Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt nöjd med gårdagen.
Bruksnordisen som jag fick i början av februari, hittade en trevlig form i skritt och trav. Bra bakbensaktivitet, avslappning i nacken, eftergift för tygeltag. Inte stadig än förstås, efter att ha ridits ungefär tio-femton gånger, men det kommer det kommer.

Lukas fick följa med mig på dressyrträning. jobbigt pass (för mig) men gav resultat i klar förbättring av kvaliteten på skänkelvikningar, skolor i trav, travlängningarna blev bra, och vi avslutade med att jobba med galoppombytena i språnget för att hitta bättre aktivitet och gest där.
Jag var trött men nöjd efteråt.

Härligt att läsa om er alla! :D
Själv har jag jobbat drygt heltid de senaste plus plugg på heltid plus försök till ett liv :crazy: så Våd har haft en lugnare vecka.
Men nu hoppas jag allt runt om lugnar sig något så jag kan ta fart igen med hästeriet.
Ska ev iväg på en p&j till helgen. Och i maj ska vi göra debut i bruksridning. Tydligen råkar det vara DM :wtf: kompisen som tipsade mig "glömde" att berätta den lilla detaljen :nailbiting::p
Så vi ska väl försöka öva på lite övningar som kan finnas med där. Det som är svårast är när man ska gå av och leda längs en brygga och sen hoppa upp igen. Våd har en tendens att slänga ut röva, så det ska tränas :p

Annars vill jag ut på dressyrtävling. Men utbudet är inte jättestort och det blir dyrt fort som @Lazer09 säger :meh:

Var ut på en joggingtur med Dacke efter jobbet idag. Resulterade i att jag var rejält trött, Dacke var inte ens svettig.. Men å andra sidan brukar det vara tvärtom när jag kör honom. :)

Härligt att läsa om er alla! :D
Själv har jag jobbat drygt heltid de senaste plus plugg på heltid plus försök till ett liv :crazy: så Våd har haft en lugnare vecka.
Men nu hoppas jag allt runt om lugnar sig något så jag kan ta fart igen med hästeriet.
Ska ev iväg på en p&j till helgen. Och i maj ska vi göra debut i bruksridning. Tydligen råkar det vara DM :wtf: kompisen som tipsade mig "glömde" att berätta den lilla detaljen :nailbiting::p
Så vi ska väl försöka öva på lite övningar som kan finnas med där. Det som är svårast är när man ska gå av och leda längs en brygga och sen hoppa upp igen. Våd har en tendens att slänga ut röva, så det ska tränas :p

Annars vill jag ut på dressyrtävling. Men utbudet är inte jättestort och det blir dyrt fort som @Lazer09 säger :meh:

Värmland?
I så fall kommer vi att ses, men jag kommer inte att ha med Lukas.

Vad spännande med bruksridning för både @KrullTroll och @kryddelydd :) Hoppa det går bra för er. Jag har provat på det en gång och att ta sig förbi läskigheter var inga problem. Däremot var delarna där det krävs lite precision svårt för oss. Att vända på liten yta var inte vår paradgren direkt :p

Heja dig med joggingen @parellikusken :bump:

Jag och L tog en kortare sväng runt området hemma och jag passade på att fila på övergångarna lite. De kändes riktigt fina :up: Passade dessutom på att utnyttja rakriktningen man får lite gratis av att rida på grusväg ute och testade av lite sidvärtsförflyttningar i både trav och galopp och fick ett trevligt kvitto på att det fungerar :up: Trots att det var råkallt och jävligt idag så blev det en himla bra dag :)

Tolle har varit ute nu i ca en vecka och vi slutade fodra häromdan. Sommarbetet är invigt. Hästarna njuter av att få vara ute och jag njuter av att slippa mocka och släpa hö.

I morgon åker vi på kurs. I nuläget fokuserar jag på att ta oss dit oskadda. :D Men jag hoppas också att vi ska få med oss något nyttigt från dagen som vi kan jobba med hemma sen. Bilen är packad och transporten står redo. Bara att lasta in hästen i morgon bitti. Kommer inte bemöda mig med att borsta och fixa, det ska dessutom regna så han kommer väl att vara både blöt och lerig i morgon. :cool:

Tolle har varit ute nu i ca en vecka och vi slutade fodra häromdan. Sommarbetet är invigt. Hästarna njuter av att få vara ute och jag njuter av att slippa mocka och släpa hö.

I morgon åker vi på kurs. I nuläget fokuserar jag på att ta oss dit oskadda. :D Men jag hoppas också att vi ska få med oss något nyttigt från dagen som vi kan jobba med hemma sen. Bilen är packad och transporten står redo. Bara att lasta in hästen i morgon bitti. Kommer inte bemöda mig med att borsta och fixa, det ska dessutom regna så han kommer väl att vara både blöt och lerig i morgon. :cool:

Åhh, vad roligt med kurs! Se bara till att ge oss utförlig rapport sedan ;):)

Har nördat Youtube-klipp med bruksridning och ska bygga upp övningsbana hemma.
Vända är vi rätt duktiga på, och hoppa hinder kan vi. Däremot att rygga i vinkel kan bli spännande. Och lastbryggan, Våd har en tendens att svänga ut röven :wtf: så får över på det. Eller så får jag kasta mig upp som värsta cowboyen :D
Blev inbjuden till en we träning i slutet av maj som jag funderar på. Har även fått tag på min gamla favorittränare som börjat på ridklubben nära oss. Ska träffas på måndag för planering av träningar :love:
Känner att det börjar röra på sig igen :)

Har nördat Youtube-klipp med bruksridning och ska bygga upp övningsbana hemma.
Vända är vi rätt duktiga på, och hoppa hinder kan vi. Däremot att rygga i vinkel kan bli spännande. Och lastbryggan, Våd har en tendens att svänga ut röven :wtf: så får över på det. Eller så får jag kasta mig upp som värsta cowboyen :D
Blev inbjuden till en we träning i slutet av maj som jag funderar på. Har även fått tag på min gamla favorittränare som börjat på ridklubben nära oss. Ska träffas på måndag för planering av träningar :love:
Känner att det börjar röra på sig igen :)

Åhh, vad roligt det låter! Bara liiite avis på alla er som har massa planer ;):D Kanske ska ringa mina ivrigaste sponsorer (mor och far :heart) och höra om de inte känner att de vill sponsra en lovande ung häst på tävlingsbanan :p:D

Åhh, vad roligt det låter! Bara liiite avis på alla er som har massa planer ;):D Kanske ska ringa mina ivrigaste sponsorer (mor och far :heart) och höra om de inte känner att de vill sponsra en lovande ung häst på tävlingsbanan :p:D
Så fin som L varit och som det låter på dina rapporter så måste du ju ut och visa honom :) så jobba på sponsorerna ;):p

Vad spännande med bruksridning för både @KrullTroll och @kryddelydd :) Hoppa det går bra för er. Jag har provat på det en gång och att ta sig förbi läskigheter var inga problem. Däremot var delarna där det krävs lite precision svårt för oss. Att vända på liten yta var inte vår paradgren direkt :p

Heja dig med joggingen @parellikusken :bump:

Jag och L tog en kortare sväng runt området hemma och jag passade på att fila på övergångarna lite. De kändes riktigt fina :up: Passade dessutom på att utnyttja rakriktningen man får lite gratis av att rida på grusväg ute och testade av lite sidvärtsförflyttningar i både trav och galopp och fick ett trevligt kvitto på att det fungerar :up: Trots att det var råkallt och jävligt idag så blev det en himla bra dag :)

Testade bruksridning och -körning i höstas, med min då sexåriga fjording.
Ridningen lyckades vi vinna, kul med förstaplacering.
I körningen kom vi näst sist, välförtjänt. Men oj, så kul det var!
Så det är den fjordingen som är tänkt ska vara med på Brukstävlingen i maj, Lukas skulle rimligen stå sig minst lika bra i bruksridningen, han är vändbar och testad på B-nivå trail (westernridning) och alltså rätt så lättkontrollerad, men just nu har jag möjligt SM-kval för fjordingen på agendan så då blir hon prioriterad.

Testade bruksridning och -körning i höstas, med min då sexåriga fjording.
Ridningen lyckades vi vinna, kul med förstaplacering.
I körningen kom vi näst sist, välförtjänt. Men oj, så kul det var!
Så det är den fjordingen som är tänkt ska vara med på Brukstävlingen i maj, Lukas skulle rimligen stå sig minst lika bra i bruksridningen, han är vändbar och testad på B-nivå trail (westernridning) och alltså rätt så lättkontrollerad, men just nu har jag möjligt SM-kval för fjordingen på agendan så då blir hon prioriterad.

Lycka till med SM-kval! Tycker nog att du får rapportera om hur det går, även om det är "fel" ras

Hemma igen efter sammanlagt ca 4h bilresa inkl färga och jag känner bara :love::love:

Jag älskar dom här instruktörerna, dom är så duktiga och tydliga och bra. När vi skulle lasta på för att åka hem kände Tolle att nä, nu pallar jag inte mer input. Men efter en stunds övertygande gick han väl med på att åka hela långa vägen hem igen iaf. Annars skötte han sig som en dröm. Lite ofokuserad ibland, tittade runt, men inte mycket.

Superbra kurs, fick med mig otroligt mycket. Mycket väl spenderade pengar. Jag hoppas att jag får chansen igen nån gång. Nu står Tolle i hagen och mumsar gräs med kompisen, vi överlevde. :up:

Hemma igen efter sammanlagt ca 4h bilresa inkl färga och jag känner bara :love::love:

Jag älskar dom här instruktörerna, dom är så duktiga och tydliga och bra. När vi skulle lasta på för att åka hem kände Tolle att nä, nu pallar jag inte mer input. Men efter en stunds övertygande gick han väl med på att åka hela långa vägen hem igen iaf. Annars skötte han sig som en dröm. Lite ofokuserad ibland, tittade runt, men inte mycket.

Superbra kurs, fick med mig otroligt mycket. Mycket väl spenderade pengar. Jag hoppas att jag får chansen igen nån gång. Nu står Tolle i hagen och mumsar gräs med kompisen, vi överlevde. :up:

Hörru du, det där var väl ingen utförlig rapport ;):p Vad sade tränaren? Vad övade ni på? Vad gjorde ni bra? Vad fick du med dig hem?

Vad härligt att det gått bra att köra :up: Och att du är nöjd med hur det gått :)

Har kommit hem efter en mystur med vagnen i sällskap av en stallkompis med häst på släp. Det är alltid lika trevligt att komma ut och köra och att dessutom få sällskap med sig i vagnen är guld värt. När vi kom hem gjorde vi som vi gjort de sista veckorna och backade in vagnen på rätt ställe och äntligen verkar polletten ha trillat ner :) Han kan backa i vagn på kommando och dessutom gå att styra lite grann :up:

Ikväll byggde jag upp lite bruks-hinder i ridhuset. Och ja...vända på trångt utrymme kan han. Dock blir han så jäkla ivrig och nästan springer runt. Vilket gör det okontrollerat och risk för snedsteg är större. Så där får vi öva på att vänta och ta ett steg i taget.
Rygga i vinkel går toppen om han i vinkeln ska flytta för vänster skänkel, men höger :banghead:
Då springer vi bakåt, framåt eller helt sonika mot skänkeln.
Gick ifrån "hindret" och flytta för höger funkar hur fint som helst när vi går framåt eller stillastående. Men bakåt :wtf: så lite att öva på där. Fick till två hyfsade ryggningar till slut.
Trava genom portar gick fint, rev bara en på hela passet.:D skritta över upphöjda bommar gick oxå fint.
Så med lite träning så hoppas jag vi inte gör bort oss helt :p

Hörru du, det där var väl ingen utförlig rapport ;):p Vad sade tränaren? Vad övade ni på? Vad gjorde ni bra? Vad fick du med dig hem?

Vad härligt att det gått bra att köra :up: Och att du är nöjd med hur det gått :)
Haha, sorry. :laugh:

I väster varv trav måste jag tänka på att fånga upp ytter höft, tänka lite sluta för han glider gärna ut med den höften. I höger galopp (visade den endast för att förstå varför den inte funkar) förklarade han att Tolle tappar ytter bog så den behöver jag fånga upp för att han ska ta höger galopp, i övrigt trodde han inte att det fanns några fysiska hinder för den galoppen, sitter mer i hans huvud vilket jag också misstänkt.

Jag måste tänka på att inte falla framåt - som sagt - och jobba fram mer steg, att Tolle ska ta för sig ner med bak, länga steget bak, och öka tempot.

Jag har en avslappnad häst, rörlig häst, och han lyssnar fint på hjälperna. Mitt jobb nu är att lära mig känna vart jag måste korrigera för att han ska hitta en bättre balans. Han tyckte också att jag kunde jobba lite med bommar för att få honom att ta för sig mer med bak, länga steget så att det blir mindre påskjut och mer bärighet.

Vi jobbade även med halt från trav och för första gången kände jag att jag vet hur en halt ska kännas och utföras. Inte för att vi gjorde det prefekt, men nu fattar jag.

Så i morgon blir det träna :cool:

Tog ett pass idag på banan. Han är väldigt fin, nästan lite för känslig för klumpiga mig. Jag känner att jag har svårt att flytta bogen ibland, det måste vi jobba på. Han vill inte gärna träda fram ordentligt med vänster bak, han har också svårt med stretching framåt av det benet. Han har alltid haft lite bråk med det benet men nu känner jag att jag vet hur jag ska ta tag i det. Ikväll kommer dessutom våran ryggkille ut så då får han titta också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka