Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit ute på en lång sväng med vagnen idag. Det var lite svajigt väder här på morgonen, så jag klädde på mig för regn och rusk och gav mig ut. Satte igång runkeeper för första gången för att mäta sträcka och hastighet.
2016-04-24%2010.33.18.png

Det var en mycket nöjd bulle som skrittade hemåt sista biten och parkerade utanför stallet
2016-04-24%2012.15.41.jpg

2016-04-24%2012.24.00.jpg
Så fin :love: härligt med såna körvägar som blir en runda. Här går det nog inte att köra sådär, blir att åka fram och tillbaka bara. Men jag ska ändå ta tag i att köra in honom färdigt så kan han få dra lite harv och timmersläde iaf.

Idag red vi på banan. Han kändes pigg och lite ovillig. Jag upplever att jag hade träningsvärk i hela kroppen men jag vet inte vad det skulle komma av isf.. Vart helt enkelt inte i form idag. Men jag älskar att träna sen vi flyttade till egen gård. Får mycket mer inspiration och vi gjorde både arbete vid hand, tränade sluta, dressyr grunderna som vi jobbar med just nu, några vändor över cavaletti, sen övade vi lite galoppfattning-trav i form-galoppfattn-trav i form på volten. Samt halter och insättningar i trav. Och så fick vi in lite ridning utan huvudlag på slutet. Och sen mös vi en stund och gjorde lite följande övningar på marken.

Att ha hästen hemma är livet.:love: Man kan spendera så mycket tid med varandra och bara ha sådär roligt som man hade när man var ung och bodde i stallet. Världens bästa häst har jag också. :D

Maja brunstar nu ,är lite loj och protesterar sedan i förrigår. Och valackens hage har blivit väldigt svår att passera (och han står närmast ridbanan) :D, menmen , vi tar en dag i taget bara och jag ställer inte mer krav än nödvändigt :)

Förutom det så har hon varit jättefin att rida det sista och vi börjar hitta knapparna och en bra balans, även traven går bättre och bättre att jobba med i olika tempon även om vissa dagar är kämpiga.
Kommunikationen ute måste vi dock träna på mera :o men i det stora hela så är jag mer än nöjd med de framsteg vi gjort, och jag är så glad i min lilla häst:love:

Ps.
Väldigt bra tips som kommer upp här i tråden :up::)

Jag har ju varit borta härifrån sedan jag började skolan, när tiden inte längre räckte till för att pendla 8 mil TILL om dagen. Nu har min -10 gjort sitt första pass på ridskola och verkar lovande. Är jätteglad över möjligheten och att hon får något att göra. Jättemycket uppmärksamhet och tänk hur många timmar barnen kan lägga på att fläta manen... :love:

Hon hann stå i spiltan ungefär två minuter innan hon hade tre nya fans och fler hann det bli under kvällen. :)

@Darkie och @tintilar Det var härligt, men lite blött :D:p Och inte bara för att vi var vid havet. Precis när vi sadlat och suttit upp kom det en störtskur med regn och sedan fortsatte det att dugga lite nästan hela tiden. Men det var det värt, för det gav en energi-kick att få komma ut på utflykt :)

@Cherarriduracell Trevligt att höra ifrån dig :) Hoppas att det går bra för pållan på ridskolan. Undrar just om det där med att gilla uppmärksamhet följer med rasen, för min L älskar att prata med alla. Nu när vi flyttade tog det inte många timmar innan han charmat stallägaren totalt :D:heart

Efter busigheterna igår fick det bli lite mer seriöst idag. Vi gick upp till ridbanan för ett dressyrpass och började värma upp som vanligt och han kändes lite "stel" och "trutig". Lade dock inget större krut på det, eftersom det kändes ganska naturligt med tanke på att jag inte stämt av lydnaden och dressyren på en vecka. Den något motsträviga känslan värmde ur och sedan kunde vi träna galoppfattningar och avsaktningar till trav för att gymnastisera och bygga lite styrka. Vi gjorde också några skänkelvikningar i trav och lite förvänd galopp. Avslutade med en fin känsla :up:

Börjat äta frukost i hagen med hästarna ett par mornar i veckan nu. I onsdags kom jag till stallet strax före sex, åt frukost med Dacke precis bredvid mig då han gärna tar salladen från min macka. Sedan tog vi en härlig galopptur ute. :)
Imorse försov jag mig och hann inte tilll stallet, suttit hela dagen och kvällen överöst med arbete. Visst är det intressant att läsa igenom professorstjänstansökningar, men idag hade jag hellre varit hos Dacke eller på universitetet.
Men snart är det sommar, då ska jag bara ha ett jobb och studier, inte flera jobb och studier. Så då fåår Dacke mer av min tid. :)

I morgon ska vi på dag 1 av helgens körkurs! Är grymt pepp och har en skön känsla. :) vet inte alls hur det blir eller hur man ska orka ha energi och koncentration hela dagen. Men det blir nog superkul framförallt! Lastträning, ny miljö, nya hästar, tömkörning och förhoppningsvis många nya lärdomar.

Nu är även nästa unghästträff inplanerad liksom en vårbruksdag där jag tänkte vi kunde vara med och tömköra bredvid de som drar redskapen. Jag som inte varit iväg så mycket med mina hästar förr gör nu allt känns det som. :D

Skit också :turd: Stallägaren hörde av sig vid insläpp och sade att L var svullen och knipig med ena ögat. Blev lite nervös så åkte ut till stallet för att kolla. Tyckte jag såg något på ögat och ringde ut distriktet. Mycket riktigt var det ett sår på hornhinnan :down: Troligen ytligt och bör läka på ett par veckor, men ändå :arghh::turd:

Skit också :turd: Stallägaren hörde av sig vid insläpp och sade att L var svullen och knipig med ena ögat. Blev lite nervös så åkte ut till stallet för att kolla. Tyckte jag såg något på ögat och ringde ut distriktet. Mycket riktigt var det ett sår på hornhinnan :down: Troligen ytligt och bör läka på ett par veckor, men ändå :arghh::turd:

Åh nej!!
Hoppas att han blir bra snabbt!
Behövs behandling? Kan han gå ut?

Åh nej!!
Hoppas att han blir bra snabbt!
Behövs behandling? Kan han gå ut?

Det hoppas och tror jag också :) Han kommer att behandlas med antibiotikasalva och pupillvidgande ögondroppar. Ska skaffa en huva att täcka ögat med så kan han gå ut sedan, så det är ingen större fara egentligen (än). Det är bara så jäkla trist :arghh::turd:

Det hoppas och tror jag också :) Han kommer att behandlas med antibiotikasalva och pupillvidgande ögondroppar. Ska skaffa en huva att täcka ögat med så kan han gå ut sedan, så det är ingen större fara egentligen (än). Det är bara så jäkla trist :arghh::turd:

Stackarn!
Även om det inte gör ont på honom måste det kännas rejält obehagligt, en vet ju hur jobbigt det är bara att ha skräp i ögat liksom.. Skönt att han har en sån vettig hästägare i alla fall som tar ut veterinären på en gång. :)

Stackarn!
Även om det inte gör ont på honom måste det kännas rejält obehagligt, en vet ju hur jobbigt det är bara att ha skräp i ögat liksom.. Skönt att han har en sån vettig hästägare i alla fall som tar ut veterinären på en gång. :)

Tack :) Ska erkänna att när stallägaren hörde av sig tänkte jag avvakta till nu idag att kolla, men fick lite kalla fötter och åkte ut. När jag tyckte att jag såg något på ögat var det bara att ringa. Har haft en häst med sår på ögat förr, så visste att det är bäst att börja behandla så snart som möjligt.

@Lazer09 Åh va trist. Men han ser nöjd ut iaf. :) Kunde varit värre.

Här hemma har vi ridit idag. Idag var han dyr igen min fina häst. Känns som att han satt en del bukmuskler sen vi satte igång i februari. Så snygg så min poppis. :love:

Jag funderar på, hur många avels"nördar" har vi härinne? Jag funderade lite på vilka kombinationer som lämnar vad, både utifrån våra och andra hästar jag sett på tex facebook. Lämnar rapid överlag nätta hästar (små förstår jag iom mankhöjden själv men exteriört nätta)? Att vissa hästar är så enormt stora (mestadels på bredden) är det överutfodring eller finns vissa linjer som lämnar... kraftiga hästar? Vilka?

Idag tog vi en promenad för hand i skogen där hon fick äta lite gott, och så hade vi sällskap av två älgar som stog en bit in i skogen och hade stenkoll på oss.
Hon var nöjd när vi var tillbaka i stallet så det räckte nog med detta lilla idag :) Hon har ju varit lite "loj" nu så tar det lugnare ett par dagar tänkte jag :)
D8C19FE1-4FFE-491A-8910-8F8A112D12EE_zpsaen9ju0s.jpg

E17103A0-B306-47AC-8161-E4AA19B74C02_zpsqewokb9h.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar