Njursten under graviditet???

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Ajano

Jag undrar om det är någon här som har haft njursten under sin gravíditet? Har nämligen fått det själv och är i v 32 nu, det utvecklades till så många anfall och så många sjukhusresor så till sist blev de tvungna att sätta in en kateter från vänster njure för att avlasta.
Med tanke på att man är gravid finns inte så mkt att göra tydligen, men vill gärna veta om fler har liknande upplevelser då jag förmodligen kommer att bli tvungen att ha denna kateter ända tills barnet är fött, och det är inte angenämt på något vis.

Jag hade problem med tidiga sammandragningar och foglossning sen tidigare, och dessa har inte förbättrats av nuvarande situation.
Man kan inte sova på nätterna för det ömmar så förbaskat där katetern sitter, så jag kan i princip bara sova på en sida, högersidan som nu värker hela dagarna.
Är dessutom skiträdd att katetern ska "dras ut" av misstag, för det gjorde fruktansvärt ont när de satte in den, så det vill jag inte göra igen!

Idag har jag dessutom varit på röntgen, och trots kallelse enligt remiss tog det över en timme innan de verkligen hade bestämt sig för att röntga mig trots graviditeten, till sist blev det iallafall röntgen för att se om några stenar fanns kvar, med kontrastmedel ajajajajaj, minns inte att det brukar göra så jä..a ont när de sprutar in kontrastmedlet.
Nu är man ju ändå orolig för detta med röntgen och gravid, stackars stackars bebis den får vara med om mycket där inne.

Vill som sagt gärna höra om fler som haft något liknande problem under graviditet, och skulle det vara så att någon också haft en sån här kateter i njuren vill jag gärna höra om den personen blev tvungen att ha katetern till efter förlossningen, för själv får jag panik av att tänka på att jag ska föda barn med denna på ryggen som redan gör så ont, och ja, jag har ett barn sen tidigare så jag vet vad som väntar.
 
Sv: Njursten under graviditet???

Jag hade något liknande då jag var gravid. Min ena njure var förstorad (höger sida) och det framkallade anfall som liknade njurstensanfall.... det gjorde något dj....t ont!!!
Mitt kom i v 35 av graviditeten och jag blev sjukskriven i stort sett resten av tiden fram till förlossningen.... Låg inlagd en vecka på sjukhus pga det... man trodde att fostret låg och tryckte på ena urinledaren....smärtorna försvann efter förlossningen som tur var...
Lycka till!!
 
Sv: Njursten under graviditet???

Pyelostomikatetern ska inte göra ont.

Är det inflammerat omkring den?

Hur är den fastsatt ? Har du bra hjälp med att lägga om vid "hålet" ?

Man kan tejpa på fiffiga sätt istället för att sy om du har ont av stygn.

Efter någon månad brukar det bli en kanal så man kan lirka en ny utan att sticka om, ifall den skulle trilla ut.

Vad gäller röntgen så är det inte "farligt" i sista delen av graviditeten, inte mer farligt än att man skulle behöva ta en bild på bebin när den kommit ut. Det är i början missbildnings- och abortrisken finns.

Jag har svårt att tänka mig att katetern gör så mkt från eller till vid förlossningen. Gör den ont får du fixa det innan. Är du extra smärtkänslig nu under graviditeten ??

Rimligen borde man vilja ha kvar den tills efteråt, eftersom trycket på urinledarna minskas när bebin kommer ut så finns det en chans att mindre stenar då kommer ut av sig själva. Vet du diametern på stenen/stenarna och var de sitter ?

Tim - som jobbar med att lägga in pyelostomikatetrar och jag hade själv en likadan kateter till bukhålan under min graviditet.
 
Sv: Njursten under graviditet???

åh tack snälla för utförligt svar.

Den gör ont, eller runt omkring den, men det är inte inflammerat vad jag vet.

Jag har hjälp av distriktssköterskan här i "byn" som lägger om två gånger i veckan.
Det är så illa så jag vet inte ens hur den är fastsatt.

Jag hade fruktansvärda smärtor som jag åkte in till akuten från början för, och innan det var färdigt blev det fyra vändor dit, fick även sprutor i magen men som inte hjälpte särskilt länge, så jag trodde verkligen denna kateter skulle hjälpa.
Men det gjorde väldigt ont när den sattes in och han som gjorde det var förvånad för det ska tydligen inte göra så ont, kanske är något annat fel på njuren?
Iallafall fick man åka hem igen tre timmar efter kateterinsättningen, och jag har haft ont av den hela tiden, var på återbesök i måndags och frågade överläkaren då, om den ska göra så ont.
Han sa att det kan kännas obehagligt men inte ska göra ont, vilket det gör men inget gjordes för att ta reda på varför.
Nu har jag återbesök till urologen på måndag och hoppas jag kan få hjälp då.

Fick tyvärr inte veta vad röntgenundersökningen gav, men kanske får svar om det på måndag, så jag vet inte var de sitter eller diameter.

Fick tyvärr väldigt dålig information om det mesta under min tid på sjukhuset, så jag har fått ta reda på så mkt som möjligt själv genom internet, vilket är både bra och dåligt eftersom det nu börjar gå upp för mig att detta problemet inte bara kommer att försvinna av sig själv samt att risken för återfall är mkt hög.

Jag känner mig otroligt hindrad och orörlig av den, så ska det alltså inte vara?
 
Sv: Njursten under graviditet???

Usch hade du så ont i fem veckor? Vad fick du ta mot smärtorna? Kände du av detta vid förlossningen?

Tack, det känns som jag behöver all lycka i världen just nu för jag är sannerligen inte bortskämd med det, eftersom under min förra graviditet fick jag gallsten och lunginflammation.
 
Sv: Njursten under graviditet???

Katetern ska avlasta njuren så urinen inte spränger ner mot ett stopp (det är det som gör ont vid njursten) utan rinner kontinuerligt en annan väg.

Den ska vara smidigt fasttejpad på flera nivåer och inte störa alls förutom att det är bökigt att få till nåt bra sätt att förvara påsen på. Jag hade en stor innerficka som jag sydde på i byxorna.

Gör det ont kan du ha en inflammation/infektion. Är det rött runt katetern kan man lägga om med alsolsprit och fukta flera ggr/dag. Sitter det stygn som fastsättning kan det dra i det och göra ont. Jag brukar tejpa fast slangen vid huden med 6 st tejpremsor (steristrips av samma sort man tejpar ihop sårskador som slipar med) i ett stjärnmönster istället och sedan mjukt vika ner slangen över en dubbelvikt kompress och fästa den hela vägen under mjuk tejp/förband så det enda som sticker ut är den lilla kranen påsen ska kopplas på.

Den kopplingen ska man sedan polstra in så det blir bekvämt. En rutinerad favoritpatient (tack Tommy :love: ) har kommit på att det bästa att ha runt är trosskydd som ju absorberar ev läckage.

Det här paketet ska gå i riktning från hålet på ryggen och snett fram mot ljumsken så du ska kunna ligga på den sidan också, kopplingen kommer mer på magsidan då.

Be att få kopia på din journal att ha i förlossningsjournalen, så får du också se alla fakta.
 
Sv: Njursten under graviditet???

Ja jag hade typ så ont i fem lååångga veckor.... fast det blev lite bättre på slutet för ju längre ner i gången fostret sjunker ju mindre press blev det på urinledaren....
När jag låg inne fick jag sprutor+ citadon....hemma fick jag klara mig på lite citadon men mest alvedon i suppar.....

Kände inget av det vid förlossningen- då tog nog den smärtan överhanden....

Hoppas verkligen att du snart mår bättre...tänker verkligen på dig, jag vet hur j-a ont det gör....( vet inte hur du har det, jag hade sådana anfall av smärtor, att jag inte ens klarade att behålla mat &dryck vid de tillfällen det var som värst ...)
 
Sv: Njursten under graviditet???

Tack för en massa bra tips, just detta med den här jä..a kateterpåsen med tillhörande ficka på benet som bara "kasar" ner hela tiden och varmt och svettigt på benet blir det. Jag ska absolut testa att sy i en ficka i ett par byxor och se hur det känns, det är ju svårt med kläder ändå nu i v32.

Jag ska även be om kopia på journalen imorgon när jag ska på återbesök, mkt bra idé så slipper man försöka förklara allt för barnmorskan sen.:bow:
 
Sv: Njursten under graviditet???

Ja jag har alltid haft en underlig hobby som går ut på att plocka med sig så mycket fina stenar man bara hittar när man är på semester och så, däremot hade jag ingen aning om att jag hade en samling inombords också;) .
Nej efter denna skräckgraviditet hoppas jag att jag är rejält avskräckt för framtida graviditeter, gäller bara att komma ihåg hur jävl..t det var...
 
Sv: Njursten under graviditet???

Jag har också haft problem med mat och dryck när det har varit som värst, och ju mer smärtan stegras ju mer kräks jag:( .
 
Sv: Njursten under graviditet???

När det gäller att bli avskräckt för framtida grav tycker jag du ska fråga dig själv när ditt barn blivit något år gammalt....det är där jag är nu, och har faktiskt börjat tänka tanken igen trots allt...:)

Skicka styrkekramar till dig!! Lycka till!
 
Sv: Njursten under graviditet???

Visst är det märkligt vad fort man glömmer trots all oro, bekymmer och smärta man måste stå ut med...
Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 434
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 060
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 775
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp