Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är det med er andra, har ni några mål/planer för detta år? :)

Jag var på en otroligt bra clinic i februari för CD (akademisk ridkonst) och skulle väldigt gärna vilja vara med med häst när han kommer igen i november. Men innan dess skulle jag såklart vilja träna för någon annan. Vi funderar på att dra ihop en kursdag nu under våren men jag vet inte vilken instruktör vi ska välja. Det är svårt att fylla en kurs när man inte känner så många inom samma "inriktning". :/

Vårtecken? :wtf:
12495130_10153619561058789_2220565389509712868_n.jpg

Efter en rejäl rykt så vart han dammig som fan, men det fick duga. Lånade ett rakt bett av en stallkompis ikväll för att se vad han tyckte om det. Mycket skeptisk, vågade inte ta stöd och blev väldigt stum :down:
Plockade på hans vanliga tvådelade igen och vi hade det bästa passet på länge. Jobbade lågt och runt, mjukgörande och avslappnat. Han gick som en klocka :love: "Tack matte för att du stoppa rätt "skrot" i munnen igen" :p
Vill hitta ett bett att alternera med, men verkar stört omöjligt :wtf:

Igår fick han leka "trygga farbrorn" när vi lockade med ena unghästen ut på deras första längre tur och på andra sidan den "större" vägen. En uppgift han skötte med bravur! :love: Med andra unghästar är han verkligen en klippa, men med pensionärerna blir han en liten illbatting :p
12418058_10153615390538789_8702291329339155165_n.jpg

En bild innan fröken suris pep och hota med röven, fruntimmer :wtf::rofl:

Hur är det med er andra, har ni några mål/planer för detta år? :)

Jag var på en otroligt bra clinic i februari för CD (akademisk ridkonst) och skulle väldigt gärna vilja vara med med häst när han kommer igen i november. Men innan dess skulle jag såklart vilja träna för någon annan. Vi funderar på att dra ihop en kursdag nu under våren men jag vet inte vilken instruktör vi ska välja. Det är svårt att fylla en kurs när man inte känner så många inom samma "inriktning". :/

Japp, stora planer och drömmar.

Lukas: försöka kvala upp till MSV B dressyr (tror att det kan gå, om bara jag kan rida ordentligt).

Linus (bruksnordisen jag blivit med): grundutbilda vilket också innebär arbete i form i samtliga gångarter, sidvärtsrörelser et c. Få honom så lättflyttad och lättriden som möjligt - försöka få honom att kunna utföra de flesta rörelser inom LA på skapligt korrekt sätt. Inga tävlingsplaner.

Granmin: kbl-travare som jag haft ett år: pga hans ålder inga tävlingsplaner men rida och styrketräna och öka liksidigheten i största allmänhet.

:D:D @KrullTroll

Apropå planer @tintilar så har jag fått revidera min planer och mål för i år kraftigt, av personliga skäl, så jag vet inte riktigt hur det blir under året. L och stallet kommer att fortsätta att vara min frizon och energikälla, men utöver det är allt högst osäkert. Jag drömmer om att komma ut och starta min första körtävling och kanske debutera LA dressyr, och naturligtvis att kunna träna massvis. Drömmar och verklighet är tyvärr inte alltid samma sak, så vi får se hur mycket som slår in.

@KrullTroll vadå pipiga ston? Förstår inte. :angel: skönt att ni har ett bett som funkar iaf! Jag råkade köpa ett ihåligt bett till fröken och tyckte själv det var jättekonstigt, men hon verkar inte klaga. Kändes verkligen fel för mig när man inte är van vid det.

@tintilar vi ska väl "bara" köra in fröken. :D lite kurser planerade i vår, får se vad det blir till hösten. Det mesta blir väl tillsammans med rasföreningen och så vill jag komma iväg på löshoppning nån gång, det brukar vara kul för unghästar.

Mina mål för året är:
* köra in Våd
* starta lc på godkända procent. Gärna lb oxå.
*hoppa mer terräng
*utvecklas och ha jävligt roligt :D

Roligt att se vad alla har för planer. Jag satt i morse och funderade på vart vi har fastnat i ridningen och jag inser att det känns som att vi har fastnar överallt. :/ Tolle är samarbetsvillig, känns liksidig i skritt och trav och är lätt och fin i handen, balanserar sig själv, ställer om utan problem, har eget driv, behöver inget stöd i handen - han faller ut med bogen ibland men det beror helt på min brist på styrning. Det känns som att det finns en fin grund i honom, vi har ett bra utgångsläge, men sen går det inte längre. Jag får inte till slutan varpå jag låter bli att göra öppnan för att jag vill att han så lätt går in i den när jag försöker med sluta. Han har ett väldigt kort steg i traven och jag vet inte hur jag ska få honom att börja länga det. Funderar på bommar men det har jag inga. :( Kanske är det ok att han har ett kort steg? Jag upplever att han samlar sig och arbetar fint med ryggen. Galoppen blir starkare ute även om det fortfarande är lång bit till galopp i normaltempo, fattningarna har han alltid varit stark i men han tar bara vänster galopp, uteslutande. På volt blir det bara ett par steg sen faller han ur. Det spelar ingen roll hur mkt jag forcerar, vilket varv vi går i, vem som rider - han tar bara vänster galopp, punkt. Så då vågar jag inte jobba med galoppen av rädsla för att bara stärka vänster. Vilket iof behövs men man får ju lära sig att man alltid måste jobba lika mkt med båda, då blir det ingen här. :(

Usch, ja neggig jag känner mig idag. Kanske ska slänga upp lite ridvideos här så får ni hjälpa mig. :eek:

Roligt att se vad alla har för planer. Jag satt i morse och funderade på vart vi har fastnat i ridningen och jag inser att det känns som att vi har fastnar överallt. :/ Tolle är samarbetsvillig, känns liksidig i skritt och trav och är lätt och fin i handen, balanserar sig själv, ställer om utan problem, har eget driv, behöver inget stöd i handen - han faller ut med bogen ibland men det beror helt på min brist på styrning. Det känns som att det finns en fin grund i honom, vi har ett bra utgångsläge, men sen går det inte längre. Jag får inte till slutan varpå jag låter bli att göra öppnan för att jag vill att han så lätt går in i den när jag försöker med sluta. Han har ett väldigt kort steg i traven och jag vet inte hur jag ska få honom att börja länga det. Funderar på bommar men det har jag inga. :( Kanske är det ok att han har ett kort steg? Jag upplever att han samlar sig och arbetar fint med ryggen. Galoppen blir starkare ute även om det fortfarande är lång bit till galopp i normaltempo, fattningarna har han alltid varit stark i men han tar bara vänster galopp, uteslutande. På volt blir det bara ett par steg sen faller han ur. Det spelar ingen roll hur mkt jag forcerar, vilket varv vi går i, vem som rider - han tar bara vänster galopp, punkt. Så då vågar jag inte jobba med galoppen av rädsla för att bara stärka vänster. Vilket iof behövs men man får ju lära sig att man alltid måste jobba lika mkt med båda, då blir det ingen här. :(

Usch, ja neggig jag känner mig idag. Kanske ska slänga upp lite ridvideos här så får ni hjälpa mig. :eek:

Några reflexioner som kan vara fel ;)
1. Brist på styrning går att korrigera men man måste påminna sig själv. Har samma problem.
2. rakriktning är bra utgångspunkt för både öppna och sluta. Väldigt rakställd skänkelvikning, om du förstår hur jag menar, är en bra början till skolorna. Att man låter hästen vara väldigt rakriktad men gå på tre och fyra spår, sedan böja hästen om valfri skänkel kan underlätta. Beroende på vilken skänkel man böjer runt, får man öppna eller sluta (fast åt var sitt håll, liksom).
3. Korta steg: du skriver att hästen jobbar samlat. Kanske samlingsgraden är för hög för att hästen ska kunna ta ut stegen??? Samling innebär ju att man kortar ner stegen i och med att man vinklar om korset/bäckenet.
4. Galoppen. Ett bra sätt att stärka galoppen är att jobba med fattningar, gärna ur skritt eller ryggning. Att stärka vänster galopp gör inget även om du inte får till den högra.
Ibland utnyttjar jag westernövningen rollback för att få hästen att hitta den svåra galoppen, har aldrig misslyckats då. När hästen väl förstått, brukar man kunna släppa rollback och fatta ur en sluta eller ur "fel öppna" (om du ska ha höger galopp, rid vänster öppna för då får du rätt placering på vänster bak under hästen, samtidigt som du släpper fram höger bog). Form är förstås helt oväsentligt när det handlar om att hitta galoppen.
På volt: väljer du en lite för liten volt för att han ska orka?
Och: tar hästen båda galopperna i hagen? Annars, förstås kolla upp om det finns fysiska problem.

Några reflexioner som kan vara fel ;)
1. Brist på styrning går att korrigera men man måste påminna sig själv. Har samma problem.
2. rakriktning är bra utgångspunkt för både öppna och sluta. Väldigt rakställd skänkelvikning, om du förstår hur jag menar, är en bra början till skolorna. Att man låter hästen vara väldigt rakriktad men gå på tre och fyra spår, sedan böja hästen om valfri skänkel kan underlätta. Beroende på vilken skänkel man böjer runt, får man öppna eller sluta (fast åt var sitt håll, liksom).
3. Korta steg: du skriver att hästen jobbar samlat. Kanske samlingsgraden är för hög för att hästen ska kunna ta ut stegen??? Samling innebär ju att man kortar ner stegen i och med att man vinklar om korset/bäckenet.
4. Galoppen. Ett bra sätt att stärka galoppen är att jobba med fattningar, gärna ur skritt eller ryggning. Att stärka vänster galopp gör inget även om du inte får till den högra.
Ibland utnyttjar jag westernövningen rollback för att få hästen att hitta den svåra galoppen, har aldrig misslyckats då. När hästen väl förstått, brukar man kunna släppa rollback och fatta ur en sluta eller ur "fel öppna" (om du ska ha höger galopp, rid vänster öppna för då får du rätt placering på vänster bak under hästen, samtidigt som du släpper fram höger bog). Form är förstås helt oväsentligt när det handlar om att hitta galoppen.
På volt: väljer du en lite för liten volt för att han ska orka?
Och: tar hästen båda galopperna i hagen? Annars, förstås kolla upp om det finns fysiska problem.
Åh tack för input! :love: Precis vad jag behöver.
Gud vilken roman här inlägget blir. :o:o Du behöver inte läsa igenom om du inte vill. Men har du input på nåt är jag mycket tacksam.

1. Ja styrningen är ju inget stort problem. Jag kan lätt korrigera så att han inte tappar bogar och höft, men jag glömmer ibland när jag fokuserar på annat. :)
2. Jag har försökt att göra skolorna rakriktat, faktiskt är det en förutsättning för att ens få fram en tendens till sluta. Han har ganska lätt för öppna så när jag försöker be om sluta med böjning gör han istället öppna. :/ Senast försökte jag att ställa honom utåt litegrann och tänka att jag red i andra varvet, för att liksom lura in bakdelen och utifrån det rakställa och därmed få fram en tendens till sluta - bara för att han ska förstå vart jag vill komma. Men det går sådär, det är en väldigt avancerad väg att gå och det funkar inte jättebra.
3. Ja absolut. Jag kanske ska sluta fundera över steglängden. Han har lätt för samling, han bär sig gärna själv och älskar det. Jag kan dock inte svara för kvalitén så egentligen kanske jag skulle filma detta så kanske du kan hjälpa mig med en bedömning? Jag rider akademiskt så målet är ju inte riktigt detsamma som i den traditionella dressyren. Men jag får känslan av att han inte tar ordentliga steg med bak, jag tänker mot piaffen sen så vill man ju att hästen ska trampa. Jag upplever att om han ska nå dit behöver det vara mer aktivitet med bak, om du förstår vad jag menar? Att han trots allt lyfter benen. Det kanske handlar mer om lyftet uppåt än om steglängden nu när jag tänker på det.
4. Galoppen ja. Han har väldigt lätt för att fatta galopp, han gör det lätt ur både skritt och trav och även halt ibland. Han tar gärna till att fatta galopp när vi jobbar väldigt samlat i trav och jag ber o sluta eller öppna. Om han inte förstår vad jag menar fattar han också gärna galopp, samlat och fint. Det är hans utväg när han inte förstår. :p Och han gör det inte med missnöje utan helt ärligt och positivt. Men det är en fattning, kanske ett språng till, sen bryter han. Terre-a-terre skulle passa honom utmärkt. ;)

Okej, så jag kan arbeta med vänster galopp ändå. Då ska jag göra det faktiskt, tack. Det är så konstigt att han inte tar den högra galoppen när jag upplever honom så liksidig i övriga gångarter. Höger varv är helt klart hans svåra, så har det alltid varit, men i skritt och trav fungerar båda varven fint och han ställer om mellan varven utan att tappa form, samling eller balans.

Jag har provat att fatta ur en felställd öppna faktiskt. Men det har inte fungerat, han fattar ändå fel. Kanske måste göra den snävare, jag har bara gjort den ut tre spår. Ska prova det igen. Om han fattar höger galopp ur en felvänd öppna - hur ska jag göra när han fattar? Ska jag rakställa eller ska jag låta honom fortsätta i öppnan och behålla honom utåtställd? Rollback vet jag inte vad det är, ska genast googla! :) I hagen tar han sällan galopp :D men isf är det vänster han väljer där med tror jag.

Han kollas årligen, även all utrustning (jag rider dock alltid dressyr barbacka och med sidepull). Har bokat in ny koll av hela hästen den 13 april - dom har aldrig hittat ngt på honom (min första häst dock var ett långtidsprojekt), förutom någon lättare låsning i bogarna för länge sen. Jag har också en väldigt duktig hovslagare som går igenom honom vid varje skoning. Han kommer ut i april nästa gång. Jag har sen en tid stretchat honom noga efter ridning. Sidorna (han gör inte yoga än direkt men han kommer förbi sadelläget) och huvudet mellan frambenen/buga (här är det tungt att komma upp när han går ner lite djupare - brist på magmuskler?). Jag stretchar frambenen och kollar att han inte har ngn låsning i bogarna och att han släpper ner dom,. Samma med bakbenen/höften. Han är ibland lite knicksig i vänster bak, det märks då genom att han sparkar när man ska kratsa den hoven. Om jag stretchar det benet framåt kan han vid ett sånt tillfälle ha lite svårt att slappna av i det benet, men det dröjer inte länge innan han släpper ner höften och slappnar av, och då kan jag kratsa utan problem.

Åh tack för input! :love: Precis vad jag behöver.
Gud vilken roman här inlägget blir. :o:o Du behöver inte läsa igenom om du inte vill. Men har du input på nåt är jag mycket tacksam.

1. Ja styrningen är ju inget stort problem. Jag kan lätt korrigera så att han inte tappar bogar och höft, men jag glömmer ibland när jag fokuserar på annat. :)
2. Jag har försökt att göra skolorna rakriktat, faktiskt är det en förutsättning för att ens få fram en tendens till sluta. Han har ganska lätt för öppna så när jag försöker be om sluta med böjning gör han istället öppna. :/ Senast försökte jag att ställa honom utåt litegrann och tänka att jag red i andra varvet, för att liksom lura in bakdelen och utifrån det rakställa och därmed få fram en tendens till sluta - bara för att han ska förstå vart jag vill komma. Men det går sådär, det är en väldigt avancerad väg att gå och det funkar inte jättebra.
3. Ja absolut. Jag kanske ska sluta fundera över steglängden. Han har lätt för samling, han bär sig gärna själv och älskar det. Jag kan dock inte svara för kvalitén så egentligen kanske jag skulle filma detta så kanske du kan hjälpa mig med en bedömning? Jag rider akademiskt så målet är ju inte riktigt detsamma som i den traditionella dressyren. Men jag får känslan av att han inte tar ordentliga steg med bak, jag tänker mot piaffen sen så vill man ju att hästen ska trampa. Jag upplever att om han ska nå dit behöver det vara mer aktivitet med bak, om du förstår vad jag menar? Att han trots allt lyfter benen. Det kanske handlar mer om lyftet uppåt än om steglängden nu när jag tänker på det.
4. Galoppen ja. Han har väldigt lätt för att fatta galopp, han gör det lätt ur både skritt och trav och även halt ibland. Han tar gärna till att fatta galopp när vi jobbar väldigt samlat i trav och jag ber o sluta eller öppna. Om han inte förstår vad jag menar fattar han också gärna galopp, samlat och fint. Det är hans utväg när han inte förstår. :p Och han gör det inte med missnöje utan helt ärligt och positivt. Men det är en fattning, kanske ett språng till, sen bryter han. Terre-a-terre skulle passa honom utmärkt. ;)

Okej, så jag kan arbeta med vänster galopp ändå. Då ska jag göra det faktiskt, tack. Det är så konstigt att han inte tar den högra galoppen när jag upplever honom så liksidig i övriga gångarter. Höger varv är helt klart hans svåra, så har det alltid varit, men i skritt och trav fungerar båda varven fint och han ställer om mellan varven utan att tappa form, samling eller balans.

Jag har provat att fatta ur en felställd öppna faktiskt. Men det har inte fungerat, han fattar ändå fel. Kanske måste göra den snävare, jag har bara gjort den ut tre spår. Ska prova det igen. Om han fattar höger galopp ur en felvänd öppna - hur ska jag göra när han fattar? Ska jag rakställa eller ska jag låta honom fortsätta i öppnan och behålla honom utåtställd? Rollback vet jag inte vad det är, ska genast googla! :) I hagen tar han sällan galopp :D men isf är det vänster han väljer där med tror jag.

.
Svar utifrån min bakgrund som i rider en blandning av dressyr, western, centrerad ridning. Får ständigt "skäll" av dressyrdomare för att jag glömmer hålla hästen i munnen utan förväntar mig att den ska jobba själv.

Generellt: jag tycker AR verkar intressant men tänker att man ibland verkar måla in sig i ett hörn genom att fokusera så mycket på samlingen. Att släppa ut hästen kan ge andra fördelar som ibland glöms bort. Du skriver ju till exempel att hästen försvarar sig genom att fatta galopp när du ska jobba sluta i samlad trav; ja men driv fram hästen efter den fattningen, då. Strunt i var nosen hamnar, håll galoppen även om den går fort.
En annan sak som verkar vara lätt att falla in i vid AR är förböjning i halsen i öppna så att man faktiskt tappar ytterbogen i öppnan vilket möjligen kan vara ett skäl till att slutan inte riktigt "vill sig". Man har inte bogkontrollen och då får man heller inte koll på var bakkärran hamnar.

2. Kan vara enklare att lära in benplaceringen genom att jobba slutan förvänd på volt. Att börja med att få ut rumpan, och sedan också ställa nosen utåt. Verkar vara enklare för hästen att få kroppen med sig, faktiskt. Antagligen för att det inte kräver riktigt lika mycket samling.

3. Se till att låta hästen länga ut sig också mellan varven, om du vill ha variabel steglängd. Samling är fint, men det blir lite tokigt (i mina ögon som icke AR) om man glömmer att få fram hästen.
Det är ingen motsägelse mellan att få hästen att trampa och att den ska kunna länga ut, i mina ögon.
Det är ett större problem på sikt om du rider hästen så samlat att både hästen och du glömmer framåtbjudningen.

4.Ungefär som om du får galoppen ur felställd öppna. Har hästen svårt för högergaloppen så strunta i var hästen får näsa och hur den är böjd eller ställd: första steget är att få hästen att hålla gångarten. Driv på i tempo, tillåt felställningen eftersom du då fortsätter ha rätt bakben in under hästen och underlättar för bogen. Passa så du inte tar i inner tygel; då bryter hästen hellre av. Om du ska hålla stöd i någon tygel, håll då fast i ytter för brinnande livet.

Rollback (något modifierad; inte tävlingsmässigt korrekt men användbar för att jobba fram rätt galopp): Om du vill rida höger galopp så börja i vänster varv längs staket eller sarg (eller vägdike så att du rider på höger sida vägen med diket omedelbart till höger om dig; vitsen är att hästen inte ska vilja framåt) i skritt.
Gör halt, en rak halt. Rygga, och ur ryggningen vänd UTÅT mot staket/sarg/dike. Hästen kommer nu att bli tvungen att sätta sig ännu mer på bakdelen i vändningen. Direkt ur vändningen, driv på i galopp.
Det ska alltså vara en hel rörelse: ryggning-vända utåt-galopp.
Det kan ta ett par gånger innan hästen fattar att det var galopp, men det brukar bli rätt galopp på det här sättet. Utåtställning från nya färdriktningen (alltså ställning åt vänster när du vill ha höger galopp) är fullt legitimt. Passa dig för högertygeln varje gång du vill ta höger galopp: en häst som har svårt för högergaloppen kommer att ta varenda chans den kan till att misslyckas så minsta håll på högertygeln kan sabotera alltihop.

Generellt igen:
jag tycker att nästan vilket knep som helst, så länge man är snäll mot hästen, är tillåtet när man ska få hästen att förstå uppgiften. Snygg ridning är ointressant i det läget. Först ska hästen begripa var den ska göra av benen och i vilken turordning, sedan kan man börja snygga till det hela.
Jag tränar ridning; rider ytterst sporadiskt för en tävlingsdressyrtränare (tillika domare tom Intermediaire), ett westernproffs och en instruktör inom CR och jag blandar friskt. Det som fungerar, fungerar.
Målet för mig är att komma vidare i ridningen; inte att hålla mig till en specifik disciplin.

Min Lukas piafferar halvgodkänt han också, utan AR.

Svar utifrån min bakgrund som i rider en blandning av dressyr, western, centrerad ridning. Får ständigt "skäll" av dressyrdomare för att jag glömmer hålla hästen i munnen utan förväntar mig att den ska jobba själv.

Generellt: jag tycker AR verkar intressant men tänker att man ibland verkar måla in sig i ett hörn genom att fokusera så mycket på samlingen. Att släppa ut hästen kan ge andra fördelar som ibland glöms bort. Du skriver ju till exempel att hästen försvarar sig genom att fatta galopp när du ska jobba sluta i samlad trav; ja men driv fram hästen efter den fattningen, då. Strunt i var nosen hamnar, håll galoppen även om den går fort.
En annan sak som verkar vara lätt att falla in i vid AR är förböjning i halsen i öppna så att man faktiskt tappar ytterbogen i öppnan vilket möjligen kan vara ett skäl till att slutan inte riktigt "vill sig". Man har inte bogkontrollen och då får man heller inte koll på var bakkärran hamnar.
Det finns väldigt olika kvalite på instruktörer och utövare inom akademisk ridkonst precis som med allt annat. De absolut vanligaste felen folk gör är 1. att överböja hästen, och 2. att rida i undertempo. Så jag förstår din kritik men det är inte så det är tänkt att man ska rida. Ett av det första man lär sig är att flytta bogarna och bakdelen inåt och utåt, och hålla ihop hästen så att den inte skjuter ut bogen, men det är här som man ofta slarvar. Detta ser man ofta att instruktörer påminner om på clinics - att man måste tänka på att få med sig hela hästen och inte överböja den. Bogkontroll och kontroll av hästens bakdel (höft) är verkligen basic och något man lägger mkt fokus vid tycker jag - iaf bland de bättre instruktörerna. Detta är ju grunden även vid groundwork och longing. Vart nosen hamnar har ingen som helst betydelse inom den här typen av ridning, hästen får arbeta där den behöver arbeta. :)

2. Kan vara enklare att lära in benplaceringen genom att jobba slutan förvänd på volt. Att börja med att få ut rumpan, och sedan också ställa nosen utåt. Verkar vara enklare för hästen att få kroppen med sig, faktiskt. Antagligen för att det inte kräver riktigt lika mycket samling.

3. Se till att låta hästen länga ut sig också mellan varven, om du vill ha variabel steglängd. Samling är fint, men det blir lite tokigt (i mina ögon som icke AR) om man glömmer att få fram hästen.
Det är ingen motsägelse mellan att få hästen att trampa och att den ska kunna länga ut, i mina ögon.
Det är ett större problem på sikt om du rider hästen så samlat att både hästen och du glömmer framåtbjudningen.

4.Ungefär som om du får galoppen ur felställd öppna. Har hästen svårt för högergaloppen så strunta i var hästen får näsa och hur den är böjd eller ställd: första steget är att få hästen att hålla gångarten. Driv på i tempo, tillåt felställningen eftersom du då fortsätter ha rätt bakben in under hästen och underlättar för bogen. Passa så du inte tar i inner tygel; då bryter hästen hellre av. Om du ska hålla stöd i någon tygel, håll då fast i ytter för brinnande livet.

Rollback (något modifierad; inte tävlingsmässigt korrekt men användbar för att jobba fram rätt galopp): Om du vill rida höger galopp så börja i vänster varv längs staket eller sarg (eller vägdike så att du rider på höger sida vägen med diket omedelbart till höger om dig; vitsen är att hästen inte ska vilja framåt) i skritt.
Gör halt, en rak halt. Rygga, och ur ryggningen vänd UTÅT mot staket/sarg/dike. Hästen kommer nu att bli tvungen att sätta sig ännu mer på bakdelen i vändningen. Direkt ur vändningen, driv på i galopp.
Det ska alltså vara en hel rörelse: ryggning-vända utåt-galopp.
Det kan ta ett par gånger innan hästen fattar att det var galopp, men det brukar bli rätt galopp på det här sättet. Utåtställning från nya färdriktningen (alltså ställning åt vänster när du vill ha höger galopp) är fullt legitimt. Passa dig för högertygeln varje gång du vill ta höger galopp: en häst som har svårt för högergaloppen kommer att ta varenda chans den kan till att misslyckas så minsta håll på högertygeln kan sabotera alltihop.

Generellt igen:
jag tycker att nästan vilket knep som helst, så länge man är snäll mot hästen, är tillåtet när man ska få hästen att förstå uppgiften. Snygg ridning är ointressant i det läget. Först ska hästen begripa var den ska göra av benen och i vilken turordning, sedan kan man börja snygga till det hela.
Jag tränar ridning; rider ytterst sporadiskt för en tävlingsdressyrtränare (tillika domare tom Intermediaire), ett westernproffs och en instruktör inom CR och jag blandar friskt. Det som fungerar, fungerar.
Målet för mig är att komma vidare i ridningen; inte att hålla mig till en specifik disciplin.

Min Lukas piafferar halvgodkänt han också, utan AR.
2. Okej, det ska jag prova. Tack. Om jag hinner testar jag redan ikväll!

3. Lång och låg jobbar man med även inom AR. Både i groundwork, longing och uppsuttet. Jag rider min häst mycket lång och låg just nu. Vi rider intervaller ute för att jobba upp kondition och uthållighet och då blir det mycket lång och låg delvis för att det är ett bra läge att jobba i men också för att jag tänker att de kanske hjälper honom att aktivera bakbenen och ta lite större steg. Detta gör vi sen också hemma på banan, varierar mellan lång och låg och kortare form med mer samling.

4. Ah! Jag vill nog gärna ta i inner tygel för att ställa om hästen. Ska tänka mindre med handen och mer med vart jag har hästens ben under mig. Inte tänkt så, mycket bra feedback! Det kommer jag nytta av.

Mycket intressant detta med innertygeln i galoppen. Jag tror du satt huvudet på spiken där när det kommer till en stor del av mitt problem. Jag "rider gärna på innertygeln" (ja alla har vi ju våra dåliga vanor) generellt...

Ja, jag har också främst ridit för en tidigare dressyrdomare som rider för Bent men som ffa fokuserar på CR. Jag låser inte fast mig någonstans men jag vet att personer som rider dressyr på traditionellt vis ofta inte förstår vad jag vill uppnå och ofta vill ha mer häst i handen och driv. Mer framåt än uppåt. En mer flack häst, det var därför jag ändå ville poängtera vilken inriktning jag har så att du ska förstå min målbild. :) Jag har inga höga ambitioner och jag tycker om att blanda. Western är något jag gärna skulle hålla på med men det svåra är att få tid att utvecklas på alla plan. Kanske försklarar varför den enda sadeln jag har är av westernmodell - även om det nu är en ST och inte en "riktig" sadel. :angel: Imponerad av dig som lyckas hitta en kombination och hålla en så kvalite på olika plan. :) Jag är väldigt tacksam för din feedback.

:angel: Imponerad av dig som lyckas hitta en kombination och hålla en så kvalite på olika plan. :) Jag är väldigt tacksam för din feedback.

Du är snäll, du!

Fast saken är väl att jag dels har haft tur med instruktörer (finns westerntränare jag inte vill ta i med tång; min ser mig gladeligen rida i engelsk sadel och kandar (en av fjordingarna är utbildad till kandar) lika gärna som westernutrustning).
Dessutom har jag också skaffat något slags målbild och jag tror att din och min målbild möjligen är ganska lika men vi har valt lite olika vägar.

Den självbärighet man kan se i AR-tränade hästar är fantastisk. Jag har en gång varit med på en sådan lektion, men det var tappad ytterbog och förböjd häst i något som skulle föreställa öppna; dessutom kraftigt undertempo helt utan energi.

Håller med: tävlingsdressyren söker mer häst i handen; eftersom jag har som förhoppning/mål att under året kvala upp till MSV B med Lukas så måste jag lära mig att rida så det åtminstone ser ut som om jag har hästen i handen och det är en svårighet i dagsläget.

Lukas är ju också tävlad tom B-nivå western för ett par år sedan; jag är inte nöjd med vår utbildningsnivå även om vi lyckades vinna ett par klasser (definitivt mer tur än skicklighet).
Vilja och målbild och försök att tänka sig en väg mot målet - gärna med fokus på det man glömt - är den väg jag tar.

Jag hade samlat Lukas för mycket vilket inneburit alldeles för dåliga travlängningar utifrån tävlingsdressyrsynpunkt; jag vill också ha en helt flexibel häst och då behöver jag få in det också.

Det jag för tillfället har lite "problem" med är att han byter för lätt: sänker jag höger axel eller för bak höger skinka lite så byter han från höger till vänster galopp; å andra sidan är den typen av hjälpgivning bra när det börjar bli dags för byten i serier.

Du är snäll, du!

Fast saken är väl att jag dels har haft tur med instruktörer (finns westerntränare jag inte vill ta i med tång; min ser mig gladeligen rida i engelsk sadel och kandar (en av fjordingarna är utbildad till kandar) lika gärna som westernutrustning).
Dessutom har jag också skaffat något slags målbild och jag tror att din och min målbild möjligen är ganska lika men vi har valt lite olika vägar.

Den självbärighet man kan se i AR-tränade hästar är fantastisk. Jag har en gång varit med på en sådan lektion, men det var tappad ytterbog och förböjd häst i något som skulle föreställa öppna; dessutom kraftigt undertempo helt utan energi.

Håller med: tävlingsdressyren söker mer häst i handen; eftersom jag har som förhoppning/mål att under året kvala upp till MSV B med Lukas så måste jag lära mig att rida så det åtminstone ser ut som om jag har hästen i handen och det är en svårighet i dagsläget.

Lukas är ju också tävlad tom B-nivå western för ett par år sedan; jag är inte nöjd med vår utbildningsnivå även om vi lyckades vinna ett par klasser (definitivt mer tur än skicklighet).
Vilja och målbild och försök att tänka sig en väg mot målet - gärna med fokus på det man glömt - är den väg jag tar.

Jag hade samlat Lukas för mycket vilket inneburit alldeles för dåliga travlängningar utifrån tävlingsdressyrsynpunkt; jag vill också ha en helt flexibel häst och då behöver jag få in det också.

Det jag för tillfället har lite "problem" med är att han byter för lätt: sänker jag höger axel eller för bak höger skinka lite så byter han från höger till vänster galopp; å andra sidan är den typen av hjälpgivning bra när det börjar bli dags för byten i serier.
Det finns riktigt duktiga instruktörer inom akademisk ridkonst, men det är långt ifrån alla. Jag har väldigt svårt att hitta en tränare som jag vill rida för och som dessutom vill komma ut till mig, därför rider jag inte för någon idag vilket ju är ett jättestort problem. Jag vill väldigt gärna rida för ChD, jag mailade idag mitt intresse till nästa gång han är "här", det är i slutet av november. :angel: Och jag vet inte ens om det finns ngn plats kvar. Har inte ens berättat för min man vad kursen kostar... Nåja, ett problem i taget. ;)

Ja, det måste vara lite av en konst att tillfredsställa domare inom så olika grenar. Men otroligt lärorikt samtidigt, det kräver nog en djupare förståelse för hästens utbildning och kommunikationen mellan häst och ryttare. Det gäller att veta vad man håller på med, och hästen också. Håller du lektioner?

Ja, det måste vara lite av en konst att tillfredsställa domare inom så olika grenar. Men otroligt lärorikt samtidigt, det kräver nog en djupare förståelse för hästens utbildning och kommunikationen mellan häst och ryttare. Det gäller att veta vad man håller på med, och hästen också. Håller du lektioner?

Näpp, håller inga lektioner. Kan inte.
Däremot är det som du skriver om; förståelse för utbildning och kommunikation och det är ju det som är så vansinnigt roligt!

Intressanta diskussioner om ridning och utbildning! Har inte så mycket att tillägga i nuläget, men tycker att det är oerhört intressant att läsa :up:

Idag var vi ute och körde och hade sällskap av en stallkamrat och hennes häst. Hon åkte med mig i vagnen och hästen fick hänga med på släp. Det är himla mysigt faktiskt och man kan ha någon att prata med när man är ute. Vi pratade lite om att försöka få till att göra om det någon/ett par gånger per vecka. Hoppas vi kan få ihop det.

Fick lite filmhjälp idag. Tyvärr korta klipp men det är nyttigt att se på sig själv. Jäklar, man trodde man red snyggare. :o Tolle kändes lite seg och omotiverad idag. Ska be om filmhjälp i morgon med och se om han känns annorlunda och hur det ser ut då.

Idag var vi ute i nästan två timmar efter två dagars vila :)
Försökte arbeta på traven idag och inte galoppera alls. Hon tar ju galoppen av sig själv numera såfort man börjat trava. Så blev mycket träning på kommunikation idag.
Då hon redan är väldigt laddad o ligger på så känns det dumt att låta henne styra farten, så hon får stå ut med att jag är jobbig och håller tillbaka henne .
Efter lite om men så gick det förvånansvärt bra och märker att hon blivit starkare och lite mera reglerbar utan att tappa bärigheten helt o hållet:)
Har mest ridit ut det sista då det är där det känns bäst för oss nu, men är väl dags att ta en dag på ridbanan snart och traggla lite med våra brister där dom märks som mest^^

Era tips här i tråden finns i bakhuvudet när de behövs och jag har stor nytta av dom, så tack igen :)

Bild från dagen på en nöjd fröken :)
E97AD9AB-4C83-4469-89FC-CF4DE1A8CB04_zpspgno0ssv.jpg

Jag får inte till slutan varpå jag låter bli att göra öppnan för att jag vill att han så lätt går in i den när jag försöker med sluta.

Galoppen blir starkare ute även om det fortfarande är lång bit till galopp i normaltempo, fattningarna har han alltid varit stark i men han tar bara vänster galopp, uteslutande. På volt blir det bara ett par steg sen faller han ur. Det spelar ingen roll hur mkt jag forcerar, vilket varv vi går i, vem som rider - han tar bara vänster galopp, punkt. Så då vågar jag inte jobba med galoppen av rädsla för att bara stärka vänster.

Jag är ingen sluta-expert men vad har hästen för kommando för att flytta bakdelen? Förstår den att det är bakdelen som ska flyttas och inte framdelen? Jag tänker på att den går in i en öppna i stället. Jag har lärt mig att lära dem att flytta bakdelen först, sedan flytta bakdelen ett steg men fortsätta går framåt, sedan flytta ett steg, gå rakt något steg, flytta ett steg och sedan succesivt minska mellanrummet där de går rakt och så till sist någon gång blir det en sluta. Nu har jag en häst som gör sluta i alla gångarter åt alla håll oavsett var vi rider (dock fortfarande jobbigt i galopp men det går) och en som precis lärt sig att flytta bakdelen ett steg utan att stopipa och sparka mot mitt ben :D Ett par gånger tog jag hjälp av ett ridhus med speglar så att jag verkligen skulle kunna belöna i rätt ögonblick eftersom hon haft såpass svårt att förstå vad jag vill. Inte alltid så lätt att känna när bakdelen flyttar sig när hon på klassiskt vis börjat skruva runt framdelen istället.

Angående galoppen hade jag inte varit rätt för att rida vänster galopp och stärka den, det är ju galopp det också. Jag skulle tro att tipset om rollback är värt att prova. När du får ordning på slutan (det räcker att den kan flytta bakdelen) så kan den hjälpa dig att få rätt galopp.

Mina planer för året med kallblodet (den som nyss lärt sig att flytta bakdelen) är att kunna galoppera någorlunda vettigt och få bort de sista resterna av pipandet och sparkandet så fort något nuddar sidorna. Vid brunst lär det ju alltid finnas kvar men övrig tid behöver hon faktiskt inte pipa. Och så ska vi tävla något också bara för att jag tycker att det är roligt, trail at hand, trail och kanske pleasure/horsemanship, blir det galopp så blir det och om inte så har vi i alla fall försökt :p

Tolle kändes lite seg och omotiverad idag. ]

Fin häst.
Men jag tror att dina galopproblem till viss del ligger i valet av akademisk ridning, utifrån de korta (och möjligen inte representativa) filmsnuttarna.
Han har lite för lite energi, och knäpper av lite för mycket (går ju bakom lod med nosen trots ingen eller väldigt lös tygelkontakt), för att bjuda ordentligt till att hålla galopp.
Jag tror att, om du ser det som ett delmål i sig att få igång galoppen, du behöver upp i energinivå och tempo. Det är en fin, stor häst. För att orka hålla galoppen (inte bara fatta) kommer han behöva upp ordentligt i fart.
En häst som inte är tränad i galoppen, orkar inte galoppera i motsvarande tempo som du håller i traven.

Ber om ursäkt om jag "går på" dig lite - tror du förstår att det inte är avsikten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 501
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka