Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag varit i stallet igen efter två dagars uppehåll. Kändes lika skönt att få ett par dagars hästvila som att komma tillbaka igen :) Gick upp till ridbanan och dressyrade lite. Jag kände mig lite ringrostig, men på det stora hela kändes det bra. Det blev lite jobb med övergångar , fattningar från skritt och avsaktningar från galopp till skritt och lite förvänd galopp. Klurar på om jag ska jobba vidare imorgon igen med en gång eller om vi ska ge oss ut på tur istället. Den som lever får se.

Jag och L var ute på vår vanliga 8 km tur idag. Jag testade att sätta in stången igen, men med skydd på kedjan. Det var lite för att testa hur det funkade och om det skulle kunna vara något att ha i dressyren. Det funkade helt okej, men jag måste överlägga med mig själv om det är något vi ska fortsätta med. För övrigt hade vi trevligt på vår tur också :)

Har också haft lite hästsemester denna vcka då jag var borta tre dagar på jobb. Sen hann jag inte så mycket men fick till tömkörning i skogen igår med sällskap. Idag drog vi däck själva hemma på gården och ute på bygatan. :) Till veckan tänkte jag träna mer på att vara ute i skogen, samt använda skaklar igen.

Min medryttare har slutat. :(

Så helgen har bestått i att jag lånat stallägarens häst och ridit ut med två medryttarkandidater. Idag tror jag att den perfekta var ute, så ska rida lite mer med henne. Kändes bra med båda, så var lite svårt att välja, Lyxproblem. :)

Spännande att rida en ny häst också, inser att det var nog nästan ett år sedan jag red en annan häst än min egna.. Gick bra, fruktansvärt lugn och stabil häst, gillade honom. :)

Ridit dressyrkurs på Lukas igen i lördags, tränat på kandaret. Den betslingen har jag inte använt på tre år ungefär, så Lukas var aningen frågande (jag har ridit en del på kandar på en fjording, men inte på Lukas).
När vi var överens om vad som betydde vad, gick passet bra.
Mer träning på piaff och passage, försöker hitta tydlig skillnad mellan trav och passage eftersom Lukas tycker om att samla sig uppåt, och det är ju synd om arbetstraven blir svårhittad.

Tråkigt med medryttaren @parellikusken Men kul att rida en ny häst :)

Roligt att läsa om ditt arbete med de svårare skolorna @kryddelydd :)

Vi har varit ute och kört idag igen :) Började med en tur ute och gick sedan in en kortis i paddocken. Tog stången idag igen och det verkar funka ganska bra faktiskt, men vi får se hur det funkar i framtiden. Har också förberett vagnen för hösten med reflexer och lampor, så nu kan mörkret komma :up:
14432952_1292245287466779_3157027786708498212_n.jpg

14485115_1292245250800116_4952962129158656304_n.jpg

Uh, vilket pass vi hade igår. Miljöträning deluxe. :up: När vi skulle börja så skulle plötsligt typ 5 ekipage rida iväg, det var ponnysar och barn och hundar överallt. Tog det lugnt och när de flesta ridit iväg passade vi på att spänna för däck och bege oss till den lugnare gräsbanan. Det ligger intill ett ridhus så där kom och gick en del hästar också, plus ganska smal passage mellan sommarhagarna med hästar hon inte hälsat på (samma gård, olika stall). Dessutom märkte jag efter en stund att hon nog var inställd på att gå in och äta kvällsmat och därmed väldigt ofokuserad samt brötig.

Allt som allt var hon verkligen grymt duktig trots alla störmoment. :up: Det var mer ofokuserat vid an- och frånspänning och vi fick göra om avslutet för att få ett bra avslut. Lite av ett grispass som ändå gick väldigt bra, men åtminstone jag var ganska trött sen.

@Lazer09 Så fina! Blir väldigt körsugen. :) Idag känns det mer långt borta än i söndags då allt gick som smort. Men träna träna träna!

Jag fick klippa min fröken igår , redan rejält med päls och bokstavligen rinner av henne från topp till tå efter 15-20 min lätt/normal ridning och är dyngsur och "skummig". Tömkörde/longerade igår och hon pep o bocka o for runt som en komplett dåre ^^ idag har jag inte hunnit göra något med henne men tänkte försöka hinna imorgon förmiddag innan jobbet :)

Jag missar ju alltid er när ni är ute @Lazer09 :D (fast jag tror vi traskade förbi er precis innan/efter du skulle ut i söndags, det lät så inifrån stallet :p )

Hur som helst så stötte jag på en nordsvensk till salu, när jag bläddrade bland kallblodsannonsera, som var efter en Lazer2025. Är det din Lazer? Eller någon annan? :)

Jag missar ju alltid er när ni är ute @Lazer09 :D (fast jag tror vi traskade förbi er precis innan/efter du skulle ut i söndags, det lät så inifrån stallet :p )

Hur som helst så stötte jag på en nordsvensk till salu, när jag bläddrade bland kallblodsannonsera, som var efter en Lazer2025. Är det din Lazer? Eller någon annan? :)

Asch, det var ju synd :down: Jag får höra av mig fler gånger. Hingsten Lazer är inte samma som min Lazer även om pappan till min är ur samma stostam som hingsten.

@Darkie Jag funderar också på att klippa min, men väntar nog till han går in på nätterna.

Idag har jag kört igen. Gjorde samma som igår och körde ut en sväng och gick sedan in en stund i paddocken. Idag hade jag ställt fram lite konor att träna på. Det gick okej, men jag måste vara mer fokuserad. De känns som att jag inte riktigt tar konorna på allvar. Hoppas att jag kan få träna lite på konor nästa helg.

Idag har jag och L haft ett bra pass :up: Vi började som vi gjort tidigare i veckan med att rida ut en sväng och sedan gick vi in i paddocken. Väl där jobbade jag med lite övergångar och en del linjer från dressyrprogram. Hade en bra känsla där vi var tillsammans och med varandra :up: På söndag är det dags för tävling och efter dagens pass känns det som att det kan gå bra :)

Idag har jag och L haft ett bra pass :up: Vi började som vi gjort tidigare i veckan med att rida ut en sväng och sedan gick vi in i paddocken. Väl där jobbade jag med lite övergångar och en del linjer från dressyrprogram. Hade en bra känsla där vi var tillsammans och med varandra :up: På söndag är det dags för tävling och efter dagens pass känns det som att det kan gå bra :)

Lycka till på söndag :) :)
Så kul att läsa om allt ni andra har för er, man blir lite extra peppad då på de sämre dagarna ^^

Verkar som att vi ska vara med på en körträff på söndag. :) Hoppas vi kommer iväg bara, ser inte ut att ha någon medhjälpare i dagsläget. :p

Idag har vi hoppat lite. Byggde upp ett par hinder i paddocken och skuttade lite. L är snäll och hoppar, men han ger inte så mycket sug mot hinder utan tuffar på i sin galopp lite glad i hågen. Det känns som att han går omkring och visslar lite för sig själv, så det krävs en del aktiv ridning mot hinder för att inte få avsprånget mitt i hindret. Om vi hoppar lite oftare tror jag att bjudningen kommer att bli lite bättre. Jag är glad och nöjd i vilket fall som helst eftersom han är ärlig och bussig och alltid hoppar. Som bonus blev traven väldigt fin efter att vi hoppat färdigt :up:

2016-09-30%2016.38.49.jpg

2016-09-30%2016.55.48.jpg

Jag har fått problem med en lunga, så måste ta det ett tag framöver. Så blev en skrittur idag och endel fixande i stallet. Samt att jag shoppade ett nytt täcke, de andra blev sönderbitna förra vintern.
Fick köpa många nya täcken då trots bra kvalitet, så idag köpte jag efter otroligt mycket velande ett Horseware Rambo-täcke. Svindyrt. Alldeles för dyrt, så bokat in fler jobbpass nu..
Håller det inte i åtminstine en säsong så får Dacke stå sitt kast och får billiga dåligt sittande täcken. Berättade det för honom.

Han verkar i alla fall trivas med sina nya vänner.

Idag har vi alltså varit iväg och tävlat. Ömsom vin, ömsom vatten kan väl dagen sammanfattas. Som vanligt är L en klippa att ha med sig och idag kändes det särskilt skönt eftersom jag för första gången åkte utan groom på tävling. Ridmässigt kändes traven helt okej och jag börjar hitta lite dragläge även på tävling och skritten har nog aldrig varit så bra som idag på tävling (fick två 7or :up:). Galoppen däremot var inte mycket att hänga i granen idag. Jag tror dock att jag vet varför. Den här veckan har jag tränat på honom ganska hårt i paddocken flera dagar och han var helt enkelt trött och då håller han inte ihop i kroppen i galoppen. Dessutom gick det rätt dåligt igår när vi var i paddocken och vi stelnade till bägge två och blev lite osams. Jag har i alla fall lärt mig mer om hur vi (inte) ska ladda upp för tävling :up: Resutlat 60,167% så trots dålig galopp och inte den bästa känslan lyckas vi kravla oss över 60% :up:

Idag har vi alltså varit iväg och tävlat. Ömsom vin, ömsom vatten kan väl dagen sammanfattas. Som vanligt är L en klippa att ha med sig och idag kändes det särskilt skönt eftersom jag för första gången åkte utan groom på tävling. Ridmässigt kändes traven helt okej och jag börjar hitta lite dragläge även på tävling och skritten har nog aldrig varit så bra som idag på tävling (fick två 7or :up:). Galoppen däremot var inte mycket att hänga i granen idag. Jag tror dock att jag vet varför. Den här veckan har jag tränat på honom ganska hårt i paddocken flera dagar och han var helt enkelt trött och då håller han inte ihop i kroppen i galoppen. Dessutom gick det rätt dåligt igår när vi var i paddocken och vi stelnade till bägge två och blev lite osams. Jag har i alla fall lärt mig mer om hur vi (inte) ska ladda upp för tävling :up: Resutlat 60,167% så trots dålig galopp och inte den bästa känslan lyckas vi kravla oss över 60% :up:

Det är trevligt att kunna fokusera på styrkorna (svagheterna är man ju oftast medveten om ändå).
Jag var på dressyrtävling med två fjordingar igår och missarna var rätt uppenbara. Skruttiskrutti med ena hästen.
Fast domaren måste ha tittat mer på hans pannlugg än på ritten, framförallt ridvägarna var ganska kreativa eftersom hästen hade fullt upp med att titta på domare, staket och allt annat som kunde tänkas gömma sig där.
60,7% var snällt.
Väldigt snällt.
Med plus i kanten för gångarterna och minus i kanten för att jag smackade (jo du, ingen bjudning och jag surnade till) vilket enligt domarkommentaren drog ner. Jaja.
Det är intressant att åka på tävling och se vad domarna tycker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka