Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som äger @parellikusken ´s ponny äger även en större ponny som nyligen flyttat till vårt stall. Det är en känslig tjej som inte haft det helt lätt i livet, i hagen har hon blivit rätt hunsad men står ofta och trånar efter Våd som går i hagen bredvid. Så de fick helt enkelt träffas, och jag blir återigen så imponerad av min hästs beteende med andra hästar.
Han började med att valla runt henne som han brukar för att lixom få sig en första uppfattning, men detta vart stackars ponnyn väldigt stressad över och började springa runt runt. Våd ställer sig då i mitten, sänker sitt huvud och bara väntar in henne. Snart lugnade hon sig och vågade sig fram till honom. Medan han stod med sänkt huvud alldeles stilla fick hon nosa, buffa och nypa honom i skinnet. Tillslut stod de och kliade varandra, något ägaren inte visste om hon sett ponnyn göra med någon häst innan. Han är en klippa min Våd :love::love:
15327287_10154274902423789_4555039006217418324_n.jpg

under dagens ridtur däremot var han allt annat än en klippa :rofl:
Mer som en tjutande vildhingst :D
Pep, småstegra, hoppa stillastående över varenda stock, rumpan levde ett eget liv och hade knappt någon annan fungerande gångart än galopp. En mycket pigg kille, vilket han har varit de senaste veckorna. Brukar bli sån när det blir kallt, men tycker inte vi haft den kylan ännu. Men energi har han så det räcker och blir över :p
Rätt biffig oxå ;)
15267739_10154269115383789_4609834534662605006_n.jpg

Jag har hästvakt för jag blev opererad i måndags. Trodde att jag skulle vara fräschare än jag är, det är inte en chans att jag tar mig ut till stallet i veckan. Hästen blir ompysslad och sköter sig enligt rapporter strålande , men jag då ? :( /Hästabstinens

Det är ca 1,5 vecka till flytt och jag börjar bli väldigt sugen på att skaffa en hel flock nordsvenskar. :angel: Det är ju trots allt min dröm, och nu kommer jag ha plats och råd med det. :D

VI har pausat inkörningen tills vi flyttar men köpte en rockard som stod i stallet i veckan. Så vi tränade på att kliva i skaklarna. :) Igår tog vi en härlig promenad i mörkret. Pigga fröken gick för en gångs skull och såsade en bra bit bakom mig. Det var lite halt så vi fick gå i kanten av vägen, efter att ha drattat ner i diket en gång så lärde hon sig vikten av att inte dagdrömma för mycket. :angel:

Jag har hästvakt för jag blev opererad i måndags. Trodde att jag skulle vara fräschare än jag är, det är inte en chans att jag tar mig ut till stallet i veckan. Hästen blir ompysslad och sköter sig enligt rapporter strålande , men jag då ? :( /Hästabstinens
Uh vad segt sånt är! Har också varit borta mycket pga resor och det är så trist. Du får samla inspiration så länge! :) Och krya på dig!

@KrullTroll Glömde ju svara dig! Men Våd verkar ju vara en riktig gentleman, vad fint gjort. :) Inte alla hästar som kan bete sig sådär.
Jag blir så imponerad av honom vid sådana tillfällen. Han har flera gånger nu visat vilken bussig häst han är, så trygg bland andra så han behöver inte hävda sig genom sparkar eller att bita. Samtidigt som han är så mån om flocken, en för mig naturlig ledare. Men han har ändå inte ett behov av att styra och ställa, är det någon annan häst som sätter ner hoven så backar han och slåss inte för att vinna.
Kanske har hans beteende att göra med att han gick på lösdrift med sin mamma, moster, mormor och alla andra nordisar hos uppfödaren i 3.5 år. Utan att flockens konstellation påverkades av människan.

Det är jäkligt skönt att känna att min häst kan gå med allt och alla iaf :)
För just det är ett problem vi har i stallet just nu med andra hästar som inte kan gå med alla, men konstigt nog så kan alla gå med Våd. Kan det bero på att hans beteende är naturligt hästbeteende och skapar trygghet hos hästar som inte själva fått växa upp med det?
Eller jag kanske bara överanalyserar :p Skyller på att jag återigen sitter med tenta så hjärnan går på högvarv hela tiden :D

Jag blir så imponerad av honom vid sådana tillfällen. Han har flera gånger nu visat vilken bussig häst han är, så trygg bland andra så han behöver inte hävda sig genom sparkar eller att bita. Samtidigt som han är så mån om flocken, en för mig naturlig ledare. Men han har ändå inte ett behov av att styra och ställa, är det någon annan häst som sätter ner hoven så backar han och slåss inte för att vinna.
Kanske har hans beteende att göra med att han gick på lösdrift med sin mamma, moster, mormor och alla andra nordisar hos uppfödaren i 3.5 år. Utan att flockens konstellation påverkades av människan.

För just det är ett problem vi har i stallet just nu med andra hästar som inte kan gå med alla, men konstigt nog så kan alla gå med Våd. Kan det bero på att hans beteende är naturligt hästbeteende och skapar trygghet hos hästar som inte själva fått växa upp med det?
Eller jag kanske bara överanalyserar :p Skyller på att jag återigen sitter med tenta så hjärnan går på högvarv hela tiden :D
Min förra grabb var också en sån som kunde gå med alla. :) Han var ganska ranglåg men kunde vara lagom bestämd mot de som inte heller var så ranghöga. Det är skönt att ha en sådan häst. Jag tror nuvarande kan gå med de flesta också men hon behöver en invänjningsperiod för i början är hon som ättika. :o
Tycker också det är viktigt att de får lära sig av andra hästar men då ska det vara bra hästar. Jag tror min nuvarande kom undan med mycket i sin flock. Min förra blev uppfostrad på hingsbtete där han fick lära sig att foga sig i en flock.

Jag tror att de föds med olika sinnelag och kvaliteer helt enkelt. :) Men att flocksituationen kan ha inflytande också såklart. Tolero är också en sån häst som fungerar med alla. Han vill inte bestämma, han behöver inte ens springa runt och flamsa när han träffar en ny häst. Han bara nosar lite, och sen kan han ställa sig och beta. Om inte resten av gruppen börjar springa förstås, då springer han ju med men det handlar nog bara om att han inte vill bli lämnad ensam kvar sas. :p Han lämnar alltid plats åt andra och utstötta eller unga hästar tyr sig ofta med honom - med unghästar har jag sett honom vara ranghögre, men på ett väldigt lugnt sätt. Aldrig att han surade, han sonika bara tog sin plats vid tråget där han ville stå bara. Han går nu med en valack som är äldre och bestämmer över maten, men när vi började fodra tyckte inte Tolle att maten var intressant så han åt en stund och sen vände han på klacken och gick iväg genom skogen ut på vallen på andra sidan - då kunde ju inte den andra hästen stanna kvar vid maten själv (han är lite för nervig för det) så han slet sig från maten och sprang efter. Så ja, det är nog mer invecklat än så det där med ranghög och ranglåg i en hästflock. Hästar är ju olika precis som oss, med olika sinnelag och de passar olika bra med olika individer. Unga, osäkra individer trivs bra med Tolle för han är bara som en lugn och trygg björn som lufsar runt och är ganska schysst. Men han kanske inte är kvick nog för att leda en hel flock. :) Han har fö gått på lösdrift sen han var 3 så han har ju levt i flock hela sitt liv.

Min förra grabb var också en sån som kunde gå med alla. :) Han var ganska ranglåg men kunde vara lagom bestämd mot de som inte heller var så ranghöga. Det är skönt att ha en sådan häst. Jag tror nuvarande kan gå med de flesta också men hon behöver en invänjningsperiod för i början är hon som ättika. :o
Tycker också det är viktigt att de får lära sig av andra hästar men då ska det vara bra hästar. Jag tror min nuvarande kom undan med mycket i sin flock. Min förra blev uppfostrad på hingsbtete där han fick lära sig att foga sig i en flock.
Men hon är ju sto. :D Ston är ston, lite ättika får man räkna med. Ska inte underskattas! I våran flock skulle det nog vara fint med lite ättika som skärpte till grabbarna ibland tror jag.

Jag har en likadan häst. I alla konstellationer av olika hästar på olika ställen jag haft honom har han varit ledare. Han sköter det snyggt och skapar trygghet och stabilitet i flocken. Kommer det in nya hästar i hagen tar han hand om dem, låter inte andra hästar komma fram och hälsa förrän han lärt känna hästen. Det gör att nya hästar kommer in på ett lugnt sätt i flocken.
Dock så är han rätt självisk. Vill han äta så får andra flytta på sig, regnar det och han vill stå i lösdriften så får de andra gå ut. Men det är väl en bieffekt som kommer när en häst är ledare.

Idag var vi ute i blåsten på en ridtur, hade med ponnyn som handhäst idag med då hon skulle må bra av gå ned i vikt..
Gick bra om en bortser ifrån när ponnyn tog några snabba galoppsprång när vi red över en bäck och hamnade mitt framför Dacke så han fick tvärstanna. Då blev han lite sur. Men jag förstår honom helt!

Jag kunde inte hålla mig , så jag for till stallet och klappade lite och tittade på när ponnyn blev tömkörd. Gjorde gott för själen. :)

Vi tragglar på med Magnus. Blivit mer ridning än körning sista veckorna. Tycker dock det är väldigt svårt att hitta någon motivation i detta mörker. Hade varit nice med snö åtminstone. Nackdelen med att ha dem hemma är att det är lättare att hamna i soffan ibland... åker man till stallet har man ju liksom mer ett syfte.

Husse o Magnus har börjar på ridskolan här på orten en gång i veckan. Rolig grupp som rider både dressyr, WE och hoppning. De har en intern cup nu innan jullovet. Första lektionen blev dressyrtävling. :D

Galoppen sitter inte riktigt men den finns där så behövs nog mer styrka bara.

Vi skulle ha åkt på körkurs helgen som gick men var hos tandläkaren förra måndagen och det visade sig att han hade en vargtand kvar som togs bort, inget bett på två veckor, och vi kör inte bettlöst. Tränaren hade inte heller uppskattat det. Så han fick stanna hemma så åkte vi bara med shettisen. Rida bettlöst funkar fint.

Bjuder på bild från WE-delen av cupen
78601BE6-5F71-4C3D-B035-DB388EDA4F1A.png

Och en bonusbild på shettisen Lucas, dock från en maratontävling

B752784E-033B-4E4D-9648-4490996C4DF8.jpg

Men hon är ju sto. :D Ston är ston, lite ättika får man räkna med. Ska inte underskattas! I våran flock skulle det nog vara fint med lite ättika som skärpte till grabbarna ibland tror jag.
Det är nåt med ston alltså. :p Min är ju dock inte ranghög tror jag, det är mest med nya hästar som hon är väldigt avig. Hon fick gå i hage bredvid nuvarande kompisen först och hon skrek högt om han närmade sig staketet lite nyfiket. Efter ihopsläpp fick han inte komma intill henne på flera dagar. Men nu är de supertighta. :)

Det är nåt med ston alltså. :p Min är ju dock inte ranghög tror jag, det är mest med nya hästar som hon är väldigt avig. Hon fick gå i hage bredvid nuvarande kompisen först och hon skrek högt om han närmade sig staketet lite nyfiket. Efter ihopsläpp fick han inte komma intill henne på flera dagar. Men nu är de supertighta. :)
Jag har ju ett sto nu, efter att tidigare mest haft valack. Det är skillnad. Jösses, vid ihopsläppet så gick Lisa rakt in och så var det bra, hon bossar i hagen nu lite skillnad mot min förra snälla valack.

Vad har ni för täcken till era, om nu använder täcken alltså.
Köpte ett shires till Lisa, men det sitter för trångt i bogen och jag måste leta efter något annat. Gärna 100 g fyllning och glatt innerfoder. Övrigt kvittar ! Tycker det är så svårt, upplever henne inte som speciellt grov, men det måste hon vara eftersom att båda de två täckena som jag köpte är för trånga i bogen och inte duger som annat än reserv...

Jaha, ja.
Här har det varit lite "lågsäsong" i största allmänhet eftersom jag tappar energi i november varje år (den här årstiden; november och december, är det värsta som finns).
Fått de hästar skodda som ska jobba under vintern men inte ridit så mycket pga kombinationen egen trötthet, huvudvärk, dåligt väder.

Igår var dock Lukas och jag iväg på träning för westerninstruktör, nyttig och bra träning framför allt i galopp. Jag sliter med att lära mig att rida galoppombyten - och i det ingår att Lukas ska lära sig att göra dem korrekt också. Inte det allra enklaste, alltså.
Dock fått en del löjligt enkla råd som säkert kan förbättra; jag är själv medveten om att jag spänner mig och krånglar till det svåra bytet, och tränaren såg att jag håller andan inför bytet. Alldeles riktigt. Och resultatet blir att Lukas hinner gå ner till trav innan jag ger hjälpen för nya galoppen.
Så jag "måste" sitta och ha något slags mantra för att bara fortsätta andas. kommer säkert att förbättra.
Vi kom också fram till att det antagligen är bäst för oss att träna byten på rakt spår och inte i byte mellan volt eller serpentin, så det blev en hel del runt fyrkanten med omväxlande rätt och förvänd galopp.
På´t igen idag, har två lektioner inbokade och ska åka hemifrån om ungefär en timme.

Köpte ett shires till Lisa, men det sitter för trångt i bogen och jag måste leta efter något annat. Gärna 100 g fyllning och glatt innerfoder. Övrigt kvittar ! Tycker det är så svårt, upplever henne inte som speciellt grov, men det måste hon vara eftersom att båda de två täckena som jag köpte är för trånga i bogen och inte duger som annat än reserv...
Jag har några termomaster från hööks som sitter fint på Våd. Även ett amigo som funkar, skulle önskat bogveck men det ger inte skav eller tryck.

Vad synd, jag hade shires eller three crown på min förra. Nuvarande sportar Bucas, hon är inte så bred än. :)

Jag har några termomaster från hööks som sitter fint på Våd. Även ett amigo som funkar, skulle önskat bogveck men det ger inte skav eller tryck.
Thermomaster säger du, hm, kanske skulle köpa ett sånt och prova. Var inne på att köpa ett horseware, men så läste jag att många senaste tiden haft problem med att de inte höll tätt, vilket gjorde mig skeptisk. Dessa bekymmer.

Vad synd, jag hade shires eller three crown på min förra. Nuvarande sportar Bucas, hon är inte så bred än. :)
Ja, har ju läst att så många tycker att Shires är bra på breda hästar, men hon har fått skav så det funkar inte alls. Funderar på om det finns någon platta bara att förlänga bogdelen med, vet att det finns en sån till amigotäcken, kanske ska prova att beställa hem för att se om den kan funka även på shires...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka