Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riktigt bra träningspass idag! Testade att tömköra nere bland sommarhagarna där det finns en inhägnad som används som ridbana. Har inte varit där då hon är så intresserad av gräs men nu när jag har medhjälpare så testade vi. Det gick hur bra som helst så medhjälparen kunde gå över till att filma. :) Hade förberett med däck och linor ifall det gick så bra att vi kunde spänna för. Avslutade med att dra däcket upp till stallet så vi fick en övergång till grus, en liten backe och lite olika moment så som gnäggade, nya hästar, något trång passage och saker som ligger i kanterna. Hon bara tuffar och går. :) MVG på alla punkter idag!
IMG_20160913_174900_zps2gzanapp.jpg

Länk till film: http://vid21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/VID_21090126_222556_zps4zkznc5i.mp4
Och ja, ignorera bakselen som hamnar på sniskan. Ska fixa det. :)

Ännu en grym dag med fröken fräken. :love: Drog tyngre däck med kättingen idag så det var allt lite vikt i det. Hon var superduktig och drog verkligen så himla fint. Halterna börjar sitta bättre, hon börjar förstå anspänningsproceduren. Jag tömkör henne in i linorna och hon vet minsann att vi tar ett ben i taget och sen stannar man där. Så klok! Så fantastiskt kul att kunna göra lite mer tillsammans. Synd att varje pass är så kort, jag hade kunnat hålla på i timmar. :D

Härligt att läsa om era framgångar @Chili :)

Vi har hunnit med att rida dressyr på stubbåkern igår och idag blev det cantring runt stubben för flåsets skull. L känns positiv att jobba med :up: Men nu har det blivit några dagar med hårt jobb så nu är det nog dags för lite sköna uteturer. Har bokat två dagar med körträning i början av oktober också, så det ser jag mycket fram emot :bump:

Det är kul att slutligen kunna bidra lite. :D @Lazer09 Meeen jag vill ju träna hela tiden! Hon såg dock rätt trött ut idag så hon får en hel del skön vila också.

Ni verkar verkligen på g. Allt rullar på. :) och kul med planerad träning!

Det är kul att slutligen kunna bidra lite. :D @Lazer09 Meeen jag vill ju träna hela tiden! Hon såg dock rätt trött ut idag så hon får en hel del skön vila också.

Ni verkar verkligen på g. Allt rullar på. :) och kul med planerad träning!

Ja, här rullar det på. Det är rätt skönt och roligt nu när han börjar bli vuxen att man kan låta det rulla på på ett annat sätt. Man kan gör fler roliga saker oftare utan att behöva fundera över att han kanske behöver pausa på samma sätt. När han var liten kändes det periodvis som att ha en (väldigt) dyr hamster :cautious: Men, hänger man bara i så har man tillbaka alla de där nedlagda timmarna :)

Ja, här rullar det på. Det är rätt skönt och roligt nu när han börjar bli vuxen att man kan låta det rulla på på ett annat sätt. Man kan gör fler roliga saker oftare utan att behöva fundera över att han kanske behöver pausa på samma sätt. När han var liten kändes det periodvis som att ha en (väldigt) dyr hamster :cautious: Men, hänger man bara i så har man tillbaka alla de där nedlagda timmarna :)
Hur gammal är han nu?

De nedlagda timmarna märks verkligen av nu. Hon passade nog bli att bli en liten djävul när hon rycktes upp från sin hemort. Men nu börjar vi bli ett trevligt team. :)

Nu har universitetet startat igen.. Och stressen kommit tillbaka. Men har Dacke-tid inlagt i kalendern nu, så hinner med honom mer än förra året. :)

Idag flyttade vi till en ny lösdrift, kommer nog bli bra. Medryttaren körde dit honom. :)

Jag är verkligen inte bra på att uppdatera men läser och följer er med glädje!

Vet inte om ni minns men i slutet av juli var vi på vår första körträning och Magnus kunde knappt svänga. Men det löste sig till nästa träning.

Han gör stora framsteg fort i körningen, han är otroligt positiv framför vagn!

Igår åkte vi på vår första tävling. Förvisso Pay and drive, men dressyrdomaren är en domare vi kört en del för tidigare med shettisen och han är inte generös med poäng, snarare ärlig.

Maken och jag körde varsin dressyr och varsin precision. Och fick väldigt fina poäng! Maken fick 65,5 straff, hade han inte slarvat så hade han kunnat få bättre. Jag lyckades komma ner i 52,5 straff!
Och domarens allmänna kommentar kommer jag kunna leva på ett tag; känns som finlir och det på så kort tid!

Min magkänsla angående Magnus verkar verkligen ha stämt! Han var dessutom en klippa att ha med sig, och börjar vänja sig vid att stå i transporten en stund också. Det hade han lite svårt för i början och stökade runt bara vi stod still någonstans på vägen för att handla eller dylikt.

Precisionen så fick maken lite tidsfel, det var i ridhus(nämnde jag att detta var andra gången för Magnus i ridhus överhuvudtaget i sitt liv) och vi är vana vid något mindre ekipage. Jag lyckades få upp tempot men mejade ner en kon istället. Man lurar sig genom att fisköra, det är lättare att styra med fart. :) Vi är hur som väldigt nöjda! Magnus har aldrig kört en konbana innan och hoppade bara till lite vid första porten men sen var det som att "Aha är det detta jag ska göra". Väldigt positiv och han verkar tycka att allt var roligt igår!

Nästa helg ska det tävlas på riktigt, men då ska maken köra, jag ska tävla shettisen så jag äntligen kommer ifrån LB i fullständig med honom. :)

Känns verkligen som det gick osannolikt bra igår. Uppfödaren kontaktade mig på Facebook, hon var glad att han kördes igen. Men fick också veta att han bara är körd med rockard några ggr tidigare. Kanske lika bra att vi inte visste det tidigare. ;)
Hon hade honom tills han var 9, och sen har han fått byta hem 4 ggr(inkl till oss) och han är 13 nu. Han verkar dock inte ha farit illa av det, men han är så trevlig så vi har svårt att förstå varför. Men kanske har vi bra personkemi, kanske har andra omständigheter gjort att de inte kunnat ha honom kvar. Tror han mest gått som gårdshäst, men han verkar trivas som bäst när han får jobba. Vi är hur som väldigt glada att han hamnat hos oss.

Idag drog vi däck själva genom byn. :) Det är ju en ganska kort sträcka men ändå så himla kul! Man får gå förbi brevlådor, en massa hus, soptunnor och vägbrunnar så det är finfin miljöträning att alltid behöva gå genom byn. Hon var superduktig vid an- och frånspänning, stod som ett ljus. Gjorde fina halter också utan att ha bråttom. :) Jag har skaffat lite skaklar och två kälkar så nu kan vi gå vidare med utbildningen! Däck och linor är ju nemas problemas. Tänkte dra lite lastpallar framöver också för att få mer tyngd och skrammel. Hon har ju varit i skaklar två gånger i somras vilket gick väldigt bra så det är bara att fortsätta på det inslagna spåret. Skynda långsamt!
14355642_10153729425995163_1617296093042051481_n.jpg

Roligt att det går så bra för alla. :) Tolle är jättefin också, han har fått vila ett tag för att vänja sig vid nya grannar som flyttat in men nu har vi satt igång igen. Igår fick han laser på sin sena, kommer att köra några ggr i veckan. Han visar ff inget på voltspår i ngt varv och går på fint på långa turer utan problem så vi kör på som vi gjort tills vi kan börja träna på volt igen om några månader. Vi jobbade lite vid hand igår, det gick jättebra. Longerade lite sen för att se honom på volt. Superfin. :love:

Igår klippte jag Dacke!
Som vanligt stod han lugnt och stilla fram till armbågen, sedan blev han som vanligt förbannad. Han blir aldrig det annars, utan bara vid klippning.
Som tur var så var flickvännen med i stallet så hon kunde hjälpa mig att bremsa honom. Är tvetydigt inställd till att brema, men samtidigt så är det tio minuter två gånger om året. Inget han får några men av direkt.

Idagblev det ingen ridning heller, utan jag och stallägaren drog ny tråd till en hage och släppte ihop hästarna. Blev lite sura miner från stots sida, men annars gick det som vanligt smärtfritt. :)

Igår klippte jag Dacke!
Som vanligt stod han lugnt och stilla fram till armbågen, sedan blev han som vanligt förbannad. Han blir aldrig det annars, utan bara vid klippning.
Som tur var så var flickvännen med i stallet så hon kunde hjälpa mig att bremsa honom. Är tvetydigt inställd till att brema, men samtidigt så är det tio minuter två gånger om året. Inget han får några men av direkt.

Idagblev det ingen ridning heller, utan jag och stallägaren drog ny tråd till en hage och släppte ihop hästarna. Blev lite sura miner från stots sida, men annars gick det som vanligt smärtfritt. :)

Blir han inte tokupprörd av det och det bara är vid några få tillfällen ser jag inget större problem. Bremsa på du när det behövs. Härligt att det gick bra med hopsläpp med ny flock :)

Blir han inte tokupprörd av det och det bara är vid några få tillfällen ser jag inget större problem. Bremsa på du när det behövs. Härligt att det gick bra med hopsläpp med ny flock :)

Han bli hur lugn som helst av det, står still gör inget alls. Flickvännen är ju helt hästovan, och hon hade inga problem med att bremsa, så lättsamt är det.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar