Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@kryddelydd stort tack för input! Det var precis min tanke när jag såg klippen. Jag ska göra nya idag, se om han känns som vanligt och hur det ser ut då. Vi red ett varv i galopp igår, men jag jobbade liksom inte med bak, bara fram.

@Chili han har alltid först bak för min sits, men jag har fått väldigt stora problem med min sits sen jag ramlade av under sista graviditeten. Men jag tror att problemet med slutan ligger i att han inte förstår rörelsen riktigt, och att jag inte kan visa honom. Fast jag vet ju inte. :/

Älskade lilla Eldman! För några veckor sen köpte jag en ny sadel, och igår kom finaste vännen hem från Gbg med ett nytt schabrak. I påskpresent fick jag ett nytt träns....haha, jag är bortskämd! :o:heart

12512769_10153548877147219_1790569958711091792_n.jpg

Jag blir inte klok på hans färgsättning dock. Han är nu 9 år gammal och när han var några år gammal började han bli stickelhårig, till en början bara ett framben. Nu är båda ljusa som ni ser, och bak börjar det också... Dessutom har han sista månaderna fått massor med vita strån i manen och vita strån i flankerna bland annat. Det är vitt lite här och där. Undrar hur han ser ut om tio år?! :laugh:

Han har alltid haft en kritvit slinga i svansen (som iofs blir större hela tiden) och hans pappa hade bukfläck, kanske kommer det därifrån... Jag har ingen aning, är mest bara förvirrad :D.

Idag var det blåsigt ute, Tolles hatväder. Maken gick motvilligt med på att avbryta byggandet och filma en snutt. ;) Idag kändes han inte lika seg som igår, jag provade att ha spö också. Men han kändes inte så arbetsam som han brukar. Jag red endast runt i trav för att få oss på film från alla vinklar, och enda målet var att vi skulle rida med lite mer energi än igår, men balanserat och lugnt (ja jag vet att jag inte lyckades så bra men jag tycker ändå att han kändes mer framåt idag). I morgon tänkte jag utveckla lite, får se hur det ser ut. :D Här kommer filmen från idag.

@kryddelydd

@Chili han har alltid först bak för min sits, men jag har fått väldigt stora problem med min sits sen jag ramlade av under sista graviditeten. Men jag tror att problemet med slutan ligger i att han inte förstår rörelsen riktigt, och att jag inte kan visa honom. Fast jag vet ju inte. :/

Jag förstår inte riktigt första meningen (kanske autocorrect varit i farten) men varför kan du inte visa honom? Vad är det i sitsen som sätter stopp för det? Kanske det kan vara värt att plocka ner rörelsen i små delar som jag skrev? Då kanske du hinner känna vad i sitsen som blir fel?

Något blev fel när jag skulle se din film från idag men vad händer om du skrittar fram och sedan galopperar? Blir det mer energi då? Jag har haft en häst som liknar din, den funkade bäst om den fick galoppera igång rejält först, då kom energin och bjudningen på ett helt annat sätt i skritt och trav också. Sådana hästar kan man ibland få fulrida under tjo och tjim för att få igång :o

Jag förstår inte riktigt första meningen (kanske autocorrect varit i farten) men varför kan du inte visa honom? Vad är det i sitsen som sätter stopp för det? Kanske det kan vara värt att plocka ner rörelsen i små delar som jag skrev? Då kanske du hinner känna vad i sitsen som blir fel?

Något blev fel när jag skulle se din film från idag men vad händer om du skrittar fram och sedan galopperar? Blir det mer energi då? Jag har haft en häst som liknar din, den funkade bäst om den fick galoppera igång rejält först, då kom energin och bjudningen på ett helt annat sätt i skritt och trav också. Sådana hästar kan man ibland få fulrida under tjo och tjim för att få igång :o
Min häst är i regel väldigt framåt med eget driv. Vid tillfället för första filmerna var han inte dop framåt som han brukar och jag försökte ett par gslopper men han hade inte någon kraft eller vilja alls, idag var han mer framåt och även galopperna funkade bättre.

Ja hur ska jag förklara det. Jag är nog helt enkelt inte kunnig nog eller har inte den jag behöver för att visa honom tydligt vilken rörelser jag önskar. Jag har en snedhet i bäckenet som ger mig stora problem när jag rider. Har varit hos alla möjliga men helt bra blir det inte. Han flyttar direkt ut bakdelen, ffa om jag ber om böjning. Jag kan filma det nån dag så kanske ni kan se vad jag gör fel. Har tagit ut en kompis för att hjälpa mig men hon upplevde också att han har väldigt svårt för rörelsen eller inte förstår, för han gjorde det inte för henne heller. Hon provade dock bara från marken och sen instruerade hon mig när jag satt på hästryggen.

Idag körde vi uppvisning på Eurohorse-mässan. Surrealistiskt.
Massa folk som tittade, jag var nervös, men Dacke klarade sig fint. Var lite rädd i början för publiken, men vande sig snart. På slutet när de klappade händerna i takt ett tag så fick Dacke ett finare steg än i traven än jag känt innan, han var nöjd med att vara i centrum. :)
Dacke är fantastiskt trevlig att ha med sig på sånt här, lugn, men ändå väldigt vaken och positiv.

Älskar min fina lilla häst. <3

Massa folk som tittade, jag var nervös, men Dacke klarade sig fint. Var lite rädd i början för publiken, men vande sig snart. På slutet när de klappade händerna i takt ett tag så fick Dacke ett finare steg än i traven än jag känt innan, han var nöjd med att vara i centrum. :)
Dacke är fantastiskt trevlig att ha med sig på sånt här, lugn, men ändå väldigt vaken och positiv.

Vad roligt att det gick bra , och ser fint ut! :D

Ser jättefint ut!

Min häst är i regel väldigt framåt med eget driv. Vid tillfället för första filmerna var han inte dop framåt som han brukar och jag försökte ett par gslopper men han hade inte någon kraft eller vilja alls, idag var han mer framåt och även galopperna funkade bättre.

Ja hur ska jag förklara det. Jag är nog helt enkelt inte kunnig nog eller har inte den jag behöver för att visa honom tydligt vilken rörelser jag önskar. Jag har en snedhet i bäckenet som ger mig stora problem när jag rider. Har varit hos alla möjliga men helt bra blir det inte. Han flyttar direkt ut bakdelen, ffa om jag ber om böjning. Jag kan filma det nån dag så kanske ni kan se vad jag gör fel. Har tagit ut en kompis för att hjälpa mig men hon upplevde också att han har väldigt svårt för rörelsen eller inte förstår, för han gjorde det inte för henne heller. Hon provade dock bara från marken och sen instruerade hon mig när jag satt på hästryggen.

Det kan vara så att vi uttrycker oss på olika sätt men jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattas som bryskt. Att försöka några galopper brukar enligt min erfarenhet inte vara någon framgångsrik grej (undantag för en grön häst på tävlingsbana där man kanske försöker och blir det inte så gör man ingen större sak av det). Om jag bestämmer mig för att jag ska galoppera så finns det inget som hindrar mig, då ska hästen galoppera. Det får se hur illa ut som helst om det är så men galopp ska det vara. En svår dag räcker det kanske med några språng men det ska vara galopp. Detta medför att jag inte alltid galopperar. En sådan dag försöker jag inte ens. Jag vill inte lära mina hästar att galopphjälp betyder såsa på i aningen snabbare trav, sparka mot mitt ben, boga ut över hela ridbanan eller vad det nu kan vara.

Jag förstår att det blir svårt att rida med en snedhet men jag tror att de allra flesta av oss är mer eller mindre sneda och får jobba med det. Om din häst flyttar in bakdelen direkt när du vill så har du ju redan en början till en sluta. Då får du jobba med den, kräva mer och mer så att han blir starkare och orkar mer och mer. Om det är så som din kompis tyckte, att hästen inte förstår rörelsen, beror det på att han inte har fått lära sig den? Har hästen lärt sig vilket kommando som betyder sluta? Om den inte har det så tycker jag att du börjar där, det är svårt att läsa om man inte vet vad bokstäverna betyder.

Så himla fina och duktiga ni är!

Det kan vara så att vi uttrycker oss på olika sätt men jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattas som bryskt. Att försöka några galopper brukar enligt min erfarenhet inte vara någon framgångsrik grej (undantag för en grön häst på tävlingsbana där man kanske försöker och blir det inte så gör man ingen större sak av det). Om jag bestämmer mig för att jag ska galoppera så finns det inget som hindrar mig, då ska hästen galoppera. Det får se hur illa ut som helst om det är så men galopp ska det vara. En svår dag räcker det kanske med några språng men det ska vara galopp. Detta medför att jag inte alltid galopperar. En sådan dag försöker jag inte ens. Jag vill inte lära mina hästar att galopphjälp betyder såsa på i aningen snabbare trav, sparka mot mitt ben, boga ut över hela ridbanan eller vad det nu kan vara.

Jag förstår att det blir svårt att rida med en snedhet men jag tror att de allra flesta av oss är mer eller mindre sneda och får jobba med det. Om din häst flyttar in bakdelen direkt när du vill så har du ju redan en början till en sluta. Då får du jobba med den, kräva mer och mer så att han blir starkare och orkar mer och mer. Om det är så som din kompis tyckte, att hästen inte förstår rörelsen, beror det på att han inte har fått lära sig den? Har hästen lärt sig vilket kommando som betyder sluta? Om den inte har det så tycker jag att du börjar där, det är svårt att läsa om man inte vet vad bokstäverna betyder.
Nej du låter inte brysk. :)
Jag uttryckte mig fel, han flyttar baken ut, dvs in i en öppna, istället. Min sms:et gör att jag inte får till det koordinationsmässigt. Det är väl mitt största problem med det. Men jag har också insett att jag skyller mycket på detta trots att det nog säkert mer handlar om att jag helt enkelt gör fel, inte kan rida bra nog, många ggr. :)

Att driva honom in i en obalanserad galopp känner jag inte är min typ av tillvägagångssätt tyvärr. Då stärker jag hellre galoppen ute på rakt spår istället och jobbar i skritt och trav på volt tills han är stark nog att balansera galoppen på volt. Han orkar nåt varv i vänster, men höger tar han helt enkelt inte för någon ryttare, har provat flera. Jag provade igen igår ur en halvdan sluta, han tog ändå vänster. Jag kan filma det idag om du vill se hur det ser ut. :) Han tar inte höger galopp ute heller.

Jättefint! :)

Idag var han sitt vanliga bästa jag :love: bestämde mig för att börja om och lära slutan. Bra med film, ser att jag ber om för mycket tvärning när jag upplever att han inte svarar ordentligt. Inte prefekt på något sätt, men nu förstår han vad han ska göra.

Men jag har också insett att jag skyller mycket på detta trots att det nog säkert mer handlar om att jag helt enkelt gör fel, inte kan rida bra nog, många ggr. :)

Att driva honom in i en obalanserad galopp känner jag inte är min typ av tillvägagångssätt tyvärr. :)

Du har ju ändå en stor fördel, du vet om att du är sned och kan därför jobba med det.

Jag vet att det här med galopp råder det delade meningar om, jag förstår om du inte vill göra som jag. Jag förstod det dock som att han inte alls galopperar (ens i skogen rakt fram) och då tycker jag att man helt enkelt får ta till alla medel för att hästen ska knäcka koden för vad ryttaren vill. Men om han galopperar ute så är det i mitt tycke bara att fortsätta med det och gärna på naturligt "svåra" ställen som kan likna ridning på bana (fortsätta att galoppera i snäva kurvor och liknande).

Den sista filmen tycker jag ser ut som en trevlig början till sluta. Hästen verkar förstå ditt kommando. Att det blir för mycket tvättning är i mitt tycke inget att oroa sig för i början, då är det viktigast att hästen förstår. Jag upplever själv att det är mycket lätt att tvära för mycket så de gånger jag åker till ridhus med speglar brukar jag rida sluta så att jag ser och på så sätt kan stärka min känsla för när det är tillräckligt :p För mig är det lättare i skritt eftersom det inte går så snabbt :D

I övrigt hade jag funderat på tempot, jag tycker att det ser väldigt långsamt ut och att det saknas "äkta" bjudning. Lite som min häst idag när hon brunstar. Då är hon som tuggummi och går lätt bakom hand (det är en kbl-travare utan nämnvärd utbildning, än). Det kan se trevligt ut men känns som att hon går med handbromsen i hela tiden. Blev mycket bättre när vi blev ensamma i ridhuset och hon gnäggade efter kompisar, då var framåtbjudningen på riktigt. Tyvärr var det en hel del annat som plötsligt slutade fungera men ibland får man ta det goda med det onda eller hur det nu var :D

Du har ju ändå en stor fördel, du vet om att du är sned och kan därför jobba med det.

Jag vet att det här med galopp råder det delade meningar om, jag förstår om du inte vill göra som jag. Jag förstod det dock som att han inte alls galopperar (ens i skogen rakt fram) och då tycker jag att man helt enkelt får ta till alla medel för att hästen ska knäcka koden för vad ryttaren vill. Men om han galopperar ute så är det i mitt tycke bara att fortsätta med det och gärna på naturligt "svåra" ställen som kan likna ridning på bana (fortsätta att galoppera i snäva kurvor och liknande).

Den sista filmen tycker jag ser ut som en trevlig början till sluta. Hästen verkar förstå ditt kommando. Att det blir för mycket tvättning är i mitt tycke inget att oroa sig för i början, då är det viktigast att hästen förstår. Jag upplever själv att det är mycket lätt att tvära för mycket så de gånger jag åker till ridhus med speglar brukar jag rida sluta så att jag ser och på så sätt kan stärka min känsla för när det är tillräckligt :p För mig är det lättare i skritt eftersom det inte går så snabbt :D

I övrigt hade jag funderat på tempot, jag tycker att det ser väldigt långsamt ut och att det saknas "äkta" bjudning. Lite som min häst idag när hon brunstar. Då är hon som tuggummi och går lätt bakom hand (det är en kbl-travare utan nämnvärd utbildning, än). Det kan se trevligt ut men känns som att hon går med handbromsen i hela tiden. Blev mycket bättre när vi blev ensamma i ridhuset och hon gnäggade efter kompisar, då var framåtbjudningen på riktigt. Tyvärr var det en hel del annat som plötsligt slutade fungera men ibland får man ta det goda med det onda eller hur det nu var :D
Jodå, han galopperar. :) Det är nog eg hans favoritgångart. Han fattar lätt vänster galopp, ute orkar han numera hålla den ganska långt och dessutom har vi börjat med lite tempoväxlingar. Lite övertempo är det förstås än. Ska tillägga att jag började rida min häst nu i februari efter ca 4 års uppehåll med endast sporadisk ridning ut i skog och mark några ggr i månaden. Så ingen av oss är i form riktigt. Har sen feb ridit ut 2-3 ggr i veckan och inte rört mycket vid dressyren, bara 10 minuter åt gången för att känna lite hur han känns.

Vad gäller tempot så är jag ute efter en lite lägre tempo och tycker att det var ganska bra idag, under försöker med sluta minskar han själv tempot antagligen för att han behöver tänka och gör att övningen är lite jobbig och svår än. Detta är helt nytt för honom. Jag lät honom välja tempo själv. Däremot kan jag hålla med om att han har lite dålig energi i steget, det är ju något jag nämnt tidigare. Detta kan ju ha att göra med att han inte riktigt har alla fysiska förutsättningar än att trampa mer. Om jag ökar tempot får jag bara en mer flack häst, inte mer energi i steget. Jag tror att kraften kommer när han blir starkare.

Senast ändrad:
Idag har vi varit ute och kört med sällskap. Passade på att inviga min ny pisk också och kan konstatera att det faktiskt gör en jäkla skillnad med en lagom lång och välgjord pisk.

På vägen idag hade vi två "intressanta" möten med bilister. Först blev vi omkörda av en bil på smal väg där bilisten inte hade koll på att vi uppmärksammat att den kom, vilket vi inte gjort eftersom det blåste ganska kraftigt ute idag. Det andra mötet gick till på ungefär samma sätt, men på bredare väg dock i högre hastighet.

Alltså, jag har inget emot att bli omkörd över lag, men hör det inte till allmän trafiksäkerhet att göra klart för mig om mina medtrafikanter har uppmärksammat mig? Idag gick det tack och lov bra, men eftersom jag vet att L inte är helt hundra med trafik, framförallt inte bakifrån, så är jag alltid så tacksam när jag kan få möjlighet att höra/se att det kommer någon så att jag kan akta på mig. Som jag sa till mitt körsällskap "om man nu inte är rädd om andra, kan man ju åtminstone vara rädd om sig själv". För jag skulle inte vilja ha häst och vagn genom min framruta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka