red vi ut en sväng och passade på att träna lite övergångar. Ridningen gick bra, det kändes som att vi mestadels fick till bra övergångar. Däremot var det ett väldigt gapande på L nästan hela tiden. Han kändes inte orolig direkt, men jävligt gapig. Tröttsamt :meh: Men han växer väl ur det så småningom.

För övrigt är det sällan jag sett en häst så nöjd av att få röja runt i skogen bland träd, stenar, buskar och rötter som L ser ut när han går i beteshagen :love:

Vi har lasttränat. :) Åkte in till klinik för vaccination och testade att skicka in henne. Det gick superbra! Knatar rätt in och mumsar på hö. På kliniken backade jag ut med henne men hemma fick hon backa ut själv och gjorde det jättebra. Duktig på kliniken också där det var fullt med hästar och alla gnäggade hela tiden. Vägde henne till 454 kg så nu har vi testat det också. ;) Skickade in henne i transporten även på kliniken vilket kändes extra kul iom det extra störningsmomentet med ny plats, biltrafik, travhästar osv. Guldstjärna i kanten idag!
13248885_121605741588117_26642113_n.jpg

@Lazer09 härligt när de får komma ut :love: våra har gått sen april, nu åkte betesreduceraren på idag. :/

@Chili Wow va fin hon är och va roligt att det gick så bra! :)

Det är jättehärligt att äntligen ha dem ute. Tror inte jag behöver ha någon betesreducerare eller liknande till Bullen, trots att han är en bulle, på betet i år. Det är en skogshage med mycket träd, rötter, stenar och en och annan bergknalle och mest ogräs att äta. Det vill säga perfekt till lättfödd häst. Han får gå runt och röra sig mycket för att få tag i mat och det som finns är inte så kraftigt :up:

Vi har lasttränat. :) Åkte in till klinik för vaccination och testade att skicka in henne. Det gick superbra! Knatar rätt in och mumsar på hö. På kliniken backade jag ut med henne men hemma fick hon backa ut själv och gjorde det jättebra. Duktig på kliniken också där det var fullt med hästar och alla gnäggade hela tiden. Vägde henne till 454 kg så nu har vi testat det också. ;) Skickade in henne i transporten även på kliniken vilket kändes extra kul iom det extra störningsmomentet med ny plats, biltrafik, travhästar osv. Guldstjärna i kanten idag!
13248885_121605741588117_26642113_n.jpg

Roligt att hon verkar så trevlig att ha med sig :)

Och ni hör oxå hemma här i trakterna ser jag, det har jag missat ^^ jag o Maja bor i Karlstad :)

Det är jättehärligt att äntligen ha dem ute. Tror inte jag behöver ha någon betesreducerare eller liknande till Bullen, trots att han är en bulle, på betet i år. Det är en skogshage med mycket träd, rötter, stenar och en och annan bergknalle och mest ogräs att äta. Det vill säga perfekt till lättfödd häst. Han får gå runt och röra sig mycket för att få tag i mat och det som finns är inte så kraftigt :up:
Va skönt! En bra hage är verkligen mycket värt. Jag funderar på att stänga av vallen och låta dom gå i skogen bara. Men då måste jag ha andra som betar vallen så den inte växer igen så jag klurar lite på det. Vill inte ha inhyrda hästar här nämligen, annars hade det ju varit enkelt. :)

Betessläpp i maj? Jag bor verkligen i fel landsände. Mina fick gå ut en halvtimme-fyrtiofem minuter igår för att jag duktigt gjort hage i tid innan myggen kommer, särskilt mycket bete finns det inte. Jag försöker alltid vänja in dem i den takt gräset växer istället, verkar funka bäst och skapa minst mathysteri. Svårt dock att hinna med sedan när det väl drar igång och blir grönt, det går så väldigt snabbt här. Lite hittar de i vinterhagen också förstås men det hinner man knappt se innan det är uppätet.

@Chili Kul med lastningen! Är så skönt när man kan börja lita på att de alltid sköter sig och man inte behöver assistans. Ibland om det är mycket liv runt omkring där man lastar kan det hjälpa att ha skötardörren öppen så ser de samtidigt vad som händer utanför när de kliver på. Med mitt kallblod hade jag rätt länge lång lina runt bommen både vid i- och urlastning för säkerhets skull så att hon inte skulle kunna komma lös om jag inte fick tag i grimskaftet i tid.

@Cilva Jag är uppvuxen med att hästarna går ute på bete från maj till oktober ungefär. :) Nu kommer vi tyvärr inte ha det så pga olika omständigheter men fröken kommer åtminstone få 4 veckor på bra bete med kompisar. Inte optimalt men bättre än inget.

Och ja det är väldigt skönt med lastningen. Och att hon inte brydde sig om några saker på plats. Hon skyggar liksom aldrig, hon är bara nyfiken hela tiden. :)

@Cilva Jag är uppvuxen med att hästarna går ute på bete från maj till oktober ungefär. :) Nu kommer vi tyvärr inte ha det så pga olika omständigheter men fröken kommer åtminstone få 4 veckor på bra bete med kompisar. Inte optimalt men bättre än inget.

Och ja det är väldigt skönt med lastningen. Och att hon inte brydde sig om några saker på plats. Hon skyggar liksom aldrig, hon är bara nyfiken hela tiden. :)

Ja mina går ju ute dygnet runt året runt men bete finns det ju inte :-) Ungefär juni-juli och första halvan av augusti brukar betet räcka som enda foder. Sedan brukar jag få komplettera men det beror förstås på vädret och hur stora marker man har också. Positivt är däremot att det växer väldigt snabbt när det är ljust dygnet runt.

Jaha, då ska jag uppdatera, då.
Inte om nordisar/kallblod för där har inget hänt det senaste (sista veckan har varit lite udda och det har blivit ganska lite ridning).
Men jag blev ombedd att uppdatera om mina "bravader" på bruks-DM här i Värmland.

Och det är så här:
Köra häst kan jag inte. Framför allt inte i bruks. Jag kan sitta i en vagn och åka, styra skapligt så länge det är på normala vägar...
men när man ska rygga rakt och vända i vinkel, så är jag verkligen inte tillräckligt duktig.
Och mina skruttar har alldeles för lite massa för att hålla emot en stor, tung bruksvagn vid halt i nerförsbacke. Båda gjorde fantastiska försök att bromsa när jag bad dem: satte sig verkligen i bakselarna med bakbenen under sig, men vad hjälper det när hovarna glider i gruset? Duktiga ponnyer hur som helst.
Halvrisigt humör hos mig när det började dåligt (första hindret var att backa in trångt och det gick inte alls), så med första ponnyn avbröt jag.
Med andra ponnyn tänkte jag också avbryta men en jättestjärna skickas till domaren som hindrade mig från att avbryta. Domaren ändrade det hela från tävling till träning i brukskörning, vallade mig runt alla hindren och gav instruktioner och hjälp och "tvingade" mig att testa gränserna och våga lite mer, lite mer. Både hästen och jag var förstås lite spända efter vattengrav och andra utmaningar (jag klev ur vagnen och ledde hästen genom vattengraven; här skulle tränas) och jag hade helst velat hålla mig till skritt trots att ponnyn är van att köras i både skritt, trav och lite galopp (i maratonvagn).

Så: körningen var förstås jättesvår men det blev ett jättekul träningspass och jag blir taggad att träna mer. Bra dag, med andra ord. Det hjälper ju också att folk är snälla efteråt och berömmer mig för trevlig körning, trots att det inte gick bra alls...

Ridningen gick bättre. Ena ponnyn - han som "tvingats" runt hela körbanan - var lite spänd och inte lydig så vi misslyckades helt med ryggningen och diskade oss därmed.
Den andra ponnyn var rätt trevlig men inte riktigt lyssnande i ryggningen och stannade för ett hinder, men trots de missarna som jag är rätt missnöjd med, gick vi faktiskt och vann DM i bruksridning. 33 straffpoäng är inte så farligt, faktiskt, även om flera av dem borde ha varit väldigt undvikbara.
Och tja, inte så illa facit i bruksridning för mig och hästen i fråga: två tävlingar provade, två vinster som resultat varav en i DM.
Det innebär att vi är kvalade till fjordhästSM i bruksridning, och om jag har rätt koll på reglerna så får vi åka på JUF Bruks-SM nästa år för det här distriktet.

Vad har ni för släp till era tunga stjärnor? Jag kommer behöva köpa ett släp inom snar framtid och pga min budget räknar jag inte med att köpa något drömsläp. Vi kanske får byta i framtiden också när hon vuxit färdigt, än så länge är hon ju relativt liten. Men jag funderar lite på hur högt det är värt att gå i pris. Kollar recensioner och pratar med folk och tja... Alla har olika åsikter. ;)

Vad roligt att läsa om hur det gått @kryddelydd Skönt med bra kördomare :up:

@Chili Jag har ett Thiel Domino Basic. Totalvikt 1500 kg, lastvikt 750 kg. Egentligen lite lite lastvikt, men har tyvärr inte mer körkort, så att säga, eller tillräckligt stor bil för ett släp med mer lastvikt.

Vi har ju som sagt släppt på bete och Bullen trivs bra i hagen och så. Däremot har han blivit en äkla gaphals när man tar in honom. I torsdags skulle jag rida ett dressyrpass i paddocken, men det blev bara skit :turd: L kunde inte fokusera på något annat än på att ropa på sina kompisar. Så det var bara att lulla runt en stund och motionera honom lite. Det verkar dock bli bättre och bättre med tid, men det känns som att jag kommer hinna bli döv på kuppen :rage::meh::D:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka