Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev jag lite inspirerad av ett samtal med en bekant och bestämde mig för att rida dagens dressyrpass utan huvudlag. Eftersom att Tolle blir så osäker hade jag lina över nosen och jag gick använda den regelbundet för att ställa om och flytta bogarna, men det gick ändå över förväntan. Han kom upp en del i början och blev tittig på saker i omgivningen men det gav med sig. Till slut ville han galoppera så vi tog några korta galopper också.

Vackert väder idag igen. Älskar våren. I helgen blir det fix med hagarna och om några veckor hoppas jag att vi kan slippa ta in dom på natten.

Idag blev jag lite inspirerad av ett samtal med en bekant och bestämde mig för att rida dagens dressyrpass utan huvudlag. Eftersom att Tolle blir så osäker hade jag lina över nosen och jag gick använda den regelbundet för att ställa om och flytta bogarna, men det gick ändå över förväntan. Han kom upp en del i början och blev tittig på saker i omgivningen men det gav med sig. Till slut ville han galoppera så vi tog några korta galopper också.

Vackert väder idag igen. Älskar våren. I helgen blir det fix med hagarna och om några veckor hoppas jag att vi kan slippa ta in dom på natten.

Fick testa rida utan tränset på en träning, trodde det skulle gå helt ok då Våd är känslig och jag brukar släppa tygeln helt vid tex avskrittning och styra med sitsen. Det brukar han klara bra!
Men träningen vart helt katastrof :laugh::laugh:
Våd promenerade lixom iväg, lyssnade på mig och sket i det :p
Så vi har en bit till att träna innan det blir bra, men det var ändå kul :D

Fick testa rida utan tränset på en träning, trodde det skulle gå helt ok då Våd är känslig och jag brukar släppa tygeln helt vid tex avskrittning och styra med sitsen. Det brukar han klara bra!
Men träningen vart helt katastrof :laugh::laugh:
Våd promenerade lixom iväg, lyssnade på mig och sket i det :p
Så vi har en bit till att träna innan det blir bra, men det var ändå kul :D
Haha, ja en del blir en helt annan häst. Tolle är lite sån också, han blir väldigt osäker (anser jag) och gör tvärt emot det man ber om. Man får ta små steg. I nuläget funkar dressyren så väldigt fint så han är ganska trygg och motiverad i den, därför gick det bra att bara lägga en lina lös över nosen. Jag använde den ibland, ffa i början men sen kom han till ro. Jag rider mycket bättre utan träns, för fusket sitter i sen ridskolan så jag tänker inte ens på att jag håller på. Utan träns går det inte, och då kunde vi visst göra sluta också, som jag tycker är totalt omöjligt. Har börjat rida från hagen i grimma också för att han ska vänja sig vid att hela situationen och det funkar nästan ännu bättre. Då är han som mest uppmärksam.

Våd har under hösten utvecklats massor, tycker han har haft en jämn, uppåtstigande kurva.:)
Nu känner jag att de framsteg vi gjort i travarbetet har stannat av lite och ibland linkat efter, medan galoppens kvalitet bara blir bättre i både styrka och elasticitet. Kul med galoppen, men känns trist att "tappa" traven.:wtf:
Men det kanske det är så det är med unghästar. Allt får ta sin tid och i slutändan så blir det en bra helhet
Hoppas det iaf :D

Ikväll har vi hoppat. Byggde upp en övning med många övergångar och svängar. Har ridit den två gånger innan i vinter och såg idag en klar förbättring från andra gångerna. Vilket kändes väldigt kul
Har inte ridit ni ridhuset på över 1.5 vecka nu, vilket kändes skönt. Sist kändes han lite "omotiverad", men idag var han sitt vanliga jag igen. Men med ett litet minus för traven men ett stort för galoppen :up:

Har ridit Lukas lite fler gånger sedan sist och huvudsakligen bra träning men något sämre pass.
Har ringt och bokat en ridlektion för dressyrtränare (som också är domare tom Intermedière) på söndag förmiddag, ska bli spännande att höra vad en dressyrtränare tycker om honom nu.
Har inte ridit lektion på honom sedan i september, och för dressyrdomare inte på typ tre år, utan "bara" tränat på därhemma.

Det är också tänkt att tränaren på söndag ska sitta på honom och känna lite hur det fungerar.
När jag red för henne sist, alltså för ca tre år sedan, var hon imponerad över hans lyhördhet. Och jag var imponerad över hur han såg ut i skänkelvikning i trav.
Det är roligt att se när någon som KAN rida, rider. Och det är ju lite det jag hoppas få se på söndag.
Tror jag ska be henne att testa några byten, för att jag ska kunna förbättra framför allt bytet från vänster till höger galopp, där han kan vara lite knackig.

Har ridit Lukas lite fler gånger sedan sist och huvudsakligen bra träning men något sämre pass.
Har ringt och bokat en ridlektion för dressyrtränare (som också är domare tom Intermedière) på söndag förmiddag, ska bli spännande att höra vad en dressyrtränare tycker om honom nu.
Har inte ridit lektion på honom sedan i september, och för dressyrdomare inte på typ tre år, utan "bara" tränat på därhemma.

Det är också tänkt att tränaren på söndag ska sitta på honom och känna lite hur det fungerar.
När jag red för henne sist, alltså för ca tre år sedan, var hon imponerad över hans lyhördhet. Och jag var imponerad över hur han såg ut i skänkelvikning i trav.
Det är roligt att se när någon som KAN rida, rider. Och det är ju lite det jag hoppas få se på söndag.
Tror jag ska be henne att testa några byten, för att jag ska kunna förbättra framför allt bytet från vänster till höger galopp, där han kan vara lite knackig.

Kul med träning! Och kul att hon oxå rider honom. Jag hade en tanke med att låta en duktig ryttare rida Våd förra våren. Han valde att först inte släppa upp henne på ryggen och sen sprang han mest runt som en giraff hela tiden under passet:o

Min tränare har suttit på honom en gång, och jäklar vad kul det är att se sin häst från backen. Henne gick han riktigt fint med och hon vart typ kär :p:D
Tänkte "jaga" upp henne snart igen :)

Idag hade vi en sååå härlig uteritt bara jag o fröken.
Utforskade lite nya vägar , vadade i djupt vatten, hoppade dike, galopperade lite o försökte oss på lite lugnt o sansat travarbete efter det (som gick sådär, men ändå nöjd mot hur det ser ut andra dagar)
Vi är precis i början av vår långa väg tillsammans, men dagar som denna är mycket uppskattade när man haft det kämpigt ett par dagar irad :)

Vad härligt att läsa om alla era fina hästar och de framsteg ni gör :)

L och jag jobbar på. Eller vi jobbar kanske inte så mycket egentligen. Det har mest blivit uteritter, och körning ute, på sistone och det är faktiskt väldigt skönt att bara ta det lugnt ett tag. Vi har visserligen gjort ett par dressypass de sista veckorna och det har funkat okej. Igår var vi ute och körde i en sol som värmde!! Det var helt fantastiskt och idag ska jag träffa upp ett par stallkompisar och vi ska ge oss ut tillsammans. Får återkomma med rapport då :)

Dagens dressyrträning gick antagligen rätt bra.
Jag tyckte det kändes "sådär" även om vi fick god ordning på galoppkvaliteten i båda varv, jobbade mest med galoppen genom hela passet.

Dressyrtränare tillika -domaren avslutade med att säga att hon ville köpa hästen.
Antagligen gick han rätt bra...

Red allen i lördags och det kändes sådär. Han kändes ovillig att gå fram i ngt sätt i traven, kan ha berott på att sällskapet skrittade mycket bakom. På hemväg kändes han nästan lite bråkig, han laddade och verkade frustrerad över tempot. Men han gjorde inget dumt. Jag kände av min träningsvärk och red nog ganska illa, kom på mig själv flera ggr att falla ihop med överkroppen. Dålig hållning, dålig ork. Men det var roligt ändå. Red några varv på plan när vi kom tillbaka i trav. Tolle ville gå in för den andra hästen fick ju det, så han kändes återigen ovillig att gå fram, tog korta korta steg och undertempo. Men han var fin att ställa om i varvbytena vilket eg var det jag ville prova. Han känns liksidig på så sätt, stadig i formen och balanserad. Igår red medryttaren ut och hon tyckte att han kändes bra. Har mailat ryggveterinären för en genomgång nu i april. Hoppas han har tid. Skulle vilja gå igenom hästen nu när vi kört på ett tag och eftersom att jag upplever att han är lite kort steget. Sen är det ändå dags, gör det årligen vid den här tiden.

Hoppas det reder ut sig och inte är något @tintilar

Skit idag. Tog in och borstade och tänkte gå en promenad, men icke, eftersom L hade en tappsko :turd:

Men titta, det fanns en fördel med att ha unghäst ändå.

:D

Idag ska vi gå på promenad med sällskap. Det var ett tag sedan sist och vi måste passera hästhagar utmed vägen från stallet vart vi än går nu (det kunde man slippa innan åt ena hållet iaf) och fröken tycker det är såååå spännande. :p Övning, övning, övning...

Är för övrigt annars väldigt sugen på att skaffa ett släp under våren och börja komma iväg till lite ridhus och annat. Skulle vara skönt att kunna lasta och åka ofta så att vi kan åka iväg själva framöver, speciellt då vi saknar ridbana/ridhus vid stallet. Hon har varit snäll att lasta och köra hittills, det är bara jag som inte har nån stor vana av att lasta och åka stup i kvarten som alltid tycker det är världens uppförsbacke att komma iväg sådär. Skulle behöva bli lite mer vardagsrutin (för mig).

Många bra idéer här @KrullTroll och @kryddelydd :up: Ska se vad som går att lösa :p:D

Idag tyckte han att det var käckt att klä av sig den andra framskon också. Det måste ju ändå vara jämt :cautious::meh: Tur då att jag har ett par barfotaskor för just sådana här tillfällen :up::devil: Så idag när jag grävt fram dem ur förrådet så var planen att gå till ridbanan och rasta av lite lätt. Men, oj vilken känsla han bjöd på idag :heart Så det blev lite mer än rastning Började med galoppen och att öka och minska lite och gick sedan på traven som det var fint gummiband i. Checkade även av lite sidvärtes i både trav och galopp och någon vändning på bakdelen i skritt. Plötsligt händer det :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 501
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka