Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på dressyrtävling igår med Lukas.
jättetrevlig häst att rida, extremt elastisk i gångarterna (nåja, utifrån mitt perspektiv) från kraftig samling till ordentliga ökningar. Lydig, lyhörd.
Och dåliga %.
Man tycker att en femma för övergång skritt till trav förtjänar något slags kommentar om vad som var dåligt, men icke.
nej, känslan och bedömningen stämde inte alls.

Och jag gick till sekretatiaret och klagade efteråt: man kan undra varför speakern trots tillgång till informationen väljer att presentera den enda travhästen (och det enda kallblodet) i klassen som okänd stam. När de fick allt annat rätt: födelseår, ägare, ryttare, namn. Men stammen okänd. Jo, tack.

Varit på dressyrtävling igår med Lukas.
jättetrevlig häst att rida, extremt elastisk i gångarterna (nåja, utifrån mitt perspektiv) från kraftig samling till ordentliga ökningar. Lydig, lyhörd.
Och dåliga %.
Man tycker att en femma för övergång skritt till trav förtjänar något slags kommentar om vad som var dåligt, men icke.
nej, känslan och bedömningen stämde inte alls.

Och jag gick till sekretatiaret och klagade efteråt: man kan undra varför speakern trots tillgång till informationen väljer att presentera den enda travhästen (och det enda kallblodet) i klassen som okänd stam. När de fick allt annat rätt: födelseår, ägare, ryttare, namn. Men stammen okänd. Jo, tack.

Låter som en allmänt konstig tävling? Vad sa de om din kritik? Skönt med bra ridkänsla i vilket fall, det är ju ändå det viktigaste tycker jag.

Vi var ute och körde igår!

Mycket pigg och glad häst som ville springa en massa trots värmen.

Stor kontrast jämfört med hur fruktansvärt energisparande han var i söndags när det var en person som skulle provrida för att bli medryttare. Jag stod på sidan och ville mest bara förneka att Dacke var min häst, han gick extremt långsamt, vägrade att gå nära staketet och gick knappt att få i trav.
Men förvånande nog ville personen komma ut och provrida igen, skönt då hon verkade vettig.
Tur han när söt och rätt rolig att titta på när han beter sig sådär i alla fall, även om jag hade mindre lätt att se humorn i det hela då.

Ett par bonusbilder ifrån tidigare.

Jag gillar verkligen Dacke trots att han emellanåt är rätt pinsam.. :love::heart

Tävling idag. En del missar som kostade lite, men en trevlig ridkänsla i första klassen. Fick dock kommentar om att det saknades energi, så jag satte mer tryck till andra klassen, men då tappade vi balansen och finliret. Därför inga superresultat, men jag har fått lite nya insikter i hur jag ska lägga upp ridningen på tävling. Även idag får L A i uppförande :up: Han har varit fantastisk att ha med sig och gjort dagen till ett nöje :love:
13346189_1204552876236021_8196291032129649740_o.jpg

13316978_1204552859569356_2505945028096152209_o.jpg

13403201_1204552872902688_1983798233341568458_o.jpg

Film för den som är intresserad

Ni är så bra! Ser fram emot att se honom i körningen till helgen, tror han kommer vara toppenfin. :heart

Låter som en allmänt konstig tävling? Vad sa de om din kritik? Skönt med bra ridkänsla i vilket fall, det är ju ändå det viktigaste tycker jag.

Vad gäller mitt ifrågasättande om presentationen hade jag önskat mig ett "ursäkta, vi gjorde fel" men fick ett "det vet jag inte, men speakern läste kanske fel. Det är mänskligt"
Så jag fick en respons som gick ut på att jag var ute och cyklade som ens brydde mig om att ifrågasätta.

Vad gäller bedömningen: tja, det ser ju inte alltid ut som det känns. Som du säger: det viktiga är att känslan är bra och hästen lydig.
Domaren gillade inte det hon såg, jag gillade det jag kände.
Kommentarerna var ganska intetsägande.
sammanfattningen visar i och för sig att domaren såg lite bättre kapacitet: "hästen ofta ställd till vänster och rakare i höger sida vilket drar ner poängen" så visst.
Man ska väl se det som att domaren därmed skriver att hon sätter låga poäng på hästen ändå.

Tolle var bättre igår. Han är lite tjock strax ovanför kotan och reagerar en aning när jag böjer igenom den. Men skritten var helt ren, traven bättre. Räknar med 2 veckor med skrittpromenader på plant underlag och mig på marken så får vi se sen.

En hästfri dag pga jobbresa och jag har hästabstinens. Sista tidens framsteg har verkligen blivit beroendeframkallande. :laugh: Funderar nu över selen jag har hemma på prov. Bukgjorden hänger fortfarande 5-10 cm från magen när den är max spänd. Bara att vänta antar jag, men jag vill använda den nu. :p

Tvärt om, däckelgjorden håller fast däckeln, och bukgjorden hänger lös.

Det går att köra utan däckelgjord också (det gjorde ju Kajsa på kursen), men lite instabilt bilr det ju (och instabilitet är kanske inte det vi strävar efter =) ).

Idag gick bakselen sönder när vi körde dressyr på ridplan.. Typiskt när vi ska tävla i helgen och jag är rätt fattig. Men å andra sidan var det väl bättre att den gick sönder nu än i helgen.

Idag gick bakselen sönder när vi körde dressyr på ridplan.. Typiskt när vi ska tävla i helgen och jag är rätt fattig. Men å andra sidan var det väl bättre att den gick sönder nu än i helgen.

Åh, nej! Har du någon ersättare eller plan? Hör av dig om du vill. Vi löser det.

Tvärt om, däckelgjorden håller fast däckeln, och bukgjorden hänger lös.

Det går att köra utan däckelgjord också (det gjorde ju Kajsa på kursen), men lite instabilt bilr det ju (och instabilitet är kanske inte det vi strävar efter =) ).

Jaa det är klart, jag som rör ihop det! :o Det spelar dock ingen roll just nu eftersom bägge hänger lika löst, alltså däckelgjorden hänger lika löst som bukgjorden. :p Som du säger är det instabilt men den ligger ju bra på plats av sin egen tyngd, men om hon far iväg eller nåt kan den ju hamna på sniskan. Så vi får vackert vänta.

Kl

Var tvungen att testa vår nya transport idag, den kan ju inte bara stå där. :D Första gången jag lastade en häst helt själv. Tog väl 30 sek ungefär. :D Hon fick stå och äta hö en stund och jag fick kolla så allt var rätt inpassat. Hon verkade gilla den, stencool direkt. Ljus, lagom rymlig och hon verkade stå stabilt. Sen backade hon ut på kommando jättefint. Stolt matte. Vi har en helt annan relation nu och kan till och med stå och gosa. Det har hon inte alls gillat innan, varit alldeles för rastlös för det. :)

Planen är att fara till Hööks imorgon. Har inte så mycket val. Lite bittert dock.

Är också osäker på om den kommer fungera till min vagn, remmen framåt ser väldigt lång ut..
Håltång är bra...

Jag har lite olika bakselar: ett par har jag köpt separat (hittade Kjellqvists, blev trevliga med en hel del uppsmörjning, för 300kr på en lokal hästsportsaffär; har köpt en på Hööks) och ett par har följt med olika selar vid inköp.
Den från K och från H har långa remmar framåt, men andra har korta. Det jag gör är att av och till byta den där framremmen beroende på vad jag ska dra för vagn: bruksvagnen med loksele kräver långa remmar som jag fäster i selens dragögla, eftersom det inte finns fäste på vagnen.
Maratonvagnen kräver kort rem - och det har jag på maratonselen ändå.
Giggen vet jag inte riktigt men tror att lång rem är lämpligt.

så, att flytta någon rem mellan olika bakselar och att använda håltång är inte så tokiga lösningar.

Håltång är bra...

Jag har lite olika bakselar: ett par har jag köpt separat (hittade Kjellqvists, blev trevliga med en hel del uppsmörjning, för 300kr på en lokal hästsportsaffär; har köpt en på Hööks) och ett par har följt med olika selar vid inköp.
Den från K och från H har långa remmar framåt, men andra har korta. Det jag gör är att av och till byta den där framremmen beroende på vad jag ska dra för vagn: bruksvagnen med loksele kräver långa remmar som jag fäster i selens dragögla, eftersom det inte finns fäste på vagnen.
Maratonvagnen kräver kort rem - och det har jag på maratonselen ändå.
Giggen vet jag inte riktigt men tror att lång rem är lämpligt.

så, att flytta någon rem mellan olika bakselar och att använda håltång är inte så tokiga lösningar.

Tack för tipsen!
Lazer har en håltång jag får låna, fungerar inte den kanske jag kan byta ut remmarna mor de jag hade till den trasiga bakselen.
Så synd att min nära vän som är sadelmakare bor 80 mil bort. :(

Fy 17 va trist det är att inte kunna träna. Han är pigg på promenaderna iaf. Men jag tror det kommer att ta många veckor innan vi kommer igång igen. Hela juni kommer garanterat att passera utan en dag på hästryggen och jag har börjat titta runt efter en till häst. :eek::eek: Det ska jag verkligen inte ha! Men jag vill träna, utvecklas, jobba, komma ut i skogen..... jag som precis kommit igång och har värsta motivationen, bästa tiden på året, planerade kurs i sommar. Vad ska jag göra med den energin nu?

Tur att vi inte har råd med inköpet av en till häst iaf - eller ja, råd och råd, jag kan inte motivera att slänga bort 50 000 för att jag har abstinens... Jag har börjat titta på föl, jösses, allt det jobbet ett sånt för med sig.

Jag tror att jag ska ta denna tid åt att prova selen och börja tömköra under promenaderna istället för att leda i grimskaft. Då kommer det lite nyttig träning ur det hela och om ett par veckor kanske vi kan prova att dra harven - ngt som jag inte tagit tag i trots att jag har tänkt på det många ggr. Då kanske vi sen kan prova odern till hösten när han blivit helt bra. Så får det bli. I helgen ska jag passa in selen på honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar