Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som ska gå på hingstpremiering i vår? Jag funderar på att åka till Grevagården. :) Har aldrig varit på det, bara på Rila på Elmia när det var 50 års (?) jubileum.

Vi är för övrigt anmälda till en helgkurs fram i vår med en duktig brukskörare som jobbar med skogskörning och kurser. Får se vad vi ska göra då, allt är utifrån ens egen nivå. :) känns jättekul, ser fram emot det!
Om det passar med skolan så tänkte jag åka till grevagården. Har varit där de senaste åren så lite av en tradition. Inte bestämt dag ännu dock. :)
Kul med kurs! :D

Nu har vi börjat nosa på galopp uppsuttet efter att hon förstått den bra på lina.
Hon tar den ifrån en stadig trav , men efter avsaktning har man en tokladdad pålla, som glömt allt vad trav och skritt heter.
Bara taktning eller full fart som gäller !

Har ni något tips ? Hon blir lixom blockerad/fixerad. Eller är det bara att kämpa vidare så kanske det reder sig självt när vi arbetat mera i galoppen framöver ?

Hej! Nu gör jag comeback i tråden. ;) har blivit med nordsvensk igen, en liten dam född -14. Hon är så liten och söt, men jag tror hon blir relativt stor sen. Verkar ha fin mentalitet och ska bli både rid- och körhäst. Troligtvis blir det föl i framtiden också. :) bilder dyker nog upp framöver!
Hej igen och va roligt. Hoppas att vi får se bilder på henne snart. Blir det körning för er eller vad tänker ni syssla med? :)

Jag har för hundraelfte gången kommit igång med ridningen igen efter arnafödslar och husbygge. Nu har vi flyttat till nytt projekt med husbygge så vi fått väl se hur det går, men sen en månad tillbaka har jag Tolero hemma så nu är det lättare att klämma in häst i livspusslet. Jag har inga jättehöga förväntningar men jag hoppas på etui par kurser i år, en nu i vår, så vi kommer förhoppningsvis hålla igång. Just nu inväntar jag hjälp från en vän att jobba med slutan. Back to basics. :)

Hej igen och va roligt. Hoppas att vi får se bilder på henne snart. Blir det körning för er eller vad tänker ni syssla med? :)

Jag har för hundraelfte gången kommit igång med ridningen igen efter arnafödslar och husbygge. Nu har vi flyttat till nytt projekt med husbygge så vi fått väl se hur det går, men sen en månad tillbaka har jag Tolero hemma så nu är det lättare att klämma in häst i livspusslet. Jag har inga jättehöga förväntningar men jag hoppas på etui par kurser i år, en nu i vår, så vi kommer förhoppningsvis hålla igång. Just nu inväntar jag hjälp från en vän att jobba med slutan. Back to basics. :)

Hej! Ja det är kul att vara tillbaka. :) Inte alltid kul att ha unghäst men överlag så. :p Vi tänkte köra och rida, i första hand köra in för att kunna avlägga frivilligt körprov på 3-års premieringen. Det har varit lite klurigt med miljöombytet, vissa saker funkar jättebra och andra måste vi jobba på. Vi är också anmälda till kurser, ska bli jättekul! Dels ovan nämnda körkurs (där vi tränar från våra egna förutsättningar) och så blir det flera unghästträffar under året där unghästägare träffas och tränar på relevanta saker tillsammans. :) Det är också förberedande inför sommarens premiering så man kan visa sin häst på bästa sätt.

Skönt att ha Tolero hemma! Måste vara enklare att hinna med då. :) Kul med renovering också, även om det är såklart är tidskrävande, men förhoppningsvis roligt med.

Hej! Ja det är kul att vara tillbaka. :) Inte alltid kul att ha unghäst men överlag så. :p Vi tänkte köra och rida, i första hand köra in för att kunna avlägga frivilligt körprov på 3-års premieringen. Det har varit lite klurigt med miljöombytet, vissa saker funkar jättebra och andra måste vi jobba på. Vi är också anmälda till kurser, ska bli jättekul! Dels ovan nämnda körkurs (där vi tränar från våra egna förutsättningar) och så blir det flera unghästträffar under året där unghästägare träffas och tränar på relevanta saker tillsammans. :) Det är också förberedande inför sommarens premiering så man kan visa sin häst på bästa sätt.

Skönt att ha Tolero hemma! Måste vara enklare att hinna med då. :) Kul med renovering också, även om det är såklart är tidskrävande, men förhoppningsvis roligt med.
Spännande! det blir fullt upp med andra ord. :)

Spännande! det blir fullt upp med andra ord. :)

Det blir det verkligen. :D Är så kul att engagera sig med föreningen också. Ångrar att jag inte gjorde det med förra hästen, det är peppande att få backning och stöd från andra som har stor erfarenhet av rasen, inkörning, brukskörning m.m. :)

Det blir det verkligen. :D Är så kul att engagera sig med föreningen också. Ångrar att jag inte gjorde det med förra hästen, det är peppande att få backning och stöd från andra som har stor erfarenhet av rasen, inkörning, brukskörning m.m. :)
Ja ffa om man håller på med körning. :)

Idag red vi ut en timme. Vi har så otroligt fin miljö att rida i här dit vi flyttat. Älskar det! Idag red vi längs fjärden och en sväng i skogen. Sen jobbade vi några varv på stallplanen innan vi gick in bara för att det är så roligt. Jag älskar min häst, han är fantastisk att rida, och underbar i stallet. En stjärna. Idag var jag magsjuk och dessutom åkte jag av när jag skulle sitta upp för att hästarna blev skrämda, så jag var ganska blåslagen. Men ändå gjorde vi framsteg med slutan och i skogen råkade han jobba riktigt kort galopp på en stig där jag tänkt trava. Världens bästa häst. Kär. :love::love::love:

I morgon kommer en kompis ut och ska hjälpa mig med sluta i groundwork. Och så ska medryttaren rida ut en sväng.

Idag red vi ut en timme. Vi har så otroligt fin miljö att rida i här dit vi flyttat. Älskar det! Idag red vi längs fjärden och en sväng i skogen. Sen jobbade vi några varv på stallplanen innan vi gick in bara för att det är så roligt. Jag älskar min häst, han är fantastisk att rida, och underbar i stallet. En stjärna. Idag var jag magsjuk och dessutom åkte jag av när jag skulle sitta upp för att hästarna blev skrämda, så jag var ganska blåslagen. Men ändå gjorde vi framsteg med slutan och i skogen råkade han jobba riktigt kort galopp på en stig där jag tänkt trava. Världens bästa häst. Kär. :love::love::love:

I morgon kommer en kompis ut och ska hjälpa mig med sluta i groundwork. Och så ska medryttaren rida ut en sväng.

Vad härligt det låter!
Vi har haft en jättefin dag idag, sådär så man blir grymt taggad inför framtiden. Annars känns det mest så långt bort och att det är såååå mycket kvar innan man kan spänna för eller hoppa upp, så jag har ibland svårt att förställa mig det eller längta dit. Men idag längtar jag. :love: Envis liten häst som inte alltid tar den lätta vägen men det märks att hon gillar att jobba och den biten ser jag verkligen fram emot att uppleva mer!

Hej på er igen! Vad roligt det är att läsa om allt ni gör :):up:

Igår flyttade jag och L till ett nytt stall som ligger närmare hem :up: Och i fredags red jag och en kompis ut tillsammans för sista gången (innan flytt) och vi red ner till havet i solen :love:
12801423_1132714476753195_1912554282383804112_n.jpg

Hoppas jag ska orka hålla lite mer koll här framöver :)

Vad härligt det låter!
Vi har haft en jättefin dag idag, sådär så man blir grymt taggad inför framtiden. Annars känns det mest så långt bort och att det är såååå mycket kvar innan man kan spänna för eller hoppa upp, så jag har ibland svårt att förställa mig det eller längta dit. Men idag längtar jag. :love: Envis liten häst som inte alltid tar den lätta vägen men det märks att hon gillar att jobba och den biten ser jag verkligen fram emot att uppleva mer!
Ja man får inte glömma att njuta på vägen också. Det är ju fantastiskt att ha format sin egen häst från början. :) Vad gör ni just nu?

Igår kom en kompis ur och hjälper mig lite med sluta. Jag har nog varit lite dålig på att känna när han tar ett steg rätt. Jag har förväntat mig lite för mycket. Idag tog jag ett pass för att prova lite och det gick jättebra. Jag kom fram till idag att jag låser mig lite i böjning och därmed honom så istället provade jag att sitta om i yttervarv och rakställa lite för att få honom att förstå att han ska träda in med ytter bak och sen berömma det. Jag ställer honom inte utåt med jag minskar böjningen för att han ska sluta tänka öppna. Han har väldigt lätt för öppna. Så idag har vi växlar mellan öppna och sluta, duktiga han. :love: Han är en fröjd att rida den hästen.

@tintilar Vi tränar mest på vem som bestämmer just nu. ;) Promenerar, arbetar på lina, tränar på vardaglig hantering av olika slag. Tänker mig att vi snart tar upp tömkörningen lite mer allvarligt, hon är tömkörd en del sedan tidigare men det har såklart blivit ett avbräck iom flytten till mig. Det är en stor grej när man är liten, världen blir plötsligt avsevärt större. :)
Blir avis på din ridning! Låter som ni är nåt bra på spåret där med slutorna.

@Lazer09 Ja det här vädret alltså. :love: Precis vad man behöver efter vintern.

@Chili Jo det kan jag tänka mig. När kom hon? :) Har du inga bilder? Vad är hon för färg? Har du henne hemma eller var bor du nuförtiden?

Vi är ju inga stjärnor, iaf inte jag, men det är roligt när ridningen bara är en fröjd oavsett vilken nivå man är på. Inser också hur givande det är att träna för någon ibland eller bara ha någon som tittar, så att man har något att jobba mot och får lite feedback. Hon ska komma ut igen om någon vecka eller två och filma så att jag kan analysera ridningen utifrån själv också. Då kan jag lägga upp en snutt här hoppas jag.

Nu har vi börjat nosa på galopp uppsuttet efter att hon förstått den bra på lina.
Hon tar den ifrån en stadig trav , men efter avsaktning har man en tokladdad pålla, som glömt allt vad trav och skritt heter.

Har ni något tips ? Hon blir lixom blockerad/fixerad. Eller är det bara att kämpa vidare så kanske det reder sig självt när vi arbetat mera i galoppen framöver ?

Rid galoppen det sista du gör av träningspasset så det inte känns fånigt att skritta resten av ridturen. Att böja och svänga (lagom små serpentiner) kan vara ett sätt att få hästen att fokusera på något annat än att vara laddad rakt fram.

Här har det hänt lite saker.

Lukas tränas vidare i dressyr, och har blivit ganska bra i traven. Mer luft, mer framknän, mer vila i stegen och han orkar ta med sig detta även i lite tempoväxlingar så vi börjar ha trevlig samlad, mellan- och ökad trav. Galopperna ganska starka och byter hej, vilt och behöver skaffa mer kontroll där.
Förhoppningsvis någon dressyrtävling på MSV C nivå i höst (har lite att slipa innan jag är nöjd med att starta i tävling; vill försöka kvala upp till MSV B och tror att vi har ganska god chans att klara kvalnivån).

Granmin (den andre kbl-travaren jag fick för ett drygt år sedan) har vilat några veckor, mest för att jag lagt mer tid på andra hästar och pga att vädret varit lite "sådär". Behöver kolla upp broddarna bak på honom innan nästa ridtur, tror han gjort sig av med ett par.

Fått en bruksnordis, en fyraåring, för ca en månad sedan. Han fick flytta till mig på grund av beteendeproblem och aggressivitet - hade blivit för ranghög i hagen så han blev ranghög mot sin ägare och bet och sparkade.
Han är oskodd pga beteendeproblem så jag har pga underlag inte kunnat testa honom så mycket i ridning, men han är helt OK så långt som jag provat. Ridit tre gånger i skritt, trav och båda galopperna och han är rätt OK men behöver bli mer lyhörd och utbildad förstås.
Hanteringsmässigt inga större problem även om han försökte testa mig genom att hota första gången jag skulle lyfta bakhovarna på honom.
Det beteendet har dock gått över så han är en snäll kille hanteringsmässigt, och har en postitiv attityd när jag är i hagen.

@kryddelydd
Roligt att det går framåt. Kul med ny häst också. Hoppas att det kommer gå bra med honom. :)

Tog ett kort pass idag, Tolle kändes seg i kroppen och okänslig för hjälperna. Kändes som att han idag hellre ville göra sluta än öppna visa ggr. :p vet inte om det blev ett enda rätt men man måste ju ha såna dagar också. Vi behöver båda bli starkare och jag mer stabil i min sits.

Läser och gläds med era framsteg.

Här går det i 100 knyck. Har praktik 35 tim i veckan, jobbar nästan lika många, skriver tentor och klämmer in familjen och Våd däremellan :wtf:
Men nu lugnar det sig snart

Våd går iaf riktigt bra nu. Han har drabbats av vårkänslor så det är mycket energi, men den går oftast att göra till något positivt. :DMärker att han blir allt mer liksidig i alla gångarter. Galoppfattningarna sitter numera som ett smäck, galoppen går att reglera och jag börjar komma till ridning där på riktigt. I traven kan vi variera formen riktigt bra, en del att jobba på med tempon men det kommer. Även övergångar galopp-trav/skritt måste vi jobba massa med, jag måste bli mer konsekvent där och verkligen rida in i övergången. Han blir lätt stark och faller isär och jag måste bli bättre på att fånga ihop honom där. Det är kul att träna och nöta nu, och jag ser en fortsatt enorm utvecklingskurva för honom :D
Skulle vilja ut och börja tävla, men vi har mycket kvarka i vårt närområde nu så jag blir lite feg :crazy:

@parellikusken en kompis härifrån ska visst oxå vara med i paddocken på mässan. Jenny och Lilla My. :)

Min Våd var (och kan vara ännu) precis sån. Jag har fått vara otroligt konsekvent med honom.
*Ingen högre gångart förrän han klarar en lägre i tempo valt av mig.
*Fatta galoppen från skritt så han inte rusar iväg för mig.
*galoppera korta sträckor, gärna volt så han inte får en långsida på sig att springa iväg.
*Massa övergångar
*Ta pauser med skritt på lång tygel om stressen blir för tuff
*Hellre volter än att bli hängande i förhållningar hela tiden.
*Rid med skänkeln om, lätt att bli passiv om hästen e het.
*Blir han för stressad så avbryt passet

I slutet av sommaren var min Våd så som du beskriver din. Han är dessutom väldigt känslig så minsta rörelse från mig tog han som ett tecken till att öka tempot.
Men genom att ständigt traggla övergångar och lugn så händer det sällan att han stressar upp sig så efter galoppen.
Kämpa på! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 501
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka