Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt att du också kan fokusera på de bra sakerna :)

Idag har jag klippt L. Det kändes riktigt skönt att få det gjort och jag hoppas att det kan ge L lite mer ork. Passade på att ta en bild i kvällssolen också :heart
2016-10-03%2018.28.53.jpg

Alltså hästar..
Igår skulle jag låna stallägarens fina häst för att rida ut med min medryttare. Hann sitta upp och rida typ fem meter innan jag låg på backen med några rejäla skrapsår.
Hästen är bakskygg och jag hade satt på ett reflextäcke, var antagligen det. Eller något annat. Mindre lätt att veta med dessa flyktdjur..
Jag sätter mig inte upp igen efter jag ramlat av om jag inte verkligen måste, så medryttaren fick rida ut själv medan jag plåstrade om mig i stallet.

Gillar den hästen och tycker han är vettig, men kommer dröja innan jag sätter mig på en annan häst än min egen igen. Känner mig aldrig riktigt trygg på någon annan än Dacke.

Vad tråkigt :( @parellikusken

Vi hade världens bästa dag idag. :love: först hovslagaren som verkade och damen var så duktig så. Sen tömkörde vi med stora selen med bågdäckel. Fick den att passa lite hjälpligt men det hade inte funka att dra med. Däckelgjorden är fortsatt för lång. Men hon var så duktig. :love: En sån där fantastisk dag där det var soligt och vindstilla i det sista ljuset, krispigt och småkyligt, luktade höst och hästen gick helt perfekt.

Är inte så duktig på selar men halva selen är för stor och halva för liten. Den sitter så tight runt halsen att jag inte får emellan handen utan att att ta hjälp och hålla ut lokan, draglädret känns precis lagom, däckelgjorden är jättelång och svanskappan passar. :p Finns möjlighet att göra ett hål till i nedre lokremmen (?) men det känns ju lite lustigt att behöva göra nya hål i den när andra delar är alldeles för stora. Hennes hals är verkligen inte enorm men det kan inte vara meningen att det ska sitta SÅ tight?

Vad tråkigt :( @parellikusken

Vi hade världens bästa dag idag. :love: först hovslagaren som verkade och damen var så duktig så. Sen tömkörde vi med stora selen med bågdäckel. Fick den att passa lite hjälpligt men det hade inte funka att dra med. Däckelgjorden är fortsatt för lång. Men hon var så duktig. :love: En sån där fantastisk dag där det var soligt och vindstilla i det sista ljuset, krispigt och småkyligt, luktade höst och hästen gick helt perfekt.

Är inte så duktig på selar men halva selen är för stor och halva för liten. Den sitter så tight runt halsen att jag inte får emellan handen utan att att ta hjälp och hålla ut lokan, draglädret känns precis lagom, däckelgjorden är jättelång och svanskappan passar. :p Finns möjlighet att göra ett hål till i nedre lokremmen (?) men det känns ju lite lustigt att behöva göra nya hål i den när andra delar är alldeles för stora. Hennes hals är verkligen inte enorm men det kan inte vara meningen att det ska sitta SÅ tight?

Den ska ju sitta tight, men inte så att den klämmer för hårt. Jag tror på att ha tillit till sin känsla där, är känslan att den sitter för hårt och riskerar att göra ont på hästen är det nog för hårt också.
Jag får lätt in handen under lokan, men känner ändå att den sitter åt kring hästen. När jag jobbade med lokselen och hästen kunde få ha på sig den 6 timmar i sträck så får den inte heller sitta för hårt, lätt att hästen blir öm då. Inte roligt att vara öm och sedan ha lokselen på sig 6 timmar igen nästa dag.

Det kan väl också vara så att formen på lokorna inte är rätt för din häst?

Den ska ju sitta tight, men inte så att den klämmer för hårt. Jag tror på att ha tillit till sin känsla där, är känslan att den sitter för hårt och riskerar att göra ont på hästen är det nog för hårt också.
Jag får lätt in handen under lokan, men känner ändå att den sitter åt kring hästen. När jag jobbade med lokselen och hästen kunde få ha på sig den 6 timmar i sträck så får den inte heller sitta för hårt, lätt att hästen blir öm då. Inte roligt att vara öm och sedan ha lokselen på sig 6 timmar igen nästa dag.

Det kan väl också vara så att formen på lokorna inte är rätt för din häst?
Ja det är också möjligt. Har testat att spänna ut nackremmen men då blev det väldigt sladdrigt. Den sitter lösare högre upp och tightast längst ned.
Jag ska maila selmakaren med lite bilder idag och höra vad han tycker, om han kan göra nåt eller om vi ska prova en annan sele.

Duktiga lilla skrutt! Drog däck ensamma på åkern idag och låtsades att vi plöjde åkern. :D Gata upp och gata ner så att säga, på stora serpentiner. Tog en halvtimma att beta sig igenom åkern. Det hade sett väldigt roligt ut om vi hade plöjt på riktigt men det var väldigt bra träning att bara gå rakt fram utan staket att ta stöd mot. :) Hon passade på att försöka dra när en bil körde in på granngården men hon är så schysst. Hon tog ett språng, stannade, tittade och sen gick vi vidare i samma lunk.

"Matte, mera käk! Det är slut i krubban!". :love:
IMG_20161005_181042_zpsbo39znqq.jpg

Varit ute och joggat idag med vagnen. Höll på att blåsa bort :eek: Och skaklarna skramlade fruktansvärt idag, men som vanligt tuffa L på som om inget hänt :up: Är riktigt peppad på två dagars träning till helgen :bump:

Nu är jag hemma efter träning. Vi har tränat i två dagar och fått nygamla saker att jobba på. Igår jobbade vi mycket på böjda spår och större volter för att hitta en jämn och lika bjudning till båda tömmarna och jag fick jobba med min teknik och timing med halvhalter/förhållningar och pisk för att få den reaktion jag vill ha. Idag jobbade vi vidare på samma tema men mer med rakriktning på rakt spår och att ställa om och förbereda för byte av ställning. Vi avslutade med att känna på tempoväxlingar i trav. Igår hade jag lite bättre känsla i handen och körningen och idag kändes L lite trött och matt. Men idag har jag fått med mig mer saker, tankar och övningar att jobba med hemma själv. Det har varit jätteroligt att träna hela helgen och jag är peppad på att fortsätta träna över vintern :banana:

Nu är jag hemma efter träning. Vi har tränat i två dagar och fått nygamla saker att jobba på. Igår jobbade vi mycket på böjda spår och större volter för att hitta en jämn och lika bjudning till båda tömmarna och jag fick jobba med min teknik och timing med halvhalter/förhållningar och pisk för att få den reaktion jag vill ha. Idag jobbade vi vidare på samma tema men mer med rakriktning på rakt spår och att ställa om och förbereda för byte av ställning. Vi avslutade med att känna på tempoväxlingar i trav. Igår hade jag lite bättre känsla i handen och körningen och idag kändes L lite trött och matt. Men idag har jag fått med mig mer saker, tankar och övningar att jobba med hemma själv. Det har varit jätteroligt att träna hela helgen och jag är peppad på att fortsätta träna över vintern :banana:
Lät ju superkul! Träningshelg är ju så roligt, man får med sig så mycket jämfört med enstaka träningar. :)

Här händer inte mycket då jag mest är borta för tillfället. Har i alla fall fått hit lösa skaklar med släpa som lätt sätts fast/tas bort. Denna vecka vet jag inte om det blir något vettigt gjort, sen är vi borta en vecka men om två veckor då kan vi köra vidare med skakelträning. :)

Det var jättekul och bra @Chili :up:

Lite mindre roligt idag när han hade klätt av sig en sko när jag kom till stallet :banghead: Det blir lite knöligt att lösa :meh: Men vad gör man inte för de fyrbenta:grin:

Nu har vi hållt igång regelbundet igen äntligen , och det märks tydligt på Maja. känns jättebra :)
Älskar verkligen alla vägar som finns här i skogen, ena dagen kan man klättra o nästa dag gå off road eller bara låta henne rulla på på sand och grusvägarna. Gör gott för min motivation oxå att aldrig känna att vi måste gå samma samma fram o tillbaka som det var innan.

I förrigår klättrade vi lite och avslutade med trav. jag blev helt chockad när hon sänkte huvudet och man verkligen kände hur hon jobbade med bakdelen och fick en helt annan hållning. Det händer grejer minsann när man minst anar det :D

474ADFE8-57DC-473A-A5B9-59910EC9EB2C_zpsjszbaknf.jpg

Så har vi varit och tävlat idag. Gjorde två starter. Började med LB:1 där vi börjar känna oss säkra och lyckades få 65 %. Det kändes bra och som att vi har alla delar under kontroll, men det finns fortfarande utrymme för förbättring.

Sedan debuterade vi LA:1 :nailbiting: Där är vi inte riktigt säkra ännu kan man väl säga. I galoppen framförallt märks det att viss styrka och ork saknas. Att vi dessutom hade ett litet taktinslag i skritten (litet som synes, men gör stor skillnad i poäng) och att jag fick hjärnsläpp när vi fick ett avbrott i den ena förvända galoppen och fick ta ett ärevarv gjorde inte under för procentsatsen. Men, jag är nöjd med de svar dagens start gav och nu ska vi jobba vidare så att vi kan bli lika trygga i LA som vi känner oss i LB :)

Så har vi varit och tävlat idag. Gjorde två starter. Började med LB:1 där vi börjar känna oss säkra och lyckades få 65 %. Det kändes bra och som att vi har alla delar under kontroll, men det finns fortfarande utrymme för förbättring.

Sedan debuterade vi LA:1 :nailbiting: Där är vi inte riktigt säkra ännu kan man väl säga. I galoppen framförallt märks det att viss styrka och ork saknas. Att vi dessutom hade ett litet taktinslag i skritten (litet som synes, men gör stor skillnad i poäng) och att jag fick hjärnsläpp när vi fick ett avbrott i den ena förvända galoppen och fick ta ett ärevarv gjorde inte under för procentsatsen. Men, jag är nöjd med de svar dagens start gav och nu ska vi jobba vidare så att vi kan bli lika trygga i LA som vi känner oss i LB :)

Wow!

Vad ni har utvecklats på den tiden jag känt er, imponerad över era framsteg. Och att du är så målinriktad. :)

Jag har ridit idag, första gången på över en vecka!
Har varit och är fortfarande sjuk, lunginflammation säger proverna, men inte så illa. Dock så att jag blivit sjukare av att vara ute, så hållit mig ifrån att rida. Men idag gick det inte längre, fint höstväder och en nästan ledig dag, perfekt för att rida. Så var ute på en skrittur i 1,5 timmar. Mår dock sämre efter, så även om turen var härlig ska jag försöka ta det lugnt så jag lyckas bli frisk snart.

Jag har ridit idag, första gången på över en vecka!
Har varit och är fortfarande sjuk, lunginflammation säger proverna, men inte så illa. Dock så att jag blivit sjukare av att vara ute, så hållit mig ifrån att rida. Men idag gick det inte längre, fint höstväder och en nästan ledig dag, perfekt för att rida. Så var ute på en skrittur i 1,5 timmar. Mår dock sämre efter, så även om turen var härlig ska jag försöka ta det lugnt så jag lyckas bli frisk snart.

Krya på dig!

Idag har vi varit ute och joggat en kortis i skymningen. Fick testat mina justeringar med reflexer och lyktor på vagnen lite mer på riktigt idag också. Det kändes som att det funkade bra :up: Det känns som att vi är redo för vintern och hösten på riktigt nu :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka