Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och kallblodet tävlade igår. Det gick oväntat bra trots enorm väntetid mellan framridning och tävlingsklass. Satt 3,5 timme i sadeln, visserligen säkert två av de timmarna stillastående i collecting ring på en sovande häst men det var ändå lite jobbigt för min rumpa. Nå det kan bli så på en träningstävling när alla ska få sin feedback och möjlighet att kanske ta om något som gick väldigt dåligt. Positivt att hästen faktiskt somnade, det kanske hon tar med sig till nästa gång. Ingen idé att hetsa upp sig, vi blir stående här länge nu så det är lika bra att sova.

Klassen jag red var en horsemanship e, med bara skritt och trav. Mönstret gick superbra fram till den sista travcirkeln när hon var tvungen att stanna och pipa lite. Vi kom dock snabbt iväg igen och kunde avsluta mönstret. I railwork pep hon en gång men uppförde sig annars mycket, mycket bättre än jag trodde. Jämnt tempo och rätt så trevlig samling, övergångarna blev också bra.

Trail at hand som gick lite senare är jag också mycket nöjd med. Vi har inte tränat det alls så att traven inte kom igång ordentligt är inte så konstigt. Inte heller att det blev lite knasigt över bron, jag tror inte att hon har provat bron någonsin tidigare. Vändning i box och backning gick också över förväntan, hon segade ihop lite men i och med det trampade hon inte iväg med risk att hamna utanför bommarna.

Jag är på det hela taget mycket nöjd med dagen.

Lukas och jag tränade i paddocken igår. Trevlig träning med riktigt skapliga övergångar från galopp till skritt (han kan bli lite väl taktig efter övergången men det var helt OK igår) och ett par halter ur galopp som var vettiga också. Inte så abrupt, inte heller via trav eller skritt.

Dessutom verkar det som om jag kan sätta igång honom i passage direkt ur halt, bara jag är tillräckligt tydlig.

Man får vara glad för alla detaljer...

Vad härligt att läsa om det arbete du gör @kryddelydd Det inspirerar mig till att jobba på :)

Idag var vi ute på en sväng runt området hemma. Passade på att jobba med lite övergångar mellan gångarter och det gick okej. Det stora plusset idag var dock vädret! Strålande sol från en klarblå himmel. Det blev till och med varmt trots att jag bytt jackan mot en väst :)

För övrigt är jag så galet tävlingssugen! Var på tävling med en kompis igår och blev ofantligt sugen på att komma iväg själv. Började kika lite på det om det är möjligt att komma ut någon gång, men måste undersöka mer...

Vad härligt att läsa om det arbete du gör @kryddelydd Det inspirerar mig till att jobba på :)

Idag var vi ute på en sväng runt området hemma. Passade på att jobba med lite övergångar mellan gångarter och det gick okej. Det stora plusset idag var dock vädret! Strålande sol från en klarblå himmel. Det blev till och med varmt trots att jag bytt jackan mot en väst :)

För övrigt är jag så galet tävlingssugen! Var på tävling med en kompis igår och blev ofantligt sugen på att komma iväg själv. Började kika lite på det om det är möjligt att komma ut någon gång, men måste undersöka mer...
Bara att träna:)
Jo, jag har ju också blivit tävlingssugen, som synes.
Egentligen tror jag att min ursprunliga plan är mest rätt: att försöka kvala under hästen.
Å andra sidan föll jag för frestelsen när min ena tränare alltså var väldigt ifrågasättande om tidsplanen.

Den tävling vi är anmälda till, ligger 20 min körtid hemifrån så det är ganska praktiskt. Nästa tävlingstillfälle där MSV C bjuds så nära, är midsommar så det är egentligen gott om tävlingar.

Min tävlingsdebut för våren blir 1 maj, då jag har med mig två fjordingar för tre starter. Den yngre ska gå dressyrallsvenskan div III och försöka kvala på LB till unghästchampionat för fjordingar, den andre ska gå LA:1 och försöka kvala till SM-klassen i dressyr för fjordingar.
Därefter får jag se hur långt från kvalgränser jag ligger och planera vidare tävlande med fjordingarna utifrån sannolikhet att kunna kvala.

För att inte tala om alla träningar som är inplanerade: på lördag Lukas för dressyrdomaren, 23 april kurs hemma där jag ser ut att få fyra ridpass och då kan välja häst fritt, sedan islandshästträning hemma 5 maj, sedan dressyr hemma igen 14 maj...
och så får jag se när jag planerar in ytterligare ett pass med Lukas för den där dressyrdomaren (det är 20 min bilfärd dit; samma anläggning som tävlingen går 17 maj).

Och så har jag tänkt vara med i DM i bruksridning och brukskörning; en häst i DM-klass och en bara för att testa på dock är detta fjordingar varav den ena möjligen kan kvala till SM-klasserna för fjordingar även i bruksen.

Så tävlingar blir det under våren, Lukas kanske inte är allra högst prioriterad nu under våren då kval till fjordhästSM ska prövas.

Förresten: nej, jag är inte klok och jag vet om det...
2017 ska jag inte försöka mig på fjordhästSM eftersom det arrangeras för långt hemifrån, så då är planen att kunna starta ett par islandshästar på tävling i stället, och så ska väl Lukas jobbas vidare (det gäller att ha långsiktig planering, inte sant? - åtminstone om man är medveten om att planen kan spricka).

I helgen kändes Tolle bättre än nånsin. Mycket energi när vi red på banan. Han har fått en liten paus från mig en vecka, ingen ridning och ffa ingen träning. Tror det var bra. :) nu är det bara en vecka kvar till kursen.

I helgen har vi byggt hage och idag hoppas jag att den ska få tråd så att vi kan släppa ut där senast till helgen. Då blir det slut på nattbox också. Ska bli så skönt. I höst ska ligghallen vara klar.

Tolle är för första gången på länge inte fet tack vare att jag tog hem honom och kunde anpassa hans giva själv, samt rida mer såklart. Nu är han bara muskelfattig. Får se vad "vet" tycker om hullet när han kommer i morgon. Då ska vi kolla rygg och tänder.

Hahaha, jag är bäst på att sitta kvar på bockande hästar! Ja tills jag flyger av såklart...:rofl: Denna skåningen har fått tugga grus och gräs. Herregud vad jag är mörbultad! Men upp i sadeln kom jag igen, dock inte med högerfoten i stigbygeln eftersom den mest troligt är kraftigt stukad :crazy: (liiite nojjig är jag, jag har nämligen benskörhet). Men det är bara och skutta upp imorgon igen!

12961693_10154155861045972_1938148363203798910_n.jpg
Vad hände? :p

@kryddelydd Härligt med mycket planer! Mitt problem med tävlandet just nu är inte träningen, utan att det är rätt kostsamt att komma iväg :down: Det plockar liksom på rätt fort med kostnader när man ska ut och tävla :turd: Men jag ska se om jag kan vända på några stenar och leva på nudlar ett tag så vi också kan få andas tävlingsluft :D

Idag har vi haft bästa tömkörningen hittills. :love: tränade på stallplanen och ut på bygatan lite, övade på halter och att svänga. I början är hon ivrig men efter att ha fått gå av sig lite och konsekventa krav på halterna så gjorde hon väldigt fina halter på slutet. Så himla duktig! Det bästa är att hon älskar det. Tuggar och tar stöd mot bettet, spetsade öron, lätt sänkt huvud och tuffar på energiskt. Hon hade hur kul som helst. :) Tycker hon är mycket mer fokuserad än när jag leder henne, detta är ju jobb! Hon känns verkligen som gjord för att dra, tror hon kommer älska det.

Vi har varit ute idag. Hade sällskap av ett par stallkompisar. Vi var nog ute i en och en halv timme i härlig värmande vårsol. Det blev mest skritt, men det är bara bra för L att få träna sin skritt lite eftersom den är så kort. På hemvägen blev den faktiskt lite större och trevligare :up:

Liten uppdatering från oss:)
Nu har vi i två dagar tragglat tålamod och att inte springa iväg bara för att jag länger tyglarna.
Så mycket arbete på banan med bara röst och vikthjälper. Start,stopp,volter.
Hennes humör har verkligen visat sig kan jag lova :D men i slutet av passet igår var det som att poletten trillade ner och hon blev så följsam och avslappnad !
Väldigt nyttigt för oss detta, då vi har lite kommunikationsproblemen gällande hastighet annars ^^
Hon kunde till och med på långsidorna gå fint i en låg avslappnad form tillslut utan att vi behövde tjafsa. I skritt dock , men det är ett stooort framsteg för oss och det kändes så skönt att veta att vi kan faktiskt vi oxå ! :)

Ska göra samma idag tänkte jag bara för att stämma av och sen avsluta med en liten vända i skogen :)

Och så får ni lite bilder på fröken :)
B5007000-B21B-48B5-8842-E819DAC441E8_zpsveytn37g.jpg

0C8FCCD9-840A-425C-92C6-2D6E35BA7C67_zpsnw7tqvvv.jpg

46F65F82-7510-4806-99B0-0CF8E313A54F_zpspcx8pq6c.jpg

@kryddelydd Härligt med mycket planer! Mitt problem med tävlandet just nu är inte träningen, utan att det är rätt kostsamt att komma iväg :down: Det plockar liksom på rätt fort med kostnader när man ska ut och tävla :turd: Men jag ska se om jag kan vända på några stenar och leva på nudlar ett tag så vi också kan få andas tävlingsluft :D

Sant. Billigt är det inte.

Det är så himla fint i området runt ert stall @parellikusken Jag är lite avis faktiskt.

Vi har gjort ett pass på ridbanan idag. Sist upplevde jag L som lite spänd, så idag backade vi bandet lite och lade fokus på övergångar och grundjobb. Var rätt nöjd med vårt arbete idag faktiskt. Tyckte att jag fick en fin ridkänsla.

Gick upp till ridbanan idag igen för att följa upp gårdagens arbete. Trots lite regn och grått väder kände jag mig sugen och peppad för dagens pass :up: Jag fortsatte att jobba med övergångar precis som igår. Jag började som vanligt med galoppen och länga och korta sprången och gick sedan på traven och växlingar mellan varven. När vi värmt upp på det viset jobbade vi med övergångar mellan skritt och trav och övergångar mellan trav och galopp. Jag fick en fin ridkänsla i övergångarna idag och tyckte att vi kunde behålla drivet i bakbenen även i avsaktningarna. Testade även av lite sidvärtsrörelser och några fattningar från skritt som gick bra. Gjorde även ett par avsaktningar till skritt från galopp. Kvaliteten är inte jättebra i dem ännu och de blir fortfarande med några få travsteg i, så dem måste vi jobba mer med. Det är kul att träna och fila på detaljer :)

Meanwhile, här tränar vi på att ha på täcke och använda sprayflaskan. En annan typ av detaljer. ;) pausar tömkörningen några dagar med och fick lite miljöträning med plast och trånga utrymmen mellan transport, stallvägg, spånbalar och annat idag. Inte särskilt lättskrämd, dock måste hon nosa och smaka på allt och ställer helst till med oreda. Allt som står fint på sin plats är till för att rivas ned eller vältas. ;)

I morgon ska jag förhoppningsvis skaffa en sele till fröken! Har sett fram emot detta hela veckan. :D

Hur blev det med selen @Chili ?

Idag var det en lite orolig L som jag fick med mig in i stallet. Nya hästen var inne och blev pysslad med så det var mycket att hålla koll på och när den sedan gick ut blev det inte bättre och som grädde på moset rörde det sig andra hästar på utsidan. Många hästar att ropa på och försöka prata med :D:p Trodde därför att det skulle bli lite lätt katastrof att köra sedan, men han var sååå fin :love: Vi var ute på en ganska lång tur med mycket trav och en en del galopp. L var lyhörd och precis lagom framåt :up: Härlig känsla idag som fyllde mig med energi :heart

@Lazer09 jag fick med mig två lokselar olika hem! En lite mindre som jag kan låna och en större men ställbar som jag kan köpa. Ska prova dem i morgon! Det fanns fler att köpa men denna kändes bäst i storlek och för ändamålet. Fick också en lektion i hur man passar in selen, hur allt ska sitta när hästen är i dragläge, hur en bra draghäst ska vara byggd osv. Fantastiskt givande och jättekul! Har ju läst på massor om selar och körning senaste tiden men att bara få prata med någon kunnig ger ju så otroligt mycket. :)

@Lazer09 jag fick med mig två lokselar olika hem! En lite mindre som jag kan låna och en större men ställbar som jag kan köpa. Ska prova dem i morgon! Det fanns fler att köpa men denna kändes bäst i storlek och för ändamålet. Fick också en lektion i hur man passar in selen, hur allt ska sitta när hästen är i dragläge, hur en bra draghäst ska vara byggd osv. Fantastiskt givande och jättekul! Har ju läst på massor om selar och körning senaste tiden men att bara få prata med någon kunnig ger ju så otroligt mycket. :)

Vad spännande och roligt :) Hoppas det blir bra :up:

Vad spännande och roligt :) Hoppas det blir bra :up:
Jättespännande. :D kommer vara tidigt i stallet i morgon.:D skulle vara så skönt och roligt att ha en egen sele till kursen vid Valborg.

Vad skön din tur lät förresten. Älskar när man får sådan energi och bra känsla i stallet. :) det är ju sådana dagar som gör att man fortsätter! Fick själv den känslan när jag gick bakom den härligt gungande hästrumpan vid tömkörning i veckan. Slogs av känslan att sitta där bakom i en vagn med energisk häst framför. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 427
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka