Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, har ju läst att så många tycker att Shires är bra på breda hästar, men hon har fått skav så det funkar inte alls. Funderar på om det finns någon platta bara att förlänga bogdelen med, vet att det finns en sån till amigotäcken, kanske ska prova att beställa hem för att se om den kan funka även på shires...
Kolla om bogplattan har t-spännen eller vanliga spännen, amigo och shires har ju inte samma typ av knäppning. Och ja, jag har tyckt shires/three crown varit jättestora, de enda jainte behövde köpa en storlek större och dra fram täcket över halva halsen för att det skulle passa. Men de är ju såklart stora på olika sätt de små hästarna. :)
Är annars supernöjd med mitt bucas men allt man läser är ju att de bara passar smala hästar. Nu är ju min bara 2,5 men så himla pluttig är hon inte också det finns gott om luft. Älskar hur den liksom är gjord för att ligga på en häst, och det är väl samma med HW. Inga bogveck, det behövs inte. Hoppas hon förblir i lagom storlek, vet hur jobbigt det är att hitta saker som passar!

Kolla om bogplattan har t-spännen eller vanliga spännen, amigo och shires har ju inte samma typ av knäppning. Och ja, jag har tyckt shires/three crown varit jättestora, de enda jainte behövde köpa en storlek större och dra fram täcket över halva halsen för att det skulle passa. Men de är ju såklart stora på olika sätt de små hästarna. :)
Är annars supernöjd med mitt bucas men allt man läser är ju att de bara passar smala hästar. Nu är ju min bara 2,5 men så himla pluttig är hon inte också det finns gott om luft. Älskar hur den liksom är gjord för att ligga på en häst, och det är väl samma med HW. Inga bogveck, det behövs inte. Hoppas hon förblir i lagom storlek, vet hur jobbigt det är att hitta saker som passar!

Ja jag får kolla på spännena!
Hade Bucas till förra hästen, men han var ju vbl travare, och iofs grov men ah, jag var iofs nöjd med täcket för övrigt. Åh så svårt!

@Emor jag har haft Thermomaster till båda mina nordisar, och de har varit bland de bästa täckena. Gott om utrymme både i bringan, över bogarna och för manken. Dessutom verkar de hålla tätt oavsett väder. Jag är grymt nöjd.
Mina Amigo har oxå varit bra ur täthets synpunkt. Dock har jag önskat att det var bogveck på, har inte köpt något av deras XL modeller iof. Kanske vore en idé, men det blir plötsligt så mycket pengar. Jag har däremot en sån där bogbreddare från amigo, men sätter jag den på amigotäcket så hänger det nere vid knäna. Däremot så använder jag den på ett täcke från Gekås som är löjligt trångt i bogen. Men med breddaren passar det perfekt :)

Här hemma har det kommit snö igen. Vi har ridit ut en del och idag tog vi ett pass på banan. Red inte så mkt men jobbade med att ta ut steget i skritten, låg vs hög form, samt halter ur trav. Att jobba med halterna har gjort jättebra nytta för min sits och även för honom att vara mer alert med bakbenen. Som vanligt var han jättefin att träna med.

@Emor jag har inget täcke alls. :o Trodde jag hade nåt som passade men har testat nu och det verkar inte som det. :D Jag har aldrig haft behov av ngt täcke men skulle vilja ha ett för utifall att han blur sjuk eller nåt. Jag spinner vidare på din fråga: Vad har ni för stl i täcken?

@tintilar nej jag har helst också otäckad egentligen men Lisa blev klippt i höstas av förra ägaren och har nu sen 1,5 månad gått från att stå på stall till lösdrift. Hon har dessutom rätt omusklad rygg och vi har haft -15 eller blötsnö så täcke har känts nödvändigt. Hon har strl 145.

@KrullTroll Det jag provade häromdan är 145 och det gick inte.. men tönker att det kanske var modellen.fast det var för lutet på alla ledder. Längden, i bogen och magen. :laugh: Men 155 låter så stort, han är bara 155 hög. Antar att det beror på massan. :) Bruks.

@KrullTroll Det jag provade häromdan är 145 och det gick inte.. men tönker att det kanske var modellen.fast det var för lutet på alla ledder. Längden, i bogen och magen. :laugh: Men 155 låter så stort, han är bara 155 hög. Antar att det beror på massan. :) Bruks.
Ja, alltså skulle jag mäta Våd från manke till svans så hamnar han nog på 145-150. Men då blir det för tajt åt alla andra håll. Så hellre lite långt över rumpan än strypvarning i halsen :)
Våd är oxå bruks, inte den grövsta typen med ändå med en del massa som kräver utrymme

Här hemma har det kommit snö igen. Vi har ridit ut en del och idag tog vi ett pass på banan. Red inte så mkt men jobbade med att ta ut steget i skritten, låg vs hög form, samt halter ur trav. Att jobba med halterna har gjort jättebra nytta för min sits och även för honom att vara mer alert med bakbenen. Som vanligt var han jättefin att träna med.

@Emor jag har inget täcke alls. :o Trodde jag hade nåt som passade men har testat nu och det verkar inte som det. :D Jag har aldrig haft behov av ngt täcke men skulle vilja ha ett för utifall att han blur sjuk eller nåt. Jag spinner vidare på din fråga: Vad har ni för stl i täcken?

135-145 till Lukas, kbl-travare 158-160cm i mkh men väldigt kortryggad och långbent.

Min har 135 och därför tycker jag hon är pytteliten. ;) men hon blir nog bred, kanske inte längre i ryggen, men tror 145 blir hennes storlek till slut. förra brukade få ha 155 fast 145 var hans egentliga ryggstorlek.

Jag spinner vidare på din fråga: Vad har ni för stl i täcken?

Min nsv har 155 i Amigo XL. Vanliga täcken kan ej knäppas över bogen.

Jag dyker upp som gubben i lådan i tråden efter lång tid. Har en 2010:a efter Karat.
Den här bilden är två år gammal och den tog jag för att be om råd gällande just täcken.

3lB20xxXv3tMxPn9W0YE8M803dasj8TyCaLBrAEpNg5VdswPULsZMr5vbu8uWHwwGWDRIicohQJmXdMarV7bJyJ3hset0wKixMNscRFWgFHuMJQK7w-LTS2pcWrqFAZgn59wG4aOrx4uwhCfZdmTE9HuBE2gkEg2KYSuOT9SpdGbyHxBqUuuJuA_1BMXVx4Ckh5nwm-IXSQX9DfP4fjgvWLSBD0-kw_4-7aqzCpqvoisZgqyFVZ1Bp7uuMiM0Lp6NO0dm64CgCNU8FF5wngzTEuBu6eMw2BnqPNtRRtYC9txcUb_g4dPYd6sTl6biP_JNQlVvLpz0dju98U_BTgxI0wKrr3T_kMIX3MvJPGlx3SWMzeqMZL76jRQziB1MzbDDsn4tF69vqSrCNXgG3NJg_d5BTNixViRF4gw1QQfchTxoaN9SEfeYbjUwj-BB36cdUqtmnlAYTV8vEtHyOic7KY-o82yecGLd8lXgaAFSUMmb8_MoBMdCaLX4bueoomIHeYna4207WzDoxI11eMzery4rkxcFosljrQZWvmoZOh_drvzP87Covxa83LgJllG05f3Vbe6yvUlJFwglQ9ZGDKR-Ne90kGbttVD2DBt0lLuqNHefuv0=w1118-h745-no

I morse när jag gick ut till bilen möttes jag av hästarna som parkerat utanför husen. Dom uville nog påskina att det var dags för frukost. :D Någon hade inte stängt grinden till ligghallen ordentligt så den hade åkt upp och hästarna hade såklart promenerat ut. Tur att dom vet vem som föder dom. Undrar hur länge dom stått där och väntat. :p

Tappsko här igen - jädra häst. Men han har gått barfota en period så det var lite dåligt med hovvägg att spika i och så snösula på det.. nåja, han är inte så ömfotad av sig så det gick bra att rida igår ändå. Ridbanan var stenhård och knöglig efter snö, plusgrader, regn och minus igen. Så vi gick ut i ena hagen och red lite i snön. Eftersom att det var nysnö var det väldigt lätt att se och känna hur liksidiga vi är, om volten faktiskt blir rund och jämn, när jag köpte honom hade vi svårt att hålla oss på en perfekt rund volt. Det kan jag säga att det inte var nu, så snygga cirklar kan jag nog inte göra utan häst. :) Vi galopperade lite, och gjorde övergångar mellan halt/trav och vice versa, och provade även samma sak i galopp vilket gick ganska bra faktiskt. Jag insåg att vi måste jobba mer med öppnan. På slutet provade vi att rida volter utan tygel en stund. Idag blir det vila och i helgen ska vi ut och lufsa i skogen. :)

Vi jobbar vidare med den akademiska ridkonstträningen, fungerar bra så ser fram emot nästa träning för tränaren då jag ska rida AR för första gången. :)
Både Dacke och lillponnyn gör framsteg varje gång vi övar, känns peppande.

Rider även ut och då tar vi alltid med oss vår lilla ponnykompis. Fungerar riktigt bra att ha med henne nu, hon och Dacke sköter sig fint tillsammans.

Vi börjar alltid stalltiden med att dricka kaffe tillsammans, jag, Dacke och ponnyn. Så mysigt. :heart

20161214_143429_zps2cw40exo.jpg

20161214_131817_zpsm6hjp9bu.jpg

20161208_153335_zpsybt5ncgb.jpg

Åh så mysigt! :love: @parellikusken

I helgen flyttar vi till nygamla jaktmarker. Har inte gjort något med fröken på ett tag pga tidsbrist och mörker. Idag gosade vi länge i hagen och hade det väldigt mysigt, hon är så himla go. Nu hoppas jag bara transporteringen går bra och att de andra hästarna tar emot henne fint. Och att hon beter sig någorlunda civiliserat. :p Hon ska troligtvis få gå i en liten flock med två ston och en ponnyvalack, det kommer hon nog gilla mycket! Men bäst av allt är ju att kunna gå till stallet på fem minuter, det är mycket mysigare att kunna umgås mycket med hästen än att bara vara där en gång om dagen. I sommar kan jag ta med henne hem i grimman och slippa lite av gräsklippningen. :D

I helgen flyttar vi till nygamla jaktmarker. Har inte gjort något med fröken på ett tag pga tidsbrist och mörker. Idag gosade vi länge i hagen och hade det väldigt mysigt, hon är så himla go. Nu hoppas jag bara transporteringen går bra och att de andra hästarna tar emot henne fint. Och att hon beter sig någorlunda civiliserat. :p Hon ska troligtvis få gå i en liten flock med två ston och en ponnyvalack, det kommer hon nog gilla mycket! Men bäst av allt är ju att kunna gå till stallet på fem minuter, det är mycket mysigare att kunna umgås mycket med hästen än att bara vara där en gång om dagen. I sommar kan jag ta med henne hem i grimman och slippa lite av gräsklippningen. :D

Så skönt att ha stallet så nära!
Har över 2 mil till stallet nu, men blir väl så när en bor i storstan numera.

Åh ska ni flytta hem nu? Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka