Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt att höra att ni är på gång igen @tintilar :)

Här går livet sin gilla gång. Jobbat två veckor efter sommarlovet nu och börjar hitta in i rutinerna igen. Hade några riktigt fina dagar med ridning förra veckan då L kändes ungefär som en miljon att rida :love: Men den här veckan har det inte varit någon vidare bra känsla i ridningen. I förrgår började jag med att rida ut och gick sedan in på banan med planen att känna av lite av varje, men kanske framförallt jobba med galoppfattningar. Det blev mest pannkaka :banghead: Han kändes motig och bromsig och då red jag på mer framåt vilket bara resulterade i att han blev mer spänd och styv i sidorna. Släppte tanken om bra jobb ganska snart och försökte bara hitta avspänning, men kände mig ändå frustrerad när vi var klara :arghh: Hade planerat att tävla dressyr nästa helg, men strök mig idag när jag fått fundera lite eftersom det kändes så jobbigt häromdagen.

För att bryta den dåliga känslan från i förrgår så tog jag ut honom på en körtur igår där vi bara joggade på rakt fram i friskt tempo. Det kändes bättre :up: Och idag blev det en kortare körrunda ute där jag försökte dressyrjobba lite också genom att ställa lite fram och tillbaka och lite tempoväxlingar. Fick till en ganska god känsla idag också :up:

Idag har vi simmat. Säkert ett helt simtag. Första gången, mycket stolt över mig själv för jag har varit lite rädd att han ska sjunka med mina 60 kg på ryggen. :o Men det gjorde han inte, det där var han riktigt bra på. Sen fick han psykbryt när vi skulle skritta upp igenom hagen påvägen hem för han hade sparat på sitt spring i benen under hela turen så han tjöt och gjorde ngt riktigt akrobatiskt när han trodde att vi skulle galoppera. :D Tur matte är van barbackaryttare. När han hade alla fötter i marken igen fick han galoppera av sig lite iaf. Han tycker om att galoppera min bamse.:heart

Härligt att höra att ni är på gång igen @tintilar :)

Här går livet sin gilla gång. Jobbat två veckor efter sommarlovet nu och börjar hitta in i rutinerna igen. Hade några riktigt fina dagar med ridning förra veckan då L kändes ungefär som en miljon att rida :love: Men den här veckan har det inte varit någon vidare bra känsla i ridningen. I förrgår började jag med att rida ut och gick sedan in på banan med planen att känna av lite av varje, men kanske framförallt jobba med galoppfattningar. Det blev mest pannkaka :banghead: Han kändes motig och bromsig och då red jag på mer framåt vilket bara resulterade i att han blev mer spänd och styv i sidorna. Släppte tanken om bra jobb ganska snart och försökte bara hitta avspänning, men kände mig ändå frustrerad när vi var klara :arghh: Hade planerat att tävla dressyr nästa helg, men strök mig idag när jag fått fundera lite eftersom det kändes så jobbigt häromdagen.

För att bryta den dåliga känslan från i förrgår så tog jag ut honom på en körtur igår där vi bara joggade på rakt fram i friskt tempo. Det kändes bättre :up: Och idag blev det en kortare körrunda ute där jag försökte dressyrjobba lite också genom att ställa lite fram och tillbaka och lite tempoväxlingar. Fick till en ganska god känsla idag också :up:
Usch, inge roligt med såna pass. Ibland känns det bara inte bra alls. Skönt att det blev bättre framför vagn sen. :)

foto från gårdagens träning, som visar lite av vad Lukas kan få fram för frambensaktivitet:
14086324_940271732786105_54669825096685452_o.jpg

Nu har vi börjat komma tillrätta, haft henne inne korta stunder dagligen bara för att borsta och få henne lugn inne själv igen. Imorse gick det faktiskt helt okej efter stund :)
Tänkte få ridit en sväng någon dag nu med.
I förrigår hade vi henne "på släp" efter kompisens travare (jag satt på sidan o höll i grimskaft så jag kunde hoppa av snabbt om något hände) men det var inga som helst problem att ha henne där, dock var det lite kul o springa så blev lite pip och skutt vid något tillfälle ^^
Så då fick jag se litegrann av ridvägarna och vart det fanns avstickare osv , tror inte vi kommer tröttna på vägarna där :)

Jätteroligt med film @kryddelydd :)

Vi har tagit det lite lugnt med arbete och vilat och varit på mysutflykt. I tisdags var vi vid havet med en kompis och hennes häst. Att få rida i vattenbrynet i solnedgång var bara magiskt :love:
14102975_1268284096529565_6898764697373925457_o.jpg

Idag sadlade jag på igen och gick till paddocken för att känna efter och det kändes bra :up: L kändes samarbetsvillig och arbetsvillig :up:

Första ridturen efter sommarn idag, gick hur bra som helst. Hon var lite mera spökig än vanligt men blev aldrig okontrollerbart så jag är mer än nöjd :love:
Dock hade vi 2 andra problem ; uppsittning på otålig häst och ensam så ingen kunde hålla.. (Vill inte hoppa upp i farten då jag anser att hon kan stå still de sekunderna) så efter ca 15 min fick jag en chans och hon beröm.
Problem 2 ; eftersom hon är en pillrig buffel lyckades hon på något vis fastna med grimman när hon var uppbunden, fick panik, slet sönder grimman och for ut. (Stannade dock vid närmsta grästuva så var bara att hämta henne).

Men nu e vi på g igen iaf och det känns jättebra :D

Idag fixade stallägaren ett hål i ett däck så vi hade något att släpa runt på. :) Vi drog omkring det lite med en väldigt seg och lugn häst. Hon bara tuffade runt och såg uttråkad ut. :p Så vi tog en sväng på bygatan också med lekande barn och mötande bilar. Sist så blev hon lite sur för att vi vände innan vi kom till nästa stall, hon vill alltid gå dit och spana på hästarna. Nu gick allt jättebra, hon vände fint och bryr sig inte om linor eller däck. :) I trädgården vid stallet jobbar en automover dagligen så den gick vi precis förbi på vägen hem. Känns skönt att få så mycket gratis miljöträning, har ridit/hanterat många hästar som ser en automover som den mest hästätande varelsen. :p

Idag har vi varit ute på en underbar uteritt med hela stallet. Vi var ute i två timmar och har både mysskrittat iskogen och galopperat fort på grusväg :love: Det är så skönt att vara ute med hästar som inte ballar ur för att man byter plats i ledet och galopperar utan är nöjda och glada och bara tuffar på.

Jag har gjort fyra dagar på SM. Började med att vara skrivare under dressyren och det var väldigt spännande att få följa domarens bedömning av ekipagen, men tyvärr var jag så fokuserad på att hinna med att skriva så jag hann inte se så mycket egentligen. På lördagen fick jag tyvärr heller inte se så mycket roligt eftersom jag stod i starten på hindersträckan. Idag däremot var jag inte funktionär utan kunde njuta av att följa tävlingarna från läktaren. Det är jag väldigt glad för eftersom jag kunde följa Karin Söderqvist vinna SM-guld med sin nordis :banana: Kunde också följa en bekant med sitt par som kunde klättra ett par placeringar idag vilket var kul :) Nu är jag mycket sugen på att träna mer och komma igen nästa säsong :bump:

Utsikten under dressyren
2016-09-08%2010.45.12.jpg

Lukas med sitt segertäcke
2016-09-11%2015.42.34.jpg

@Lazer09 Vad kul att vara på plats! Och så kul med nordsvensk på topp! :)

Vi har precis introducerat baksele vilket gick utan bekymmer. Drog lite däck igår och kommer fortsätta traggla några gånger i veckan. :) Inga toppenförutsättningar för att slutföra inkörningen i detta stall då man måste ut på delvis trafikerad bygata och sen kan man inte vända på ganska länge med vagn, om man inte tar en ganska snäv vändning i en korsning. Så vi får se, vi fortsätter med tömkörning och att dra med linor under hösten och ser hur det går framåt. Men hon är himla härlig att jobba med, alltid öronen framåt och positiv. Det är lite mycket energi ibland bara. ;)

Idag har jag varit ute och kört. Inspirationen var ju på topp :D Började med att köra ute en sväng och gick sedan in på ridbanan och körde lite. L kändes superfin :love: Han var med och lyhörd och vi kunde nästan komma runt på 10-meters volter i trav :up: Galopperade litegrann också och det kändes faktiskt som att vi hade gott om plats, trots att ridbanan "bara" är 20 meter bred. Imorgon går jag nog ut på en stubbåker som vi fått lov att rida och köra på :up:

Som förutspått gick vi ut på stubben idag :up: Minst lika god känsla idag som igår. L känns riktigt bra i form nu och jag känner att det är dags att få till en ny träning för att få nya idéer och input.

Bild från stubben idag :heart
14370332_1281275938563714_704340724491837603_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar