Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack snälla för svar! Jag har läst tråden med stort intresse...fanns ju också äldre trådar att läsa:) !
Det verkar som om de flesta kallblodstravarna säljs genom kontakter eller via annonser på facebook...stämmer det? Jag har inte facebook och läser oftast bara hästnet ...kontakter har jag inte heller eftersom jag inte haft rasen förut. Tips och råd var jag kan leta för att hålla mig "up date" med vilka hästar som blir till salu vore toppen. Jag vet ungefär vad jag letar efter och det blir inte aktuellt förrens i sommar men jag vill gärna redan nu se hur marknaden ser ut.

Jag hittade min via hästnet , brukar finnas en del :)
Fick åka nästan 35 mil en väg i två omgångar men det är ju inga hinder om man hittar hästen man letat efter :)
Lycka till i letandet!

Det låter ju lovande:) Jag fortsätter helt enkelt att hålla koll på Hästnet och Blocket...och fortsätter att följa er i den här tråden. Jätteroligt att få lite "insyn" i er vardag med hästarna det ger god information om rasen:up:.

Mitt tillägg om rasen: envis som synden. :p men, när man gått igenom en sådan period har man sedan en vän i vått och torrt.

Just nu längtar jag efter att fällningen ska vara över. Är jätteivrig att se henne i sommarpäls, det har jag inte gjort innan. :) Det ska också bli kul att se hur hon växer när gräset kommer. Hon är väldigt jämn och fin, kanske får hon fart i sommar men jag hoppas hon fortsätter jämnt och stadigt. Spänd på hur stor hon tänker bli. :) redan Full i grimma/träns och 12,5 i bett är snart för litet. Men täcke på 145 fyller hon inte ut än varken på längd eller bredd.

Har för övrigt haft en toppenhelg med ett fint promenadpass på åkern igår. Inga diskussioner, bara lugn, nöjd häst och en fin stund tillsammans. Idag mer på tårna (det snöade jämfört med gårdagens solsken och vindstilla) så det blev bara schamponering av ben och smörj på lite mugg. Så duktig med spolspiltan och att duscha med vattenslang. Hon är dock otålig med frambenen. Då är man ju så nära huvudet och att dricka ur vattenslangen är mycket roligare än schamponering av ben. ;)

Det låter ju lovande:) Jag fortsätter helt enkelt att hålla koll på Hästnet och Blocket...och fortsätter att följa er i den här tråden. Jätteroligt att få lite "insyn" i er vardag med hästarna det ger god information om rasen:up:.
Ja hastnet är nog rätt plats att hitta en kbl-travare på. Det brukar finnas mycket. Men inte alltid så lätt att hitta det man vill ha. Jag letade ett halvår, hade en på prov som var riktigt fin men vi upplevde att han inte var helt fräsch så han fick tyvärr gå tillbaka. Slutade med en nsv brukshäst istället och jag ska slå ett slag för den rasen också för det finns fina exemplar där med. :) Det är dock lite skillnad på kbl-travare och bruksnordisar rent mentalt tycker jag. Båda är ganska bestämda i sättet, pigga, framåt och arbetsvilliga. Men ja, de är olika i sinnet. Det finns en smula urhäst i bruksen som kan vara både bra och dåligt.

Det svåra är väl att hitta rätt häst, inte bara en häst av rätt ras. Man ska nog inte ha bråttom. :) Hoppas att det slutar med ett kallblod. Välkommen hit till tråden!

Senast ändrad:
Filmbombar ;)

Inte på Våd här, utan från när jag plockade bort material från hoppträningen förra veckan, stallets ardennervalack vet inte om att han är en tung körhäst när det finns hinder framme :rofl: Tänker att han får smyga sig in i tråden lite :p

Och sen en snutt där vi tar oss över den hissnande höjden av 80 cm :eek::p

Ja, jag berömmer högljutt :o:p
Åh vilken fin galopp din polle har fram till hindret. Hade också berömt högljutt! :) Jättefint!

Ardennern alltså, vilken bulle. Tänkte för mig själv att det är nog sådär jag och Tolle ser ut när ardennern hoppade lite uppspelt i början. Hoppa runt, det kan dom, kallbloden. :D

Åh vilken fin galopp din polle har fram till hindret. Hade också berömt högljutt! :) Jättefint!

Ardennern alltså, vilken bulle. Tänkte för mig själv att det är nog sådär jag och Tolle ser ut när ardennern hoppade lite uppspelt i början. Hoppa runt, det kan dom, kallbloden. :D

Tack :D Här är alldeles på slutet av träningen så han e lite trött. Hade önskat lite mer studs i galoppen, men är så glad att allt slit har gett resultat och att vi nu kan komma emot ett hinder i reglerbar fart och inte i 300 knyck där jag håller mig i och blundar :wtf:

Han e så charmig "våran" Terbon, lite av stallets maskot :p Lika mycke personlighet som han e rund typ ;) Och med den lilla svansen så ser han ut lite som ett förvuxet marsvin när han skuttar runt :rofl:

Avbokade kvällens hoppträning och gav mig ut på tur i solen istället. Klart bästa valet på länge :love:
Fick med oss en 4 - åring från stallet och gav oss iväg mot ridvägarna på andra sidan "stora" vägen. Tyvärr måste vi rida längs den ca 1 km för att nå guldgruvan av ridvägar. 4 - åringen har aldrig gått längs vägen innan så Våd fick agera "trygg farbror". En uppgift han skötte med bravur :up:
Blev en härlig tur med pulsande i snö och långa galopper. Lyckades dessutom hitta en ny väg inte dåligt när man ridit i skogarna i 7 år :p
Var och tittade på hoppträningen och kände ingen som helst ånger över att jag inte var med. Ridturen gav så mycke energi :love:

@KrullTroll Hihi vilken söt ardenner. :D en sådan galopp ser liksom inte ut att vara fysiskt möjlig. :D

Själv är jag så glad i fröken häst nu! Smolket i bägaren är att hon har fått en del hudproblem, kanske pga foderbytet (jag som spekulerar). Det behandlas iaf och jag har fått klippa hals och bog på henne nu vilket gick som en dans, det var som att klippa en erfaren äldre häst. Sen dusch och schampo på det i spolspiltan och även det med bravur. :love: Bland det bästa är att trots att jag vet att hon inte är fullständigt nöjd med att bli duschad jämt så följer hon snällt med in i spolspiltan med spetsade öron varje gång. Är så glad i hennes positiva, snälla sätt att acceptera alla konstiga grejer. I förrgår stod hon på gången med öppen stalldörr medan stallplan plogades av en 4-hjuling som körde rätt snabbt precis utanför dörren. Hon tittade bara nyfiket, helt obrydd.

Vi har också fått bråka om var skåpet ska stå när vi lämnar stallområdet och sista gångerna har det känts jättehärligt, inget bråk, bara trevligt. Det känns som om vi nått en vändpunkt nu. Hon är så himla pigg också och älskar verkligen att vara ute och gå. Riktig arbetsmyra! Det syns verkligen att hon kommer gå bra i en vagn sen, längtar som en tok efter att låta henne gå och gå och gå på härliga turer. I dagsläget försöker jag bara hålla en bra nivå av lydnad och samtidigt inte döda framåtbjudningen, men hon vill ju helt klart gå snabbare än vad jag gör. :p Hon arbetas ju inte svettig heller men det är också en grej jag längtar efter, riktiga fys-träningspass!

Två dagar av riktigt trevlig häst i riktigt bra väder. Igår blev det skog, i mest trav och galopp, lite skogsdressyr på bra stigar. Kräver koncentration.

Idag började vi likadant med lockades sen att fortsätta längs grusväggarna som tinat upp och trava lång och låg i först kort tempo och sen sträcka ut. Jag älskar min häst. :love:

Han är så lätt i hanen, lugn och sansad. Han trivs väldigt bra här, är inte rädd för saker lika eller sessad när kompisen drar iväg eller när vi delar på oss. Då lydig och trevlig och vilken härlig trav. Idag fick han ett fint gung och kunde sträcka ut bättre. Han har ett väldigt kort steg, så det är något vi måste jobba med. Han ville inte så gärna galoppera idag däremot. Och igår kändes han lite kort i steget i fram. Men han gick på fint idag. Han är barfota och sliter utsidorna ser det ut som, så jag ska ta ur hovis snart.

Vad härligt det låter @tintilar :)

Sitter i stallet nu efter en härlig tur. Dock en lugn tur då ridkompisens häst tappade sina boots så fort vi försökte trava eller galoppera :meh: snö och kardborre går inge bra ihop :wtf:
Men tog tillfället i akt och tränade skritten. Slarvar alldeles för mycket med den, och han blir gärna otålig och trippig. Men fick till den riktigt bra, mjukt och med ett bra gung i steget med ordentlig rest rygg :D

Har oxå tagit kontakt med ett proffs för att få hjälp med att köra in honom. Får erkänna för mig själv att jag är för osäker och okunnig för att våga själv. Hoppas på att detta kan bli bra.
Helst hade jag velat köra honom hem till hennes låtar honom stå där ett tag, men det finns inte utrymme i ekonomin till det.
Så detta får var det nästbästa :)

Vad härligt det låter @tintilar :)

Sitter i stallet nu efter en härlig tur. Dock en lugn tur då ridkompisens häst tappade sina boots så fort vi försökte trava eller galoppera :meh: snö och kardborre går inge bra ihop :wtf:
Men tog tillfället i akt och tränade skritten. Slarvar alldeles för mycket med den, och han blir gärna otålig och trippig. Men fick till den riktigt bra, mjukt och med ett bra gung i steget med ordentlig rest rygg :D

Har oxå tagit kontakt med ett proffs för att få hjälp med att köra in honom. Får erkänna för mig själv att jag är för osäker och okunnig för att våga själv. Hoppas på att detta kan bli bra.
Helst hade jag velat köra honom hem till hennes låtar honom stå där ett tag, men det finns inte utrymme i ekonomin till det.
Så detta får var det nästbästa :)
Kul att få honom inkörd. :) jag har börjat med Tolle förut men sen rann det ut i sanden. Delvis pga att jag helst ville ha hjälp av någon som är kunnig. Det är nog väldigt bra att göra så om man vill ha hästen väl inkörd torr jag. Väl investerade pengar. :) När ska ni börja?

Kul att få honom inkörd. :) jag har börjat med Tolle förut men sen rann det ut i sanden. Delvis pga att jag helst ville ha hjälp av någon som är kunnig. Det är nog väldigt bra att göra så om man vill ha hästen väl inkörd torr jag. Väl investerade pengar. :) När ska ni börja?
Jag har gjort mina försök själv med inkörningen. Men våd är lite bakrädd så jag vågade inte fortsätta.
Inridningen gjorde jag själv och även "uppfostan" (hans kom till mig som nästan ohanterad 3.5 åring), men där har jag en annan kunskap. Jag vet hur jag ska göra för att det inte ska bli fel, och blir det fel ändå så vet jag hur jag rättar till.
I körning är jag så grön. Har bara kört redan färdiga och stadiga kusar, så när det krånglar vet jag lixom inte vad jag ska göra.
Har turen att ha ett proffs bara 5 km bort, en som jag även känner privat och som jag kan lita på.
Ska försöka börja snarast. Kanske redan i veckan. :) har presenterat min plan för henne och hon var positiv :) kanske kan det bli en körhäst av honlm ändå :D

Igår var Lukas sådär dyr igen.
Traven fin i balans och bra schwung (men jag pressade honom just inte, så frambenslyften var något begränsade). Travlängningarna med god precision, nedtagningarna utan att bli springig.
Vänstergaloppen mycket bättre än normalt, bra takt och ryggen var med. Inget "knöligt" eller ansträngt där, inte.
Bytena bra, framför allt från höger till vänster men igår funkade från vänster till höger också i stort sett prickfritt.
Dessutom lät han huvudsakligen bli att byta utan att jag medvetet bad om det vilket ju är trevligt (det är kul med byten, men det är kuligast om det är jag som bestämmer när de ska ske och inte Lukas som "misstolkar" mitt sits-slarv).
Övergångarna från galopp till skritt kan och ska bli bättre: gärna taktande ett par steg innan han hittar skrittakten, så det behöver vi jobba med.

men dyr, det var han...

Kul att det verkar gå bra för många i tråden nu! :) Jag har också lite träningssug då det gått riktigt framåt sista tiden. Senast fick jag möjlighet att äntligen jobba med mindre signaler. För att inte "rusa" (överdrift, men hon drar gärna ditåt) mot utgången när vi skulle gå tillbaka till stallet cirkulerade vi med flytt av rumpan utan att samtidigt gå framåt. Krävde lite tankeverksamhet (två signaler samtidigt) och samtidigt gymnastiserande, lite stärkande. Älskar när, även om det är en sådan liten övning, det ger sådan effekt att hästen direkt går ner i varv, sänker huvudet, frustar nöjt och efteråt ser lite gött trött ut. Motsvarigheten av en häst som lösgjorts under ett skönt ridpass. Rent allmänt snappar hon nu upp signaler som gick helt förbi vilket är jättekul!

Idag tog vi en tur ut barbacka. Har haft sadel sen vi flyttade för att han var så stressad i början men nu ska vi nog lägga den på hyllan igen. Vi travade igenom skogen och Tolle har kommit underfund med nu hur han ska jobba i skogen. Lågt, balanserat och med ryggen. När vi kom ut på andra sidan red vi grusvägen genom allen i trav bortåt, det är en bit. Fokuserade på balans, arbete med ryggen och varierade lång och låg och lite kortare hållning. Vill att han ska få upp kondition, styrka och dessutom behöver han länga steget så vi jobbar gärna i lite längre form där. Sen vände vi för jag hade barnvakt och kunde inte vara ute så länge. På tillbakavägen tog vi samma länga i galopp och till min stora förvåning orkade han hela vägen! Vi red relativt lugnt först, ökade sen något och mot slutet sänkte vi tempot igen. Tempoväxling i galopp, det var åratal sen. Är imponerad över att han orkade, och så balanserat. När vi travade igenom skogen på hemväg märkte jag att han blev trött men jädrar vilken vilja. Han var så fokuserad som jag aldrig sett honom och sen märkte jag att han blev seg i musklerna men han jobbade på så jäkla bra. Jag tänkte ta ett hinder men icke, han jobbade över stocken i samlad trav, tror inte att han orkade ändra hållning. :p tog sen sista biten hem i fortsatt trav och när det gick nerför jobbade han riktigt hårt och höll samling, tempo och balans. Den här hästen alltså. :love:

Tog en galopp upp på stallplanen och tänkte först att vi skulle jobba lite där men då tog han slut. Han kämpade men steget blev kortare och kortare och jag hörde hur han var andfådd så det fick vara. Jag satt av och så stretchade vi ordentligt och väl inte fick han lite gottis efter väl utfört arbetspass.

Härligt när man märker att man gjort framsteg och att hästen arbetar så intensivt med egen vilja och driv. Öronen framåt, lätt i handen, och superkänslig för hjälperna. Ja, det var en sån där dyr dag igen. :love::love::love:

Våd har fått fotskabb :arghh::arghh:
Har ägnat kvällen till att raka hans fina hovskägg :cry: Men vad gör man inte. Är ju omöjligt att komma åt och behandla med all den pälsen. Är iaf glad att han numera är så snäll att raka. Svårt att tro att han stod på bakbenen vid rakning för 2 år sen när han nu står och sover när jag kryper runt benen på honom. Fantastiska häst :love:
Så nu ser han ut som en sport-nordis :p Inte helt ful men lite sorgligt. Blev plötsligt rädd för diverse skador på benen nu när han inte har pälsen som skyddar :nailbiting:

12472827_10153598665573789_3851796958263861782_n.jpg

Har ägnat kvällen till att raka hans fina hovskägg :cry: Men vad gör man inte. Är ju omöjligt att komma åt och behandla med all den pälsen. Är iaf glad att han numera är så snäll att raka. Svårt att tro att han stod på bakbenen vid rakning för 2 år sen när han nu står och sover när jag kryper runt benen på honom. Fantastiska häst :love:
Så nu ser han ut som en sport-nordis :p Inte helt ful men lite sorgligt. Blev plötsligt rädd för diverse skador på benen nu när han inte har pälsen som skyddar :nailbiting:

Näe vad tråkigt! Vi åkte ju också på det nyligen. :( Vad fick ni att behandla med? Vi fick ett medel med kalciumsulfid och ett speciellt schampo som verkar vara en ganska ny behandling. Så vi har också snyggt klippta ben och nu även hals + bringa då det verkar ha satt sig under manen också. Det såg nästan fruktansvärt roligt ut med klippta ben på i övrigt klippt häst. Stilettklackar liksom. :p Hovarna såg dessutom enormt stora ut, haha.

Hon hade även lite mugg som också har behandlats med ett annat schampo och salicylsyravaselin varannan dag. Jag är innerligt trött på att bada häst nu kan jag meddela.

12472827_10153598665573789_3851796958263861782_n.jpg
Oj, va trist. Men han ser ju lite slimmad ut ju. :) hoppas att det går över fort, har ingen erfarenhet alls av fotskabb.

@Chili jag har rakat, tvättat med hibiskrub och sen sprayar jag frontline på.
Ska upprepas 1 gång i veckan i 3 veckor. Så får vi hoppas det ger med sig.
Det är ju en vanlig åkomma på våra lurviga hästar. Och med plusgrader och fukt nu på våren så är deras hovskägg en optimal bostad för skiten :meh:

@tintilar ja, han ser rätt sportig ut nu ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 501
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka