Mina åker bara ensamma, utan mellanvägg. Men de gånger jag kört två så lastar jag första, sätter för bommen men sätter inte fast, lastar nästa, stänger bom, stänger lucka. Sätter fast båda.
Ingen av mina har någonsin blivit rädd för grimskaftet. inte heller haf glidproblem, men har ett långt, tungt som jag slänger väl över till andra sidan. (Jag har ett extra grimskaft förutom säkerhetslinan ibland, för de som jag inte följer med in, men har tendens att gå på sidan av rampen. Då kan jag justera i sidled med grimskaftet, och när hästen är på rampen kastar jag grimskaftet över ryggen och tar av det sen när jag går in och sätter fast)
Iofs blir ju inte mina rädda om jag slänger ett grimskaft över halsen/ryggen på dem på stallgången heller.
Däremot som sagt sen den gången en normalt säker häst som jag många ggr skickat in utan problem, fick panik av okänd anledning, och kastade sig ur släpet och iväg och jag inte varken hann eller nådde få fatt i grimskaftet som låg över halsen, så kör jag inte den metoden längre enkom, utan alltid lång lina som säkerhet.