Idag tog vi oss ut en sväng. Välbehövligt då hon stått hela veckan pga jag lyckades vricka foten ^^
Det var en mycket glad fröken som pep o for omkring. Jag har ju varit lite rädd för att bara låta henne springa på då hon kan knäppa av och bli okontaktbar , men tänkte idag att det är bara o göra det för hon måste få ladda ur sig. Sagt och gjort , lät henne falla över i galopp och satan vad det gick undan xD lät henne galoppera på en bra bit , förberedde mig sen på när och var jag ville (börja) sakta av. Men det gick så bra så idag , så det var ner till skritt nästan direkt efter mitt slutmål .
En fråga ang dethär med täckad svettig häst.. Hon är ju helklippt sen några veckor , har redan växt ut endel dock så hon torkar ju inte upp på en bra stund. Brukar lägga på fleecetäcke som får dra åt sig värsta fukten. (Hon är riktigt blöt över hela kroppen efter en normal tur på 20-30 min)
jag har jättedåligt samvete när jag släpper ut henne med regntäcke och vet att hon inte är torr under. Men jag kan ju inte stå och vänta 2 timmar när jag har jobb eller annat som väntar.
Hur gör ni , och hur dumt är det egentligen att släppa ut henne sådan? (Alla säger så olika i frågan och därav blir jag alltid så tveksam när jag står där och ska släppa ut henne).
Om det har betydelse så växlar jag utetäcke beroende på väder mellan ett ofodrat regn och ett fleecefodrat regn.
***ursäkta för långt***
Jag har använt fleece-fodrat regntäcke, helt suveränt på att flytta svettfukten genom fleecen och torka upp hästen.
Jag klipper ju inte mina hästar så behöver oftast inte täcka dem.