Jag har nordsvensk som favorit. Men det är väl inte konstigt att folk gillar olika?Vad jag inte förstår är varför folk köper en tinker istället för en nordsvensk, är det bara färgen man vill åt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nordsvensk som favorit. Men det är väl inte konstigt att folk gillar olika?Vad jag inte förstår är varför folk köper en tinker istället för en nordsvensk, är det bara färgen man vill åt?
Nej, men vad är det med tinker?Jag har nordsvensk som favorit. Men det är väl inte konstigt att folk gillar olika?
Jag känner inte till tinkern så kan inte uttala mig om hur rasen är. Jag har massa favoriter inom allt...hästar, hundar, bilar, mat mm. Det jag reagerade på va att du inte kunde förstå att det fanns folk som köpte tinker istället för nordsvensk.Nej, men vad är det med tinker?
Jag vet ju varför jag väljer en varmblodig ridhäst och inte varmblodig travare.
Vad jag inte förstår är varför folk köper en tinker istället för en nordsvensk, är det bara färgen man vill åt?
De är ju rätt olika både i temperament, typ och rörelse. De som vill ha en tinker väljer väl inte en sådan "istället för" en nordsvensk utan helt enkelt för att de vill ha en tinker?Nej, men vad är det med tinker?
Jag vet ju varför jag väljer en varmblodig ridhäst och inte varmblodig travare.
Fattar inte heller....varför köpa en utländsk ras med rätt så spretig stambok med sämre förutsättningar och fler sjukdomar (pssm och mellanders/sellanders bla) än en utrotningshotad svensk (eller norsk då om döle) ras? Har som sagt själv haft en (aldrig, aldrig igen) och träffat på några tinkrar/irish cob. Fattar inte grejen med dem.
Även mallanders/sallandersPSSM finns hos nordsvensk också.
Även mallanders/sallanders
Därför att folk som köper Tinker ofta gör det med argument som lika gärna kunde hänföras till de argument som passar för Nordsvensk Brukshäst.Jag känner inte till tinkern så kan inte uttala mig om hur rasen är. Jag har massa favoriter inom allt...hästar, hundar, bilar, mat mm. Det jag reagerade på va att du inte kunde förstå att det fanns folk som köpte tinker istället för nordsvensk.
Det är relativt sett få Nordsvenskar som har Mallenders/Sallenders, men det förekommer och är tyvärr underdiagnosticerat. Jag äger en av de Nordisar som har sjukdomen.Bra inflik, jag var osäker på om det var så. Jag kan tänka mig att det nog finns på alla hästraser med kraftig hårväxt på benen! För det är väl en överfunktion i hudcellernas keratinisering på benen?
Vad jag inte förstår är varför folk köper en tinker istället för en nordsvensk, är det bara färgen man vill åt?
För egen del för jag har noll intresse för en nordsvensk visst är dom fina att se på men det är alldeles för mycket häst för mig.Jag känner inte till tinkern så kan inte uttala mig om hur rasen är. Jag har massa favoriter inom allt...hästar, hundar, bilar, mat mm. Det jag reagerade på va att du inte kunde förstå att det fanns folk som köpte tinker istället för nordsvensk.
Inte är väl Tinkrar smäckrare än Nordsvensk?För egen del för jag har noll intresse för en nordsvensk visst är dom fina att se på men det är alldeles för mycket häst för mig.
Tinkrar är mindre ,smäckrare och känsligare så jag hade valt en tinker om valet stod mellan dom raserna.
Inte är väl Tinkrar smäckrare än Nordsvensk?
Tinkrar, åtminstone när man ser dem på premieringarna är grova och tunga i rörelserna.
Känsligare vet jag inte vad du syftar på?
Nordsvenska är i regel väldigt känsliga för hjälper, och lätta att få att göra som man vill t.ex. om man behöver förflytta en fot några centimeter.
Att Nordsvenskar i regel inte är det man skulle kunna kalla för "reaktiva" och störs av sin omgivning är en annan sak.
Jag har börjat rida en nordsvensk, vi har inte riktigt lärt känna varandra helt, men insåg att vissa problem jag har i ridningen nog beror på att hästen är betydligt känsligare än vad jag är van vid!Inte är väl Tinkrar smäckrare än Nordsvensk?
Tinkrar, åtminstone när man ser dem på premieringarna är grova och tunga i rörelserna.
Känsligare vet jag inte vad du syftar på?
Nordsvenska är i regel väldigt känsliga för hjälper, och lätta att få att göra som man vill t.ex. om man behöver förflytta en fot några centimeter.
Att Nordsvenskar i regel inte är det man skulle kunna kalla för "reaktiva" och störs av sin omgivning är en annan sak.
Enligt mig är nordsvensken inte enbart uppfödd för att köra i skogen utan en gårdshäst som användes i både skogs- och jordbruk men även för körning/ridning/klövjehäst, i synnerhet om man var fjällbonde.Jag har ridit cirka 15 olika nordsvensk bruks. Det dom har gemensamt är att dom är breda över ryggen och revbenen och kan bli extremt tunga i handen och fronten, alltså lägger sig i handen för att "jobba på" i körstil. Men alla hade också väldigt trevlig inställning till att arbeta och var som allra roligast att rida på när man red ut Jag har ridit 1 undantag som både var lite annorlunda byggd (kortare rygg, mer byggd i uppförsbacke) och annorlunda temperamentsmässigt, nästan mer likt fullblod. Han var ingen lämplig körhäst men väldigt fin som ridhäst.
Tinkrarna är också breda över ryggen men på grund av variationen i mankhöjd kan dom vara lite nättare i revbensmått. Dom har ett lite annorlunda sätt att röra sig som är mer uppåt-framåt. Dom kan också bli tunga i handen men inte riktigt på samma sätt. Tinker är inte avlade (eller buskavlade) för att dra timmer i skogen, utan för att dra lite allt möjligt och även funka som ridhäst. Dom är ofta lite mer fördelaktigt byggda för ridning, med betoning på lite. Men dom är byggda mer som den typ av vagnshäst frieser är, med höga knälyft och högt hållna halsar.
Jag är själv inget fan av varken nordsvensk eller tinker till ridhäst även om jag tycker att dom kan vara underbara som individer och att nsv är bevarandevärd. Jag har svårt att sitta rätt utan att få ont på den bredden, jag orkar inte med tyngden i handen, och jag är inte heller intresserad av att behöva jobba "mot" hur en häst är byggd. Det är stora hovar med tunga lyft, det är mycket man- och pälsvård, det krävs rejälare transporter etc etc.
Men det finns ju folk som älskar nsv och tinker både fysiskt och mentalt.
Om nordsvensk bruks-uppfödarna vill locka fler köpare från ridvärlden så skulle det tyvärr behöva kompromissas på en del av det som idag är rasprägeln (dvs avla bort en del av brukskörningsegenskaperna och mot lättare och lättsammare ridhästar), och det vet jag inte om det egentligen är riktigt rätt? Då är det egentligen inte nordsvensk brukshäst längre.
Enligt mig är nordsvensken inte enbart uppfödd för att köra i skogen utan en gårdshäst som användes i både skogs- och jordbruk men även för körning/ridning/klövjehäst, i synnerhet om man var fjällbonde.
Ok. Ingen aning om den jämförelsen finns då jag har noll kunskap om tinker. Men som nån annan skrev va det nog bättre hon ställde frågan i nån tinker grupp.Därför att folk som köper Tinker ofta gör det med argument som lika gärna kunde hänföras till de argument som passar för Nordsvensk Brukshäst.
Jag är själv inget fan av varken nordsvensk eller tinker till ridhäst även om jag tycker att dom kan vara underbara som individer och att nsv är bevarandevärd. Jag har svårt att sitta rätt utan att få ont på den bredden, jag orkar inte med tyngden i handen, och jag är inte heller intresserad av att behöva jobba "mot" hur en häst är byggd. Det är stora hovar med tunga lyft, det är mycket man- och pälsvård, det krävs rejälare transporter etc etc.
Men det finns ju folk som älskar nsv och tinker både fysiskt och mentalt.
Om nordsvensk bruks-uppfödarna vill locka fler köpare från ridvärlden så skulle det tyvärr behöva kompromissas på en del av det som idag är rasprägeln (dvs avla bort en del av brukskörningsegenskaperna och mot lättare och lättsammare ridhästar), och det vet jag inte om det egentligen är riktigt rätt? Då är det egentligen inte nordsvensk brukshäst längre.