Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad tråkigt @parellikusken
Vi hade världens bästa dag idag. först hovslagaren som verkade och damen var så duktig så. Sen tömkörde vi med stora selen med bågdäckel. Fick den att passa lite hjälpligt men det hade inte funka att dra med. Däckelgjorden är fortsatt för lång. Men hon var så duktig. En sån där fantastisk dag där det var soligt och vindstilla i det sista ljuset, krispigt och småkyligt, luktade höst och hästen gick helt perfekt.
Är inte så duktig på selar men halva selen är för stor och halva för liten. Den sitter så tight runt halsen att jag inte får emellan handen utan att att ta hjälp och hålla ut lokan, draglädret känns precis lagom, däckelgjorden är jättelång och svanskappan passar. Finns möjlighet att göra ett hål till i nedre lokremmen (?) men det känns ju lite lustigt att behöva göra nya hål i den när andra delar är alldeles för stora. Hennes hals är verkligen inte enorm men det kan inte vara meningen att det ska sitta SÅ tight?
Ja det är också möjligt. Har testat att spänna ut nackremmen men då blev det väldigt sladdrigt. Den sitter lösare högre upp och tightast längst ned.Den ska ju sitta tight, men inte så att den klämmer för hårt. Jag tror på att ha tillit till sin känsla där, är känslan att den sitter för hårt och riskerar att göra ont på hästen är det nog för hårt också.
Jag får lätt in handen under lokan, men känner ändå att den sitter åt kring hästen. När jag jobbade med lokselen och hästen kunde få ha på sig den 6 timmar i sträck så får den inte heller sitta för hårt, lätt att hästen blir öm då. Inte roligt att vara öm och sedan ha lokselen på sig 6 timmar igen nästa dag.
Det kan väl också vara så att formen på lokorna inte är rätt för din häst?
Lät ju superkul! Träningshelg är ju så roligt, man får med sig så mycket jämfört med enstaka träningar.Nu är jag hemma efter träning. Vi har tränat i två dagar och fått nygamla saker att jobba på. Igår jobbade vi mycket på böjda spår och större volter för att hitta en jämn och lika bjudning till båda tömmarna och jag fick jobba med min teknik och timing med halvhalter/förhållningar och pisk för att få den reaktion jag vill ha. Idag jobbade vi vidare på samma tema men mer med rakriktning på rakt spår och att ställa om och förbereda för byte av ställning. Vi avslutade med att känna på tempoväxlingar i trav. Igår hade jag lite bättre känsla i handen och körningen och idag kändes L lite trött och matt. Men idag har jag fått med mig mer saker, tankar och övningar att jobba med hemma själv. Det har varit jätteroligt att träna hela helgen och jag är peppad på att fortsätta träna över vintern
Så har vi varit och tävlat idag. Gjorde två starter. Började med LB:1 där vi börjar känna oss säkra och lyckades få 65 %. Det kändes bra och som att vi har alla delar under kontroll, men det finns fortfarande utrymme för förbättring.
Sedan debuterade vi LA:1 Där är vi inte riktigt säkra ännu kan man väl säga. I galoppen framförallt märks det att viss styrka och ork saknas. Att vi dessutom hade ett litet taktinslag i skritten (litet som synes, men gör stor skillnad i poäng) och att jag fick hjärnsläpp när vi fick ett avbrott i den ena förvända galoppen och fick ta ett ärevarv gjorde inte under för procentsatsen. Men, jag är nöjd med de svar dagens start gav och nu ska vi jobba vidare så att vi kan bli lika trygga i LA som vi känner oss i LB
Wow!
Vad ni har utvecklats på den tiden jag känt er, imponerad över era framsteg. Och att du är så målinriktad.
Jag har ridit idag, första gången på över en vecka!
Har varit och är fortfarande sjuk, lunginflammation säger proverna, men inte så illa. Dock så att jag blivit sjukare av att vara ute, så hållit mig ifrån att rida. Men idag gick det inte längre, fint höstväder och en nästan ledig dag, perfekt för att rida. Så var ute på en skrittur i 1,5 timmar. Mår dock sämre efter, så även om turen var härlig ska jag försöka ta det lugnt så jag lyckas bli frisk snart.