Jodå, han galopperar. Det är nog eg hans favoritgångart. Han fattar lätt vänster galopp, ute orkar han numera hålla den ganska långt och dessutom har vi börjat med lite tempoväxlingar. Lite övertempo är det förstås än.
Vad gäller tempot så är jag ute efter en lite lägre tempo och tycker att det var ganska bra idag,
Man tänker nog lite olika beroende på disciplin.
När jag ser de nya filmerna, ser jag en häst som hade betydligt bättre energi i stegen i inlägg 1205 men därefter lite dålig energi igen. Han smiter också genom att sänka nosen lite mycket och drar in nosen, men det korrigerar du ju rätt ofta. nosen och formen lite mer upp tror jag skulle lägga mer av hästens jobb bak och mindre fram (men nu är jag och petar i detaljer).
För att hästen ska orka galoppera ordentligt krävs styrka och bjudning.
Jag är lite på @Cilva s linje: upp med farten så det verkligen blir galopp, finridningen får fara och flyga bara hästen galopperar. Å andra sidan vet jag att många inom AR väntar väldigt länge med galoppen och stärker och stärker i skritt och trav - och via fattningar.
Jag har själv haft en häst för ett antal år sedan som inte hade en aning om hur man tog höger galopp (vbl-travare) och henne tränade jag fattningar, tre steg galopp, ner i skritt, fattning, tre steg galopp, ner i skritt. Och så höll jag på. Och så en dag var det bara att rida varv på varv i galoppp.
Dock var hon en ganska energisk sort och jag kan tänka mig att det finns risk med en individ som gärna fuskar genom undertempo (drar rätt stora slutsatser från tre korta filmsnuttar...) så kan det bli svårt.
Vad gäller att få ner farten ytterligare: risken är förstås alltid att det blir lågt tempo på bekostnad av energi och bjudning, om man sänker tempot för mycket innan hästen är redo och då kan man krångla till det för sig själv på sikt.
Att galoppera i långsamt tempo är mycket jobbigare för hästen än att göra det lite raskare, så genom att vilja få ner tempot lite för mycket i början, försvårar men för dem att galoppera.
Men som sagt, jag är medveten om att många inom AR sänker tempot väldigt mycket väldigt tidigt. Vilket innebär att det jag skrivit ovan blir helt fel för dig.