Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade våran ryggkille ute nu ikväll. Tolle gick för 8e året i rad igenom utan anmärkning - ja förutom en, samma som alltid, han behöver gå ner i vikt. Under alla år hos mig har den här hästen aldrig visat tecken på smärta i kroppen, och han sa att han älskar när han stöter på såna hästar. Förutom Tolle har jag inte stött på en enda häst som denna kille inte hittat något på. Och jag har varit med vid många undersökningar då jag anlitat honom årligen i över 10 år och oftast för hela stallet.

Han sa dock att Tolle tenderar att hänga på vänster bog vilket är precis vad jag kommit fram till, som jag skrev tidigare efter kursen.

Vikten var iaf bättre än förr. Jag sa att jag varit rädd att han skulle få fång pga sin övervikt men så skrattade han och sa att det är nog inte troligt att han är speciellt benägen att få fång med tanke på att han inte visat några såna tecken trots den stora övervikt han haft under så många år. Han tyckte jag skulle motionera hästen mer och se över om jag är sned och sitter över för mycket på höger sida - vilket jag får bekräftat av sjukgymnast att jag är/gör.. Han trodde då att det är därför hästen hänger lite på vänster bog, för att jag rider honom så. Eftersom att han inte har ont någonstans.

Han kände på hovbensbrosket och det kändes bra sa han. Den här hästen överlever nog oss alla sa var han när han var klar. Låter bra tycker jag. :love:

Låter jättehärligt :love: @tintilar

Jag har varit på jobbresa sedan måndags. Stannade snabbt vid stallet på vägen hem idag och de fick mat i hagen precis då, så jag gick bara ut för att borsta av henne lite i hagen och kolla så allt är ok. När jag ropar på henne kommer hon farande mot grinden direkt fastän hon nog var lite hungrig och ville äta. :love: Tror förvisso att hon gillar mig men mest tror jag hon gillar när det händer nåt, att få jobba och hitta på grejer. Lika positiv varenda dag, alltid lika ivrig och spetsade öron. :) Nu ska vi fortsätta jobba med sele, tömkörning mm. Snart dags för nästa unghästträff och körkurs.

Senast ändrad:
Jag sa att jag varit rädd att han skulle få fång pga sin övervikt men så skrattade han och sa att det är nog inte troligt att han är speciellt benägen att få fång med tanke på att han inte visat några såna tecken trots den stora övervikt han haft under så många år.
Lite klantigt uttryckt kan jag tycka.:confused::crazy:
Bara för att hästen inte haft fång tidigare så är det inget att skratta bort. Ingen häst har haft fång innan de får det första anfallet lixom.
Sen att vissa individer verkar utveckla det snabbare/lättare är jag med på. Men om en häst har gått med stor övervikt i många år blir ju inte risken mindre. Dessutom alla andra skaderisker som föreligger en överviktig häst...
Tycker du gör klokt i att oroa dig och bra om du kan ta tag i det.

Lite klantigt uttryckt kan jag tycka.:confused::crazy:
Bara för att hästen inte haft fång tidigare så är det inget att skratta bort. Ingen häst har haft fång innan de får det första anfallet lixom.
Sen att vissa individer verkar utveckla det snabbare/lättare är jag med på. Men om en häst har gått med stor övervikt i många år blir ju inte risken mindre. Dessutom alla andra skaderisker som föreligger en överviktig häst...
Tycker du gör klokt i att oroa dig och bra om du kan ta tag i det.
Äsch, det vart väl inte så allvarligt menat. ;) Han har sagt åt mig att ta tag i det i alla år och nu på egen gård kan jag äntligen göra det. Hästen är redan mycket bättre i hullet och det sa han också.

Tänder och kropp (vet. är också kiropraktor) kollade på kallblodet idag. Tänderna i bättre skick än sist men vi fortsätter med halvårsvisa kontroller. Bakdelen fin och mycket bättre än sist men framdelen är låst. Enligt vet är det ett steg på vägen mot ridhäst, nästa farthinder så att säga. Jag har under en tid (efter jul eller så) haft en känsla av att vi gått framåt jättemycket men ibland kommer det en känsla av orörlighet eller något som inte hänger med vilket nu visade sig vara låsningar i framdelen. Så nu ska här ridas öppna och något mer, måste bara lista ut vad.

Tänder och kropp (vet. är också kiropraktor) kollade på kallblodet idag. Tänderna i bättre skick än sist men vi fortsätter med halvårsvisa kontroller. Bakdelen fin och mycket bättre än sist men framdelen är låst. Enligt vet är det ett steg på vägen mot ridhäst, nästa farthinder så att säga. Jag har under en tid (efter jul eller så) haft en känsla av att vi gått framåt jättemycket men ibland kommer det en känsla av orörlighet eller något som inte hänger med vilket nu visade sig vara låsningar i framdelen. Så nu ska här ridas öppna och något mer, måste bara lista ut vad.
Skänkelvikningar på volt. Tänk dig att framdelen ska vara längs voltspåret, bakdelen ska vara väldigt kraftigt utåtflyttad så hästen nästan går på tvären. Visserligen lösgörs bakdelen ännu mer än framdelen men ändå.
Serpentiner där du använder bogförflyttningar i omställningarna.
Rygga i liten volt (samlar bak, lösgör fram i och med att hästen, om volten är liten, måste korsa frambenen och flytta isär frambenen), kräver dock en häst som är genomgymnasticerad nog att klara att rygga liten volt.
Förvänd öppna på volt, med kraftig tvärning och ganska mycket utåtställning.

Skänkelvikningar på volt. Tänk dig att framdelen ska vara längs voltspåret, bakdelen ska vara väldigt kraftigt utåtflyttad så hästen nästan går på tvären. Visserligen lösgörs bakdelen ännu mer än framdelen men ändå.
Serpentiner där du använder bogförflyttningar i omställningarna.
Rygga i liten volt (samlar bak, lösgör fram i och med att hästen, om volten är liten, måste korsa frambenen och flytta isär frambenen), kräver dock en häst som är genomgymnasticerad nog att klara att rygga liten volt.
Förvänd öppna på volt, med kraftig tvärning och ganska mycket utåtställning.

Tack för fina tips! Hästen är inte så utbildad än men jag får gräva där jag står helt enkelt. Några frågor bara då jag inte är så hemma i dressyrspråk; i skänkelvikning, tänker man sig att hästen är böjd/ställd från rörelseriktningen? Exempelvis cirkel i vänster varv och jag provar din första övning, hästen fortsätter att vara ställd åt vänster? Förvänd öppna, innebär det öppna åt andra hållet? Cirkel i vänster varv, jag gör då öppnan åt höger? Typ kontraställning?

Kanske borde rida för någon dressyrtränare för att lära mig vad allt kallas? :p

Tack för fina tips! Hästen är inte så utbildad än men jag får gräva där jag står helt enkelt. Några frågor bara då jag inte är så hemma i dressyrspråk; i skänkelvikning, tänker man sig att hästen är böjd/ställd från rörelseriktningen? Exempelvis cirkel i vänster varv och jag provar din första övning, hästen fortsätter att vara ställd åt vänster? Förvänd öppna, innebär det öppna åt andra hållet? Cirkel i vänster varv, jag gör då öppnan åt höger? Typ kontraställning?

Kanske borde rida för någon dressyrtränare för att lära mig vad allt kallas? :p

Vad gäller skänkelvikningen: hästen ska vara ställd mot rörelseriktningen dvs fortfarande ställd inåt volten. Fast i det här läget är det inte så petigt med form hit eller dit: just nu är det ju benförflyttningen/stretchingen du är ute efter och då behöver man inte hålla sig inom några ramar tycker jag.
Förvänd öppna: I vänster varv gör du öppnan åt höger, ja. Här kan man ju välja hur mycket man förflyttar: ju starkare utåtböjning av hästen (tror du förstår hur jag menar även om jag antagligen inte uttrycker mig riktigt korrekt), desto mer stretching av framdelen eftersom det blir en sidvärtsrörelse av framdelen också. Man kan göra det så uttalat att frambenen i stort sett måste korsa varandra.
Kontraställning är bra, om inte annat så för hästens mentala flexiblitet, men man behöver få hästen att flytta på benen och då räcker det inte med ställning.
Tänk dig nästan att hästen är rak i kroppen, ska gå längs volten med bakbenen så att framdelen liksom hamnar utanför men ska flyttas längs volten ändå, och då korsar sig frambenen och hästen drar isär frambenen för varje steg.

Förresten, så värst "dressyr" är nog inte detta; mer en blandning mellan dressyr och western (jag hoppar hit och dit i disciplinerna och blandar och ger så gott jag kan och lösgjorda gymnastiserade hästar brukar jag åtminstone få...)

Vad gäller skänkelvikningen: hästen ska vara ställd mot rörelseriktningen dvs fortfarande ställd inåt volten. Fast i det här läget är det inte så petigt med form hit eller dit: just nu är det ju benförflyttningen/stretchingen du är ute efter och då behöver man inte hålla sig inom några ramar tycker jag.
Förvänd öppna: I vänster varv gör du öppnan åt höger, ja. Här kan man ju välja hur mycket man förflyttar: ju starkare utåtböjning av hästen (tror du förstår hur jag menar även om jag antagligen inte uttrycker mig riktigt korrekt), desto mer stretching av framdelen eftersom det blir en sidvärtsrörelse av framdelen också. Man kan göra det så uttalat att frambenen i stort sett måste korsa varandra.
Kontraställning är bra, om inte annat så för hästens mentala flexiblitet, men man behöver få hästen att flytta på benen och då räcker det inte med ställning.
Tänk dig nästan att hästen är rak i kroppen, ska gå längs volten med bakbenen så att framdelen liksom hamnar utanför men ska flyttas längs volten ändå, och då korsar sig frambenen och hästen drar isär frambenen för varje steg.

Förresten, så värst "dressyr" är nog inte detta; mer en blandning mellan dressyr och western (jag hoppar hit och dit i disciplinerna och blandar och ger så gott jag kan och lösgjorda gymnastiserade hästar brukar jag åtminstone få...)

Nej formen är jag inte alls noga med nu men det är bra att veta vart jag är på väg så att säga. Så blir mitt tänk mer rätt även om hästen inte förstår direkt. Ska prova båda varianterna! Jag brukar ibland rida serpentiner runt koner med hästen böjd åt ett och samma håll hela tiden, kanske ska ta göra det lite mer för att påminna om att kroppen inte alltid behöver gå dit mulen pekar. Tror inte jag får till backning på cirkel med den här hästen än men slalom går och det är ju en bit på väg. Blir riktigt sugen på att rida nu för att försöka få till det här, tur att ridbanan tinat fram!

Nej formen är jag inte alls noga med nu men det är bra att veta vart jag är på väg så att säga. Så blir mitt tänk mer rätt även om hästen inte förstår direkt. Ska prova båda varianterna! Jag brukar ibland rida serpentiner runt koner med hästen böjd åt ett och samma håll hela tiden, kanske ska ta göra det lite mer för att påminna om att kroppen inte alltid behöver gå dit mulen pekar. Tror inte jag får till backning på cirkel med den här hästen än men slalom går och det är ju en bit på väg. Blir riktigt sugen på att rida nu för att försöka få till det här, tur att ridbanan tinat fram!

den typen av serpentiner du beskriver, är jättebra! Ju trängre serpentiner, desto mer frambens-stretching i kontraställda bågen.
När du ryggar slalom, testa att vid något tillfälle begära ganska uttalad sidvärtsrörelse med frambenen, nästan som en bakdelsvändning i ryggning (om det blev begripligt alls). Kan låsa sig om du och hästen inte riktigt fattar vart ni är på väg, men då är det ju bara att rida framåt ett par steg och sedan börja om.
Om det låser sig helt i en ryggning kan det vara smart att rida framåt enstaka steg i stället för att liksom fastna halvvägs i ryggningen och försöka rätta till; hästen låser gärna bogarna och trycker ifrån med frambenen i stället för att rygga bakifrån, om det blir mentala låsningar.

Ibland funderar jag allvarligt på att rida för någon dressyrtränare för att det skulle vara lättare att förstå vad folk pratar om. Jag började en gång fundera över öppnan (som mina tränare inte pratar så mycket om) och skulle läsa på hur dressyrfolk gör den, helst vad de använder för kommando. Begrep ingenting av boken (någon ridhandbok eller om det var Kyras bok) där det stod att man börjar på en cirkel och sedan fortsätter rakt så att säga, jag funderade bara på hur man gör om man vill rida öppna på en väg där cirklar inte får plats. Nå jag tror att jag har bättre koll på det nu. Jag tror att man kommer långt på att plocka russinen ur kakan!

Ibland funderar jag allvarligt på att rida för någon dressyrtränare för att det skulle vara lättare att förstå vad folk pratar om. Jag började en gång fundera över öppnan (som mina tränare inte pratar så mycket om) och skulle läsa på hur dressyrfolk gör den, helst vad de använder för kommando. Begrep ingenting av boken (någon ridhandbok eller om det var Kyras bok) där det stod att man börjar på en cirkel och sedan fortsätter rakt så att säga, jag funderade bara på hur man gör om man vill rida öppna på en väg där cirklar inte får plats. Nå jag tror att jag har bättre koll på det nu. Jag tror att man kommer långt på att plocka russinen ur kakan!
Jag tror egentligen att volt-förklaringen mest är till för att förklara vilken position/böjning hästen ska ha.
Man får ta hjälp av det man kan hitta på: jag introducerar som regel öppna och sluta ute längs vägen, möjligen genom att ta stöd mot paddockstaketet och då blir det enklare att börja med förvänd öppna.
Slutan börjar jag ofta med förvänd på volt, verkar vara enklare för hästen att få till böjning och benförflyttning på det sättet.

Tränade lite vid hand idag och då gjorde vi lite stretching och så fick jag för mig att lära in buga. Blev en mysig stund i stallet iaf. Medryttaren ska rida ut idag så jag rider i morgon istället.

Intressanta inlägg om lösgörande arbete :up: Bra saker att fundera på :)

Torsdag och fredag dressyrade vi i paddocken. Två mellanmjölkspass blev det. Jobbade som vanligt med övergångar och tempoväxlingar och försökte sätta lite mer energi i honom vilket gav lite mer spänning, så jag får backa tillbaka lite. Ett positivt besked var dock att skänkelvikningarna var riktigt fina i både trav och galopp.

Idag var vi ute och körde lite i sällskap av en av fjordingarna i stallet. Det var mysigt som vanligt, men kallt i vinden. Det märks verkligen att våren inte riktigt slagit ut än.
13076663_1175763189114990_8620139297055941408_n.jpg

Letade efter en ny hjälm på Eurohorse eftersom jag drullat av ett par gånger i vinter och knockat till hjälmen. Lyckades inte få till det då så gick till lokala butiken och bad dem ta hem en i rätt storlek. I veckan landade den och idag hämtade jag ut den och gjorde premiär :)
13055521_1175763249114984_3462004860193809965_n.jpg

den typen av serpentiner du beskriver, är jättebra! Ju trängre serpentiner, desto mer frambens-stretching i kontraställda bågen.
När du ryggar slalom, testa att vid något tillfälle begära ganska uttalad sidvärtsrörelse med frambenen, nästan som en bakdelsvändning i ryggning (om det blev begripligt alls). Kan låsa sig om du och hästen inte riktigt fattar vart ni är på väg, men då är det ju bara att rida framåt ett par steg och sedan börja om.
Om det låser sig helt i en ryggning kan det vara smart att rida framåt enstaka steg i stället för att liksom fastna halvvägs i ryggningen och försöka rätta till; hästen låser gärna bogarna och trycker ifrån med frambenen i stället för att rygga bakifrån, om det blir mentala låsningar.

Red igår och började med serpentiner/slalom, hade ungefär 4 meter emellan vilket var lagom för skritt. Nästa gång tror jag att jag tar tre meter mellan varje kon så att det blir ytterligare lite svårare och tydligare för mig som ryttare att jag måste vara noga! Provade även den där förvända öppnan vilket var lite lurigt så jag hoppade skänkelvikningen. Jag har inget staket på ridbanan så finns inget att stödja sig på så att säga. Efter ett par halvdana försök red jag en cirkel och bytte cirkel utan att ställa om och försökte få till någon slags tvärning. Då blev det tydligare hur det skulle gå till så sedan kunde jag även börja på säg vänster cirkel och rida förvänd öppna på den. Det är frågan om några steg i taget förstås men bättre än jag trodde ändå. Avslutade med att prova backa slalom och det var svårt men ett par steg fick vi backat och svängt samtidigt. Men något hände i alla fall för så där mycket brukar hon inte gäspa när jag suttit av :)

Idag har vi gått på vår första promenad ensamma i skogen! :) Det var så otroligt kul och hon var helt obrydd om att lämna de andra hästarna. Jag gick med bestämda stolta steg och det var nog precis vad som behövdes. Inga stegringar, inget bråk. Skönt! Hon verkade väldigt nöjd hon med. Om en vecka ska vi på körkurs och nu känns förutsättningarna riktigt bra.

Idag har vi varit på markarbetes (markarbete som i arbete med häst när man själv står på marken)-kurs. Jag var iväg till instruktören i vintras men nu var vi några stycken som ville träna här på plats. Jag funderade på att rida ett pass men bestämde mig för bara markarbete ändå. Med tidigare hästar har jag inte känt något behov av att jobba så här medvetet men fröken kallblod har rätt mycket åsikter om det mesta så det behövs. Skulle dessutom vara skönt att kunna jobba med vissa grejer utan att sitta upp. Longering har jag blivit botad från av min tonårsponny men jag ser fördelarna så jag vill gärna jobba mer med det. Idag fick vi till fin backning vilket ju är bra för bogarna och fina vändningar där framdelen måste vara med! Lyckades även longera i skritt och trav utan nervsammanbrott (från min sida alltså, har lite väl livliga minnen av hennes bensprattel när hon nyss flyttat in här). Fick beröm för att jag tränat så bra sedan sist så ska försöka att fortsätta med detta och ha som ambition att jobba lite innan varje ridpass tror jag. Så kanske vi får styr på den där framdelen :p

Har varit ute på en lång sväng med vagnen idag. Det var lite svajigt väder här på morgonen, så jag klädde på mig för regn och rusk och gav mig ut. Satte igång runkeeper för första gången för att mäta sträcka och hastighet.
2016-04-24%2010.33.18.png

Det var en mycket nöjd bulle som skrittade hemåt sista biten och parkerade utanför stallet
2016-04-24%2012.15.41.jpg

2016-04-24%2012.24.00.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18