Åh tack för input!
Precis vad jag behöver.
Gud vilken roman här inlägget blir.
Du behöver inte läsa igenom om du inte vill. Men har du input på nåt är jag mycket tacksam.
1. Ja styrningen är ju inget stort problem. Jag kan lätt korrigera så att han inte tappar bogar och höft, men jag glömmer ibland när jag fokuserar på annat.
2. Jag har försökt att göra skolorna rakriktat, faktiskt är det en förutsättning för att ens få fram en tendens till sluta. Han har ganska lätt för öppna så när jag försöker be om sluta med böjning gör han istället öppna. :/ Senast försökte jag att ställa honom utåt litegrann och tänka att jag red i andra varvet, för att liksom lura in bakdelen och utifrån det rakställa och därmed få fram en tendens till sluta - bara för att han ska förstå vart jag vill komma. Men det går sådär, det är en väldigt avancerad väg att gå och det funkar inte jättebra.
3. Ja absolut. Jag kanske ska sluta fundera över steglängden. Han har lätt för samling, han bär sig gärna själv och älskar det. Jag kan dock inte svara för kvalitén så egentligen kanske jag skulle filma detta så kanske du kan hjälpa mig med en bedömning? Jag rider akademiskt så målet är ju inte riktigt detsamma som i den traditionella dressyren. Men jag får känslan av att han inte tar ordentliga steg med bak, jag tänker mot piaffen sen så vill man ju att hästen ska trampa. Jag upplever att om han ska nå dit behöver det vara mer aktivitet med bak, om du förstår vad jag menar? Att han trots allt lyfter benen. Det kanske handlar mer om lyftet uppåt än om steglängden nu när jag tänker på det.
4. Galoppen ja. Han har väldigt lätt för att fatta galopp, han gör det lätt ur både skritt och trav och även halt ibland. Han tar gärna till att fatta galopp när vi jobbar väldigt samlat i trav och jag ber o sluta eller öppna. Om han inte förstår vad jag menar fattar han också gärna galopp, samlat och fint. Det är hans utväg när han inte förstår.
Och han gör det inte med missnöje utan helt ärligt och positivt. Men det är en fattning, kanske ett språng till, sen bryter han. Terre-a-terre skulle passa honom utmärkt.
Okej, så jag kan arbeta med vänster galopp ändå. Då ska jag göra det faktiskt, tack. Det är så konstigt att han inte tar den högra galoppen när jag upplever honom så liksidig i övriga gångarter. Höger varv är helt klart hans svåra, så har det alltid varit, men i skritt och trav fungerar båda varven fint och han ställer om mellan varven utan att tappa form, samling eller balans.
Jag har provat att fatta ur en felställd öppna faktiskt. Men det har inte fungerat, han fattar ändå fel. Kanske måste göra den snävare, jag har bara gjort den ut tre spår. Ska prova det igen. Om han fattar höger galopp ur en felvänd öppna - hur ska jag göra när han fattar? Ska jag rakställa eller ska jag låta honom fortsätta i öppnan och behålla honom utåtställd? Rollback vet jag inte vad det är, ska genast googla!
I hagen tar han sällan galopp
men isf är det vänster han väljer där med tror jag.
.