Ni som rider på bitless bridle..

I svenska innebär det att remmen runt nosen ska sitta MAX 2 fingrar från mungipan, och att sedan ska du inte få in mer än ett finger under remmen när du spänt den. Att det ska sitta så hårt är väl för att det ska sitta still.

:eek: "Ska" man verkligen spänna det så hårt? Jag spänner knappt min alls, och den funkar utmärkt ändå, halkar inte omkring och hästen har inga svårigheter att uppfatta hjälperna rätt.

Till trådskaparen; jag har aldrig upplevt att min häst blivit starkadepå bitless, snarare tvärtom eftersom hon inte har ¨något att kämpa emot.
Precis som Joney skrev innan så är min häst lärd att ge efter för tryck i alla riktningar.
Man får ju komma ihåg att ett bitless trots allt inte verkar som ett bett, och när du rider in en unghäst så måste man ju lära den tygeltagen och bettets betydelse. Lite samma sak blir det ju om man byter till något som verkar annorlunda.

Stort tack för alla vettiga svar! :bow:
Kan åxå tala om att det funkade kanon att rida på det idag då jag justerat nosremmen lite. Hon kändes jättefin i formen, lätt att ställa och drog inte alls. Så det var nog bara jag som inte spänt tillräckligt hårt/satt nosremmen tillräckligt långt ner.

Och precis som joneya skriver så räcker det ju faktiskt med att kunna ställa i nacken, resten av arbetet gör man ju med kroppen och vikten. Så nu äntligen kanske tom vi har funnit en betsling som fungerar! :)

//jo7 :bump:

Var kan jag köpa bitless bridle i Sverige? Helst i närheten av Stockholm.
:confused:

Hur ligger det still så långt ner?
Anledningen att man spänner åt det är för att det inte ska åka upp mot ögonen när man tar i tyglarna, alltså, om du har det löst så åker det upp längre än de där 2 fingrarna från mungipan, just i det ögonblick då du tar.
Eftersom mannen är veterinär tvivlar jag inte på teorierna kring varför det ska vara spänt just i det läget; men samtidigt är jag helt övertygad om att det fungerar ungefär lika bra även i andra lägen. Så det hårt spända är nog helt enkelt för att det inte ska glida upp på huvudet, men man kan säkerligen, precis som dig, anpassa lite som man behagar.

Det finns mig veterligen bara 2 som säljer dessa i Sverige. Dels syr jag upp dem, och så finns det hos de som säljer Freeform och Fitform (Stall Vrå).

Allt ifrån 500:- ---> 2000:-

Jag har däremot ett väldigt lätt begagnat till salu annars (hästen är halt och jag har ont om pengar, så jag tänkte sälja detta).

Hej Joneya och tack för din fundering,

Jag tror dock inte att detta stämmer in så bra. Dels så förekommer aldrig detta frustande då jag rider på bett (och DÅ kan hon verkligen vara frustrerad, som jag upplever det) och dels så tycker jag frustningarna är av typen "jag vill bara rensa näsborrarna för det känns konstigt" snarare än att hon skulle vara stressad (hon är lugnare och nöjdare i största allmänhet när hon slipper bett). Jag kan ju inte VETA att det ligger till så här men vi har levt ihop i 15 år, hästen och jag, så jag tror att jag förstår hennes språk relativt bra :)

Trava på lång tygel är dock ganska svårt då detta är en MYCKET framåt häst, jag måste oftast lägga på någon slags broms eftersom det annars alltid skulle gå i full fart...

Till Gandalf:
Är andningsfrågan verkligen relaterad till huvudlaget? Vissa hästar frustat för fullt även i låga gångarter för att de är lite "lättstressade". Som jag ser det är detta mentalt relaterat, hästen är frustrerad i huvudet, och då går även dess kropp upp i högvarv, därav dessa frustningar och fnysningar. Hästen ifråga behöver inte ens dra iväg, stress ligger i huvudet, det påverkar inte alltid takten på dess ben.
Mitt tips skulle då vara att pröva några dagar då ni bara tar det lugnt du och hästen. Inga krav, bara träna på att ta det lugnt och slappna av (när vi ber om ökningar, samling, böjning m.m. på en sådan här häst så går hjärnan upp i högvarv, och detta motverkar avslappning). Skritta och trava på lite längre tygel och låt henne få vara ifred, låt henne hitta lite självförtroende och stabilitet under ryttare.

Hej
Jag hittade på Börjes till ett mycket bra pris och det verkar vara bra läder till det. Jag gav 398 kr :D
M vH M

Om du måste bromsa med tygeln är det väl inte konstigt att hon blir irriterad över nosen?
Hur skulle du reagera om någon tröck om din näsa ett helt motionspass?
Om du har kontakt med tygeln hela tiden så stänger du ju luftvägarna, och då är det väl inte knepigt om hon frustar?

Nej, nej, jag menar inte att jag sitter och hänger i tygeln hela tiden :smirk: Men att trava på _långa_ tyglar är oftast inte aktuellt i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 477
Senast: valy
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 995
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar