Nordsvensk Brukshäst

Nu är jag en relativt ny nordsvenskägare men ridit flera andra sen jag köpte min för knappt tre år sedan. Det är inte en ras för alla men jag håller inte med om att alla är breda, att de behöver lättas upp eller bruksegenskaperna behöver kompromissas med för att bli bra ridhästar.

Många nordsvenskar är feta :meh:, det ihop med onödigt vida sadlar tror jag gör att de upplevs bredare än de faktiskt är. På min har jag standard "mediumwide" (33 Prestige/ErrePlus), samma som jag hade på mitt halvblod. Får också ont av att sitt för brett, inga problem på min. Att många är feta tror jag också gör att de upplevs "tråkigare" än de egentligen är då de faktiskt inte orkar :crazy:

Min nordsvensk är av rejäl modell, verkligen inte lätt i typen men han har en ändamålsenlig exteriör vilken fungerar både för bruks och ridning. Tror att det är exteriören som behöver funderas kring inte om de är lätta eller inte. Min är bara ett exempel men jag tycker att en häst som får pris för bästa körprov vid sitt bruksprovet och sen vinner en LA:3 på över 70% som nybliven sexåring visar att det inte finns något motsatsförhållande mellan ridning och bruksegenskaper.

Med alla hästar finns det saker som de behöver förbättra eller träna på. För mig finns det så många saker man får gratis med en nordsvensk, saker man behöver lägga ner mycket tid på med andra mer sportiga raser. Nordsvensken behöver träna på annat, men för mig så skulle jag tro att det är saker som normalryttaren lättare reder ut och har roligare under tiden :love:

Men du är väl en jätteduktig ryttare 😅💕? Om det är ekipaget jag misstänker, följer er på insta.

Angående att rida Nordsvensk

Sadeln tycker jag gör jättemycket, jag har bara bomlösa sadlar till mina två hästar och det gör stor skillnad för mig vilken jag har på Albin trots att dom är av liknande soffkuddevariant.

Fö.

Jag har inte ridit många Nordsvenskar alls, speciellt inte under den tid som jag har kunnat rida på riktigt så att säga, har väl åkt Nordsvensk i yngre dar, men jag tycker att Albin är väldigt lättriden. Supermjuk i handen, väljer en fin form per automatik, väldigt lätt för hjälper, fjäderlätt.

Jag har aldrig upplevt honom som tung nånsin.
Något av det som jag föll för med Albin var att han rörde sig väldigt bra.
Sen har jag själv haft lite problem att lära mig honom då jag är van vid väldigt markbundna korta rörelser 😅

Det han har haft problem med är galoppen under ryttare, den är svår.
Att hålla koncentrationen och att inte ge upp så fort det blir lite jobbigt är också något som vi jobbar med men det är väl personlighet och avhjälps med korta sessioner och godis.

Jaha, att gå i större hage gick bra. Att gå med andra hästar gick bra. Att vänjas av från mamma gick bra. Men ett par dagars regn där delar av hagen blev lerig gick inte alls, och nu är Mini lika halt som i höstas igen. :cry:

Jag blir verkligen tokig, för det finns ingen svullnad/värme, syns ingenting på röntgen från hov till bog och går inte att provocera fram. Ingen skillnad med bedövad hov. Tar sig i uttryck som vid en hovböld ungefär. Men det är väl bara att ställa in sig på någon svindyr bilddiagnostik.

IMG_5446.webp

Men du är väl en jätteduktig ryttare 😅💕? Om det är ekipaget jag misstänker, följer er på insta.
Det var snällt sagt! :love:

Vad jag ville få fram med mitt inlägg är att jag inte tror att det finns ett motsatsförhållande mellan att ha goda bruksegenskaper och vara en bra ridhäst för många. Med mina utbildnings-/tävlingsambitioner skiljer mig absolut från de flesta som skaffar nordsvensk :) , jag tror däremot att många ryttare som vill ha en bussig häst att träna/tävla upp till LA-MvsB skulle ha mer glädje av en nordsvensk än de förväntar sig. "Syns man inte finns man inte", tror att det behöver komma ut fler UTBILDADE nordsvenskar på banorna för att rasen ska ses som ett alternativ. Som med alla raser behöver man välja rätt individ och en del saker har de självklart svårare för än ett vanligt halvblod men det finns annat, framförallt i det mentala som väger upp med råge 🥰

Det var snällt sagt! :love:

Vad jag ville få fram med mitt inlägg är att jag inte tror att det finns ett motsatsförhållande mellan att ha goda bruksegenskaper och vara en bra ridhäst för många. Med mina utbildnings-/tävlingsambitioner skiljer mig absolut från de flesta som skaffar nordsvensk :) , jag tror däremot att många ryttare som vill ha en bussig häst att träna/tävla upp till LA-MvsB skulle ha mer glädje av en nordsvensk än de förväntar sig. "Syns man inte finns man inte", tror att det behöver komma ut fler UTBILDADE nordsvenskar på banorna för att rasen ska ses som ett alternativ. Som med alla raser behöver man välja rätt individ och en del saker har de självklart svårare för än ett vanligt halvblod men det finns annat, framförallt i det mentala som väger upp med råge 🥰
Jag som skulle vilja hoppa regelbundet, tänker att nordsvensk kanske inte är det optimala för mig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 504
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka