Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det dressyrkörning på bana. Försökte jobba med det vi tränat på på träningen sist. Det jämna stödet på bägge tömmar, att kunna rakrikta på rakt spår och lite tempoväxlingar. L kändes väldigt fin att jobba med och jag hade en ganska bra känsla i handen och kunde jobba rätt :up:

I morse tog jag tag i att klippa Dacke igen, pälsen växte ut snabbt sedan sist.
Blev överraskad över att det gick så bra! :)
Han stod stilla och åt hö medan jag klippte, han tittade bak lite då och då för att se vad jag höll på med. Såg missnöjd ut på slutet, men stod ändå stilla trots ett långt grimskaft. Så skönt då han vanligtvis brukar bli rätt förbannad över att bli klippt på kroppen bakom bogen.

Ibland gillar jag honom lite extra. :heart

Idag trotsade vi vädret och gav oss ut en sväng med vagnen. Trots att jag hade klätt på mig ordentligt med fleecetröja, fodrad jacka och en regnkappa utanpå alltihop var det ändå rätt kallt. Jag blir nog tvungen att inse att det inte funkar att ha de tunna handskarna på sig längre, utan får ta de tjockare vantarna istället. Är inte helt nöjd med det eftersom jag upplever att jag blir lite okänslig i handen med de tjockare vantarna, men hälsan får ändå gå före ;) Min favoritårstid med körning är inte den tid som kommer nu kan man väl säga :p:D Men det är väl bara att klä på sig och bita ihop, för om vi ska komma igen starkare nästa säsong måste vi träna i vinter. Har redan anmält oss till en träning, för samma tränare som sist, om en månad :bump: Peppen och viljan är stark just nu :up:

Har varit borta på semester en vecka. Kommer hem och upptäcker att hästen är dubbelt så fluffig som när jag åkte och därmed även dubbelt så söt. :D Hon ser jättestor ut nu tack vare pälsen. Ska bli väldigt intressant att se vad som kommer ut på andra sidan till nästa sommar. :d

Vi tränade lite på att longera igår och hon verkar tycka mycket om det. Hon gillar att få röra på sig. :) Jobbar bara kanske 10 min och tränat på att bli lydig för rösten och hon frustar nöjt efter de första travstegen redan. Ganska känslig också så man får passa sig med signalerna. :) Har ingen riktig ridbana nu men ser fram emot att jobba mer löst med henne när vi flyttat i vinter.

Har precis kommit hem från stallet och en körtur (trots regn och blåst). Kan konstatera att ungefär vid fyra grader, regn och blåst går Ls gräns för när det blir kallt. När jag tog in honom var han först spänd och skakade lite lätt i musklerna på rumpan, men så fort jag började gnugga honom med en handduk släppte det. När han sedan var selad och klar att spänna för och vi gick ut försökte han kura ihop hela sig. När han kommit igång och blivit lite varm inifrån var det inga konstigheter. Så när vi kom hem fick han torka upp och fick sedan på sig sitt regntäcke. Efter lite reflektion tycker jag ändå att han klarat sig länge innan han blivit kall, han är ju ändå halvklippt. Det är rätt fantastiskt vad de klarar av.

Körningen gick bra och det var härligt trots att det blev lite kallt på kuskbocken. Jag har ännu inte hittat ett riktigt bra sätt att hålla värmen. Just nu är det väl främst händerna som fryser och det påverkar ju ändå känslan av att man fryser rätt mycket. Har någon något tips för att hålla händerna varma vid körning?

Har precis kommit hem från stallet och en körtur (trots regn och blåst). Kan konstatera att ungefär vid fyra grader, regn och blåst går Ls gräns för när det blir kallt. När jag tog in honom var han först spänd och skakade lite lätt i musklerna på rumpan, men så fort jag började gnugga honom med en handduk släppte det. När han sedan var selad och klar att spänna för och vi gick ut försökte han kura ihop hela sig. När han kommit igång och blivit lite varm inifrån var det inga konstigheter. Så när vi kom hem fick han torka upp och fick sedan på sig sitt regntäcke. Efter lite reflektion tycker jag ändå att han klarat sig länge innan han blivit kall, han är ju ändå halvklippt. Det är rätt fantastiskt vad de klarar av.

Körningen gick bra och det var härligt trots att det blev lite kallt på kuskbocken. Jag har ännu inte hittat ett riktigt bra sätt att hålla värmen. Just nu är det väl främst händerna som fryser och det påverkar ju ändå känslan av att man fryser rätt mycket. Har någon något tips för att hålla händerna varma vid körning?
Konstaterade samma sak idag med pälsen. Vi har två plusgrader och regn. Tog in henne och lät henne torka med ulltäcke men hon var knappt blöt annat än längst ytterst. Borrar man in fingrarna är där varmt och torrt. Hon är ju inte klippt så de fick lite extra mat för att vara mer bekväma i vädret. :)

Angående händerna, har du testat såna där saker som man knäcker som sen avger värme i flera timmar? De kokas för att få tillbaka egenskapen. Har för mig det finns sådana små för att ha i handskar. Eller elvärmda handskar?

Konstaterade samma sak idag med pälsen. Vi har två plusgrader och regn. Tog in henne och lät henne torka med ulltäcke men hon var knappt blöt annat än längst ytterst. Borrar man in fingrarna är där varmt och torrt. Hon är ju inte klippt så de fick lite extra mat för att vara mer bekväma i vädret. :)

Angående händerna, har du testat såna där saker som man knäcker som sen avger värme i flera timmar? De kokas för att få tillbaka egenskapen. Har för mig det finns sådana små för att ha i handskar. Eller elvärmda handskar?

Får kolla på det där med värmepåsarna :up:

Att alltid vara torr!
Jag har med extrahandskar i en plastpåse fastknutet på vagnen när det regnar. Ibland två extra par om det regnar mycket.
Idag var vi ute och körde i 1,5 timme i regnet, frös inte alls trots att jag är frusen av mig. Men kan tänka mig att det blåser med hos dig än i skogen där jag kör.
Jag har ett par handskar jag köpt på i en travbutik, fungerar riktigt bra!
I alla fall här nere i söder, hemma (gamla hembygden..) där det kan bli -20-25 grader på vintern håller de dock inte värmen efter typ en halvtimme. Men det är få handskar som gör när en sitter still.

Att alltid vara torr!
Jag har med extrahandskar i en plastpåse fastknutet på vagnen när det regnar. Ibland två extra par om det regnar mycket.
Idag var vi ute och körde i 1,5 timme i regnet, frös inte alls trots att jag är frusen av mig. Men kan tänka mig att det blåser med hos dig än i skogen där jag kör.
Jag har ett par handskar jag köpt på i en travbutik, fungerar riktigt bra!
I alla fall här nere i söder, hemma (gamla hembygden..) där det kan bli -20-25 grader på vintern håller de dock inte värmen efter typ en halvtimme. Men det är få handskar som gör när en sitter still.

Ja, att vara torr är ju en grundförutsättning. Tyvärr, verkar jag vara av vekt virke, för även om jag var torr igår så frös jag i alla fall... :meh:

Vet inte när jag skrev i denna tråden senast. Men kikar in och läser och gillar det ni skriver då och då :p
Kul med alla framsteg som görs, stora som små :)
Skönt oxå med friska hästar (min uppfattning) då många andra trådar jag följer fylls med diverse skador, stora som små. Men även i verkliga livet, har flera skadade kusar i "mitt" stall just nu. Är det ett tecken på vår stabila och starka ras kanske? :)

Vi tränar iaf på, målet är fortfarande att komma ut på tävlingar till våren/sommaren. Har ökat våra % på P&R med 8% på ett år så nu känner jag att vi är på g. Formen blir ständigt bättre, styrkan likaså och spänningarna och stressen lär jag mig allt mer att rida bort. Så kanske kan vi bli nått även på dressyrbanan ;)
En kompis var ute på en p&r med sin nordis för någon vecka sedan och fick kommentaren "finaste kallblodet jag sett på 19 år" av domaren. Hon red ihop drygt 69% :up: Så visst kan våra klunsar :D

Slänger in lite blandade bilder och ska försöka vara mer aktiv i tråden :D
14324179_10154067509838789_1376354014288945026_o.jpg

14202575_10154067510083789_5348626368206254559_n.jpg

14333677_10154067533418789_7803173055551486034_n.jpg

14344843_10154067523148789_3779303751444782491_n.jpg

14361188_10154067518578789_5515683180778955699_o.jpg

14449711_10154113885518789_4573337694350843760_n.jpg

Årets motiv :p

14716218_10154145672748789_4338917490609347198_n.jpg

14642282_10154166866368789_3066820878391299916_n.jpg

Och en bild från idag :D
Rätt nöjd med dagsformen, önskar mer "rundhet" på rumpa och kors, men rom byggdes inte på en dag ;)

Vet inte när jag skrev i denna tråden senast. Men kikar in och läser och gillar det ni skriver då och då :p
Kul med alla framsteg som görs, stora som små :)
Skönt oxå med friska hästar (min uppfattning) då många andra trådar jag följer fylls med diverse skador, stora som små. Men även i verkliga livet, har flera skadade kusar i "mitt" stall just nu. Är det ett tecken på vår stabila och starka ras kanske? :)

Vi tränar iaf på, målet är fortfarande att komma ut på tävlingar till våren/sommaren. Har ökat våra % på P&R med 8% på ett år så nu känner jag att vi är på g. Formen blir ständigt bättre, styrkan likaså och spänningarna och stressen lär jag mig allt mer att rida bort. Så kanske kan vi bli nått även på dressyrbanan ;)
En kompis var ute på en p&r med sin nordis för någon vecka sedan och fick kommentaren "finaste kallblodet jag sett på 19 år" av domaren. Hon red ihop drygt 69% :up: Så visst kan våra klunsar :D

Slänger in lite blandade bilder och ska försöka vara mer aktiv i tråden :D
14324179_10154067509838789_1376354014288945026_o.jpg

14202575_10154067510083789_5348626368206254559_n.jpg

14333677_10154067533418789_7803173055551486034_n.jpg

14344843_10154067523148789_3779303751444782491_n.jpg

14361188_10154067518578789_5515683180778955699_o.jpg

14449711_10154113885518789_4573337694350843760_n.jpg

Årets motiv :p

14716218_10154145672748789_4338917490609347198_n.jpg

14642282_10154166866368789_3066820878391299916_n.jpg

Och en bild från idag :D
Rätt nöjd med dagsformen, önskar mer "rundhet" på rumpa och kors, men rom byggdes inte på en dag ;)

Men vilka underbart härliga bilder!
Blir glad av att se dem. :)

Min häst brukar skada sig eller bli sjuk varje höst.. Kvarka, ringorm, pinne i hasleden, hovböld, o.s.v. Alltså saker jag inte kunnat göra något för att förhindra. Han är definitivt en hållbar häst i grunden, men vi har haft lite otur. Han har haft hosta varje sommar sedan kvarkan, men i sommar har han knappt hostat alls. Så förhoppningsvis har det gett med sig nu. :)

Välkommen tillbaka @KrullTroll :) Ni kommer säkert göra fint ifrån er på dressyrbanan :up:

Idag har vi varit på ridbanan. Det började väl inte sådär lysande. L var stretig och inte helt med på noterna, men när jag andats ut lite så blev det bättre och vi avslutade rätt bra. Vi kunde träna på fattningar från skritt och avsaktningar från galopp till skritt, lite ryggningar och lite skänkelvikning. Det känns bra att det går bra att träna på de här sakerna hemma. Då finns ju möjligheten att det kan funka på tävlingsbanan nästa säsong :up:

Riktigt skitpass idag. :down: hon har vilat länge, det blåste och regnade lite och började bli mörkt. Hon var sjukt spänd och taktade mest. Men nu är det gjort och man får gå vidare. Tror hon är rätt uttråkad då hagen lämnar övrigt att önska och höstvindarna brukar ju blåsa liv i många hästar. Hon har en del nerv och den ligger inte långt under ytan, men när hon tar den och jobbar istället är hon helt fantastisk. Ett riktigt ärkesto. :grin: Räknar veckorna tills vi byter till stora hagar, upplyst ridbana och härlig skog att träna i. Känner själv mest för att gå i ide tills dess, mörkret och regnet lämnar allt övrigt att önska just nu!

Trist att det inte gick nåt vidare @Chili Hoppas ni hittar flytet igen snart :)

Idag har vi varit ute och joggat med vagnen igen. Inget särskilt att rapportera, ett vanligt ordinärt pass. Fantastiska gula och röda höstfärger och sol dock :)

Idag gick det redan bättre! :up: @Lazer09 Vindstilla och uppehåll och ljusare. Tömkörde och hade det riktigt trevligt. :) Skönt när man kan skaka av sig och det bara var understimulerad nerv ihop med det mest busiga vädret.

Här hemma har det varit lite lugnt ett tag. Rider ut i skogen. Tolles sena känns toppen, man känner en galla än men en underbart snäll granne har behandlat honom med laser i flera veckor och vi rider som ordinerat inte på mjukt underlag och inga böjda spår. Han spårar som han ska och jag känner mig inte alls orolig över det längre. Men jag ska fortsätta som nu fram till årsskiftet iaf.

I förra veckan har hästarna varit galna. Jag misstänkte att det gick varg häroch så var det fick jag veta sen. Tolle var riktigt panikslagen när vi skulle ut en dag, har nog aldrig sett honom så, och det höll i sig så jag blev tvungen att rida hem. Vi hann klättra lite i skogen. Pga hans humör bestämde jag mig för att träna ett par dar hemma på planen, men i skritt för det belastar inte så mkt trots böjt spår och dessutom är planen hård och stabil. Vi jobbade med låg form och mjuka sidor, andra passet höjde vi formen lite och gjorde några övergångar mellan skritt och trav. Fantastisk häst som vanligt när man tränar.

Om några veckor ska jag gå som fotfolk på clinic igen. Har inte varit iväg på nåt sen jag red själv i våras. Ska bli så kul. I heglen ska vi dessutom iväg på en lätt aktivitet med flera andra ekipage. Då blir det nog lite fart och fläkt på sina ställen, ffa nu när jag ridit ganska lite senaste 2 veckorna pga vargen och så har jag haft mkt hemma på gården. Det blir sadel på för säkerhets skull. :p

@tintilar kul med lite rapport från er! Vad är det för clinic du ska på?

Här har vi testat regntäcke i hagen lite igår kväll när jag hade uppsikt och tydligen hade hon på det hela dagen idag med. Hon vill gärna bita i dem och dra av dem. Häromdagen stod hon nöjd med ulltäcket helt runt halsen efter fem minuter själv i boxen. :p Men regntäcket var helt! Hon är så söt i det också, ser så vuxen ut. Det är snart bara ett halvår kvar tills hon fyller tre. O_o

@Chili Haha, dom är finuliga. :) Tänk va fort tiden går. Snart är hon 10 och nästan vuxen. :p Ja för vuxna blir väl nordisar först vid 15-16 eller så.

Det är AR och frihetsdressyr. Jag tycker att CD som håller ar-clinicen är väldigt duktig på att förklara så jag får ut väldigt mkt av hans lektioner. Jag går bara som fotfolk denna gång.

Bild i regntäcket önskas. :laugh:

Idag tog vi oss ut en sväng. Välbehövligt då hon stått hela veckan pga jag lyckades vricka foten ^^
Det var en mycket glad fröken som pep o for omkring. Jag har ju varit lite rädd för att bara låta henne springa på då hon kan knäppa av och bli okontaktbar , men tänkte idag att det är bara o göra det för hon måste få ladda ur sig. Sagt och gjort , lät henne falla över i galopp och satan vad det gick undan xD lät henne galoppera på en bra bit , förberedde mig sen på när och var jag ville (börja) sakta av. Men det gick så bra så idag , så det var ner till skritt nästan direkt efter mitt slutmål .

En fråga ang dethär med täckad svettig häst.. Hon är ju helklippt sen några veckor , har redan växt ut endel dock så hon torkar ju inte upp på en bra stund. Brukar lägga på fleecetäcke som får dra åt sig värsta fukten. (Hon är riktigt blöt över hela kroppen efter en normal tur på 20-30 min)
jag har jättedåligt samvete när jag släpper ut henne med regntäcke och vet att hon inte är torr under. Men jag kan ju inte stå och vänta 2 timmar när jag har jobb eller annat som väntar.

Hur gör ni , och hur dumt är det egentligen att släppa ut henne sådan? (Alla säger så olika i frågan och därav blir jag alltid så tveksam när jag står där och ska släppa ut henne).
Om det har betydelse så växlar jag utetäcke beroende på väder mellan ett ofodrat regn och ett fleecefodrat regn.

***ursäkta för långt***

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar