Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Sv: Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Jag lastar nästan aldrig men om jag gör det så leder jag in Juni och så ger jag henne hö ellr havre och så stänger jag bakbommen när hon äter sedan sätter jag fast henne och går runt och stänger luckan..

Jo du har rätt. När jag använder gummidämparen begränsar jag den med ett rep till ca 1,5 meter.
Krångligt eller inte - om man ska beskriva detta i text kanske det låter krångligt men om man följer beskrivningen så får man till slut en häst som gör precis det man vill. Enklare än så blir det inte.

Jo du har rätt. När jag använder gummidämparen begränsar jag den med ett rep till ca 1,5 meter.
Krångligt eller inte - om man ska beskriva detta i text kanske det låter krångligt men om man följer beskrivningen så får man till slut en häst som gör precis det man vill. Enklare än så blir det inte.

Det jag tyckte var krångligt var sådant som 'stäng så fort som möjligt', byta grimma etc, avleda med godis osv.

Jag lär hästarna att gå in själva i transporten. Om hästen tenderar att sätta huvudet under bommen, har jag en medhjälpare i början, som står framme i transporten, och styr huvudet rätt.
Vända sig om på vägen in har jag aldrig haft en häst som gjort. Jag börjar ju inte att stänga om den innan jag vet att den står lugnt och avspänt på sin plats.

Lasta på:
  • Skickar in hästen lös med grimskaftet hängande över halsen.
  • Hakar på bommen och fäller upp luckorna (har lilla luckan stängd också)
  • Sätter fast hästen i transportgrimskafter (ett elastiskt fäst framme vid förstret)

Lasta av:
  • Knäpper loss transportgrimskaftet och sätter fast en longerlina i grimman men låter resten vara lös (ibland har hon bråttom ut och jag vill inte tappa henne)
  • Öppnar och fäller ner luckorna
  • Ser till att hästenstår lungt innan jag fäller ner bommen
  • Ber hästen att backa

Har 3/4 bom men gör likadant oavsett hur jag kör transporten (smalt, utan mellanvägg eller med 3/4bom)

Senast ändrad:

Jag lär hästarna att gå in själva i transporten. Om hästen tenderar att sätta huvudet under bommen, har jag en medhjälpare i början, som står framme i transporten, och styr huvudet rätt.
Vända sig om på vägen in har jag aldrig haft en häst som gjort. Jag börjar ju inte att stänga om den innan jag vet att den står lugnt och avspänt på sin plats.
När jag hade börjat att åka med min gigantiska häst, så kunde den få för sig att gå in med nosen i backen= huvudet hamnar under bommen:eek:
Då gällde det att ha is i magen o går runt o backa den försiktigt o sen gå in ordentligt.
Var sedan lite mer förutséende o gjorde ett litet ryck uppåt när den var på väg in.

Kan än idag få för sig att göra så ngn gång- säger nu bara-Hörru!

KL
Har även vidareutvecklat träningen med att lasta med stängd framdörr o släckt belysning-, för att klara av det om det skulle behövas i ngn situation.

Senast ändrad:

KL

Alla som lastar i och ur och lägger grimskaftet över halsen, har ni aldrig haft problem med att hästen blir rädd för grimskaftet eller att det glider ner och hästen trampar pa det?

Det är ocksa flera som skriver att de aldrig sätter fast hästen om luckan är nere, hur gör ni da om ni lastar tva hästar? Far bada sta lösa till luckan är uppe?

Hls Limona

KL

Alla som lastar i och ur och lägger grimskaftet över halsen, har ni aldrig haft problem med att hästen blir rädd för grimskaftet eller att det glider ner och hästen trampar pa det?

Det är ocksa flera som skriver att de aldrig sätter fast hästen om luckan är nere, hur gör ni da om ni lastar tva hästar? Far bada sta lösa till luckan är uppe?

Hls Limona

Mina åker bara ensamma, utan mellanvägg. Men de gånger jag kört två så lastar jag första, sätter för bommen men sätter inte fast, lastar nästa, stänger bom, stänger lucka. Sätter fast båda.

Ingen av mina har någonsin blivit rädd för grimskaftet. inte heller haf glidproblem, men har ett långt, tungt som jag slänger väl över till andra sidan. (Jag har ett extra grimskaft förutom säkerhetslinan ibland, för de som jag inte följer med in, men har tendens att gå på sidan av rampen. Då kan jag justera i sidled med grimskaftet, och när hästen är på rampen kastar jag grimskaftet över ryggen och tar av det sen när jag går in och sätter fast)

Iofs blir ju inte mina rädda om jag slänger ett grimskaft över halsen/ryggen på dem på stallgången heller.

Däremot som sagt sen den gången en normalt säker häst som jag många ggr skickat in utan problem, fick panik av okänd anledning, och kastade sig ur släpet och iväg och jag inte varken hann eller nådde få fatt i grimskaftet som låg över halsen, så kör jag inte den metoden längre enkom, utan alltid lång lina som säkerhet.

Hästen går in själv, jag sätter för bommen bak, fäller upp luckan och går sedan in framtill och sätterfast stänger o åker. Mycket smidigt!:D

Gör likadant själv :D. Jag fick tipset av en gammal western gubbe, när min häst ville vända på rampen. Nu är det aldrig några problem. :bow:

Mina åker bara ensamma, utan mellanvägg. Men de gånger jag kört två så lastar jag första, sätter för bommen men sätter inte fast, lastar nästa, stänger bom, stänger lucka. Sätter fast båda.

Ingen av mina har någonsin blivit rädd för grimskaftet. inte heller haf glidproblem, men har ett långt, tungt som jag slänger väl över till andra sidan. (Jag har ett extra grimskaft förutom säkerhetslinan ibland, för de som jag inte följer med in, men har tendens att gå på sidan av rampen. Då kan jag justera i sidled med grimskaftet, och när hästen är på rampen kastar jag grimskaftet över ryggen och tar av det sen när jag går in och sätter fast)

Iofs blir ju inte mina rädda om jag slänger ett grimskaft över halsen/ryggen på dem på stallgången heller.

Däremot som sagt sen den gången en normalt säker häst som jag många ggr skickat in utan problem, fick panik av okänd anledning, och kastade sig ur släpet och iväg och jag inte varken hann eller nådde få fatt i grimskaftet som låg över halsen, så kör jag inte den metoden längre enkom, utan alltid lång lina som säkerhet.

Jag tycker ditt sätt later bra och genomtänkt men det är nog lättare att hantera den langa linan om man kör utan mellanväggg som du?
Jag kan bli lite klumpig när jag har manga linor att halla reda pa :o

Min fux blev av nagon anledning rädd för grimskaftet om det kom upp pa halsen. Han var annars hel cool. Min nya häst vill jag absolut kunna lasta ensam.

Jag tycker ditt sätt later bra och genomtänkt men det är nog lättare att hantera den langa linan om man kör utan mellanväggg som du?
Jag kan bli lite klumpig när jag har manga linor att halla reda pa :o

Min fux blev av nagon anledning rädd för grimskaftet om det kom upp pa halsen. Han var annars hel cool. Min nya häst vill jag absolut kunna lasta ensam.

Jag vet inte, men rent spontant så tycker jag inte det borde bli det sålänge man lastar 'bara' en häst'. Däremot, något jag märkt gör det med säkerhetslinan mycket bökigare är om man inte har några bindringar i bommen, då vill linan gärna åka snett och fastna i grejer.

Men annars är det inte speciellt svårt, inte med normallättlastade hästar (bråkstackarna kör jag ju lina på med, men det är det knepigare, mer att hålla rätt och koll på).

Skickar in hästen. Sätter fast bommen bak och stängerluckan. Sedan går jag fram och sätter fast henne.

Skickar in hästen själv, stänger bom, baklucka, sen går jag fram och sätter fast hästen.
Vid urlastning: Knyter loss fram, låter grimskaftet hänga över (framför) bommen. Går bak, öppnar lucka + bom och ger kommandot "backa". Eftersom grimskaftet ligger över bommen fram (har långt grimskaft) så kan jag ta emot det när hästen kommer ut med frambenen. Vill inte lägga grimskaftet om halsen eftersom jag är rädd att det ska fastna när hästen backar, ligger det över bommen vet jag att det går fritt hela vägen.

När jag tränat hästarna på att lastas själv har jag använt longerlina. Jag har då gått med dem in, gått ut genom skötardörren (fortfarande hållandes i longerlinan, så hästen känner motstånd om den försöker backa, vilket peppar peppar ännu inte hänt). Pratar lugnt med den så den blir uppmärksam på att jag flyttar mig bakåt. När jag är vid transportens bakände ser jag till att hästen är medveten om att jag befinner mig där, och sedan stänger jag bom + baklucka. Har inte varit några problem med någon av mina hästar.

Jag hade lite problem med detta tidigare. Min häst får inte panik. Men vägrar sitta fast. Hon backar tills grimma eller grimskaft går sönder sen kan hon gå tillbaka o ställa sej på plats som om inget hänt:smirk:. Under 3 år hade hon förbukat 7 grimmor och minst 10 grimskaft.

1: Vid lastning så skickar jag in henne.
2: Fäster/stänger bommen bakom henne.
3: Går fram o knäpper fast henne.
4: Stänger ramp och lucka.

nr 2 hindrar henne att kasta sej bakåt och nr 3 hindrar henne att stegra. Hon försökte ofta med det då man stängde luckan. Hon gillar inte att bli instängd. Nu har vi dock tränat bort det och vi är överens om transporten nu..

Jag skickar in hästen i transporten, sätter bommen på plats, stänger luckan och avslutar med att binda upp hästen.

Med två hästar skickar jag in den första och sätter bom bakom den. Sedan skickar jag in nästa och sätter bom bakom den. Sedan stänger jag luckan och avslutar med att binda upp hästarna.

För att undvika att hästarna kliver på sina grimskaft när de går in har jag långa grimskaft som jag håller i tills hästen står på plats, först då lägger jag upp det på ryggen på hästen.

Till TeamLundVer: Självklart står jag aldrig någonsin så att jag kan få luckan över mig. Har man en ordentlig fjäder finns det ingen som helst anledning att stå direkt bakom transporten. Det sitter i ryggmärgen att göra rätt och är inget jag någonsin tänker på. Dessutom tror jag inte att det gör någon skillnad att hästen är uppbunden om den kastar sig så våldsamt bakåt att den kommer över/under bommen. Då ryker grimskaftet oavsett om det är säkerhetsgrimskaft eller inte. Om du inte har karbinhakar av klättrarkvalitet. En hästkarbinhake sliter min häst sönder utan problem med ett rejält ryck. Därför anser jag det vara en risk som vida överstiger eventuella vinster (för oss båda) att binda upp hästen innan den har något stabilt bakom sig.

hästen går in själv,stänger bom, baklucka går fram till hästen och sätter fast

jag har varit med om hästar som blivit fastspännda först innan man stängt eller satt för bommen bak. det har resulterat i att hästar fått panik.

jag rekommenderar att ta det försiktgt i början så att du och hästen verkligen för klem på det hela.

händer det ngt tokigt kan det ta lång tid att komma över detta för hästen......

jag rekommenderar iallafall att göra som de allra flesta sagt att leda in hästen i transporten kanske ha lite hö som den kan mumsa på medans du går runt och stänger bommen....

jo men bommen funkar ju som stabilitet, varför ska det just vara rampen? en häst som slänger sig med sådan kraft att bommen går sönder kan även slänga sig rakt genom rampen (eller inte igenom men ni fattar väl hur jag menar?) min gamla häst är sån tex att hon inte gillar när rampen stängs, genom att både bom och grimskaft finns där så "vet" hon att hon inte kommer någonstans.

Jag fattar inte riktigt vad du menar. Jag antar att du inte menar att en häst som slänger sig så våldsamt att den förstör både bom och ramp, skulle sluta för ett grimskaft???

Menar du att din häst slänger sig bakåt om den har bommen bakom, men inte om den är uppbunden fram? Väldigt ovanligt i så fall, har aldrig hört talas om något sådant förut. De flesta hästar brukar ju vara betydligt mer benägna att försöka komma loss om de sitter fast med huvudet än om de har något bakom sig. Känner hästen att det är en bom eller vägg bakom den ger den upp om den inte är panikslagen. Om den däremot bara är uppbunden fortsätter den att kasta sig tills utrustningen går sönder och den kommer lös.

Eftersom bommen redan gör jobbet att hålla hästen på plats ser jag ingen anledning att gå fram och binda upp hästen och sedan gå bak och fälla upp luckan. Grimskaftet/grimman är orkar ju ändå inte hålla hästen utan går sönder långt innan bommen, däremot blir det ju ett riskmoment att gå fram och binda upp hästen eftersom den måste stå längre tid utan en rejäl vägg bakom sig och en bakskygg häst kanske blir skrämd och går över bommen.

nej, grimskaftet håller inte för en häst som slänger sig i panik, men för en häst som (tex min) testar med att ta ett steg bak och märker hon då att det inte funkar så står hon lugnt, skulle det däremot inte ta emot då...
du har aldrig tänkt på att en häst som enbart har bom bakom sig kan vända och få för sig att klättra över bommen?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka