Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi varit på körkurs hela helgen och haft fantastiskt roligt! Lite tjall på linjen ibland när någon annan häst gick iväg även om det fanns andra hästar kvar. Körmässigt var hon klockren. Vi testade tömkörning på bana över huggna stockar och i skogen. I skogen drog vi lite linor med kätting, sen linor med svängel och sax. Slutligen svängel, sax och stock. :love: Superbt även med lastträning, ny miljö och nya hästar. Vi sov hemma och det var en trött häst som klev in i transporten i morse och om möjligt ännu tröttare häst som åkte hem.

Drar linor med kätting
13116500_10153426167575163_8923295047690740541_o.jpg

Drar stock med bravur. :)
13096157_10153426177245163_9028003454642116094_n.jpg

13138778_10153426177250163_5257519171203855043_n.jpg

Jag funderar på, hur många avels"nördar" har vi härinne? Jag funderade lite på vilka kombinationer som lämnar vad, både utifrån våra och andra hästar jag sett på tex facebook. Lämnar rapid överlag nätta hästar (små förstår jag iom mankhöjden själv men exteriört nätta)? Att vissa hästar är så enormt stora (mestadels på bredden) är det överutfodring eller finns vissa linjer som lämnar... kraftiga hästar? Vilka?

Jag är också nyfiken på område och vet inte hur jag ska göra när det är dags. Som jag förstått finns det en viss preferens för mer nätta hästar i södra Svergie och grövre hästar i norra. Men några linjer eller speciella hingstar vet jag inte.

Storleken på den färdiga hästen är inte lika intressant för mig, men vill helst inte ha någon bjässe. Däremot en bra exteriör och framför allt gott lynne. Detta ligger ju några år i framtiden så jag spånar bara lite, när det väl är dags är det ju skönt att ha samlat på sig lite mer kunskap. :) Jag har nog god hjälp från uppfödaren också som har lång erfarenhet och som redan faktiskt gett ett förslag på en trevlig hingst (vars namn jag inte minns men har det nedskrivet).

Nu har storasyster gjort sitt första pass på ridskola också och det är så himla över förväntan! Jag själv har tyckt att hon känts spänd och lite stressad när jag ridit så jag har velat hålla lite till på debuten men jag bestämmer ju inte. Det gick hur bra som helst, hon såg inte särskilt spänd ut alls utan köpte läget helt okej när det var en massa nya kompisar med. Följa fyrkanten, no biggie. de stora volterna, no biggie. Superduktig!

@Chili Det är inte heller jätteviktigt med storleken på våra framtida hästar, vi vill ha dem runt 150 ca, 160 känns för stort för oss. Men ja, jag har hellre nättare hästar. Det känns som att de är bättre lämpade för det vi vill ha dem till, vi vill ju kunna hoppa lite till husbehov typ upp till 80 iaf, det känns inte som att de riktigt tunga "ska" det. Sen har jag ju resonerat kring att våra hästar generellt verkar vara sådär 100 kg lättare än de andra nordsvenskmänniskornas häromkring.... vad det beror på och sådär.

@Cherarriduracell Ja det viktigaste om man ska hoppa mycket är väl mer att de inte är överviktiga. Hur ridbara de är hänger mer på halsansättning, bog, benställning osv. än deras storlek. De kan vara väldigt stora men ändå smidiga och lättridna om de är korrekt byggda. Exakt hur man ser det är väl inte jag nåt ess på dock. Men jobbar på't!

Tyvärr är ju många hästar överviktiga och lättfödda kallblod hamnar ofta där. Jag tycker det är en positiv utveckling inom området dock, bla kan man köpa hösilage med låg sockerhalt från foderleverantörer och jag känner till lösdrifter som enbart är för fånghästar. Om det inte fanns någon efterfrågan skulle sådana tjänster inte finnas, så jag tolkar det som att allt fler tänker på hästens vikt och hälsa. :) Övervikt hos nordsvenskar är ju dock inte något som har med aveln att göra i fråga om särskilda hingster eller linjer. Kallblod är lättfödda och sen finns det såklart variationer inom rasen. Så man får skilja på de grovt byggda och de överviktiga. :)

Det finns absolut lättare och tyngre modeller, ofta kopplat till vissa linjer men inte alltid. Tyvärr är också många nordsvenskar feta och då ger de ju ett tungt intryck. Men visst är Skåne känt för små smidiga nordsvenskar!
I år kommer FNH Skåne anordna hästdagen, vilket är en dag fylld av nordsvenskar. Det är uppvisningar, avelsvisningar (perfekt för att se olika linjer och träffa uppfödare) och draglagsprov (Skogskörning) mm. Du kan läsa mer om hästdagen på FNH Skånes hemsida!

Det finns absolut lättare och tyngre modeller, ofta kopplat till vissa linjer men inte alltid. Tyvärr är också många nordsvenskar feta och då ger de ju ett tungt intryck. Men visst är Skåne känt för små smidiga nordsvenskar!
I år kommer FNH Skåne anordna hästdagen, vilket är en dag fylld av nordsvenskar. Det är uppvisningar, avelsvisningar (perfekt för att se olika linjer och träffa uppfödare) och draglagsprov (Skogskörning) mm. Du kan läsa mer om hästdagen på FNH Skånes hemsida!

Vilket kul event! :)

Kl

Idag har vi varit ute på vår andra promenad helt ensamma. Märks att hon vuxit lite mentalt nu sedan körkursen. :) Så otroligt skönt att kunna vara ute lite själva. Måste åka till hästsjukhuset för vaccinering snart (enklast och billigast jämfört med att ringa ut veterinär) och tror jag ska testa att skicka in henne i transporten då. Hon är så cool att lasta att vi borde kunna öva på att komma iväg själva, fast med lite hjälp första gångerna. :) Är glad att det finns lite anledningar att åka iväg och att jag "tvingar" mig till det fast jag kan bli så otroligt nervös ibland beroende på varför man åker. Vill verkligen ha en okomplicerad häst man kan ta med sig lite överallt.

@Darkie åh så söt då! På fb-gruppen för nordsvenskar ploppar det ju nästan dagligen upp bilder på föl nu. Underbart! Ser fram emot ett eget om något år. :love:

@Darkie åh så söt då! På fb-gruppen för nordsvenskar ploppar det ju nästan dagligen upp bilder på föl nu. Underbart! Ser fram emot ett eget om något år. :love:

Ja, hur gullig som helst :love: fast det är ju alla föl iofs , livsfarliga att titta på :o

Kul att det går så bra för dig och din tjej! Nyttigt att komma ut sådär:) och det gör gott för självförtroendet för varje grej man klarar av! Roligt att följa andras framsteg här i tråden.
jag hade gärna åkt iväg lite med min oxå , men har noll koll på vart man hittar sånt :D

Idag har vi varit ute på vår andra promenad helt ensamma. Märks att hon vuxit lite mentalt nu sedan körkursen. :) Så otroligt skönt att kunna vara ute lite själva. Måste åka till hästsjukhuset för vaccinering snart (enklast och billigast jämfört med att ringa ut veterinär) och tror jag ska testa att skicka in henne i transporten då. Hon är så cool att lasta att vi borde kunna öva på att komma iväg själva, fast med lite hjälp första gångerna. :) Är glad att det finns lite anledningar att åka iväg och att jag "tvingar" mig till det fast jag kan bli så otroligt nervös ibland beroende på varför man åker. Vill verkligen ha en okomplicerad häst man kan ta med sig lite överallt.[/QUOTE]

Bästa sättet att få en okomplicerad häst som man kan ta med sig överallt är att göra just det, som du verkar vara på gång att göra. För att det ska bli av ordentligt ofta är det bra att bosätta sig ute i skogen utan ridhus på gården, som jag har gjort.

Men skämt å sido så om man står ut genom perioden med stök och bröt på bortaplan (jag har verkligen tvingat mig själv ibland!) så har man snart den där genomlugna hästen som ställer sig och sover var som helst. Min erfarenhet som jag skaffat med mig själv och mina hästar säger att både människa och häst kommer att ta transportåkande/körande med ro efter ett tag, kanske du inte tar lika lång tid på dig som jag?

Nu har vi varit på körkurs hela helgen och haft fantastiskt roligt! Lite tjall på linjen ibland när någon annan häst gick iväg även om det fanns andra hästar kvar. Körmässigt var hon klockren. Vi testade tömkörning på bana över huggna stockar och i skogen. I skogen drog vi lite linor med kätting, sen linor med svängel och sax. Slutligen svängel, sax och stock. :love: Superbt även med lastträning, ny miljö och nya hästar. Vi sov hemma och det var en trött häst som klev in i transporten i morse och om möjligt ännu tröttare häst som åkte hem.

Drar linor med kätting
13116500_10153426167575163_8923295047690740541_o.jpg

Drar stock med bravur. :)
13096157_10153426177245163_9028003454642116094_n.jpg

13138778_10153426177250163_5257519171203855043_n.jpg
Åh va fin hon är. :) Va roligt med bilder! Hårfager tjej. :love: Är lite svag för det där ljusa i manen också.

Igår red vi ett kort pass på banan. Det börjar kännas lite att betet kommit, för han har börjat vända i sin viktnedgång och känns lite rund om magen igen. Jag måste ut och jobba mer nu, längre turer så att han springer av sig det extra han äter. Det kändes igår att han vilat några dar. Han var lite stel, lite seg och jobbade inte gärna, malde mest på i slötrav. Men efter lite sluta och försök till travpiruett bättrade han sig och blev galoppsugen så efter 5-6 försök till galopp från hans sida för slutahjälper så körde vi lite fattningar och det gick väldigt bra. Råkade också komma åt en knapp som gav ett riktigt högt framsteg i traven, hela hästen riktigt reste sig fram. Jättehäftigt. Måste hitta den knappen igen. :love:

Nåja, det var mest laj det passet, inte så mycket nytta. Men så blir det ibland.

Lycka :bump: Veterinären har varit ute för återbesök och kunde konstatera att ingenting längre syntes på ögat, inte ens en tillstymmelse till ärr :banana: Fick order om att medicinera lördag och söndag också, för säkerhets skull. Fick också information om att det kan ta upp till en vecka innan pupillen drar ihop sig efter ögondropparna (som han fick sista gången igår) och vi kan ta av huvan. Med andra ord är vi tillbaka igen inom en vecka :bump:

Red ut i skogen idag. Han vart PIGG och lite tittig, och vi hade så roligt. Det märks att han påverkas av värmen, han blir flåsig snabbt och så kändes magen lite tung idag. Men han var pigg och jobbade bitvis väldigt bra. Vi körde ett skogspass i uteslutande trav och galopp. Sista galoppen tog vi på en slingrig sig i skogen, och han orkade hålla den balanserad och svänga mellan träden ända tills jag saktade av efter en lång bit. Så härligt. :love: Som taget ur Mio min Mio eller Emil. Jäkla häst att vara fantastisk. Efteråt var han fortfarande superpigg så vi red lite på banan och jobbade med galoppfattningar, lite travpiruetter och efter en stund blev han väldigt rund och fin.

Munkorgen åkte på efteråt för nu lägger han på sig igen. Han får ha den i omgångar nu så får vi se. Blir till att rida mycket.

Här rids det vidare.

Lukas sliter i paddocken för att "tåla" MSV C på riktigt, en bra dag kan vi nog få riktigt fina poäng men jag är inte nöjd eftersom han inte är 100% jämn på den nivån. Fast ursprungsplanen var ju att testa i höst och det får jag försöka komma ihåg de där gångerna som det inte går riktigt lika bra...

Linus, bruksnordisen jag fick i vintras, fortsätter att vara en trevlig och positiv figur. Ridmässigt utvecklas han så sakteliga. Igår tog vi ett pass i huvudsakligen trav i paddocken, mycket växling mellan olika volter, byte av riktning och omställning. Det lösgör ju både kroppsligt och mentalt och han får lättare för jobb i ändamålsenlig form med eftergift i nacken. Galopperna räcker än så länge att han tar rätt, form struntar vi helt i för han är långt från tillräckligt bärig för arbete i form.

Granmin, kbl-travaren jag fick för 1½ år sedan, rids lite lagom och är alltid snäll och positiv.
Med honom är jag lite fel ute mentalt egentligen. Han är 19 år gammal, och gick på trav till 15 års ålder men är väldigt "oförbrukad" ändå.
Jag är inte "van" att ha en så pass gammal häst och har därför inte riktigt ställt in skallen på utveckling vilket är tokigt. Han kan ju, om han håller sig frisk, hålla i rätt många år till coh det vore ju faktiskt rimligt att tänka utveckling även på honom.
Så jag behöver försöka programmera om skallen...

Förresten, en liten uppdatering på annan ras-front.
Var med i dressyrtävling 1 maj och min 6-åriga fjording är klar för unghästklassen i dressyr på SM.
Ganska kul.
Dessutom ridit för en islandshästinstruktör och blev överraskad över hennes omdöme om en av mina hästar (en jättetrevlig individ som jag sett som ren skogsmulle) som hon ansåg vara av mycket hög klass och klart tävlingsämne med fem gångarter (och jag har som sagt sett honom som en skogsmulle och dessutom med fyra gångarter). Tydligen har jag "finare" hästar hemma än jag trott. Där ser man.

Tog samma sväng idag som igår men nu med sällskap. Han var pigg men valde denna gång traven före galoppen så vi fick inte en lika bra tur ute, däremot var han sitt allra bästa jag på banan sen. Rund och fin. Föll lite på framdelen ibland men han verkar lite svag sen betet kom igång, matte tror att magen är lite för välfylld just nu... :p

Dyr häst som vanligt. :)

I söndags var vi ute tre personer med vagnen, tur jag har en stark häst. :)
Enda dilemmat var att jag såg en orm, får panik då, så det var tur att min kompis kunde ta tömmarna så jag kunde sitta och hyperventilera ett tag. Det är det värsta med mitt stall, att i skogen ovanför ser jag orm emellanåt och det är lika jobbigt varje gång.
Skönt att min häst inte bryr sig ett dugg om att jag skriker till och får panik. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar