Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, han galopperar. :) Det är nog eg hans favoritgångart. Han fattar lätt vänster galopp, ute orkar han numera hålla den ganska långt och dessutom har vi börjat med lite tempoväxlingar. Lite övertempo är det förstås än.

Vad gäller tempot så är jag ute efter en lite lägre tempo och tycker att det var ganska bra idag,

Man tänker nog lite olika beroende på disciplin.

När jag ser de nya filmerna, ser jag en häst som hade betydligt bättre energi i stegen i inlägg 1205 men därefter lite dålig energi igen. Han smiter också genom att sänka nosen lite mycket och drar in nosen, men det korrigerar du ju rätt ofta. nosen och formen lite mer upp tror jag skulle lägga mer av hästens jobb bak och mindre fram (men nu är jag och petar i detaljer).

För att hästen ska orka galoppera ordentligt krävs styrka och bjudning.
Jag är lite på @Cilva s linje: upp med farten så det verkligen blir galopp, finridningen får fara och flyga bara hästen galopperar. Å andra sidan vet jag att många inom AR väntar väldigt länge med galoppen och stärker och stärker i skritt och trav - och via fattningar.
Jag har själv haft en häst för ett antal år sedan som inte hade en aning om hur man tog höger galopp (vbl-travare) och henne tränade jag fattningar, tre steg galopp, ner i skritt, fattning, tre steg galopp, ner i skritt. Och så höll jag på. Och så en dag var det bara att rida varv på varv i galoppp.
Dock var hon en ganska energisk sort och jag kan tänka mig att det finns risk med en individ som gärna fuskar genom undertempo (drar rätt stora slutsatser från tre korta filmsnuttar...) så kan det bli svårt.

Vad gäller att få ner farten ytterligare: risken är förstås alltid att det blir lågt tempo på bekostnad av energi och bjudning, om man sänker tempot för mycket innan hästen är redo och då kan man krångla till det för sig själv på sikt.

Att galoppera i långsamt tempo är mycket jobbigare för hästen än att göra det lite raskare, så genom att vilja få ner tempot lite för mycket i början, försvårar men för dem att galoppera.

Men som sagt, jag är medveten om att många inom AR sänker tempot väldigt mycket väldigt tidigt. Vilket innebär att det jag skrivit ovan blir helt fel för dig.

Man tänker nog lite olika beroende på disciplin.

När jag ser de nya filmerna, ser jag en häst som hade betydligt bättre energi i stegen i inlägg 1205 men därefter lite dålig energi igen. Han smiter också genom att sänka nosen lite mycket och drar in nosen, men det korrigerar du ju rätt ofta. nosen och formen lite mer upp tror jag skulle lägga mer av hästens jobb bak och mindre fram (men nu är jag och petar i detaljer).

För att hästen ska orka galoppera ordentligt krävs styrka och bjudning.
Jag är lite på @Cilva s linje: upp med farten så det verkligen blir galopp, finridningen får fara och flyga bara hästen galopperar. Å andra sidan vet jag att många inom AR väntar väldigt länge med galoppen och stärker och stärker i skritt och trav - och via fattningar.
Jag har själv haft en häst för ett antal år sedan som inte hade en aning om hur man tog höger galopp (vbl-travare) och henne tränade jag fattningar, tre steg galopp, ner i skritt, fattning, tre steg galopp, ner i skritt. Och så höll jag på. Och så en dag var det bara att rida varv på varv i galoppp.
Dock var hon en ganska energisk sort och jag kan tänka mig att det finns risk med en individ som gärna fuskar genom undertempo (drar rätt stora slutsatser från tre korta filmsnuttar...) så kan det bli svårt.

Vad gäller att få ner farten ytterligare: risken är förstås alltid att det blir lågt tempo på bekostnad av energi och bjudning, om man sänker tempot för mycket innan hästen är redo och då kan man krångla till det för sig själv på sikt.

Att galoppera i långsamt tempo är mycket jobbigare för hästen än att göra det lite raskare, så genom att vilja få ner tempot lite för mycket i början, försvårar men för dem att galoppera.

Men som sagt, jag är medveten om att många inom AR sänker tempot väldigt mycket väldigt tidigt. Vilket innebär att det jag skrivit ovan blir helt fel för dig.
Du har helt rätt där, han fuskar gärna genom att bli låg och kröka på nacken när han blir trött. Dom flesta som rider honom får problem för att dom är vana att rida med en låg hand och liksom locka ner hästen i en lägre form, Tolle behöver man tvärt om påminda att han ska upp lite så att vikten faller bak. Detta handlar helt om att han inte har orken riktigt än, och det roliga är att jag gör precis likadant själv pga att jag också saknar ordentlig styrka i bålen. Så jag förstår honom precis. Det räcker oftast med att räta upp mig för att han ska komma upp också, eller att höja hanen en aning. Men han blir starkare och starkare.

Vi får ser vad som händer med högergaloppen när han blir starkare och vi får en stadig sluta. Idag kommer förhoppningsvis hovis och sen ryggvet om två veckor. Får se om dom hittar nåt. Hovis har rättat till höger galopp förut.

Ja som sagt går man lite olika vägar. Med travaren gick jag den andra vägen, nu provar jag den här. Och det blev en riktigt fin ridhäst av travaren, som f.ö. också hade mkt svårt med höger galopp i början. Jag säger inte att något är rätt eller fel.

En högre samling innebär ett lägre tempo men det ska inte vara på bekostnad av energin och man ska inte kontakt rida i en så samlad form ens inom ar. Nu är jag och hästen på en mycket låg nivå och i ett väldigt tidigt stadie, dessutom mest självlärda, så döm inte den akademiska ridkonsten efter våra prestationer. :)

Ett tillägg om tempot så är det hästen själv drar ner det när vi jobbar, det ägs absolut inte så att jag håller honom, tvärt om är jag på en hel del med spöet och påminner on mer aktivitet med ffa ytter bak. Men för att hinna tänka, orka och reagera behöver den här hästen lite extra tid, varpå han säger tempot. Och ibland för att fuska lite också såklart, när det blir jobbigt. Men sålänge jag känner att han jobbar tillåtet jag i det här stadier ett lägre tempo så att han ska hinna med att hålla balansen, följa och förstå. För det är det enda målet just nu. :) Han sattes igång för ca 6-7 veckor sen bara och rids fortfarande bara ca 3-4 att i veckan.

Idag har vi varit ute och kört med sällskap. Passade på att inviga min ny pisk också och kan konstatera att det faktiskt gör en jäkla skillnad med en lagom lång och välgjord pisk.

På vägen idag hade vi två "intressanta" möten med bilister. Först blev vi omkörda av en bil på smal väg där bilisten inte hade koll på att vi uppmärksammat att den kom, vilket vi inte gjort eftersom det blåste ganska kraftigt ute idag. Det andra mötet gick till på ungefär samma sätt, men på bredare väg dock i högre hastighet.

Alltså, jag har inget emot att bli omkörd över lag, men hör det inte till allmän trafiksäkerhet att göra klart för mig om mina medtrafikanter har uppmärksammat mig? Idag gick det tack och lov bra, men eftersom jag vet att L inte är helt hundra med trafik, framförallt inte bakifrån, så är jag alltid så tacksam när jag kan få möjlighet att höra/se att det kommer någon så att jag kan akta på mig. Som jag sa till mitt körsällskap "om man nu inte är rädd om andra, kan man ju åtminstone vara rädd om sig själv". För jag skulle inte vilja ha häst och vagn genom min framruta...

Såg ett inlägg på fb från en 'känd' kusk som kör på en väg och blir omkörd av en bilist i ca 90 km/h (jag vet inte vilken hastighetsbegränsning vägen hade). De flesta har nog inte reflekterat över riskerna och vad som kan hända. Det är obehagligt när bilister inte tar hänsyn, och båda parterna får ju göra sitt för att risker ska minimeras. Skönt att det gick bra för er!

Red Linus igår (bruksnordisen jag "fick" i vintras).
Han börjar bli lite mer alert när jag ber om något, och börjar slappna av i nacken för tygeltag. Snart har vi remontformen och eftergiften på plats i skritt och trav.

Hade en vän på besök i stallet och hon fick rida L idag. Det var riktigt intressant att se honom röra sig. Jag ser ju aldrig hur han ser ut från sidan när jag själv rider. Det var också intressant att se hur han rör sig under någon annan. Han uppförde sig väl och jag kunde se att han fått en bättre skritt och galopp :up: Jag red dessutom en liten stund och eftersom min kompis skulle rida åkte sadeln fram, så jag har ridit i sadel för första gången sedan typ december :D

Åh av roligt med ett sånt mål att sikta mot såhär när våren kommer. :)
Känner att jag behöver det nu. Just avslutat en lång och extremt stressig period och har nu haft det lugnt i 2,5 veckor, håller på att bli tokig på att inte längre ha ett tydligt mål. Så nu tänkte jag satsa på att hinna köra mycket, det blir lite stressigt att hinna med, vilket nog är bra för mig. :)

Körde imorse och övade precisionskörning, vilket behövs. Gick oväntat bra, Dacke lyhörd och pigg, samt att jag var hyfsat bra på att styra. Var en rolig start på dagen. :)

Fick några bilder av vännen från idag. Lade ut två på fejjan
12107030_1158356184189024_407910735420182017_n.jpg

12472427_1158356204189022_1237615614816516723_n.jpg

Var ute och körde med en vän idag och vi hade hennes häst med oss på släp. Det är väldigt trevligt att ha dem med sig faktiskt :) Hennes häst är väldigt duktig på att vara med på släp också, den har lärt sig att gå in bakom vid möten :up: Snart kanske vännen och hästen kan följa med med vagn också :up:

Har inte ridit något alls hemma nu under påsklovet utan har dragit med mig båda hästarna till ridhus varannan dag, underlaget är halt och sörjigt om vartannat hemma. Igår var kallblodet brunstigare än brunstigast så det vi mest diskuterade var huruvida vi skulle gå framåt eller stå på stället och pipa och sparka mot skänkeln. Till sist gick vi naturligtvis framåt men så mycket träning blev det inte :meh: Men jag kan ändå konstatera att samlingen börjar ta sig riktigt bra i skritt och stundtals i trav. När hon är superbrunstig är hennes reaktion på mina samlande hjälper mest pip/spark så det blir lite lustig ridning av det. Förr var det så i skritt också men det är i princip borta nu så jag har hopp för framtiden! :D

Inne i ett stim nu. Red i paddocken en stund nu på kvällen och L är väldigt trevlig att rida just nu. Har börjat med att börja ridpassen med att galoppera och det verkar fungera väldigt bra. När jag galopperat ett par varv i åt varje håll börjar jag med lite tempoväxlingar i galoppen. När jag sedan går över till traven och jobbar med tempoväxlingar där blir traven väldigt fin och "stunsig" :up: Det är också väldigt kul att kunna jobba med förvänd galopp och fattningar från skritt. Han börjar bli riktigt ridbar min prins :love:

Imorgon blir det lite körning.

Igår hade jag med mig Lukas på dressyrträning.
Det blev bra träning...

Galopparbetet OK även om jag inte får till bytet från vänster till höger galopp (sitter i mig; min westerntränare hade inga problem med det bytet när han red hästen för ett tag sedan) men fått råd om hur jag ska tänka för att hitta timingen. En timing som jag inte har minsta problem med för andra bytet.
lite jobb med bakdelsvändningar i galopp; de kan centreras lite mer men jag fick med mig sitsen och därmed blev det inte så knöligt och krångligt för hästen.

Traven, då?
Tja.
För första gången i mitt liv har jag ridit riktig passage. Vi har fått enstaka "passage-aktiga" steg tidigare men igår satt det. Ingen tvekan om vad som var vad!
Självklart inte så många steg åt gången, eftersom det är jättejobbigt för hästen men nu börjar det likna något!
I piaffen ser jag fortfarande till att ha en viss framåtrörelse, och då blir stegen av god kvalitet med bra vinkling av korset och tillräckligt mycket luft även under bakhovarna, så där har vi också förbättrat oss en hel del.

Tyvärr, ingen film...

Idag har vi tömkört själva på gärdet! :love: lite svårt med koncentrationen när det börjar spira gräs under hovarna men hon var väldigt duktig, vet precis vad det hela gick ut på. Helt cool med utrustningen, tömmarna, att vi byter varv och jag byter position bakom/bredvid. Så duktig! Vi har kommit väldigt långt de senaste veckorna och fått ordning på vår relation vilket känns jättekul. :) hon har tagit tid på sig att bo in sig men nu märks det att många saker har trillat på plats.

Vad härligt @Chili så gött när man ser framstegen. :)

Här red vi en längre tur idag tillsammans med räsertanterna (två ston som inte har en aning om att de börjar närma sig 20). De har ju en tendens att ånga igång Våd oxå så han blir som ett ånglok. Stark och ofokuserad.
Han började på samma sätt idag :meh:
Men efter en bit så kände jag hur han slappnade av allt mer och han blev riktigt trevlig.
Sista långa galoppen hem satt jag på lång tygel och han rullade på i en härlig galopp medan tanterna stressade på 20 meter framför :love:
Sist vi red den här turen så var han så skönt mjuk i kroppen efter, härligt genomarbetad lixom. Hoppas på samma känsla imorn när jag sitter upp :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka