Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste säga att jag är imponerad av den här hästrasen alltså. :bow: Våra hästar har gått på BETE tills i lördags då vi gav dom hö för första gången i höst. 0,5/1 kg/häst får dom och vi har visat dom maten flera ggr så att dom vet att det finns - tror ni att dom äter?? Nej. Tolle tröttnar fort på hönätet och vandrar iväg genom skogen ner till vallen för att gräva efter gammalt gräs istället. Den token! Det är minst 50 cm snö på marken idag, dom har inte rört höet sen i morse trots att min syster tagit upp dom. Och inget täcke har han. Sök skydd i ligghallen nära maten säger jag, men han lyssnar inte. :cool: Han är en nordisk urhäst med mammutpäls och låg ämnesomsättning. Stadiga ben, stora hovar och kraftigt hovskägg. Medan vi halkar runt i snökaos luffsar han lugnt ute på vallen och föder sig själv. Det är riktiga hästar det!

I måndags kväll tog vi en nästan 2 h lång kvällstur barbacka i vinterland. Jag älskar min underbara häst, han är gjord för den här tiden. Han har haft en tappsko ett bra tag så igår kom hovis ut för att fixa, vi bestämde dock att ta av alla skor för det snöade så och ville inte riskera styltor. Det är inte dags att slå på nya skor än så det går inte att byta till sulor än. Idag är jag glad för det, det är snökaos i Sthlm om nu ngn missat det.

Men va vacker hon är @Chili :love::love::love:

Jag måste säga att jag är imponerad av den här hästrasen alltså. :bow: Våra hästar har gått på BETE tills i lördags då vi gav dom hö för första gången i höst. 0,5/1 kg/häst får dom och vi har visat dom maten flera ggr så att dom vet att det finns - tror ni att dom äter?? Nej. Tolle tröttnar fort på hönätet och vandrar iväg genom skogen ner till vallen för att gräva efter gammalt gräs istället. Den token! Det är minst 50 cm snö på marken idag, dom har inte rört höet sen i morse trots att min syster tagit upp dom. Och inget täcke har han. Sök skydd i ligghallen nära maten säger jag, men han lyssnar inte. :cool: Han är en nordisk urhäst med mammutpäls och låg ämnesomsättning. Stadiga ben, stora hovar och kraftigt hovskägg. Medan vi halkar runt i snökaos luffsar han lugnt ute på vallen och föder sig själv. Det är riktiga hästar det!

I måndags kväll tog vi en nästan 2 h lång kvällstur barbacka i vinterland. Jag älskar min underbara häst, han är gjord för den här tiden. Han har haft en tappsko ett bra tag så igår kom hovis ut för att fixa, vi bestämde dock att ta av alla skor för det snöade så och ville inte riskera styltor. Det är inte dags att slå på nya skor än så det går inte att byta till sulor än. Idag är jag glad för det, det är snökaos i Sthlm om nu ngn missat det.

Men va vacker hon är @Chili :love::love::love:
Det är fasen inte illa att ha sådana hagar! Vi har skrutthagar men byter snart mot äkta vara. Längtar!!

Tack å hennes vägnar, hon är allt ett feminint litet troll! :) Gullig i sättet är hon med. På promenad i blåsten i helgen blev hon väl lite osäker när vinden verkligen högg tag i skogen så hon satte mulen i mitt ansikte medan vi gick. Jag blåste henne i näsborrarna, det brukar de tycka om. Och det gjorde hon. Nu vill hon att jag ska blåsa i närborrarna hela tiden medan vi går. :p Gör det ibland varpå hon blir jätteglad men mest får jag påpeka att vi faktiskt inte kan gå sådär hela tiden. :p

Hej!
Tänkte passa på att kolla med er i tråden, som kanske har lite bättre koll på sadlar till era nordisar än vad jag har. Vilka märken som en ska hålla utkik efter?

Har fått hem en kbl travare på prov en månad, men sadeln som följde med passar inget vidare. Hon är väldigt rak i ryggen, just nu omusklad men kommer bli bred. Behöver vara minst 17,5 om benen (och rumpan :o ) ska rymmas... Förra hästen hade behov av en svängd sadel, så detta är en helt ny sort djungel. Gärna dressyr, eventuellt western eller allround.

Halt och lite snö här nere i södern nu. Trevligt tycker jag, bortsett ifrån att Dacke inte har broddhål på skorna och hovslagaren inte kommer förrän på tisdag.
Jag vågar knappt rida ut, och paddocken är knövlig och otrevlig. Så vi myser mest just nu, vilket iofs passar mig bra. :)

Hej!
Tänkte passa på att kolla med er i tråden, som kanske har lite bättre koll på sadlar till era nordisar än vad jag har. Vilka märken som en ska hålla utkik efter?

Har fått hem en kbl travare på prov en månad, men sadeln som följde med passar inget vidare. Hon är väldigt rak i ryggen, just nu omusklad men kommer bli bred. Behöver vara minst 17,5 om benen (och rumpan :o ) ska rymmas... Förra hästen hade behov av en svängd sadel, så detta är en helt ny sort djungel. Gärna dressyr, eventuellt western eller allround.

Jag har provat massor på min , det som ligger bäst , stilla och inte glappar eller trycker hittills är santa Cruz , så just nu kör vi på en santa Cruz Jean luc (stavning?) och jag hoppas den ska funka ett tag till, nu har hon breddat sig en hel del sen jag köpte den , breddar hon sig mera får jag leta efter en storlek större, men håller tummarna att hon stannar nu så jag slipper jaga sadel igen :D

Jag har provat massor på min , det som ligger bäst , stilla och inte glappar eller trycker hittills är santa Cruz , så just nu kör vi på en santa Cruz Jean luc (stavning?) och jag hoppas den ska funka ett tag till, nu har hon breddat sig en hel del sen jag köpte den , breddar hon sig mera får jag leta efter en storlek större, men håller tummarna att hon stannar nu så jag slipper jaga sadel igen :D

Hej!

Jag använder Stübben focus på mina hästar.

Hej!

Jag har en Masterkraft A-fork eller Wade (köpte begagnad och är inte helt säker samt har inte kollat efter märkning) till mitt kallblod. Tidigare har jag använt en WI (western imports) men de vet jag inte hur de säljs i Sverige längre.

Hoppas du hittar någon som passar. Själv har jag tre sadlar och hoppas innerligt att de är så pass olika att jag alltid kommer att ha någon sadel som passar mina hästar :D

Hej!

Tyvärr är detta en hoppsadel men jag hade Wintec close contact 500 till min. De har utbytbara koppjärn och vi hade väl alltid det vidaste. Den är ganska rak har jag för mig, eventuellt blir den mer svängd när den blir vidare. Det är en grymt skön sadel (speciellt för det priset, billig pga syntet).

Har bara varit och snurrat i seldjungeln senaste året istället för sadeldjungeln så jag har nästan glömt allt om sadlar. :o Börjar bli dags att skaffa en sadel, kanske efter årsskiftet. SÅ sugen på att sitta lite på henne... men vill komma längre med inkörningen först.

Nu är det bestämt!
Jag kommer låna hem en shettis. :D

Vi ska bara bygga en till lösdrift och shettissäkra hagen.. Så om ett tag kommer det två små ponnys till vårt stall, en är stallägarens och den andra är min låneponny.
Och imorgon kommer hovslagaren, då får jag äntligen på brodd på Dacke. :)

Hej!

Jag har en santa cruz celine som hoppsadel. Hade tidigare en santa cruz arthur deluxe som dressyr, den passade kanon i början men sämre efter nått år.
Har nu en bates caprilli cair dressyr som vi båda älskar :)

Nu är det bestämt!
Jag kommer låna hem en shettis. :D

Vi ska bara bygga en till lösdrift och shettissäkra hagen.. Så om ett tag kommer det två små ponnys till vårt stall, en är stallägarens och den andra är min låneponny.
Och imorgon kommer hovslagaren, då får jag äntligen på brodd på Dacke. :)
Gud vad mysigt! Jag har velat ha en liten körponny länge, förslagsvis en shettis. Det står många ponnys i vårt nuvarande stall varav en shettis och en jag tror är minishettis. Så fluffiga och söta. :D Framförallt så himla smidigt med minihäst när man är van vid jättehäst (viktmässigt). När jag var yngre körde jag en shettis väldigt mycket som stod i vårt stall, det är ju så gulligt med de där små trippande trav- och galoppstegen. :D

Det är dock svårt när man även vill ha en hel flock nordsvenskar. :angel: Efter vår flytt i december finns det alla möjligheter att utöka flocken så den kanske växer redan nästa år...

Här tog vi av skorna och har varit ute ett par ggr i snön innan det började töa igen. Tagit ett par härliga snögaloppet, Tolle älskar vinterväder. Haft extra koll på senan pga underlaget men den har varit helt oförändrad. :)

@parellikusken Åh jag vill också ha en liten ponny :) Kan du inte berätta vad det är för nån?

Tack alla för tips! Jag hittade en Star Trekk som nu är påväg hem, om den inte passar får jag leta vidare. Tanken är att det ska bli köp av hästen nästa vecka. Så nu håller jag tummarna så att jag inte jinxar någonting. Ser fram emot att bli hästägare igen.

Gud vad mysigt! Jag har velat ha en liten körponny länge, förslagsvis en shettis. Det står många ponnys i vårt nuvarande stall varav en shettis och en jag tror är minishettis. Så fluffiga och söta. :D Framförallt så himla smidigt med minihäst när man är van vid jättehäst (viktmässigt). När jag var yngre körde jag en shettis väldigt mycket som stod i vårt stall, det är ju så gulligt med de där små trippande trav- och galoppstegen. :D

Det är dock svårt när man även vill ha en hel flock nordsvenskar. :angel: Efter vår flytt i december finns det alla möjligheter att utöka flocken så den kanske växer redan nästa år...
Jag har också velat ha en körponny länge! :)

Denna ponny kommer det dock dröja länge innan den är körklar. Är 7 år gammal och inte så jättemycket hanterad. Så kommer mest jobba med att få den van vid allt som händer och känna sig trygg med mig. Tänkte ta med den på turer med Dacke och promenader.
Ska låna den, så får se hur länge den bor hos mig.

Jag kommer egentligen mest låna hem den för att jag är rätt så säker på att en shetlandsponny kommer jag bli lycklig. Sista utvägen för en sargad konstnär att bli lycklig. ;)

Tack alla för tips! Jag hittade en Star Trekk som nu är påväg hem, om den inte passar får jag leta vidare. Tanken är att det ska bli köp av hästen nästa vecka. Så nu håller jag tummarna så att jag inte jinxar någonting. Ser fram emot att bli hästägare igen.
Jag har en ST till min nsv. Den är visserligen måttbeställd efter honom så den passar givetvis bra. :) Men den har ju flyttbara paneler också (har din också det?) så det finns lite utrymme för förändring. Jag rider sällan med sadel - och är inte helt pos till bomlösa/läderbom - men jag känner mig väldigt nöjd med den här faktiskt. Den glider aldrig, väldigt stabil på hästen, och man sitter bra i den - det är visserligen en w-modell. Hoppas att din kommer att passa. :)

Idag var jag och Dacke ut och galoppintervallade. Mycket överskottsenergi, roligt! :D

Har ändrat mig gällande ponnyn, det blir en annan ponny. Ett litet shettissto på 9 år, mycket riden och tömkörd. Bara att köra in alltså. Dessutom är hon prickig! :)
Ska bygga hage imorgon och planen är att hämta hem henne nästa helg. Nu går det snabbt och jag är rejält exalterad.

@parellikusken Spännande med ponny! Låter som ett mer lagom projekt än den förra.

Jag fick då hem sadeln, och den såg ut att passa bra. Provsatt den några varv på ridbanan, men det ösregnade och var mörkt så det blev inte så mycket mer än så. Får kolla läget imorgon igen. Känns nästan overkligt om det går så lätt att hitta en.

Tömkörning i skogen idag med modig och duktig pålla! Önskade mig en lugn runda. Från stalldörren såg jag en travhäst som var allt annat än lugn, bland annat stod den på bakbenen. Var glad att jag hann se dem komma hem igen, ville inte möta en sån buse ute. Vår tur slutade sedan med att vi mötte cyklister, ridhästar, en travande travhäst bakom oss men inte förbi oss, tjurar och en massa plast och annat bös vid en gård. Så nä, inte direkt en lugn tur. :p Men det gick ändå bra, hon vågade sig förbi läskigheter på egen hand om än ganska uppjagad.

Efteråt var hon rätt trött så ska nog passa på att ta samma runda i morgon, med sällskap, och förhoppningsvis ta det lugnt och sansat. :) Hon har en rejäl motor den här damen, det ska gudarna veta. :p Men drar, det gör hon inte och det är jag tacksam för. Fram tills travhästen var hon jättelugn och cool som hon oftast är, så vi ska bara få lite mer ordning på de där nerverna.
IMG_20161119_130844_zpsiamdrh6g.jpg

Blev ingen tömkörning, lekte med miljöträning och lydnad istället. :) Första gången jag skickade henne över presenning och lastpallen, testade först och sen longerade jag henne över dem flera gånger i båda varven. Gjorde halt på lastpallen på kommando, tränade på att stå stilla lös och ha på sig presenningen också. :)
IMG_20161120_133059_zpsttbpgwkt.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka