Nu är jag en relativt ny nordsvenskägare men ridit flera andra sen jag köpte min för knappt tre år sedan. Det är inte en ras för alla men jag håller inte med om att alla är breda, att de behöver lättas upp eller bruksegenskaperna behöver kompromissas med för att bli bra ridhästar.
Många nordsvenskar är feta, det ihop med onödigt vida sadlar tror jag gör att de upplevs bredare än de faktiskt är. På min har jag standard "mediumwide" (33 Prestige/ErrePlus), samma som jag hade på mitt halvblod. Får också ont av att sitt för brett, inga problem på min. Att många är feta tror jag också gör att de upplevs "tråkigare" än de egentligen är då de faktiskt inte orkar
Min nordsvensk är av rejäl modell, verkligen inte lätt i typen men han har en ändamålsenlig exteriör vilken fungerar både för bruks och ridning. Tror att det är exteriören som behöver funderas kring inte om de är lätta eller inte. Min är bara ett exempel men jag tycker att en häst som får pris för bästa körprov vid sitt bruksprovet och sen vinner en LA:3 på över 70% som nybliven sexåring visar att det inte finns något motsatsförhållande mellan ridning och bruksegenskaper.
Med alla hästar finns det saker som de behöver förbättra eller träna på. För mig finns det så många saker man får gratis med en nordsvensk, saker man behöver lägga ner mycket tid på med andra mer sportiga raser. Nordsvensken behöver träna på annat, men för mig så skulle jag tro att det är saker som normalryttaren lättare reder ut och har roligare under tiden![]()
Men du är väl en jätteduktig ryttare