Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sån där dag idag då man får mer miljöträning än planerat. :D Började med att hästen tog ett litet krumsprång redan när vi lämnade stallet, så jag blev varse att hon var ovanligt på tårna. Sen mötte vi en okänd häst, passerade hästhagar, kollade på kossor och traktor och annat kul. Mitt på rundan blev hon busig igen med ett krumsprång och gnäggningar. Men mycket lätthanterlig ändå. Skrittade sedan fullt avspänd. På vägen hem mötte vi två hästkompisar från stallet, passerade samma hästhage och mötte en till hästkompis precis när en automover kör förbi på gräsmattan bredvid oss. Inte helt nöjd med att kompisarna bara gick ifrån henne men hängde med på mina direktiv. Sen hemma vid stallet en åkgräsklippare som hon icke alls tog notis om.

Det kunde ha varit en riktigt jobbig runda men jag är mycket nöjd. :) Stressad fröken ibland men vi har en mycket högre lägstanivå nu än för bara ett litet tag sen. Det blev ju faktiskt en bättre runda vad gäller att träna på hennes flockberoende än jag hade kunnat planera själv. Det var extra kul med automovern, väldigt bra miljöträning.

Senast ändrad:
Jag har fått erbjudande från två olika håll att titta på lite hästredskap som ska slängas. :bump::bump: Jag har velat fortsätta med inkörningen och använda hästkrafter på gården men inte haft redskap för det så jag blev verkligen jätteglad.

Tog en liten tur ut idag med sällskap och red sen lite på grannen ridbana nere vid fjärden. Det blåste ganska ordentligt vilket brukar leda till stökig höst, ffa på plats och med nya hästar. Men han skötte sig jättefint och dessutom gjorde han idag 3 galoppfattningar ur låg form, och behåll låg form genom hela galoppen, i avslutningen och ut i traven. Alltså allt mamma satt på ryggen. :love: vilket framsteg!

Jag har fått erbjudande från två olika håll att titta på lite hästredskap som ska slängas. :bump::bump: Jag har velat fortsätta med inkörningen och använda hästkrafter på gården men inte haft redskap för det så jag blev verkligen jätteglad.

Tog en liten tur ut idag med sällskap och red sen lite på grannen ridbana nere vid fjärden. Det blåste ganska ordentligt vilket brukar leda till stökig höst, ffa på plats och med nya hästar. Men han skötte sig jättefint och dessutom gjorde han idag 3 galoppfattningar ur låg form, och behåll låg form genom hela galoppen, i avslutningen och ut i traven. Alltså allt mamma satt på ryggen. :love: vilket framsteg!

Åh vad kul med redskapen! Vad är det för några? Och tidningen med såklart. :)

Åh vad kul med redskapen! Vad är det för några? Och tidningen med såklart. :)
Ärligt talat vet jag inte vad allt är. :o
Finns en hel del harvar av olika slag. Ska nog ta 3 st som jag tror jag kan ha nytta av. En plog, typ potatisåder, men den saknar nån kniv som jag förstår så jag vet inte om jag kan använda den. Ska klura på det. Finns även en grej som liknar plogen fast utan blad, vet inte om det är nåt annat. Sen är det en hjulräfsa. Så är det en del stora grejer som jag inte har en aning om, för tunga att ta hem för mig iaf och ser inte ut att vara hela.

Sen finns det saker inomhus som jag inte hunnit titta på än för det är låst. Timmerkälkar ska finnas, skaklar. Jag hoppas hitta en sax om jag har tur. Jag får även låna släde och vagnar om jag vill, för dom tycker det är bra att det används och hålls efter men dom vill inte ge bort dom för dom har tillhört bygden och det är fint att dom får vara kvar där. Finns en gammal prästvagn bla, stor fin släde.

En granne har gamla grejer i sin lada också, som låg där när dom köpte för många år sen. Det ska jag också få titta på. Dom trodde det fanns en del skaklar och nån kälke bla. Dom har inget intresse tror jag så dom har nog inte tittat så noga själva vad det är för grejer.

En sån där dag idag då man får mer miljöträning än planerat. :D Började med att hästen tog ett litet krumsprång redan när vi lämnade stallet, så jag blev varse att hon var ovanligt på tårna. Sen mötte vi en okänd häst, passerade hästhagar, kollade på kossor och traktor och annat kul. Mitt på rundan blev hon busig igen med ett krumsprång och gnäggningar. Men mycket lätthanterlig ändå. Skrittade sedan fullt avspänd. På vägen hem mötte vi två hästkompisar från stallet, passerade samma hästhage och mötte en till hästkompis precis när en automover kör förbi på gräsmattan bredvid oss. Inte helt nöjd med att kompisarna bara gick ifrån henne men hängde med på mina direktiv. Sen hemma vid stallet en åkgräsklippare som hon icke alls tog notis om.

Det kunde ha varit en riktigt jobbig runda men jag är mycket nöjd. :) Stressad fröken ibland men vi har en mycket högre lägstanivå nu än för bara ett litet tag sen. Det blev ju faktiskt en bättre runda vad gäller att träna på hennes flockberoende än jag hade kunnat planera själv. Det var extra kul med automovern, väldigt bra miljöträning.
Roligt att hon skötte sig så bra! Såna där turer är egentligen perfekta, bara de inträffar när man har tid. Bra träning för hennes förtroende för dig och bra träning på okända saker. Nästa bäst när det händer mycket på samma runda, då blir dom distraherade av nya saker hela tiden och hinner inte reflektera så mycket. ;) Bara tuta och köra. Det får gärna vara lite tempo och bara rulla på när det kommer till nordisar tycker jag. Så att dom inte hinner ta egna beslut. Med Tolle är det så, om han får tänka för mycket bygger han på det. Om man bara håller igång hinner han inte tänka. :p

Anmäld till min första körtävling :bump: 11-12/6 bär det av till Tjolöholm och körsällskapet nodhallänningarna :banana:
Åh va roligt!! :laugh: Så kul sorry komma iväg varesej det är kurs eller tävling. En extra sporre.

Red ut i skogen idag, tog det lite lugnt, anpassade oss efter sällskapet. Sen skulle jag göra övergångar på banan efter men då gick det inte alls. I morgon blir det nog vila. :) ska undvika banan nu några dar, iaf uppsuttet. Jobba i skogen och vid hand bara. Behöver byta fokus känner jag. :)

Våd löshoppades i söndags. Gjorde mig lite orolig först genom att vara superloj under uppvärmningen. Men så släppte jag honom mot hindren/bommarna och han pep, sparkade och for som han brukar :p
När han lugnat sig lite vågade jag höja och han klippte 1 m utan problem.
1-1.10 har känts lite som hans maxgräns tidigare, men det märks att han blivit starkare och smidigare.

På söndag ska vi iväg på första tillfället av inkörningskursen. Mycket spänd och nyfiken på hur det ska gå. Men vet att är det någon som kan hjälpa oss så är det Jenny. :D

Våd löshoppades i söndags. Gjorde mig lite orolig först genom att vara superloj under uppvärmningen. Men så släppte jag honom mot hindren/bommarna och han pep, sparkade och for som han brukar :p
När han lugnat sig lite vågade jag höja och han klippte 1 m utan problem.
1-1.10 har känts lite som hans maxgräns tidigare, men det märks att han blivit starkare och smidigare.

På söndag ska vi iväg på första tillfället av inkörningskursen. Mycket spänd och nyfiken på hur det ska gå. Men vet att är det någon som kan hjälpa oss så är det Jenny. :D
Duktigt!! :laugh: Hade Tolle aldrig klarat.

Några saker fick följa med hem. Fanns en jättefin oder i trä, men den vet jag inte om jag får ta så jag tog en annan sålänge. Saknar nu skaklar. Fanns en bakkälke också men den ville de behålla tills vidare vilket jag tycker var bra för jag ska till att börja med bara öva på att dra med kälken och då behöver jag bara en. Det ska ju förvaras också, och vi har ingen lada.

20160513_165303.jpg

20160510_095838.jpg

20160510_095914.jpg

20160510_100124.jpg

20160513_115310.jpg

Igår var Lukas jättedyr.
vi red för tränare, två pass. Så bra som igår har han aldrig jobbat förut. Bra i både trav- och galoppökningarna, trevliga nedtagningar i stort sett i balans, bra öppna och sluta, bra skänkelvikningarn i trav. Trevlig samlad galopp, trevliga försök till galoppiruetter där vi fick med oss hela hästen och hade väl en bakbensdiameter på ungefär en meter (behöver förstås centreras lite till). Skaplig piaff som dock kändes lite orytmisk.
Passageträningen fortsätter och stundtals var det väldigt trevligt.
japp, hästen är helt underbar!

Den planerade tävlingen på tisdag är inställd pga för få anmälda ekipage, nästan så jag börjar tycka att det är synd utifrån hur han jobbar på träning nu, men då blir det bäl tävlingspremiär på midsommar i stället.

Har äntligen kunnat börja rida igen :bump: Red första gången igår efter två veckors vila på grund av ögat. Gick upp till paddocken för att känna på hur alla knapparna satt efter lite vila. Han kändes fräsch i kroppen, men den finstilta lyhördheten för olika hjälper var det väl sisådär med. Det blev lätt jogging igår, mest för att kolla av läget. Idag blev det mer fokuserat arbete med övergångar. De blev rätt bra mellan skritt och trav efter en stund och sedan började vi jobba med galoppfattningar från trav och avsaktningar från galopp till trav. I höger varv blev det rätt bra, men det var svårare i vänster varv. Mer träning och fokuserat arbete framöver, men imorgon blir det uteritt :)

Körde igår förresten. Gick väl sådär.. Jag var trött och ofokuserad. Men Dacke var pigg och glad och vi övade precisionskörning i galopp för första gången. Vi är inte redo för det. Det gick sönder endel konor. Men det var roligt. :)

Beslutat mig för att inte köra så mycket mer med stallets konor.. Ska måla stenar istället och använda. Tror stallkompisarna gillar den idén mer.

Körde igår förresten. Gick väl sådär.. Jag var trött och ofokuserad. Men Dacke var pigg och glad och vi övade precisionskörning i galopp för första gången. Vi är inte redo för det. Det gick sönder endel konor. Men det var roligt. :)

Beslutat mig för att inte köra så mycket mer med stallets konor.. Ska måla stenar istället och använda. Tror stallkompisarna gillar den idén mer.

Ändrade för kunde inte skriva något sist, jättemärkligt. :)

Det är synd att körkonor är så dyra, för de tål ju att köras på. Gjort det några gånger. :D Var försiktig med stenar bara för häst o vagns skull...

Igår var vi iväg på första inkörningsträffen. Våd är somvanligt klassens clown :p Han lyckades knyta loss sig 2 ggr då han stod uppbunden vid ett träd. Sen virade han in ena frambenet i repet och stod där på 3 ben och såg ut som det regnade :D tur han kan vara cool i sånna lägen.
Just rep runt benen fick vi övade på. Först lösa sen med lite tryck med kravet att han skulle stå still, vilket gick kanon!
Vi tömkörde runt träd och över stockar och berg för att han skulle sansa sig. Det har vi i läxa till nästa gång, att bli bättre på att gå lugnt och invänta kommandon. Typ samma grej som i ridningen ;)
På slutet så satte vi fast en draglina i ena sidan, vilket han tyckte var läskigt. Så vi lät den inte släpa utan lyfte den så den bara hängde där. Sen bytte vi sida och gjorde samma sak. Han visade klart att det var obehagligt men hanflydde inte :)

Så lite hemläxor har vi till nästa tillfälle om 2 veckor. Känns kul att ha startat :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka