Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att läsa om hur det gått @kryddelydd Skönt med bra kördomare :up:

@Chili Jag har ett Thiel Domino Basic. Totalvikt 1500 kg, lastvikt 750 kg. Egentligen lite lite lastvikt, men har tyvärr inte mer körkort, så att säga, eller tillräckligt stor bil för ett släp med mer lastvikt.

Vi har ju som sagt släppt på bete och Bullen trivs bra i hagen och så. Däremot har han blivit en äkla gaphals när man tar in honom. I torsdags skulle jag rida ett dressyrpass i paddocken, men det blev bara skit :turd: L kunde inte fokusera på något annat än på att ropa på sina kompisar. Så det var bara att lulla runt en stund och motionera honom lite. Det verkar dock bli bättre och bättre med tid, men det känns som att jag kommer hinna bli döv på kuppen :rage::meh::D:p

Har aldrig hört talas om Thiel, något annat märke som står bakom dem? Jag känner mig hyfsat rådvill. I slutändan är det säkert slumpen som avgör i vilket fall. :p

Jobbigt med skrikandet! Jag hade också en sån dag idag kändes det som. Tog en promenad med sällskap och hon var ju mest duktig, bland annat kunde hon gå sist utan större bekymmer. Men hon hade så ofantligt bråttom heeeela tiden... Tålamodsprövande när man får korrigera samma sak om och om och om igen.
Åh vad jag saknar en ridbana. Vill bara släppa henne och låta henne springa lite och kunna jobba löst. Saknar verkligen att jobba löst och kontakten man kan jobba med då, men i dagsläget finns det ingen plats för sådant vid stallet.

Har aldrig hört talas om Thiel, något annat märke som står bakom dem? Jag känner mig hyfsat rådvill. I slutändan är det säkert slumpen som avgör i vilket fall. :p

Tror inte att det är något annat märke som står bakom. Det är ett tysktillverkat släp i alla fall. Det är en bekant till mig som är återförsäljare så det var mycket därför som det blev ett sådant.

Om jag skulle råkat ha blivit rik ;-) innan jag måste byta släp (inom något år), så blir det en Fautras, om inte tror jag att det blir en Ifor. Sedan finns det ju en hel del trevliga släp, som Böckmann och Humbauer. Böckmann har i ett enklare släp med aluminiumgolv och sadelkammare, nytt för ca 55' , verkar trevligt och rejält.

@Cilva Här där vi bor är det standard att släppa 1 maj, vi brukar sen ha bete ända in i oktober. I år slutade vi fodra redan i mitten på april. :) Uppland.

@Lazer09 Åh va drygt. :p Tolle hade exakt en sån dag i förrgår. Blev också riktigt bajspass av alltihop, helt ofokuserat. Hoppas det går över för L. :)

Igår red vi ur en sväng och hittade nya vägar som var helt :love:. Fina grässtigar som är mjuka nu när grusvägarna är så torra och hårda. Och en skog med många stigar att utforska.

Vad har ni för släp till era tunga stjärnor? Jag kommer behöva köpa ett släp inom snar framtid och pga min budget räknar jag inte med att köpa något drömsläp. Vi kanske får byta i framtiden också när hon vuxit färdigt, än så länge är hon ju relativt liten. Men jag funderar lite på hur högt det är värt att gå i pris. Kollar recensioner och pratar med folk och tja... Alla har olika åsikter. ;)
Jag har inget eget, har lånat av en kompis, det får ta 670 med totalvikt 1200. Ett sånt skulle jag vilja ha för jag har inte utökat kort, även om det är ganska lätt ordnat men jag ids inte... Minns inte märket, börjar på K, 92:a. Inte det spexigaste släpet man kan ha, men det har allt jag behöver. Hade velat ha bättre ventilation med kunde man ju ordnat om man ägt ett själv.

Jag tror att Tolle inte väger mer än så, jag ska faktiskt prova med ett sånt där band idag. Vad väger era vuxna bruksnordisar och vad har dom för mkh?

@kryddelydd vad roligt med tävlingen! Grattis till vinst och vad kul med en så snäll domare i körningen :)
och @Lazer09
Ja, domaren var jättetrevlig och hygglig. Han verkar ha en egen målsättning i att nya, okunniga kuskar ska lära sig att köra och tycka det är kul.
Mycket trevlig målsättning, faktiskt.
Och det är ju sådant som gör att det blir roligt att ge sig på nya utmaningar.

Igår tränade jag både Lukas och Linus. Båda gjorde bra jobb; Lukas var lite väl stark i vänstersidan och behöver "städas", Linus jättetrevlig och börjar förstå konceptet flytta för skänkel, både som framdelsvändning och lite försiktigt i trav.
Han är lättlärd som bara den.

Jag tror att Tolle inte väger mer än så, jag ska faktiskt prova med ett sånt där band idag. Vad väger era vuxna bruksnordisar och vad har dom för mkh?

L vägdes på våg för ett år sedan och vägde då 663 kg. Han är nog lite lättare nu, ca 630 kg skulle ja gissa på. Ungefär 155 cm i mkh.

Fick idén idag att för första gången rida barbacka på Maja :D (och första för mig sedan flera år).
Första problemet var ju att komma upp då hon alltid har bråttom iväg , men för en gångs skull stog hon helt still, så var bara att ställa pallen och lägga över benet (tacksam matte). Och sen gav vi oss iväg på en jättehärlig tur utan något tjafs eller för mycket taggande, kändes så bra idag att jag även passade på att ta några varv på banan :)
En sådan dag man verkligen uppskattar mellan allt slit o tragglande :love:

I morgon är det 4 år sedan min Lyrik, "Gammelmannen", fick galoppera ut på de evigt gröna ängarna i Trapalanda... :cry:
18/6-1981 - 24/5-2012

Vad härligt @Darkie :heart

Beklagar @Soffan74

Jag och Bullen har varit ute och kört nu på kvällen och jag skrev på fejjan "Jag har nog haft bättre måndagar än idag, men just nu kan jag faktiskt inte komma ihåg när". Det stämde så himla väl idag :love: Det var helt fantastiskt med rapsfälten och att kunna sitta på kuskbocken i t-shirt utan att frysa :heart
13260210_1195682663789709_1923208962632124062_n.jpg

Tävlingen igår bjöd på lite av varje.:p
Lasta och åka dit gick hur bra som helst. Väl där så skulle alla hästar id-kontrolleras i transporten. Vilket gjorde Våd lite nervös, nya människor i transporten var läskigt. Men det gick, sen gick jag för att anmäla mig. Men plötsligt ropas det att en häst gått över bommen i transporten :eek: Våd såklart :wtf:
Men innan jag hann fram var det någon handlingskraftig som redan löst ut bommen och han stod med alla 4 i backen. Han var oskadd och vi lastade av.
När jag skulle rida fram var han riktigt spänd. Så lät honom rulla i galopp en del, travade mycket serpentiner och varierade tempo och vägar mycket. Fick till den bästa galoppen ever tror jag :love:
Allt var lite försenat så jag pausade lite, skulle bättra på lindan runt svansen (svansen lindas upp för att inte riva några bollar från koner) medan maken höll..trodde jag. Maken trodde Våd skulle stå lika lugnt som hemma så han släppte när han började sig för att plocka upp grejer till mig. Våd tog chansen och galopperade iväg, rätt mot e6:an intill :nailbiting::nailbiting: Som tur var valde han att springa in i en fålla istället, trampade på tygeln så den gick sönder.
Fick låna tyglar av en kompis, skällde på maken och satt upp igen. Red fram lite till och kände att han var lugn och "med mig". Hade en god känsla när jag red in på banan. Några missar blev det, backningen gick :turd::turd: medan andra bitar gick kanon!
Slutade 2:a för mitt distrikt och 5:a av alla starter :D
I väntan på prisutdelning band jag Våd utanför transporten med en stor påse hö. Gissa vem som tog sig loss och gick och käka gräs istället :wtf:
Då tröttnade jag och lastade honom istället och band honom jävligt kort. :cautious: det funkade och han stod som ett ljus :up:
Efter prisutdelningen åkte vi hem. Nöjda överlag med nya erfarenheter och nytt att träna på :)

Idag red jag för bästa tränaren igen. Har övat på det vi gjorde sist och tyckte själv att det gett resultat. Blev väldigt glad när tränaren såg det oxå. Vi jobbade vidare med avslappning och lösgjordheten. Och jäklar vad bra han gick :love::love::love:
Avslutade en kvart tidig då han gick så himla fint och vi vill inte riskera att han spänner till igen :love:
Dyr häst :p

Tävlingen igår bjöd på lite av varje.:p
Lasta och åka dit gick hur bra som helst. Väl där så skulle alla hästar id-kontrolleras i transporten. Vilket gjorde Våd lite nervös, nya människor i transporten var läskigt. Men det gick, sen gick jag för att anmäla mig. Men plötsligt ropas det att en häst gått över bommen i transporten :eek: Våd såklart :wtf:
Men innan jag hann fram var det någon handlingskraftig som redan löst ut bommen och han stod med alla 4 i backen. Han var oskadd och vi lastade av.
När jag skulle rida fram var han riktigt spänd. Så lät honom rulla i galopp en del, travade mycket serpentiner och varierade tempo och vägar mycket. Fick till den bästa galoppen ever tror jag :love:
Allt var lite försenat så jag pausade lite, skulle bättra på lindan runt svansen (svansen lindas upp för att inte riva några bollar från koner) medan maken höll..trodde jag. Maken trodde Våd skulle stå lika lugnt som hemma så han släppte när han började sig för att plocka upp grejer till mig. Våd tog chansen och galopperade iväg, rätt mot e6:an intill :nailbiting::nailbiting: Som tur var valde han att springa in i en fålla istället, trampade på tygeln så den gick sönder.
Fick låna tyglar av en kompis, skällde på maken och satt upp igen. Red fram lite till och kände att han var lugn och "med mig". Hade en god känsla när jag red in på banan. Några missar blev det, backningen gick :turd::turd: medan andra bitar gick kanon!
Slutade 2:a för mitt distrikt och 5:a av alla starter :D
I väntan på prisutdelning band jag Våd utanför transporten med en stor påse hö. Gissa vem som tog sig loss och gick och käka gräs istället :wtf:
Då tröttnade jag och lastade honom istället och band honom jävligt kort. :cautious: det funkade och han stod som ett ljus :up:
Efter prisutdelningen åkte vi hem. Nöjda överlag med nya erfarenheter och nytt att träna på :)

Idag red jag för bästa tränaren igen. Har övat på det vi gjorde sist och tyckte själv att det gett resultat. Blev väldigt glad när tränaren såg det oxå. Vi jobbade vidare med avslappning och lösgjordheten. Och jäklar vad bra han gick :love::love::love:
Avslutade en kvart tidig då han gick så himla fint och vi vill inte riskera att han spänner till igen :love:
Dyr häst :p

Härlig tävlingsdag...

På lördag ska jag ta med Lukas till dressyrtränare som ska testa honom inför att eventuellt rida honom åt mig på tävling i midsommar.
Jag är själv anmäld till MSV C:1 två dagar och hon ska i så fall rida honom i MSV C:2.
Vore ruskigt kul att se honom under en duktig ryttare som kan plocka fram bättre kvalitet ur honom än jag (än så länge) kan.

Jag har inget eget, har lånat av en kompis, det får ta 670 med totalvikt 1200. Ett sånt skulle jag vilja ha för jag har inte utökat kort, även om det är ganska lätt ordnat men jag ids inte... Minns inte märket, börjar på K, 92:a. Inte det spexigaste släpet man kan ha, men det har allt jag behöver. Hade velat ha bättre ventilation med kunde man ju ordnat om man ägt ett själv.

Min väger 454 kg och då är hon bara två år. :p

Bullen och jag har varit på utflykt idag. Vi lastade och åkte till en närbelägen ridklubb där de ställt upp dressyrstaket som man är välkommen att träna på. Det var väldigt varmt och Bullen var lite avslagen och väldigt behaglig att ha med sig :D:p Trots värmen var han trevlig att rida och med på noterna, men bensinen tog slut ganska fort så red inte så länge. Staketet brydde han sig inte alls om :up:

Tolle känns inte bra. I höger varv är han kort i steget och från marken tar han inte böjning bra åt vänster. Dessutom tar han slutan dåligt i båda varven, den som funkar så bra. Från marken funkar den bättre. Han har känts såhär sen ett tag så jag har ridit i skogen och tagit det lugnt, men det är inte bättre. :/ vet inte vad jag ska göra. Han är nyligen kollad och då var allt bra, sen kom det här. Stod en lång stund idag och stretchade benen och kände på honom. Han står inte jämt med fötterna men han kändes som vanligt i benen.

Jag ska till naprapat på torsdag iaf, hoppas att det är mig det är fel på...

Tolle känns inte bra. I höger varv är han kort i steget och från marken tar han inte böjning bra åt vänster. Dessutom tar han slutan dåligt i båda varven, den som funkar så bra. Från marken funkar den bättre. Han har känts såhär sen ett tag så jag har ridit i skogen och tagit det lugnt, men det är inte bättre. :/ vet inte vad jag ska göra. Han är nyligen kollad och då var allt bra, sen kom det här. Stod en lång stund idag och stretchade benen och kände på honom. Han står inte jämt med fötterna men han kändes som vanligt i benen.

Jag ska till naprapat på torsdag iaf, hoppas att det är mig det är fel på...

Ja, ibland hämmar man hästen genom egna kroppsliga konstigheter.

Annars är väl standardsvaret "equiterapeut - eftersom det blivit konstigt efter att han var kollad senast".

Red Lukas igår, ett "sådär" pass men inte bästa dagen. Inte sämsta heller, i och för sig, men jag orkar inte riktigt rida fram honom till att få den där uttrycksfulla traven i öppnan och slutan (den där storstegade när frambenen åker fram ordentligt). Hästen kan men jag är dålig på att rida fram det. Behöver träna mer, förstås.
Jag behöver alltid träna mig mer...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar