Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och @kryddelydd
Min Våd var (och kan vara ännu) precis sån. Jag har fått vara otroligt konsekvent med honom.
*Ingen högre gångart förrän han klarar en lägre i tempo valt av mig.
*Fatta galoppen från skritt så han inte rusar iväg för mig.
*galoppera korta sträckor, gärna volt så han inte får en långsida på sig att springa iväg.
*Massa övergångar
*Ta pauser med skritt på lång tygel om stressen blir för tuff
*Hellre volter än att bli hängande i förhållningar hela tiden.
*Rid med skänkeln om, lätt att bli passiv om hästen e het.
*Blir han för stressad så avbryt passet

I slutet av sommaren var min Våd så som du beskriver din. Han är dessutom väldigt känslig så minsta rörelse från mig tog han som ett tecken till att öka tempot.
Men genom att ständigt traggla övergångar och lugn så händer det sällan att han stressar upp sig så efter galoppen.
Kämpa på! :)

Tack för era tips !
Känner ingen henne i det som du säger om din Våd.
Så är väl bara att vara konsekvent och traggla vidare så blir det nog ordning framöver får vi hoppas :)
Imorgon blir det ridning så ska ha era tips i huvudet :)

@Lazer09 Ja det här vädret alltså. :love: Precis vad man behöver efter vintern.

@Chili Jo det kan jag tänka mig. När kom hon? :) Har du inga bilder? Vad är hon för färg? Har du henne hemma eller var bor du nuförtiden?

Vi är ju inga stjärnor, iaf inte jag, men det är roligt när ridningen bara är en fröjd oavsett vilken nivå man är på. Inser också hur givande det är att träna för någon ibland eller bara ha någon som tittar, så att man har något att jobba mot och får lite feedback. Hon ska komma ut igen om någon vecka eller två och filma så att jag kan analysera ridningen utifrån själv också. Då kan jag lägga upp en snutt här hoppas jag.

Ja jag ska fixa en bild, är lite seg med sånt nu för tiden. :) Hon kom i slutet av november och är brun, lite sådär rödbrun så hon lyser i rött när vintersolen lyst på henne. Typ rävröd/ljusbrun beroende på ljus med lockig man i svart, vitt och brunt. :love:

Jag bor inte på föräldrarnas gård längre så hon står inhyrd. :)
Klart det är härligt när allt flyter på oavsett nivå! Jag går liksom runt och är skitnöjd att ha lärt hästen att snällt lyfta på hovarna. Det blev nödvändigt nu när vi rakat bort allt hovskägg, fanns inget att dra i längre. ;) Då vart hon väldigt seg och ville inte lyfta, men efter en träningssession lärde hon sig och kastar nu i princip upp hovarna när jag ber om det och bär sin egen tyngd, innan la hon helst all tyngd på det lyfta benet (alltså på mig). Så jag förstår "de små" sakerna mycket väl. ;)

@kryddelydd
Kul med ny häst också. Hoppas att det kommer gå bra med honom. :)

Vi får se.
Som vanligt undrar jag vad det skulle vara bra för.
I det här fallet var det en person som kontaktade mig för att hon hade en besvärlig häst - aggressiv, farlig i hantering - och hade hört att jag brukar kunna klara av sådana.

Och dum som jag i vanlig ordning är, så accepterade jag (men visst, inte betalade jag mycket för hästen).

Jag har i och för sig inte haft just några hanteringsproblem med honom: han surade lite när jag skulle lyfta bakhovarna första gången, men i övrigt inget.

Vilket är rätt stor skillnad mot vad förra ägaren hade att hantera. Hon vågade inte gå ut i hagen till hästen utan hjälm och spö, vilket säger en del om hästens beteende.

Och @kryddelydd

Tack för era tips !
Känner ingen henne i det som du säger om din Våd.
Så är väl bara att vara konsekvent och traggla vidare så blir det nog ordning framöver får vi hoppas :)
Imorgon blir det ridning så ska ha era tips i huvudet :)
Traggla, traggla och åter traggla är vad som gäller. Vara konsekvent, bestämd men väldigt snabb med eftergift och beröm. Våd älskar beröm så det har varit en stor hjälp.
Han är oxå en arbetsmyra som lätt går upp i varv och gör allt samtidigt, har svårt att vänta på mina kommandon och signaler. Så återigen, konsekvent.
Det är pissjobbigt, men nu ett halvår senare så ser jag vilka otroliga resultat det gett. Fortfarande en bit att gå men skillnaden är så stor.

Vad som hjälpt för oss är att värma upp på samma sätt varje gång. Han har ett stort behov av rutiner och slappnar bättre av om han känner igen sig, lite adhd sådär :p
Men det har varit bra att ha ett koncept som vi även kan ta med när vi är på andra platser (träningar/tävlingar) och han kan hitta tryggheten där med.

Lycka till!! :)

Traggla, traggla och åter traggla är vad som gäller. Vara konsekvent, bestämd men väldigt snabb med eftergift och beröm. Våd älskar beröm så det har varit en stor hjälp.
Han är oxå en arbetsmyra som lätt går upp i varv och gör allt samtidigt, har svårt att vänta på mina kommandon och signaler. Så återigen, konsekvent.
Det är pissjobbigt, men nu ett halvår senare så ser jag vilka otroliga resultat det gett. Fortfarande en bit att gå men skillnaden är så stor.

Vad som hjälpt för oss är att värma upp på samma sätt varje gång. Han har ett stort behov av rutiner och slappnar bättre av om han känner igen sig, lite adhd sådär :p
Men det har varit bra att ha ett koncept som vi även kan ta med när vi är på andra platser (träningar/tävlingar) och han kan hitta tryggheten där med.

Lycka till!! :)

Tack !
Dom låter rätt så lika din o min så jag ska absolut ta tillvara på tipsen.

Idag gick det sådär , var väldigt eldig (lever upp till sitt "släktnamn" kanske :D , skämt åt sido).
Men jag gick mycket på volt / serpentiner. Försökte få henne att förstå att jag bestämmer tempot. Hon var redan laddad innan passet så blev mestadels skritt och lite trav när hon lyssnade och inte älgade iväg. Men efter passet verkade hon nöjd trots allt även om det inte gick så fort som hon hade önskat.

Hon är knappt riden innan jag köpte henne heller så jag har inte bråttom någonstans :) så vi tragglar väl på såhär så får det ta den tid det tar :)

Kul att hjälpa @Darkie :)
Serpentiner och åttor i olika storlek rider jag mycket. Även fram- och bakdelsvändningar, öppnor och skänkelvikning. Bra för hästar som spänner och inte släpper igenom.

Vi har många "sådär-pass" och en hel del urusla oxå i bagaget. Men brukar fokusera på sekunderna de verkligen funkar. Tids nog har de blivit minuter och nu den överhängande tiden av passen. Stundtals har det känts jävligt motigt, jag har tvivlat på om jag ens kan rida. Men vi lär oss tillsammans och plötsligt så funkar en grej som känns omöjlig innan.

Igår hade vi ett "sådär-pass". Han var spänd och springig. Så jobbade mycket med serpentiner och att flytta fram och bakdel. Gick ok, men han ville inte riktigt slappna av.
Idag var det ett bra pass. Började trögt men på slutet var han sååå fin :love:
Det går upp och ner, men min häst är verkligen den perfekta för mig :)

Kul att hjälpa @Darkie :)
Serpentiner och åttor i olika storlek rider jag mycket. Även fram- och bakdelsvändningar, öppnor och skänkelvikning. Bra för hästar som spänner och inte släpper igenom.

Vi har många "sådär-pass" och en hel del urusla oxå i bagaget. Men brukar fokusera på sekunderna de verkligen funkar. Tids nog har de blivit minuter och nu den överhängande tiden av passen. Stundtals har det känts jävligt motigt, jag har tvivlat på om jag ens kan rida. Men vi lär oss tillsammans och plötsligt så funkar en grej som känns omöjlig innan.

Igår hade vi ett "sådär-pass". Han var spänd och springig. Så jobbade mycket med serpentiner och att flytta fram och bakdel. Gick ok, men han ville inte riktigt slappna av.
Idag var det ett bra pass. Började trögt men på slutet var han sååå fin :love:
Det går upp och ner, men min häst är verkligen den perfekta för mig :)

Ja , man börjar ju tvivla på sig själv imellanåt. Men så kommer dom stunderna när allt går jättebra och då känns det mycket bättre direkt:)

Detdär med att få med hela hennes kropp är något som jag verkligen behöver traggla vidare på , hon låser lixom fast. Skönt att bolla sina bekymmer med någon som har / har haft det likadant :)

Härligt att det gick bra för er idag! :) som du säger , det är dom stunderna man får ha med sig när det är en sämre dag!

Härligt att det gick bra för er idag! :) som du säger , det är dom stunderna man får ha med sig när det är en sämre dag!

Bra sagt.

Själv hade jag en av de där sämre dagarna igår med Lukas. Inte riktigt med på tygelkontakten, inget som riktigt "ville sig". Mer och mer irriterad blev jag, mer och mer laddad och motsträvig blev hästen.
Egentligen ska jag kanske inte gnälla, även de dåliga dagarna är han lättkontrollerad. Det är bara det att jag vill ha den där stadiga dressyrformen och den där samarbetsviljan. Galopparbetet igår dög egentligen skapligt, förutom att jag var missnöjd med tygelkontakten.
Övergångarna från galopp till skritt var mjuka och flytande, men traven fungerade inte (dålig kontakt utan eftergift, lite ryckig häst, samt att han var lite för passage-aktig i rörelserna) förrän jag till slut lade ner honom i lång, låg form och bara travade på. Där var han OK men det är inte där jag vill rida honom numera.

Det blir väl bättre nästa gång, kanske.

Bra sagt.

Själv hade jag en av de där sämre dagarna igår med Lukas. Inte riktigt med på tygelkontakten, inget som riktigt "ville sig". Mer och mer irriterad blev jag, mer och mer laddad och motsträvig blev hästen.
Egentligen ska jag kanske inte gnälla, även de dåliga dagarna är han lättkontrollerad. Det är bara det att jag vill ha den där stadiga dressyrformen och den där samarbetsviljan. Galopparbetet igår dög egentligen skapligt, förutom att jag var missnöjd med tygelkontakten.
Övergångarna från galopp till skritt var mjuka och flytande, men traven fungerade inte (dålig kontakt utan eftergift, lite ryckig häst, samt att han var lite för passage-aktig i rörelserna) förrän jag till slut lade ner honom i lång, låg form och bara travade på. Där var han OK men det är inte där jag vill rida honom numera.

Det blir väl bättre nästa gång, kanske.

Jag tror att det hör till mänskligheten att gnälla ibland , vi hade nog gnällt på något även om det varit perfekt . Haha.
Men jag förstår dig , man blir ju lätt frustrerad och irriterad istället för att bara ta ett andetag eller två ! och det går ju inte bättre som du säger när man blir irriterad , smittar ju av sig.

Skönt att du ändå kände att det gick ok tillslut, gillar inte när man har den där negativa känslan efter passet. Är lätt att den energin hänger med till nästa pass då , så man får hitta dom där småsakerna som ändå gjorde det okej :)

Jag tror att det hör till mänskligheten att gnälla ibland , vi hade nog gnällt på något även om det varit perfekt . Haha.
Men jag förstår dig , man blir ju lätt frustrerad och irriterad istället för att bara ta ett andetag eller två ! och det går ju inte bättre som du säger när man blir irriterad , smittar ju av sig.

Skönt att du ändå kände att det gick ok tillslut, gillar inte när man har den där negativa känslan efter passet. Är lätt att den energin hänger med till nästa pass då , så man får hitta dom där småsakerna som ändå gjorde det okej :)

Nej, dessutom är mina förväntningar på just Lukas rätt höga.
Ribban för missnöje ligger på "gör galoppombyte när jag inte tänkt mig egentligen" eller "inte riktigt stadig tygelkontakt".

Planen är att starta honom någon MSV C dressyrtävling i höst med förhoppningen (som inte är helt orimlig faktiskt) att landa runt 70% i resultat. Därmed har jag förstås vissa krav på hästrackaren i vardagsridningen också.

Nej, dessutom är mina förväntningar på just Lukas rätt höga.
Ribban för missnöje ligger på "gör galoppombyte när jag inte tänkt mig egentligen" eller "inte riktigt stadig tygelkontakt".

Planen är att starta honom någon MSV C dressyrtävling i höst med förhoppningen (som inte är helt orimlig faktiskt) att landa runt 70% i resultat. Därmed har jag förstås vissa krav på hästrackaren i vardagsridningen också.

Det förstår jag ju då när ni kommit såpass långt. Då blir det ju en helt annan grad av krävande (eller hur jag nu ska förklara mina tankar).
Det blir väl så, ju längre man kommer med sin häst o ju mer framsteg man gör så ändras kraven med det:)

Håller tummarna att ni kommer ut på tävling :D

men traven fungerade inte (dålig kontakt utan eftergift, lite ryckig häst, samt att han var lite för passage-aktig i rörelserna) förrän jag till slut lade ner honom i lång, låg form och bara travade på. Där var han OK men det är inte där jag vill rida honom numera.

Så jag upplevde det härom dagen oxå. När han fick gå i en lång och låg form så kändes han helt ok. Men så fort jag ville ha upp honom så struttade han runt spänd och ovillig.
Kan bli så otroligt frustrerad vid sånna tillfällen när jag vet att han kan men det inte går. Vilket han som är så känslig känner med en gång och spänner sig ännu mer.
Men har fått lära mig att lägga ner då, göra det som funkar och nånstans vara nöjd med det för dagen. Även om det är surt.
Men även hästar har dåliga dagar och bra dagar, det är ju en del av charmen med dom. :)

Så jag upplevde det härom dagen oxå. När han fick gå i en lång och låg form så kändes han helt ok. Men så fort jag ville ha upp honom så struttade han runt spänd och ovillig.
Kan bli så otroligt frustrerad vid sånna tillfällen när jag vet att han kan men det inte går. Vilket han som är så känslig känner med en gång och spänner sig ännu mer.
Men har fått lära mig att lägga ner då, göra det som funkar och nånstans vara nöjd med det för dagen. Även om det är surt.
Men även hästar har dåliga dagar och bra dagar, det är ju en del av charmen med dom. :)

Ja, det är ju så man ska göra. Ge sig på något "enkelt" i stället.
Med unghästarna lyckas jag med den strategin men är sämre med min mer rutinerade kille.

Jaja, det är som du säger: charmen är ju att man faktiskt måste använda skallen också.

Idag har det snöat en del, riktigt blöt kramsnö. Så i kväll hoppar jag över ridningen och åker och käkar hos en kompis i stället när jag gjort i ordning med hästarna.

Längtar annars efter vår för att komma igång med oskodda exemplar där nytillskottet hamnar.

Min nye pålle, bruksnordisen, är alltså fyra år gammal och ganska liten, ca 145 cm i mankhöjd. Får se hur han blir ridmässigt men det känns som om han kan ha ganska bra gångartskvalitet. Traven blev trevlig med vila i stegen (dock helt fri form de tre gånger jag suttit på hans rygg) när han kom igång och jobbade lite, så det finns nog en del rolig dressyr att leka fram med honom.
Han är ju ung så vi kommer att ha mycket gott om tid framför oss.

Körning har jag börjat lite mer med, i största allmänhet, men eftersom han ska vara ganska skarp bakåt och sparka, så är inte inkörning det jag kommer att prova på i första taget. Jag är inte värst bra på körning än så länge så jag ska försöka tänka säkerhet för en gångs skull.

ahhh, idag var Lukas dyr.

Ett sådant där kanonpass som han gör ibland: traven jättefin, bärig, variabel i steglängd (och i stort sett hopplös att sitta på när vi längde ut). Höger galopp bra, samlad, bärig och fin övergång till skritt. Vänstergaloppen är svagare och jag blev idag påmind om att jag behöver träna upp vänstergaloppen för att den ska närma sig högern kvalitetsmässigt.
Det är ju tur att jag har något att jobba med......

Men som sagt, dyr häst idag.

Har börjat fundera på att köpa en kallblodstravare och hittade "eran" tråd.
Jag har haft häst i många år och bor på egen gård men har ingen erfarenhet av kallblodstravare mer än det jag läst mig till. Har ni några tips om saker jag bör tänka på då jag börjar att se mig runt? Berätta gärna om vad ni har för häst och hur det kommer sig att ni valde just en kallblodstravare?

Jag har haft häst i många år och bor på egen gård men har ingen erfarenhet av kallblodstravare mer än det jag läst mig till. Har ni några tips om saker jag bör tänka på då jag börjar att se mig runt? Berätta gärna om vad ni har för häst och hur det kommer sig att ni valde just en kallblodstravare?

Min tex är en norsk import efter Lome Elden. Snart 5 år gammal. Envis , stark, framåt, het/taggad, men i övrigt hur go som helst.
Travtränad som yngre , men som nybliven 4-åring ställdes hon i hagen omkring maj förra året då hon var för het på banan vilket resulterade i stress om jag förstått det rätt.
Jag köpte henne i slutet på september.
Bara riden "rakt ut i skogen" inte alltför många gånger.
Har du läst tråden så har du sett att vi tragglar endel nu :)
Men hon är ung och framsteg ser jag hela tiden när vi har bra dagar.
En mycket personlig häst som verkligen visar vilket humör hon är på. En dag kan hon bara stå o mysa i stallet när man grejar och nästa dag är hon som en ångvält o vet inte vad stå still är för något.
Ute är hon framåt och tar sig fram överallt oavsett om det är genom vatten eller över stock och sten.
Jag har alltid haft en förkärlek till kallblodstravarna och efter mitt hästuppehåll nu så stog det mellan henne och en 8-årig hbl valack men denna tjejen charmade mig och jag såg något bra i henne :)
Hoppas att vi jobbar ihop oss , då har jag en häst jag kan ha roligt med i många år framöver både i skogen och på ridbanan.

Vet inte om detta var till någon större hjälp men sådan är min som individ iallafall :)

Jag köpte min för att ha till western och Akademisk dressyr, eftersom jag sett filmer på kbl-travarna inom AD.
Dessutom tilltalas jag estetiskt av typen.

Jag köpte en fyraåring som inte lämpade sig till trav (han sparkade mot kusken när man försökte få honom att ta i och öka hastigheten). Han var sutten på ett par gånger när jag köpte honom sommaren -09.
Han har varit lättränad på så sätt att han har lätt för galopp och ganska lätt för bärighet, men han har åsikter ibland. I början kickade han så fort jag begärde något han inte förstod, eller något som var jobbigt. Så det blev en del diskussioner om hur det hela skulle gå till. Exempel: jag bad honom flytta bakdel åt sidan. Han kickade. Jag envisades. Han kickade. Och så höll vi på tills han tröttnade.
Allt eftersom har gränsen för kickande flyttats och nu har det inte hänt på ett par år, eftersom han blivit starkare och kan mer.

Min häst är inte het eller springig, har aldrig varit svårhejdad (det var ju hans flegmatiska hållning som gjorde honom olämplig för trav) och han är en fin ridhäst.

Vi startade dressyr på LA/MSV C nivå när han var åtta år, och han gick på godkända % (knappt 62%) i LA;4 och knappt godkända (59.8%) op MSV C.
I år som elvaåring har jag förhoppningen att han ska kunna kvala upp mot MSV B dressyr.

Det jag tror att man ska tänka på är att kbl-travarna ofta är starka i psyket, och inte självklart enkla eller okomplicerade. Det kan finnas mycket vilja.
Man ska förstås också tänka på - om man tar en som gått trav - att det är en fd travhäst så man får vara beredd på att det är en del jobb om man vill skola om till "dressyrhäst". Däremot tycker jag att travare, både vbl och kbl. brukar vara väldigt okomplicerade i nya miljöer och de brukar tåla trafik et c.

Tack snälla för svar! Jag har läst tråden med stort intresse...fanns ju också äldre trådar att läsa:) !
Det verkar som om de flesta kallblodstravarna säljs genom kontakter eller via annonser på facebook...stämmer det? Jag har inte facebook och läser oftast bara hästnet ...kontakter har jag inte heller eftersom jag inte haft rasen förut. Tips och råd var jag kan leta för att hålla mig "up date" med vilka hästar som blir till salu vore toppen. Jag vet ungefär vad jag letar efter och det blir inte aktuellt förrens i sommar men jag vill gärna redan nu se hur marknaden ser ut.

Tack snälla för svar! Jag har läst tråden med stort intresse...fanns ju också äldre trådar att läsa:) !
Det verkar som om de flesta kallblodstravarna säljs genom kontakter eller via annonser på facebook...stämmer det? Jag har inte facebook och läser oftast bara hästnet ...kontakter har jag inte heller eftersom jag inte haft rasen förut. Tips och råd var jag kan leta för att hålla mig "up date" med vilka hästar som blir till salu vore toppen. Jag vet ungefär vad jag letar efter och det blir inte aktuellt förrens i sommar men jag vill gärna redan nu se hur marknaden ser ut.

Min hittade jag på annons på Blocket.
Både på blocket och hastnet finns det en del kbl-travare på annons även om de inte är jättemånga - och utbudet beror ju lite på var man bor, liksom prisbilden.

Jag tycker det brukar finnas gott om fina kallblodstravare på Hästnet. Men jag vet att väldigt många bruksnordisar som bara förmedlas genom kontakt, så det finns säkert många travare som går den vägen också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 501
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka