Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Katastrofpass idag. Bestämde mig av okänd anledning för att uteritt barbacka var en bra grej. Det visade sig vara en rätt dålig grej. Sambon cyklade med hund framför och cykeln hade obehagliga ljud för sig på isfläckarna, hunden rullade sig i diket i form av ett svart monster, kompisen gnäggade i hagen, cykel, sambo och hund försvann bakom en kurva vilket ökade på hastigheten samtidigt som kompisens gnäggande drog hemåt. Vände hem efter 1-1.5 km när jag inte tyckte att det var så roligt längre och då satte turbomotorn igång på riktigt. Kändes för första gången som att en felaktig förhållning hade kunnat skapa skolor ovan mark. Jag fick nog när hon drog iväg hemåt eller låtsades bli rädd och hoppade iväg. Tackar min lyckliga stjärna för att jag har övat upp mina reflexer under många år så hon hann bara försöka dra innan jag plockat fast i en tygel och böjt in henne på en liten cirkel. Då satt jag av och bröt ihop en stund. Är så obehagligt när gammal ridrädsla kommer i dagen.

Efter en stund gick jag hem med häst som försökte dra hemåt precis hela tiden. Jag blev arg några gånger och påminde ordentlig om i vilken hastighet vi skulle gå. Använde mitt schabrak som jag suttit på som förstärkning vilket funkade rätt bra, blev ingen dragkamp alls.

Funderar nu på om det eventuellt var ångor djur i buskarna, hon sneglade och lyssnade åt samma håll hela tiden. I värsta fall har väl någon björn vaknat och i bästa fall är det bara strörenarna som är i farten (jag såg spår på vägen på några ställen), så här brukar hon absolut inte bete sig nämligen. Nå det är bara att bryta ihop (det gjorde jag redan på vägen) och gå vidare (det får jag göra i morgon).

@Cilva peppa, peppa.

Utifrån hur du beskriver det: kan knappast bli sämre till nästa pass...

Tufft, rida barbacka trots att du skriver om gammal ridrädsla.:)

Tack! Det kommer nog att gå bättre nästa gång, jag försöker i alla fall ha den inställningen :)

Har för flera år sedan varit jätterädd men har jobbat väldigt mycket med det så nu märks det inte längre så ofta.

@Cilva Jag håller med @kryddelydd och säger heja dig! Bra jobbat att inte bryta ihop eftersom du varit rädd tidigare :)

Vi har varit ute på en liten ridtur runt området idag. Lade lite fokus på tempoväxlingar i skritten och att göra halt. Det kändes bitvis rätt bra faktiskt även om jag tycker det är svårt med olika växlar i skritt, men skam den som ger sig, och ett par raka, fina halter blev det också :up:

Hoppades på en mjuk och härlig Våd idag, men istället vart det en laddad och något stressad kuse :wtf:
Låter jag honom lulla på i låg form gick han fint men så fort jag försökte "spänna bågen" så protesterade han. Speciellt under nedsittning. Gissar på lite träningsvärk efter långturen igår. Så efter lite bråkande och frustration så gav jag mig och lät honom rulla på i lägre form.
Vart ett yoga-pass:D
Kändes bra att avsluta på ett bra sätt iaf.:)

Tack alla för pepp!

Jag red igår igen, barbacka :o:D Tog sidepull för att jag gillar att variera och red på stallplanen som håller på att tina fram. Fröken häst var trevlig och samarbetsvillig och kunde böja sig och samla sig på ett trevligt sätt. Provade dock ingen trav eftersom det bitvis ännu är halt. Men nu när vi trampat runt på isen så kommer det nog att tina ännu fortare. Är så glad över att rädslan inte sitter kvar när sådant som i söndags händer.

Idag har vi ridit ett dressyrpass i paddocken. Vi verkar ha hittat ett bra koncept för upplägg av passen nu, för L var lika fin som sist. Vi börjar i skritten med att skritta på friskt ute och sedan öka och minska steglängden och lägga in någon halt. Sedan går vi direkt på galoppen där jag först bara galopperar på för att han ska bli varm i musklerna. Sedan jobbar jag med att korta och länga galoppen lite och sedan jobbar jag med traven och lite tempoväxlingar. När han efter det är varm och smidig kan vi börja jobba med finlir och skolning. Idag jobbade vi med rakriktning genom att fatta galopp på en rak linje. Vi vände upp på kvartslinjen i trav, rakriktade, aktiverade inner bak och fattade sedan galopp. Högerfattningen fungerar bra, men vänsterfattningen är lite svårare. L tycker att det är lite jobbigare att stoppa in vänster bak och smiter gärna iväg med bogen istället, men skam den som ger sig och på slutet blev det faktiskt någon fin vänsterfattning :up:

Är väldigt glad i min prins:heart

Hade ett rörigt pass häromdan och vi kom inte alls överens. Han vill inte behålla böjningen i slutan i vänster varv så jag försökte från marken och det blev ännu rörigare. Så nu har vi tagit en paus, ridit ut lite bara och sen när jag tog några varv på banan märkte jag att han var väldigt osäker och saknade förtroende för mig. Jag har därför bara jobbat lite vid hand efter det. Ska ta upp det igen i helgen.

Igår galopperade han i hagen efter sin kompis, så fint i höger galopp, så den fungerar visst fint sålänge jag inte sitter på.

I helgen hade jag turen att få en plats för ChD som jag så gärna vill rida lektion för så nu ska vi åka iväg om två veckor på dagkurs. Känns kul att ha fått en plats som jag hoppats på, men jag har ingen medhjälpare med mig och Tolle har väldigt svårt för nya platser så jag är lite orolig över hur det ska gå med själva åkandet och vistelsen - jag har aldrig kört transport själv och jag ska åka långt och i stockholms rusningstrafik på morgon och em. :/ Jag är livrädd för transporter, har varit med om och hört om hemskheter och saknar vana att åka med häst så jag kommer att köra med andan i halsen och hjärtklappning hela vägen.

Katastrofpass idag. Bestämde mig av okänd anledning för att uteritt barbacka var en bra grej. Det visade sig vara en rätt dålig grej. Sambon cyklade med hund framför och cykeln hade obehagliga ljud för sig på isfläckarna, hunden rullade sig i diket i form av ett svart monster, kompisen gnäggade i hagen, cykel, sambo och hund försvann bakom en kurva vilket ökade på hastigheten samtidigt som kompisens gnäggande drog hemåt. Vände hem efter 1-1.5 km när jag inte tyckte att det var så roligt längre och då satte turbomotorn igång på riktigt. Kändes för första gången som att en felaktig förhållning hade kunnat skapa skolor ovan mark. Jag fick nog när hon drog iväg hemåt eller låtsades bli rädd och hoppade iväg. Tackar min lyckliga stjärna för att jag har övat upp mina reflexer under många år så hon hann bara försöka dra innan jag plockat fast i en tygel och böjt in henne på en liten cirkel. Då satt jag av och bröt ihop en stund. Är så obehagligt när gammal ridrädsla kommer i dagen.

Efter en stund gick jag hem med häst som försökte dra hemåt precis hela tiden. Jag blev arg några gånger och påminde ordentlig om i vilken hastighet vi skulle gå. Använde mitt schabrak som jag suttit på som förstärkning vilket funkade rätt bra, blev ingen dragkamp alls.

Funderar nu på om det eventuellt var ångor djur i buskarna, hon sneglade och lyssnade åt samma håll hela tiden. I värsta fall har väl någon björn vaknat och i bästa fall är det bara strörenarna som är i farten (jag såg spår på vägen på några ställen), så här brukar hon absolut inte bete sig nämligen. Nå det är bara att bryta ihop (det gjorde jag redan på vägen) och gå vidare (det får jag göra i morgon).
Usch va jobbigt, men här är det också nära bryt så du är inte ensam. :up: Ibland går det bra ibland går det dåligt.

@tintilar Vad roligt med kurs! Jag saknar också vana att åka ofta med transport så jag blir lite (mycket) nervös. Djupt andetag, låtsas som det regnar inför hästen och hålla hårt i ratten brukar funka. :p Sen slappnar jag av när vi kört iväg och allt verkar gå ok.

Vi ska också iväg i helgen på unghästträff, jag har dock hjälpreda med mig som tur är. Pirrigt! Om vi klarar det så klarar ni det! :up: Fokusera på det roliga - att ni ska på skoj träning!

@tintilar Vad roligt med kurs! Jag saknar också vana att åka ofta med transport så jag blir lite (mycket) nervös. Djupt andetag, låtsas som det regnar inför hästen och hålla hårt i ratten brukar funka. :p Sen slappnar jag av när vi kört iväg och allt verkar gå ok.

Vi ska också iväg i helgen på unghästträff, jag har dock hjälpreda med mig som tur är. Pirrigt! Om vi klarar det så klarar ni det! :up: Fokusera på det roliga - att ni ska på skoj träning!
Va kul! Vad gör ni på träffen? :)

Tack, ja jag fick precis veta att jag får en medhjälpare med trots allt. Det känns väldigt skönt. Det är ordning och reda på henne, hon har mer vana och erfarenhet än mig, och man är alltid lugnare med andras hästar dessutom. Sålänge jag har nån med som kan hjälpa mig att lasta av hästen när jag måste stanna mitt i vägen i rusningstrafiken för att han blivit galen så är jag lugn. :p Men egentligen är det bara mina hjärnspöken, han har alltid skött sig exemplariskt vid lastning, transport och urlastning. Men jag har sett en poitevinhäst klättra över framväggen och fastna så jag vet att allt kan hända. Sålänge jag har nån med mig OM nåt händer så är jag lugn. Han kommer nog att vara stökigare på plats för han gillar inte nya stall och han har ju ganska nyss flyttat så jag tänker att han kanske är lite extra känslig. Men det kan jag nog hantera. Ser fram emot kursen helt klart. :)

Men egentligen är det bara mina hjärnspöken, han har alltid skött sig exemplariskt vid lastning, transport och urlastning. Men jag har sett en poitevinhäst klättra över framväggen och fastna så jag vet att allt kan hända. Sålänge jag har nån med mig OM nåt händer så är jag lugn. Han kommer nog att vara stökigare på plats för han gillar inte nya stall och han har ju ganska nyss flyttat så jag tänker att han kanske är lite extra känslig. Men det kan jag nog hantera. Ser fram emot kursen helt klart. :)

Min erfarenhet är att det där blir bättre ju mer man åker. Förr var jag lite stirrig när jag skulle iväg och ville alltid ha någon medhjälpare med mig. Det tycker jag att man ska ha tills man tycker att det är okej att åka ensam. Jag minns att jag på slutet med medhjälpare gjorde allt själv och medhjälparen mest bara var med. Numer åker jag alltid ensam oavsett om jag har en eller två hästar med mig. De enda gånger jag får sällskap är om jag plockar upp någon häst och ryttare efter vägen eller själv blir upplockad, det känns alltid extra lyxigt och roligt. Även hästarna tar ju det lugnare ju mer resvana de skaffar sig.

Min andra häst som jag dragit runt över hela norra Sverige och Finland tar det hur lugnt som helst på bortaplan och både äter och sover fint. Den åker fint med okända hästar och står bredvid i box utan problem. Kallblodet är fortfarande lite av ett annat kapitel. Hon kan inte stå bredvid alla hästar och oavsett häst brukar det bli en del pip och spark i väggen. Hon stressar en del borta och kan bli brötig att hantera (gamla synder kommer i dagen). När det känns jobbigt brukar jag tänka på att den andra hästen var likadan (bortsett från pip- och sparkandet) när det begav sig men är numer hur cool som helst.

Va kul! Vad gör ni på träffen? :)

Tack, ja jag fick precis veta att jag får en medhjälpare med trots allt. Det känns väldigt skönt. Det är ordning och reda på henne, hon har mer vana och erfarenhet än mig, och man är alltid lugnare med andras hästar dessutom. Sålänge jag har nån med som kan hjälpa mig att lasta av hästen när jag måste stanna mitt i vägen i rusningstrafiken för att han blivit galen så är jag lugn. :p Men egentligen är det bara mina hjärnspöken, han har alltid skött sig exemplariskt vid lastning, transport och urlastning. Men jag har sett en poitevinhäst klättra över framväggen och fastna så jag vet att allt kan hända. Sålänge jag har nån med mig OM nåt händer så är jag lugn. Han kommer nog att vara stökigare på plats för han gillar inte nya stall och han har ju ganska nyss flyttat så jag tänker att han kanske är lite extra känslig. Men det kan jag nog hantera. Ser fram emot kursen helt klart. :)

Vi ska bara ses och gå en promenad tillsammans. :) de som vill kan tömköra. bara träna på att komma iväg lite.

Ja mycket kan gå fel när man kör dem. Men det hjälper inte att man oroar sig, även om min hjärna också tror det. Ha en bra rutin, gör likadant varje gång och tänk på säkerheten. Sen är det bara att ta det som det kommer. :) skönt att du fick tag på medhjälpare!

Har idag varit ute och kört, först en uppvärmningstur på 45 min trav och galopp och efter det 15 min konkörning på ridplanen. Och avslut med en kortare travtur. Det är vårt nya upplägg på träning nu. Fått en massa motivation till körningen och siktar på att bli betydligt bättre på precisonen tills nästa tävling i juni. Dacke lyssnar bra, är jag som måste bli bättre på att styra. Men framför allt måste jag bli mycket bättre på att minnas banan, det är mitt stora problem.
Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp min minnesträning faktiskt, det känns en aning hopplöst. Måste försöka hitta någon smart metod.

Det var dags för Våds vaccination, tänkte åka och kolla tänderna och slå ihop allt. Men så hade tandis inte tid förrän efter att tiden för vaccination gått ut :wtf:
Så jag stoppade Våd i transporten och åkte till en smådjursmottagning i närheten där de vaccinerar häst på drop-in. Himla smidigt, och bra mycket billigare än att ringa ut distrikt. Dessutom fick Våd åka lite transport, något som inte gjorts sen i november tror jag. Men det gick fint och vi kan lägga till ännu en åktur utan hopp över bom till erfarenheterna :D:D:banana:
För övrigt så ser han just nu ut som en leopard i färgen :wtf:
12472727_10153650511693789_3430277044052995597_n.jpg

"Nordsvenskus leopardus hästus"

Det var dags för Våds vaccination, tänkte åka och kolla tänderna och slå ihop allt. Men så hade tandis inte tid förrän efter att tiden för vaccination gått ut :wtf:
Så jag stoppade Våd i transporten och åkte till en smådjursmottagning i närheten där de vaccinerar häst på drop-in. Himla smidigt, och bra mycket billigare än att ringa ut distrikt. Dessutom fick Våd åka lite transport, något som inte gjorts sen i november tror jag. Men det gick fint och vi kan lägga till ännu en åktur utan hopp över bom till erfarenheterna :D:D:banana:
För övrigt så ser han just nu ut som en leopard i färgen :wtf:
12472727_10153650511693789_3430277044052995597_n.jpg

"Nordsvenskus leopardus hästus"
Snygging :D

Idag har jag och L varit på besök hos @parellikusken Vi var ute på en jättehärlig ridtur i en och en halv timme. Det är superhärliga ridvägar där och både jag och L njöt i stora drag :)

Igår red vi ett dressyrpass i paddocken som var helt okej. Jag red inte på topp, men man kan inte lyckas jämt.

Hahaha, jag är bäst på att sitta kvar på bockande hästar! Ja tills jag flyger av såklart...:rofl: Denna skåningen har fått tugga grus och gräs. Herregud vad jag är mörbultad! Men upp i sadeln kom jag igen, dock inte med högerfoten i stigbygeln eftersom den mest troligt är kraftigt stukad :crazy: (liiite nojjig är jag, jag har nämligen benskörhet). Men det är bara och skutta upp imorgon igen!

12961693_10154155861045972_1938148363203798910_n.jpg

Igår var vi på unghästträff och hade jättetrevligt! Jag var väldigt nervös inför lastning och hela grejen men brukar alltid kunna hålla ett bra pokerface mot hästen, haha. Hon gick rakt på transporten, lite segare när vi skulle åka hem och lämna de nya vännerna men inget strul alls. På plats installerade hon sig snabbt och fick träna på att stå uppbunden vid ett träd. Så länge det finns mat är allt annat oviktigt. ;) Vi gick först på promenaden, där är hon mest nöjd. Hon var väldigt duktig med att vara på ny plats med nya hästar.

Nu vill jag öva massor på tömkörningen så vi kanske kan tömköra nästa gång, lite beroende på var vi ska vara nånstans. :) Och egen transport, det vore nog inte allt för svårt att börja skicka in henne och lasta själv (även om jag helst har medhjälpare med mig ett tag till). Men idag och kanske någon dag till ska hon få vila huvudet, mest bara gå ut och beta lite gräs i snöre. Underbart att gräs och tussilago börjar titta fram. :love:
12998734_10153384456580163_9043353089570332292_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka