Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag tog vi oss ut en sväng. Välbehövligt då hon stått hela veckan pga jag lyckades vricka foten ^^
Det var en mycket glad fröken som pep o for omkring. Jag har ju varit lite rädd för att bara låta henne springa på då hon kan knäppa av och bli okontaktbar , men tänkte idag att det är bara o göra det för hon måste få ladda ur sig. Sagt och gjort , lät henne falla över i galopp och satan vad det gick undan xD lät henne galoppera på en bra bit , förberedde mig sen på när och var jag ville (börja) sakta av. Men det gick så bra så idag , så det var ner till skritt nästan direkt efter mitt slutmål .

En fråga ang dethär med täckad svettig häst.. Hon är ju helklippt sen några veckor , har redan växt ut endel dock så hon torkar ju inte upp på en bra stund. Brukar lägga på fleecetäcke som får dra åt sig värsta fukten. (Hon är riktigt blöt över hela kroppen efter en normal tur på 20-30 min)
jag har jättedåligt samvete när jag släpper ut henne med regntäcke och vet att hon inte är torr under. Men jag kan ju inte stå och vänta 2 timmar när jag har jobb eller annat som väntar.

Hur gör ni , och hur dumt är det egentligen att släppa ut henne sådan? (Alla säger så olika i frågan och därav blir jag alltid så tveksam när jag står där och ska släppa ut henne).
Om det har betydelse så växlar jag utetäcke beroende på väder mellan ett ofodrat regn och ett fleecefodrat regn.

***ursäkta för långt***

Jag har använt fleece-fodrat regntäcke, helt suveränt på att flytta svettfukten genom fleecen och torka upp hästen.

Jag klipper ju inte mina hästar så behöver oftast inte täcka dem.

Jag har använt fleece-fodrat regntäcke, helt suveränt på att flytta svettfukten genom fleecen och torka upp hästen.

Jag klipper ju inte mina hästar så behöver oftast inte täcka dem.

Tack för svar , då behöver jag inte inte ha så dåligt samvete kanske om hon inte är helt torr under :)

Jag kanske ska ta en shettis på foder! :D

Inser att det är ett dumt beslut, har det intensivt med jobb och skola samt att jag i januari börjar med mitt examensarbete, vilket innebär ännu en stressfaktor.
Men samtidigt så är jag säker på att jag skulle bli lycklig av en liten ullig ponny i hagen. Den är varken körd eller riden, men jag tänker att den får hänga med som handhäst och om jag har kvar den en längre tid kör in den. Är en bekants ponny, vilket känns bra.
Länge haft en dröm om att ha en liten shettis, och nu känns det är dags att göra verklighet av den drömmen.

Jag ska bara räkna lite på kostnader.. Men det känns som att jag trots att jag inser vilket korkat beslut detta är kommer att ta hem den. :D

Jag kanske ska ta en shettis på foder! :D

Inser att det är ett dumt beslut, har det intensivt med jobb och skola samt att jag i januari börjar med mitt examensarbete, vilket innebär ännu en stressfaktor.
Men samtidigt så är jag säker på att jag skulle bli lycklig av en liten ullig ponny i hagen. Den är varken körd eller riden, men jag tänker att den får hänga med som handhäst och om jag har kvar den en längre tid kör in den. Är en bekants ponny, vilket känns bra.
Länge haft en dröm om att ha en liten shettis, och nu känns det är dags att göra verklighet av den drömmen.

Jag ska bara räkna lite på kostnader.. Men det känns som att jag trots att jag inser vilket korkat beslut detta är kommer att ta hem den. :D

Det är något särskilt med dom , finns en i stallet o han e ju bara så himla go :D så jag förstår dig när du säger att det är svårt o låta bli trots att det inte kanske e så lägligt :p haha

Idag tog vi oss ut en sväng. Välbehövligt då hon stått hela veckan pga jag lyckades vricka foten ^^
Det var en mycket glad fröken som pep o for omkring. Jag har ju varit lite rädd för att bara låta henne springa på då hon kan knäppa av och bli okontaktbar , men tänkte idag att det är bara o göra det för hon måste få ladda ur sig. Sagt och gjort , lät henne falla över i galopp och satan vad det gick undan xD lät henne galoppera på en bra bit , förberedde mig sen på när och var jag ville (börja) sakta av. Men det gick så bra så idag , så det var ner till skritt nästan direkt efter mitt slutmål .

En fråga ang dethär med täckad svettig häst.. Hon är ju helklippt sen några veckor , har redan växt ut endel dock så hon torkar ju inte upp på en bra stund. Brukar lägga på fleecetäcke som får dra åt sig värsta fukten. (Hon är riktigt blöt över hela kroppen efter en normal tur på 20-30 min)
jag har jättedåligt samvete när jag släpper ut henne med regntäcke och vet att hon inte är torr under. Men jag kan ju inte stå och vänta 2 timmar när jag har jobb eller annat som väntar.

Hur gör ni , och hur dumt är det egentligen att släppa ut henne sådan? (Alla säger så olika i frågan och därav blir jag alltid så tveksam när jag står där och ska släppa ut henne).
Om det har betydelse så växlar jag utetäcke beroende på väder mellan ett ofodrat regn och ett fleecefodrat regn.

***ursäkta för långt***

Tycker det är är ett jobbigt bekymmer med svettig häst och täcke. Våd är ju oxå helrakad, vilket hjälper honom med svettningar även fast det växt ut mycket redan. Men i de fall han fortfarande är blöt trots fleecetäcke för att torka så gör jag som nämnts innan, tar på ett fleecefodrat då jag tycker det transporterar bort fukten bra. Är det väder som nu de senaste dagarna med sol och 10 plus får han gå ut nakenfis. Då torkar han fint och värms av solen :)

Jag släppte ut min delvis klippta, dyngsura häst i minusgrader med tjockt vintertäcke. Då torkade han snabbt och mådde väldigt bra. Sen tog jag av täcket, hade valt ett tunnare fodrat om jag inte kunde ta av när han torkat. Inne torkade han inte förrän efter 10 timmar...
Läste nyligen att det inte ska vara nåt problem att släppa ut oklippta, svettiga hästar även om det är kallt. Klippta hästar får man kompensera för, jag hade valt täcke med något foder framför ofodrat.

Läste nyligen att det inte ska vara nåt problem att släppa ut oklippta, svettiga hästar även om det är kallt. Klippta hästar får man kompensera för, jag hade valt täcke med något foder framför ofodrat.
En blöt häst släpper jag aldrig ut med ofodrat täcke, hellre naken isf. Det ofodrade får jag en känsla av skapar ett "kylskåp" och bara blir kallt och fuktig under.

Maken som inte riktigt förstått detta med ridning (gör tydligen ont i väl valda delar :meh:) men ändå gillar hästar och pysslet runt har fått upp ögonen mer och mer för körning. Våds körkarriär verkar dock ligga allt längre bort från att bli verklighet.
Men! Min härliga vän och tillika superduktiga kusk som hjälpt mig försöka köra in Våd, har om några veckor en nybörjarkurs i skogskörning. Där får man gå igenom alla grunder kring utrustning (sele och verktyg) samt prova att köra med deras välutbildade hästar (sm-vinnare). Så nu är maken anmäld.

Han frågade mig vad vi gör om han nu fastnar för det här på riktigt och Våd fortsätter hävda sin identitet som icke-körhäst. Vi får väl skaffa en till sa jag :D

Usch. Saknar min gammelman så mkt nu. Inte blev det bättre av att åka med min KP ut till hennes kuse (ej kbl), när hennes barnbarn skulle rida WE-träning heller...
Är nu snart 4½ år sedan han gick bort, 23 maj 2012. Vi fick ihop nästan 16 år, varje dag i princip var jag i stallet.

Vi gick ut och joggade milen idag. Det var riktigt härligt och L var så duktig ute på vägarna idag och hanterade alla bilar och annat som ingenting :up:

14484890_1302130336478274_1084063011316815175_n.jpg
Jag tycker du har så himla fin häst och stalkar dig lite i den här tråden men en sak har gått mig totalt förbi :o. Nämligen att din häst och jag nästan är grannar? Det där är väl nedanför Bräckan? Är det inte Livägen som går förbi där nere? Jag brukar promenera med hundarna där ju :D

Alltså är det normalt att ha en liten reflex-fetisch? :D Det känns ju lite deppigt nu att gå till jobbet och det är mörkt, gå hem och åka till stallet och det är mörkt. Så kommer man till stallet och får klä på hästen reflexer och vips är motivationen att gå ut i bäckmörker mycket högre. :D

Ser också onödigt mycket fram emot att åka och köpa reflexboots och lampor vi kan ha på oss så vi syns även om ingen lampa lyser på oss. Helt normalt.
Har för övrigt skaffat Hööks långa ledrep (4 m?) vilket var supernajs! Har velat ha nåt sånt länge men aldrig kommit till skott.

Alltså är det normalt att ha en liten reflex-fetisch? :D Det känns ju lite deppigt nu att gå till jobbet och det är mörkt, gå hem och åka till stallet och det är mörkt. Så kommer man till stallet och får klä på hästen reflexer och vips är motivationen att gå ut i bäckmörker mycket högre. :D

Ser också onödigt mycket fram emot att åka och köpa reflexboots och lampor vi kan ha på oss så vi syns även om ingen lampa lyser på oss. Helt normalt.
Har för övrigt skaffat Hööks långa ledrep (4 m?) vilket var supernajs! Har velat ha nåt sånt länge men aldrig kommit till skott.

Vet inte om det piggar upp min dag, men äger sjukt mycket reflexer och ser ut som en julgran när jag ger mig ut med hästen :p Reflexer är för mig en billig livförsäkring och går bananas på folk i stallet när de kommer med två benreflexer och kanske en hjälmreflex eller bara ett band runt ena armen på ryttaren :banghead:
Så är mer en reflex-nazist än en fetisch :p
Fast måste erkänna att jag tycker det är kul att ha olika färguppsättningar och har lite svårt att blanda tex mina rosa med gula. Men det går nog under nazist-strecket ändå :angel:

Har kikat på det där grimskaftet och är lite sugen :D får nog bli en tur till hööks

Du menar det med reflex?
Hittar det inte på hemsidan nu :cautious:
Nej det långa repet i vitt, hör nog till westerngrejerna. :)

Köpte boots och benlindor i reflex idag. :D hade en vit liten lampa pp mig och fäste en röd lampa i hennes svansreflex. :up: även med en liten minilampa blev det lite ljus så jag såg hästen och lite mark! Och man behåller mörkerseendet. :)

I helgen red vi en lättvariant av hubertusjakt och det var väldigt kul. Vi deltog inte i den riktiga jakten pga hans ben - han visar inget men jag tänker ta det lugnt fram till nyår och sen sakta börja belasta mer igen. Turligt för oss fanns en alternativ jakt i lugnt tempo och där hade vi turen att ta hem svansen. :) Det var roligt faktiskt. Världens bästa häst skötte sig fenomenalt under hela ritten och han älskar när det är många hästar med.

Idag snöar det här, och det ligger kvar litegrann. Med det tror jag att vi avslutar årets "sommarbete" och börjar fodra så smått. :cool:

14910363_1839058249658164_6726148709848949734_n.jpg

14915133_1839039776326678_4142447913520984702_n.jpg

@Darkie Jag klipper inte alls, han går ute året om, dygnet runt. Om han blir svettig vid ridning släpper jag bara ut honom som han är - om han inte är plaskvåt, men det har hittills inte hänt. Hans päls transporterar bort fukten från kroppen, lägger jag på ett täcke trycker jag ner pälsen och han blir blöt inpå huden istället. Han är inte blötare efter ridning än han är vid ett regnväder.

I helgen red vi en lättvariant av hubertusjakt och det var väldigt kul. Vi deltog inte i den riktiga jakten pga hans ben - han visar inget men jag tänker ta det lugnt fram till nyår och sen sakta börja belasta mer igen. Turligt för oss fanns en alternativ jakt i lugnt tempo och där hade vi turen att ta hem svansen. :) Det var roligt faktiskt. Världens bästa häst skötte sig fenomenalt under hela ritten och han älskar när det är många hästar med.

Idag snöar det här, och det ligger kvar litegrann. Med det tror jag att vi avslutar årets "sommarbete" och börjar fodra så smått. :cool:

14910363_1839058249658164_6726148709848949734_n.jpg

14915133_1839039776326678_4142447913520984702_n.jpg

@Darkie Jag klipper inte alls, han går ute året om, dygnet runt. Om han blir svettig vid ridning släpper jag bara ut honom som han är - om han inte är plaskvåt, men det har hittills inte hänt. Hans päls transporterar bort fukten från kroppen, lägger jag på ett täcke trycker jag ner pälsen och han blir blöt inpå huden istället. Han är inte blötare efter ridning än han är vid ett regnväder.

Grattis till svansen!! :banana:

Vi ska oxå på hubertus i helgen, förra året plockade vi svansen så hoppas på att försvara "titeln" :D

Nej det långa repet i vitt, hör nog till westerngrejerna. :)

Köpte boots och benlindor i reflex idag. :D hade en vit liten lampa pp mig och fäste en röd lampa i hennes svansreflex. :up: även med en liten minilampa blev det lite ljus så jag såg hästen och lite mark! Och man behåller mörkerseendet. :)
Ah! har för mig att jag sett nånstans att det ska finnas ett grimskaft som hade insydd reflex :) Kan ha inbillat mig, eller så är det nått annat märke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar