Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag vilse!
Första gången jag varit vilse, intressant att få uppleva det.

Skulle imorse ta en ny runda som jag sett ut på en orienteringskarta, det var en stig genom skogen som skulle komma ut på en väg jag brukar rida på.
Jag börjar rida på stigen.. Inser att den var rätt rejält blöt på vissa ställen, lite mosse-aktigt. Men jag var positiv och hoppades på att det skulle bli bättre, så jag red vidare. Till slut tog stigen slut mitt inne i skogen. Där hade jag kunnat vända och rida tillbaka, men ville helt inte rida tillbaka på den blöta stigen. Det gjorde att jag istället red vidare i skogen och letade efter en bra väg att komma vidare. Har en bra känsla för riktning, så visste åt vilket håll jag skulle rida. Men var rätt mycket mossar och en tjärn, så jag fick vända endel. Till slut gav jag upp, men då hittade vi inte tillbaka till stigen..
2,5 timmar senare lyckades jag till sist hitta rätt!
Men då såg Dacke en person med hundar på vägen och blev jätterädd. Resulterade i att han kastade sig och håll på.. Lite roligt att han vägrade gå upp på vägen när vi väl hittat den. :D

Det var morgonens äventyr..

Hej igen på er kompisar! Nu är jag tillbaka igen. Har haft lite låg motivation att skriva här på sistone och låg motivation till att göra något vettigt i stallet över huvud taget. Men nu kör vi igen :)

Vad läskigt att rida vilse @parellikusken :eek::nailbiting: Jag och en kompis lyckades göra det när vi var ute vid Delsjön en gång. Innan vi lyckades komma rätt började i alla fall jag få lite panikkänningar :nailbiting:

I söndags var vi på körträning i ridhus. L var så himla fin, efter en stund. Det började med att han var spänd vid avlastning och jag var lite stressad så det startade ju inte så bra. Spänningen följde med i början av körningen och då började han joxa med bettet och lägga tungan över, men med lite justeringar av huvudlaget och lugn handledning från tränaren fick vi ordning på det. Då blev han så.himla.fin. att köra :love: Han blev mer eller mindre liksidig och jag kände hur han verkligen gav respons när jag bad om mer aktivitet. På slutet blev han trött och det tog nog emot i kroppen och då lade han tungan över bettet, men då var vi i princip klara och avslutade.

Idag red jag en stund i paddocken och lade fokus på övergångar och grund och även i dag bjöd han upptill dans :heart Tycker mycket om min häst just nu.

Idag var jag och Dacke ut och galoppintervallade. Mycket överskottsenergi, roligt! :D

Har ändrat mig gällande ponnyn, det blir en annan ponny. Ett litet shettissto på 9 år, mycket riden och tömkörd. Bara att köra in alltså. Dessutom är hon prickig! :)
Ska bygga hage imorgon och planen är att hämta hem henne nästa helg. Nu går det snabbt och jag är rejält exalterad.
Långsökt kanske, men heter den lilla möjligtvis Flicka? :)

Hej igen på er kompisar! Nu är jag tillbaka igen. Har haft lite låg motivation att skriva här på sistone och låg motivation till att göra något vettigt i stallet över huvud taget. Men nu kör vi igen :)

Vad läskigt att rida vilse @parellikusken :eek::nailbiting: Jag och en kompis lyckades göra det när vi var ute vid Delsjön en gång. Innan vi lyckades komma rätt började i alla fall jag få lite panikkänningar :nailbiting:

I söndags var vi på körträning i ridhus. L var så himla fin, efter en stund. Det började med att han var spänd vid avlastning och jag var lite stressad så det startade ju inte så bra. Spänningen följde med i början av körningen och då började han joxa med bettet och lägga tungan över, men med lite justeringar av huvudlaget och lugn handledning från tränaren fick vi ordning på det. Då blev han så.himla.fin. att köra :love: Han blev mer eller mindre liksidig och jag kände hur han verkligen gav respons när jag bad om mer aktivitet. På slutet blev han trött och det tog nog emot i kroppen och då lade han tungan över bettet, men då var vi i princip klara och avslutade.

Idag red jag en stund i paddocken och lade fokus på övergångar och grund och även i dag bjöd han upptill dans :heart Tycker mycket om min häst just nu.
Fina L! :heart

Är sååå körsugen! Här ligger allt på is lite grann på grund av flytt och mörker. Ungefär en månad till flytt. Tänker mig att vi ska ha henne i vagn innan våren är kommen, det är vårt mål just nu. :) Har helt andra träningsförutsättningar och hjälp efter flytt så jag tänker mig att vi borde komma lång på fåtal träningspass. Första målet är arbetskälke så jag hoppas på lite snö annars blir det tungt. :angel:

Ja! :D

Ska hämta henne idag. Inte träffat henne, så ser fram emot det mycket. Känner du henne? :)
Ajjemen! :)
Familjen som äger henne köpte min shettisvalack för 5-6 år sen. Sen har vi stått i samma stall under många år :)
Flicka är en härlig liten dam med underbart humör :love: Var sugen på att ta mig an henne själv nu, eller allra helst hennes hingstunge från förra året :D
Men får erkänna att tiden inte finns för fler.

Sådär, då var papper skrivna och jag är nu hästägare igen! Känns himla bra. Under dessa tre veckor som jag haft Lisa hemma på prov, har jag fallit totalt för henne. Att det visade sig vara mer jobb med henne än vad jag från början trott, och tänkt mig, blev oviktigt. Nåväl. Hon är supertrevlig att ha att göra med, men outbildad och spänd från ryggen. Hon är dessutom lite oliksidig, och efter genomgång av duktig ET så har vi en plan med mycket markarbete under vintern så är hon förhoppningsvis jämn till våren.

Vet inte hur jag länkar in bilder från andra sidan än photobucket, och där krånglar det. Men ett litet svart sto med bläs är det iaf. Jag som inte skulle ha en svart, och inte ett sto... Och ändå är jag bara så nöjd. Så kan det gå!

Ajjemen! :)
Familjen som äger henne köpte min shettisvalack för 5-6 år sen. Sen har vi stått i samma stall under många år :)
Flicka är en härlig liten dam med underbart humör :love: Var sugen på att ta mig an henne själv nu, eller allra helst hennes hingstunge från förra året :D
Men får erkänna att tiden inte finns för fler.

Hämtade henne igår och hunnit umgåtts lite med henne nu på morgonen. Men hon verkar vara en rolig ponny med energi och lite egen vilja, det var det jag var ute efter. :)
Hon släpptes i väntan på stallägaren och hennes ponny ihop med Dacke en timma i morse, han blev förtjust direkt. Hästarna i hagen bredvid fick inte hälsa på henne, utan han ville ha henne för sig själv. Han brukar göra så med nya hästar, vill först lära känna den själv innan han släpper fram någon annan.
Ponnyn var lite osäker på det stora kallblodet såklart, men insåg snabbt att han inte var sur mot henne utan mot sina kompisar.

Nu går hon i egen hage med stallägarens shettis och det fungerar utmärkt. Hoppas bara dom små håller sig i hagen nu.

Alltså.. Det är så roligt att få lära känna en ny häst, speciellt när det är en liten gullig ponny. :)

Idag tog jag med mig ponnyn på ridtur tillsammans med Dacke. Ponnyn fick vara handhäst, så gullig!
När hon gick bredvid gick hennes rygg upp till mina fötter bara. :)
Gick iaf riktigt bra, väluppfostrad ponny som lyssnade på mig. Dacke tyckte det var trevligt med sällskap för en gångs skull, rider i princip alltid ut själv med honom.

Efteråt fick de umgås lite i paddocken.

Hon e så jäkla söt den där lilla @parellikusken :love::love: Kul att kanske få följa henne lite här, även om hon nu inte är nordsvensk :D

Vi hade årligt julpyntande av stallet i helgen.
15267510_10154261691343789_6099229173115587465_n.jpg

Morgonen efter såg det ut såhär dock :cautious:
15170742_10154263199988789_6401580389469560142_n.jpg

Här hemma är vi skolösa fortfarande och han ömmar lite på grusvägarna fram när han är barfota så jag har tagit det lite lugnt. Ska snart sätta på skor igen men har väntat på att det ska bli kallare i backen så att jag kan sko med snösulor. Annars står man där i mellandagarna i snön och kan inte rida pga styltor medan hovis tagit julledigt.

Har klättrat lite i skogen. Häromdan tog vi en tur i grimma. T är en häst som gärna vill hålla matte lite i handen på ridturen. Så att ha bara ett grimskaft som hänger löst är inte hans grej. Men det gick faktiskt jättebra, vi hade sällskap av två andra och red i alla gångarter. Efter det blev jag lite pepp och har nu tagit upp frihetsdressyren litegrann för första gången sen min första häst dog. Vi har tränat följa, vänta, komma, uppsittning och halt+backa uppsuttet ett par ggr. Bra tillfälle att pyssla med sånt när man inte kan rida så hårt. Häromdan provade vi buga och vi blev nog båda lika förvånade över att det gick direkt. :o

Här hemma är vi skolösa fortfarande och han ömmar lite på grusvägarna fram när han är barfota så jag har tagit det lite lugnt. Ska snart sätta på skor igen men har väntat på att det ska bli kallare i backen så att jag kan sko med snösulor. Annars står man där i mellandagarna i snön och kan inte rida pga styltor medan hovis tagit julledigt.

Har klättrat lite i skogen. Häromdan tog vi en tur i grimma. T är en häst som gärna vill hålla matte lite i handen på ridturen. Så att ha bara ett grimskaft som hänger löst är inte hans grej. Men det gick faktiskt jättebra, vi hade sällskap av två andra och red i alla gångarter. Efter det blev jag lite pepp och har nu tagit upp frihetsdressyren litegrann för första gången sen min första häst dog. Vi har tränat följa, vänta, komma, uppsittning och halt+backa uppsuttet ett par ggr. Bra tillfälle att pyssla med sånt när man inte kan rida så hårt. Häromdan provade vi buga och vi blev nog båda lika förvånade över att det gick direkt. :o
Duktig kille! Vad roligt :)

Min donna fick sina första skor igår. :) hon blev för öm nu när det frös på, annars har det gått bra tycker jag. Och donna som hon är fick hon knallrosa snösulor. :D en del av intäkten går till cancerfonden. Toppeninitiativ av min hovis!

Duktig kille! Vad roligt :)

Min donna fick sina första skor igår. :) hon blev för öm nu när det frös på, annars har det gått bra tycker jag. Och donna som hon är fick hon knallrosa snösulor. :D en del av intäkten går till cancerfonden. Toppeninitiativ av min hovis!
Såg bilden i nordsvenska gruppen på fb, skitsnyggt! :D

https://www.instagram.com/p/BMoi9pLg-z-/

Ska se om det funkar att länka från instagram. Här är min Lisa. Vi tragglar på med att arbeta ifrån marken för att få igång den där magen och bygga lite ryggmuskler. Ska boka tid för tandkoll , tycker mig ana en hake på överkäken som det är lika bra att kolla över.

I övrigt så rullar det på. Men så glad jag är i min nya fina häst, och barnen med. Äldsta dottern leder in henne i stallet själv och det går hur bra som helst. :)

@parellikusken Nu ser jag bilderna på ponnyn. Gud va söt!! :love::love:
Jag vet! Hon är otroligt söt. :)

Vi har hunnit med en träning i akademisk ridkonst med både Dacke och ponnyn. Dacke fick jag nya instruktioner om hur vi ska göra öppnor och hur jag ska få honom att inte skjuta ut bogen bland annat.
Ponnyn handlade det om att arbeta med ställningen på volt, flytta in inre bakben och påbörja öppnor. Hon är en stjärna!
Ponnyn är osäker av sig och otroligt mån om att göra rätt, men framför allt riktigt känslig för allt jag gör. Får tänka extra noga på min blick, hållning och position. Hoppas på att hon kan hjälpa mig att få Dacke mer känslig också. :)

Imorse var jag ute och red på Dacke med ponnyn som handhäst. Dacke tyckte väl att det var rätt trist då ponnyn har mycket sämre kondition och betydligt kortare ben. Dacke ville galoppera en massa, men det går inte riktigt med en liten ponny bredvid som galopperar när Dacke arbetstravar lite snabbare. Men samtidigt så behöver hon följa med för att till sist få bättre kondition, så Dacke får väl stå ut tills dess. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka