Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Sv: Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Den ponnyn jag har nu kan nog inte lasta sig själv än, har visserligen inte provat då jag aldrig kör själv (inge körkort:D). Men min förra brukade jag ställa in själv ibland när vi var på tävlig o så o hon ville gärna att man följde med in, så jag ledde in henne, gick bak o stängde o gick sen fram igen o knöt fast henne.

Skulle ALDRIG knyta fast innan jg stängt, hur snäll häst jag än har, blir de skrämda av nåt o försöker backa blir det inte kul!

Jag skickar in min häst i släpet, stänger bakbommen & sen baklämmen.
Sen går jag runt & sätter fast han med transportgrimskaftet genom skötardörren.

Urlastning:
Knäpper loss han, slänger grimskaftet över halsen, går bak, öppnar baklämmen, tar bort bakbommen.
Tar tag i svansen & drar lite lätt & ger kommandot "back" för varje steg , när han är halvvägs ute tar jag tag i grimskaftet & backar han resten tills han är helt av från släpet.
Jag gör precis likadant.

Är det en häst som inte är van och det inte finns en person som kan hjälpa till, brukar jag gå in i transporten med hästen och låta den stå där obunden tills jag kommit runt och kan stänga bommen och luckan. Det är kanske en gång på hundra som en häst börjar backa tillbaka under de 5 sekundrarna det tar att gå bak och stänga bommen. Och då får man göra om proceduren igen, ingen fara.

jag låter hästen gå in själv med grimskaftet över halsen. Stänger bak och går sedan runt och sätter fast. Samma ska vid urlastning fast tvärtom. Skulle aldrig sätta fast hästen innan jag stängt bak.
Ett enligt mig säkert sätt att lasta på.

jag gör så att hästen kliver upp på rampen och in i transporten själv jag står brevid och antingen håller i det lite längre grimmskaftet eller slänger upp det över ryggen, stänger för bakbommen och sedan drar upp rampen, för att sedan gå fram till främmre dörren och sätta fast hästen.

detsamma näre jag lastar ur själv. lossar hästen öppnar rampen och sedan släpper ner bommen och hästen kommer lugnt ut av sig själv.

sätt fast hästen först, för många år sedan hade min mor en vän somalltid lastade hästen lös, stängde och satte fast (i den ordningen), hästen var kolugn. så en dag hände det som inte fick hända, hästen blev rädd för ngt när han höll på att stänga och kom slängde sig bakåt i full karrär.. just då befann sig den här personen mitt bakom släpen.. fick lemmen över sig, samt hästen som slängde sig ut.. den här personen har fått ett helt nytt ansikte pga detta så vad du än gör sätt fast först, sätt fast bommen (fanns inte bom då utan enbart kedja vilke forceras hyfsat lätt), ställ dig på sidan av transporten och lyft upp lämmen gå sedan inte precis bakom när du går över till andra sidan utan ha ett avstånd..

Jag skickar in hästarna med grimskaftet runt halsen och stänger bakom, går sedan fram och binder dem. Om man har lite hö därframme så brukar i alla fall mina matglada hästar inte bry sig om att ens titta bakåt.
Jag har en 11-åring och en 4-åring som detta fungerar bra med. Med 4-åringen började jag träna när han var 2 år, då gick jag med in i början, men band inte fast honom förrän luckan var stängd bakom, i början med medhjälpare och jag var kvar inne i släpet, sedan gick jag själv ut och han stod kvar och tuggade hö. När han var 3 år fungerade det att lasta honom själv som jag skrev först.

Avlastning: lossar alltid inne innan jag fäller ner och de går ut själva.

jo jag vet, tyckte bara ett det kunde behöva poängteras då jag vet (vis av erfarenhet efter 24 år i hästvärlden) att vi hästmänniskor vet precis hur vi ska göra saker och ting på det säkra sättet, men sedan gör vi precis tvärtom av bara farten.. :eek:

Skickar in ponnyn, stänger, går fram och sätter fast.

Så gör jag med unghästen också (kommer att göra, vi har inte lastat själva ännu men så är hon tränad och hon tränas på att skickas in i boxen, stallet osv.)

Och sen tvärtom när de ska ut (knyt loss, grimskaftet runt halsen, ut och öppna, och be ponnyn backa), fast nu har jag fronturlastat för jag tycker det är lättare när man är själv.

Ibland är den gamla lite grinig, då får man gå med henne in. Men jag binder inte fast utan lägger grimskaftet över bommen och sen går jag ut och stänger, hon skulle aldrig backa ut när man väl ställt in henne.

Men man binder ALDRIG ALDRIG ALDRIG fast hästen innan man har stängt om den bak.

Aldrig.

Shit, det var nog det första jag lärde mig när det kommer till att lasta hästar.

Hästen går in själv, jag sätter för bommen bak, fäller upp luckan och går sedan in framtill och sätterfast stänger o åker. Mycket smidigt!:D

så gör jag oxå:D inte förstt jag kör själv För jag har inge körkort (är bara 13 :D)

Ja, men man står väl ALDRIG bakom luckan när man stänger eller öppnar, utan på sidan. Precis som man ALDRIG sätter fast hästen innan man stänger. En häst med panik forcerar i vissa fall bommar, grimmor och knytanordningar.

Det hade inte gjort någon skillnad för din bekant om hon hade bundit fast hästen, hon hade blivit klämd i vilket fall.

Det finns ju folk som har dött när de stått bakom luckan vid i och urlastning.

Just nu kör jag bara en häst regelbundet, och med den så går jag in med hästen, sedan sätter jag för bommen inifrån släpet, jag går alltså inte ut genom skötardörren och runt. Binder och går sedan runt och stänger baklämmen. Egentligen skulle jag vilja skicka in henne och stänga bak först, men vi har inte kommit dit ännu.
Med de andra ser jag till att vi är två som lastar.

*kl*

Svarar alla!

:bow::bow::bow:

Kom tilbaka till datorn efter att varit borta från den några dagar och blev verkligen glad för alla svar jag fått.

Tusen tack!!

Jag kör en 1 1/2 hästarstransport poch jag har känslan att den är lättare att sätta sig fast i än en 2-hästars. Den är bred nog för att en häst ska kunna vrida huvudet bakåt men jag är rädd att den inte är tillräckligt bred för att kunna vrida huvudet/halsen tillbaka.

Så jag kommer nog pröva någon av "långline" varianterna och träna att skicka in hästen och samtidigt strama linan för att hindra att hästen vänder huvudet.
Sedan bakbommen och fästa fram.

Åter tack! :bow:

Jag gör precis som Spirtit med mina hästar.
I början på de hästar som har kastat sig ut (när jag ska ta ut dem), så har jag haft en lina i grimman och ut genom skötardörren och så höll jag i den, så jag redan höll i hästen när den kom ut. Man får ju kolla att det inte finns ngt som linan kan fastna i. Träna träna träna... är man bara säker på att det går, så går det! :)

med riktigt transportgrimskaft så förstår jag inte varför, sitter ju säkerhetslås i ena änden utifall att hästen skulle få superpanik. stoppar ju inte om hästen verkligen slänger sig men tar emot så att de kanske tänker om..

det man i slutänden får fråga sig är vilket som går i första hand omifall att man måste välja, min eller hästens hälsa..

Jag går in med hästen, går runt och stänger och går sen fram och knyter fast. Alternativt att jag har någon med mig som stänger när jag gått in. Men jag skulle nog kunna släppa honom, har bara aldrig försökt :idea:

Svårt att entydigt ge råd eftersom det kan ske så mycket som kräver olika lösninger.
En sak är emellertid säker: Träna hästen så mycket som möjligt att stå obunden i en öppen transport. Principen är att det är trevligt där inne och jättejobbigt utanför.
När hästen står kvar även när du går ut (det är inte säkert att ett långt grimskaft hjälper, bäst är om hästen har full frihet) så stänger du bak med bom och så snabbt som möjligt även med luckan så inte hästen kan komma under bommen om den skulle få panik. Sen binder du upp den i transportgrimma. Kör sen inte fortare än att hästen hela tiden står still ! (det känns i bilen).
Urlastning är svårt när man är ensam då risken att hästen trycker sig under bommen är stor. Träna därför mycket tillsammans med en hjälpare tills ni kan öppna baklemmen utan att hästen får bråttom ut.
Öppna lite och stäng igen osv.
När du sen är ensam byter du först transportgrimman mot ett långt grimskaft som ligger löst över bommen. Sen avleder du hästen med mycket godis innan du lämnar den utan kontakt och öppnar helt bak så snabbt som möjligt utan att skrämmas. Försök att lugna tills du ger den tecken att gå ut. Går den ut så låt den göra det, lugna bara. Efter några såna urlastningar kommer den att lugna ner sig. Fånga upp grimskaftet.
Vill även ge tips till er som absolut vill ha hästen uppbunden när ni öppnar bak: det finns gummidämpare som man sätter mellan grimskaftet och ett fäste fram i vagnen. Då minskar risken för nackskador men hästen kan ändå få respekt för att den sitter fast. Men det kan vara farligt eftersom ni förstärker fobierna genom att hästen sitter fast.

Jag går före häst in i transporten, lägger grimskaftet ett varv runt frambommen, går ut brevid hästen (går inte runt) vilket gör det enkelt att korrigera hästen OM den skulle få för sig att backa. Sätter för bakbommen. Hår fram och binder fast, går ut (brevid igen) och stänger. Nu när jag har enhästarssläp så att de inte kan vända så väntar jag ofta med att sätta fast häst tills det är helt stängt, gan kan ändå inte vända.

Svårt att entydigt ge råd eftersom det kan ske så mycket som kräver olika lösninger.
En sak är emellertid säker: Träna hästen så mycket som möjligt att stå obunden i en öppen transport. Principen är att det är trevligt där inne och jättejobbigt utanför.
När hästen står kvar även när du går ut (det är inte säkert att ett långt grimskaft hjälper, bäst är om hästen har full frihet) så stänger du bak med bom och så snabbt som möjligt även med luckan så inte hästen kan komma under bommen om den skulle få panik. Sen binder du upp den i transportgrimma. Kör sen inte fortare än att hästen hela tiden står still ! (det känns i bilen).
Urlastning är svårt när man är ensam då risken att hästen trycker sig under bommen är stor. Träna därför mycket tillsammans med en hjälpare tills ni kan öppna baklemmen utan att hästen får bråttom ut.
Öppna lite och stäng igen osv.
När du sen är ensam byter du först transportgrimman mot ett långt grimskaft som ligger löst över bommen. Sen avleder du hästen med mycket godis innan du lämnar den utan kontakt och öppnar helt bak så snabbt som möjligt utan att skrämmas. Försök att lugna tills du ger den tecken att gå ut. Går den ut så låt den göra det, lugna bara. Efter några såna urlastningar kommer den att lugna ner sig. Fånga upp grimskaftet.
Vill även ge tips till er som absolut vill ha hästen uppbunden när ni öppnar bak: det finns gummidämpare som man sätter mellan grimskaftet och ett fäste fram i vagnen. Då minskar risken för nackskador men hästen kan ändå få respekt för att den sitter fast. Men det kan vara farligt eftersom ni förstärker fobierna genom att hästen sitter fast.

Spontant känner jag att 'varför krångla till det så'.

Men det jag eg skulle svara på var gummidämpargrimskaften. En varning där. Vissa hästar, som inte normalt skulel ifrågasätta en uppbindning, kan bli 'triggade' av att grimskaftet är 'elastiskt', och därmed dra ännu värre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka