Du har ju ändå en stor fördel, du vet om att du är sned och kan därför jobba med det.
Jag vet att det här med galopp råder det delade meningar om, jag förstår om du inte vill göra som jag. Jag förstod det dock som att han inte alls galopperar (ens i skogen rakt fram) och då tycker jag att man helt enkelt får ta till alla medel för att hästen ska knäcka koden för vad ryttaren vill. Men om han galopperar ute så är det i mitt tycke bara att fortsätta med det och gärna på naturligt "svåra" ställen som kan likna ridning på bana (fortsätta att galoppera i snäva kurvor och liknande).
Den sista filmen tycker jag ser ut som en trevlig början till sluta. Hästen verkar förstå ditt kommando. Att det blir för mycket tvättning är i mitt tycke inget att oroa sig för i början, då är det viktigast att hästen förstår. Jag upplever själv att det är mycket lätt att tvära för mycket så de gånger jag åker till ridhus med speglar brukar jag rida sluta så att jag ser och på så sätt kan stärka min känsla för när det är tillräckligt
För mig är det lättare i skritt eftersom det inte går så snabbt
I övrigt hade jag funderat på tempot, jag tycker att det ser väldigt långsamt ut och att det saknas "äkta" bjudning. Lite som min häst idag när hon brunstar. Då är hon som tuggummi och går lätt bakom hand (det är en kbl-travare utan nämnvärd utbildning, än). Det kan se trevligt ut men känns som att hon går med handbromsen i hela tiden. Blev mycket bättre när vi blev ensamma i ridhuset och hon gnäggade efter kompisar, då var framåtbjudningen på riktigt. Tyvärr var det en hel del annat som plötsligt slutade fungera men ibland får man ta det goda med det onda eller hur det nu var