Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Sv: Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Jag gör det, stänger först bommen, sätter fast hästen och sist går jag runt och stänger luckan. Det är för att jag inte vill riskera att hästen försöker vända sig i släpet, eftersom jag kör utan mellanvägg för det mesta.

Vad gör det för skillnad med att bara stänga bommen och inte luckan samtidigt ?
Bara för att du stänger för bommen så förhindrar det ju inte att hästen vänder sig.

........................

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju just för att så mycket kan hända medan man går bak och stänger som jag vill binda upp hästen först.

Har aldrig haft problem med häst som kastat sig, däremot har jag en häst som tidigare gillat att stegra sig och försökt hoppa över bommen varför jag velat sätta fast henne så fort hon kommit in i transporten. Hon har inte haft någon panik utan lugnat sig så fort hon konstaterat att hon suttit fast.

Fast, med häst som får panik av att sitta fast och som riskerar att kasta sig bakåt kanske man bör göra annorlunda.

Måste säga att självklart har man lärt hästen att stå still innan man börjar lastträna. Det tycker jag är en ren och skär självklarhet. När hästen då klarar av det så ska den klara av att stå still i ca 30 sek medans du fäller upp baklämmen.
MEN, samtidigt så kan man aldrig lära en häst att inte bli rädd för saker och ting. De är trots allt deras naturliga instinkt att fly ifall de blir rädda, tycker du då inte själv att deras instink för att fly ÖKAR om de sitter fast i ett släp, du är på utsidan och de hör något läskigt därbakom men samtidigt inte har något bakom som tar emot.
När hästen känner att de bara sitter fast med huvet så kommer de kämpa ännu mer för att komma loss och skaderisken ökar markant eftersom det inte finns något som förhindrar att de tar närmsta flytkväg, i det här fallet rakt ut bakåt.

Därför anser jag att det är säkrast att lasta in hästen först , fälla upp baklämmen(som inte alls tar lång tid) och sedan går fram och sätter fast hästen.

Det finns ingen grimma i hela världen som håller för en panisk häst- som tur är.
Nackskador o sen livstidsfobi är inte alls ovanligt.

Kan bara hålla med.

jag går först själv in o lägger en longerlina om bommen sen går jag ut o skickar in pålle, stänger o går fram o sätter fast.

Men eftersom jag gör så här: går in själv före hästen genom släpet och under frambommen är det naturliga att knäppa fast hästen innan jag går ut ur släpet och runt för att fälla upp bommen och stänga. Så lydiga hästar har jag inte att jag vågar lita på att de står kvar i släpet under den stunden. Och eftersom de är lugna med att vara uppbundna ser jag inte risken att de skulle kasta sig.

Hade jag kunnat skicka in hästen själv bakifrån och jag varit säker på att hästen inte försökt hoppa över bommen hade det mest naturliga säkert varit att fälla upp bommen därbak och kanske även lämmen och först därefter gått fram och satt fast hästen. Jag upplever dock att mina hästar känner det som en trygghet att jag knäpper fast dem först, det blir en signal att stå stilla. Men naturligtvis vore det optimala att de kunde stå stilla lösa enbart på kommando, fast där är vi inte än och jag måste ändå kunna lasta dem. Sedan har jag aldrig lastat helt själv någon gång utan medan jag gått in med hästen har medhjälparen stängt bommen och lämmen medan jag stannat hos hästen. Varför jag även satt fast den är mest för medhjälparens trygghet, att personen ska kunna lita på att hästen sitter fast och inte plötsligt backar ur. Men snart ska jag börja lasta själv och därför är det väldigt intressant att diskutera hur man gör det på bästa sätt :). Vad jag menar är att det kan finnas flera sätt som fungerar.

Måste säga att självklart har man lärt hästen att stå still innan man börjar lastträna. Det tycker jag är en ren och skär självklarhet. När hästen då klarar av det så ska den klara av att stå still i ca 30 sek medans du fäller upp baklämmen.
MEN, samtidigt så kan man aldrig lära en häst att inte bli rädd för saker och ting. De är trots allt deras naturliga instinkt att fly ifall de blir rädda, tycker du då inte själv att deras instink för att fly ÖKAR om de sitter fast i ett släp, du är på utsidan och de hör något läskigt därbakom men samtidigt inte har något bakom som tar emot.
När hästen känner att de bara sitter fast med huvet så kommer de kämpa ännu mer för att komma loss och skaderisken ökar markant eftersom det inte finns något som förhindrar att de tar närmsta flytkväg, i det här fallet rakt ut bakåt.

Därför anser jag att det är säkrast att lasta in hästen först , fälla upp baklämmen(som inte alls tar lång tid) och sedan går fram och sätter fast hästen.

Men eftersom jag gör så här: går in själv före hästen genom släpet och under frambommen är det naturliga att knäppa fast hästen innan jag går ut ur släpet och runt för att fälla upp bommen och stänga. Så lydiga hästar har jag inte att jag vågar lita på att de står kvar i släpet under den stunden. Och eftersom de är lugna med att vara uppbundna ser jag inte risken att de skulle kasta sig.

Mina hästar fungerar också så. Ändå skulle jag aldrig göra så. För det man inte kan garantera sig emot är att hästen av någon utomstående anledning får panik. Inte panik för att den sitter fast, utan panik av annan anledning, och då sitter fast.

Den kommer att kolla loss, någon del av utrustningen kommer gå sönder och ge efter. Risken att någon del i hästen går sönder är tyvärr också stor, det är rena nackdöden att slita sönder grimmor/uppbindningar. Dessutom så de som kastar sig och kommer lös brukar komma med väldigt häftig fart nedför, dvs risken är stor de krashlandar på rampen med.

Om det finns en bom bakom hindrar den hästen från att komma så långt bak, och den håller för betydligt mer. Än bättre om det är en lucka bakom, då ser de det inte som öppet på samma sätt.

Är hästen lös och får panik kan den kasta sig ut med markant mindre skaderisk. För det är bakåt/utåt de kastar sig vid panik.

OK då skulle det vara bättre att göra så här: gå in före hästen men i stället för att sätta fast den ha en longerlina runt frambommen, hålla i den som en säkerhet samtidigt som jag går genom transporten bakåt och fäller upp bommen (eller kedjan som jag har på min transport)? Men vad gör jag när jag ska gå ut och fälla upp lämmen? Eftersom jag har en häst som gått över frambommen vill jag helst inte lämna henne lös själv. Och när jag går ut ur transporten vill jag inte hålla i en lös lina utifrån med risk för att hon trasslar in sig då jag inte ser.

Mina hästar fungerar också så. Ändå skulle jag aldrig göra så. För det man inte kan garantera sig emot är att hästen av någon utomstående anledning får panik. Inte panik för att den sitter fast, utan panik av annan anledning, och då sitter fast.

Den kommer att kolla loss, någon del av utrustningen kommer gå sönder och ge efter. Risken att någon del i hästen går sönder är tyvärr också stor, det är rena nackdöden att slita sönder grimmor/uppbindningar. Dessutom så de som kastar sig och kommer lös brukar komma med väldigt häftig fart nedför, dvs risken är stor de krashlandar på rampen med.

Om det finns en bom bakom hindrar den hästen från att komma så långt bak, och den håller för betydligt mer. Än bättre om det är en lucka bakom, då ser de det inte som öppet på samma sätt.

Är hästen lös och får panik kan den kasta sig ut med markant mindre skaderisk. För det är bakåt/utåt de kastar sig vid panik.

OK då skulle det vara bättre att göra så här: gå in före hästen men i stället för att sätta fast den ha en longerlina runt frambommen, hålla i den som en säkerhet samtidigt som jag går genom transporten bakåt och fäller upp bommen (eller kedjan som jag har på min transport)? Men vad gör jag när jag ska gå ut och fälla upp lämmen? Eftersom jag har en häst som gått över frambommen vill jag helst inte lämna henne lös själv. Och när jag går ut ur transporten vill jag inte hålla i en lös lina utifrån med risk för att hon trasslar in sig då jag inte ser.

Mycket bättre. Har ju skrivit i den här tråden innan hur jag gör men tar det igen.

Knalla in med hästen, kryp under bommen. Ha en lång lina (min är 2 longerlinor lång, det är onödigt långt för en stillsam häst dock), trä den genom mittringen på bommen om du har en sån (eller nedre ringen under fönstret om du har sån). Gå ut genom skötardörren, ta med dig linan (lägg den ovanpå stänkskyddet så den inte hakar i).

Ha linan i ena handen, sätt för kedja/bom. Stäng rampen. Gå tillbaka in genom skötardörren, sätt fast hästen, ta bort linan. Färdigt! =)

På så sätt kan du med den långa linan se till att hästen inte backar ut, du kan behöva hålla den sträckt på en orolig häst, och en häst som vill vända sig kan du förhindra det.

Om din häst är resningsbenägen, så om du inte har det så sätt en låg ring under fönstret fram, ta linan över bommen och genom den, och sen ut genom dörren, då hålls huvudet ner (och de kan inte komma över bommen).

Att hästen trasslar in sig är inte minsta risk sålänge du har linan sträckt. Risken borde vara minimal även med lös lina, möjligen om de är väldigt stökiga och veviga av sig.

OK jag ska testa detta, tack!

Mycket bättre. Har ju skrivit i den här tråden innan hur jag gör men tar det igen.

Knalla in med hästen, kryp under bommen. Ha en lång lina (min är 2 longerlinor lång, det är onödigt långt för en stillsam häst dock), trä den genom mittringen på bommen om du har en sån (eller nedre ringen under fönstret om du har sån). Gå ut genom skötardörren, ta med dig linan (lägg den ovanpå stänkskyddet så den inte hakar i).

Ha linan i ena handen, sätt för kedja/bom. Stäng rampen. Gå tillbaka in genom skötardörren, sätt fast hästen, ta bort linan. Färdigt! =)

På så sätt kan du med den långa linan se till att hästen inte backar ut, du kan behöva hålla den sträckt på en orolig häst, och en häst som vill vända sig kan du förhindra det.

Om din häst är resningsbenägen, så om du inte har det så sätt en låg ring under fönstret fram, ta linan över bommen och genom den, och sen ut genom dörren, då hålls huvudet ner (och de kan inte komma över bommen).

Att hästen trasslar in sig är inte minsta risk sålänge du har linan sträckt. Risken borde vara minimal även med lös lina, möjligen om de är väldigt stökiga och veviga av sig.

Nu ser jag i dina senare inlägg att du tänker testa en annan teknik, men vill ändå kommentera det här inlägget för eventuella andra läsare. Hästar är i grunden klaustrofobiska djur. De är flyktdjur som måste förlita sig på sina sinnen för att överleva. Även om hästen står helt lugnt uppbunden utanför transporten kan den bli skrämd när den står i transporten eftersom den där inne får "nedsatt" syn (hästar har dåligt närseende, ser bäst på håll) och "nedsatt" hörsel pga att ljudvågor till stor del hindras av transportens väggar. För att klara lägen som dessa, när hästen får sina sinnen blockerade helt eller delvis kommer den att vara mer vaken på eventuella stimuli från omgivningen. Ett ljud eller en lukt som i vanliga fall inte skrämmer den kan få betydligt större effekt. Om hästen då försöker backa ut från det som blockerar dess sinnen (dvs transporten) och märker att det inte går är panik nästa naturliga steg, hästen vill lös till varje pris. Naturligtvis går det ju att träna hästen så att man nästan helt får bort den här reflexen, men det tar tid och är inget man ska förlita sig på. En häst kan ha åkt utan problem i 20 år och sedan bli skrämd. Det är därför man bör undvika helt att binda upp hästen utan att först ha något bakom den.

Att träna hästen att gå in i transporten själv tar inte mycket tid och gör lastningen oerhört mycket enklare (enligt mig). Men det är ju en smaksak.

Min häst var mycket svårlastad och reste sig i transporten när jag köpte honom. Det gick dock att träna bort. Lastningen går ju väldigt snabbt att lära hästen, att få den att sluta resa sig tar lite längre tid, men det är inte omöjligt. För min häst handlade det om att han hade dålig balans, så en boggietransport med extra bra fjädring, tillsammans med mycket träning för att få bort hans klaustrofoba sida tog bort stegringarna helt.

Att träna hästen att gå in i transporten själv tar inte mycket tid och gör lastningen oerhört mycket enklare (enligt mig). Men det är ju en smaksak.

Finns en skaderisk i det med, iom att vi diskuterar den aspekten. Jag gjorde så förr, flera år, utan problem. Grimskaftet över ryggen och skicka in hästen. Stänga bom och fälla upp rampen, gå in och sätta fast.

Så fick hästen panik av någon anledning och kastade sig ut med buller och bång. Och jag hann inte få tag i grimskaftet, så hästen galopperade iväg lös. Över en asfaltsparkering och med sikte på 70-vägen ca 500 meter bort. Det gick bra och han både stannade och vände och kom självmant tillbaka innan vägen. Men det är sen den dagen jag har den där långa linan både vid i och urlastning, som en ren säkerhet, även på de man kan skicka in.

Fast om man tänker lite på säkerheten under träning så kan man träna på inhängnat område. Så har jag gjort.

I början la jag inte upp ngt grimskaft, utan hade en lina som jag höll i.

Nu måste man ju inte släppa hästen lös bara för att man inte går med in. Jag splitsar egna grimskaft på omkring 4 m. Jag håller fortfarande i grimskaftet när hästen går in, så skulle han kasta sig bakåt innan jag får bommen på plats så håller jag ju fortfarande i honom. Tycker det är betydligt enklare än att följa med in och behöva krypa under hösegel och liknande. Och jag har ju minst samma styrka att hålla hästen som du har som drar grimskaftet ut genom skötardörren, dessutom har jag fördelen att om hästen kastar sig bakåt och försöker sticka kan jag om situationen kräver det (t.ex. i närheten av en väg) välja att hänga kvar i grimskaftet lite längre om hästen verkligen skulle vilja sticka. Det ger mig några extra sekunder.

Nu måste man ju inte släppa hästen lös bara för att man inte går med in. Jag splitsar egna grimskaft på omkring 4 m. Jag håller fortfarande i grimskaftet när hästen går in, så skulle han kasta sig bakåt innan jag får bommen på plats så håller jag ju fortfarande i honom. Tycker det är betydligt enklare än att följa med in och behöva krypa under hösegel och liknande. Och jag har ju minst samma styrka att hålla hästen som du har som drar grimskaftet ut genom skötardörren, dessutom har jag fördelen att om hästen kastar sig bakåt och försöker sticka kan jag om situationen kräver det (t.ex. i närheten av en väg) välja att hänga kvar i grimskaftet lite längre om hästen verkligen skulle vilja sticka. Det ger mig några extra sekunder.

Okej, ja då fungerar det ju. Jag kör min linvariant enligt ungefär samma stuk med de knallar in själva. Låter linan gå ut till rampen, kopplar på den och skickar in (och halar in slacket under tiden). Stänger etc och går fram. Då tappar man den inte OM olyckan skulle vara framme. Nuvarande pojkar vill dock helst att matte går in först, så då får de det så. (Jag har höseglet undanvikt, men visst det är ett bökmoment att kliva under bommen).

Jag tänkte mer på de som gör som jag gjorde förr, kastar grimskaftet över halsen och skickar in.

Ja, då är det ju givetvis ett riskmoment och dessutom ett ganska onödigt sådant eftersom det är så enkelt att hålla kvar i grimskaft tills bommen är på plats.

Mm, jag har dock aldrig sett någon göra såsom du, utan just grimskaftet över halsen och in. Är ju beskrivet i tråden med. Men din metod tycker jag är helt okej och säker.

KL
Jag lastar heller inte ur med skaftet över halsen.
Den ena är van vid att backa ut själv med hängande grimsakft. Den andra har jag tränsat( som man ska göra på tävling) innan o den vill inte backa ut själv, utan väntar tills jag har gått fram.

Jag har longerlina på lastar, håller kvar i longerlinan sträckt medan jag går runt för att haspa på baklinan och sätta rätt mellanväggen. Därefter stänger jag luckan/baklämmen går tillbaka fram och sätter fast med grimskaft, stänger och åker!

Urlastning gör jag på samma sätt!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka