skickat min tränare att titta på en unghäst.
För långt bort för att jag ska "idas" åka själv men nära instruktören.
För långt bort för att jag ska "idas" åka själv men nära instruktören.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite klantigt uttryckt kan jag tycka.Jag sa att jag varit rädd att han skulle få fång pga sin övervikt men så skrattade han och sa att det är nog inte troligt att han är speciellt benägen att få fång med tanke på att han inte visat några såna tecken trots den stora övervikt han haft under så många år.
Äsch, det vart väl inte så allvarligt menat. Han har sagt åt mig att ta tag i det i alla år och nu på egen gård kan jag äntligen göra det. Hästen är redan mycket bättre i hullet och det sa han också.Lite klantigt uttryckt kan jag tycka.
Bara för att hästen inte haft fång tidigare så är det inget att skratta bort. Ingen häst har haft fång innan de får det första anfallet lixom.
Sen att vissa individer verkar utveckla det snabbare/lättare är jag med på. Men om en häst har gått med stor övervikt i många år blir ju inte risken mindre. Dessutom alla andra skaderisker som föreligger en överviktig häst...
Tycker du gör klokt i att oroa dig och bra om du kan ta tag i det.
Skänkelvikningar på volt. Tänk dig att framdelen ska vara längs voltspåret, bakdelen ska vara väldigt kraftigt utåtflyttad så hästen nästan går på tvären. Visserligen lösgörs bakdelen ännu mer än framdelen men ändå.Tänder och kropp (vet. är också kiropraktor) kollade på kallblodet idag. Tänderna i bättre skick än sist men vi fortsätter med halvårsvisa kontroller. Bakdelen fin och mycket bättre än sist men framdelen är låst. Enligt vet är det ett steg på vägen mot ridhäst, nästa farthinder så att säga. Jag har under en tid (efter jul eller så) haft en känsla av att vi gått framåt jättemycket men ibland kommer det en känsla av orörlighet eller något som inte hänger med vilket nu visade sig vara låsningar i framdelen. Så nu ska här ridas öppna och något mer, måste bara lista ut vad.
Skänkelvikningar på volt. Tänk dig att framdelen ska vara längs voltspåret, bakdelen ska vara väldigt kraftigt utåtflyttad så hästen nästan går på tvären. Visserligen lösgörs bakdelen ännu mer än framdelen men ändå.
Serpentiner där du använder bogförflyttningar i omställningarna.
Rygga i liten volt (samlar bak, lösgör fram i och med att hästen, om volten är liten, måste korsa frambenen och flytta isär frambenen), kräver dock en häst som är genomgymnasticerad nog att klara att rygga liten volt.
Förvänd öppna på volt, med kraftig tvärning och ganska mycket utåtställning.
Tack för fina tips! Hästen är inte så utbildad än men jag får gräva där jag står helt enkelt. Några frågor bara då jag inte är så hemma i dressyrspråk; i skänkelvikning, tänker man sig att hästen är böjd/ställd från rörelseriktningen? Exempelvis cirkel i vänster varv och jag provar din första övning, hästen fortsätter att vara ställd åt vänster? Förvänd öppna, innebär det öppna åt andra hållet? Cirkel i vänster varv, jag gör då öppnan åt höger? Typ kontraställning?
Kanske borde rida för någon dressyrtränare för att lära mig vad allt kallas?
Vad gäller skänkelvikningen: hästen ska vara ställd mot rörelseriktningen dvs fortfarande ställd inåt volten. Fast i det här läget är det inte så petigt med form hit eller dit: just nu är det ju benförflyttningen/stretchingen du är ute efter och då behöver man inte hålla sig inom några ramar tycker jag.
Förvänd öppna: I vänster varv gör du öppnan åt höger, ja. Här kan man ju välja hur mycket man förflyttar: ju starkare utåtböjning av hästen (tror du förstår hur jag menar även om jag antagligen inte uttrycker mig riktigt korrekt), desto mer stretching av framdelen eftersom det blir en sidvärtsrörelse av framdelen också. Man kan göra det så uttalat att frambenen i stort sett måste korsa varandra.
Kontraställning är bra, om inte annat så för hästens mentala flexiblitet, men man behöver få hästen att flytta på benen och då räcker det inte med ställning.
Tänk dig nästan att hästen är rak i kroppen, ska gå längs volten med bakbenen så att framdelen liksom hamnar utanför men ska flyttas längs volten ändå, och då korsar sig frambenen och hästen drar isär frambenen för varje steg.
Förresten, så värst "dressyr" är nog inte detta; mer en blandning mellan dressyr och western (jag hoppar hit och dit i disciplinerna och blandar och ger så gott jag kan och lösgjorda gymnastiserade hästar brukar jag åtminstone få...)
Nej formen är jag inte alls noga med nu men det är bra att veta vart jag är på väg så att säga. Så blir mitt tänk mer rätt även om hästen inte förstår direkt. Ska prova båda varianterna! Jag brukar ibland rida serpentiner runt koner med hästen böjd åt ett och samma håll hela tiden, kanske ska ta göra det lite mer för att påminna om att kroppen inte alltid behöver gå dit mulen pekar. Tror inte jag får till backning på cirkel med den här hästen än men slalom går och det är ju en bit på väg. Blir riktigt sugen på att rida nu för att försöka få till det här, tur att ridbanan tinat fram!
Förresten, så värst "dressyr" är nog inte detta; mer en blandning mellan dressyr och western (jag hoppar hit och dit i disciplinerna och blandar och ger så gott jag kan och lösgjorda gymnastiserade hästar brukar jag åtminstone få...)
Jag tror egentligen att volt-förklaringen mest är till för att förklara vilken position/böjning hästen ska ha.Ibland funderar jag allvarligt på att rida för någon dressyrtränare för att det skulle vara lättare att förstå vad folk pratar om. Jag började en gång fundera över öppnan (som mina tränare inte pratar så mycket om) och skulle läsa på hur dressyrfolk gör den, helst vad de använder för kommando. Begrep ingenting av boken (någon ridhandbok eller om det var Kyras bok) där det stod att man börjar på en cirkel och sedan fortsätter rakt så att säga, jag funderade bara på hur man gör om man vill rida öppna på en väg där cirklar inte får plats. Nå jag tror att jag har bättre koll på det nu. Jag tror att man kommer långt på att plocka russinen ur kakan!
den typen av serpentiner du beskriver, är jättebra! Ju trängre serpentiner, desto mer frambens-stretching i kontraställda bågen.
När du ryggar slalom, testa att vid något tillfälle begära ganska uttalad sidvärtsrörelse med frambenen, nästan som en bakdelsvändning i ryggning (om det blev begripligt alls). Kan låsa sig om du och hästen inte riktigt fattar vart ni är på väg, men då är det ju bara att rida framåt ett par steg och sedan börja om.
Om det låser sig helt i en ryggning kan det vara smart att rida framåt enstaka steg i stället för att liksom fastna halvvägs i ryggningen och försöka rätta till; hästen låser gärna bogarna och trycker ifrån med frambenen i stället för att rygga bakifrån, om det blir mentala låsningar.