Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Sv: Ni som lastar i transport ensamma; Hur gør ni?

Har alltid hösilage/hö i höseglet fram.
Lägger grimmskafftet över hennes hals, ber henne kliva in.
Stänger bakbommen bakom henne.
Går fram och knäpper fasst henne i transportgrimmskafftet.
Går ut och stänger baklämmen.
Lastar alltid ensam lugnt och utan människor som ska "hjälpa" till.

Jag leder in honom i transporten, sen står han lös där medans jag går på andra sidan i tansporten och stänger bommen och luckan.
Sen går jag och sätter fast honom vid skötardörren.
Vid urlastning så öppnar jag först luckan och går in bredvid honom, knäpper lös honom och sätter på grimskaftet.
Sen håller jag i grimskaftet hela tiden medans jag öppnar bommer och säger åt honom att han får backa ut.

Jag har ett långt grimskaft eller en longer lina som jag sätter i hästens grimma. sen leder jag in honom och hoppar ut genom skötardörren, håller fortfarande i linan så att jag kan korrigera om han vill backa, går bak och stänger bommen och tar upp lämmen. sen går jag fram och sätter fast honom i transportgrimskaftet.

när jag lastar ur så sätter jag på ett grimskaft som jag lägger över halsen på honom. går sedan bak och släpper ner lämmen och tar bort bommen, säger sedan till honom att backa tills jag får tag i grimskaftet och backar ut honom.

Klart.

Jag vet inte hur jag ska gøra.

1. Lasta, sätta fast och gå runt och stänga?
Stor risk før häst som kastar sig bakåt-sitter fast-panik-skador.

2. Lära hästen att gå in løs, stänga bak och gå fram och sätta fast?
Här ser jag en risk att nyfiken häst prøvar att vända sig/vänder huvudet och rikerar att sätta sig fast-panik-skador?

Hur gør ni?

Jag lastar alltid på sättet som du beskriver i nummer 2, oavsett om jag har medhjälpare eller inte med mig.
1an förstår jag faktiskt inte hur man kan göra så, sätta fast en häst i en transport utan att ens ha stängt bakluckan är jäkligt dumt. Vad händer om hästen kastar sig och den sitter fast liksom ?

Vi har en väldigt lättlastad häst, man säger bara varsågod så går han in. Sen har vi hönät där framme som han äter av, är jag ensam så stänger jag & sen går fram och knäpper fast han. Är jag med mamma så lastar jag honom vanligt!

Kl

Jag lägger grimskaftet över halsen på hästen och leder upp den på rampen. Stänger dörren bakom hästen och fäller upp luckan. Går fram och spänner fast hästen.

När jag ska lasta ut knäpper jag loss hästen, lägger grimskaftet över halsen, går runt, fäller ner allting, pratar lugnt med hästen, öppnar dörren och säger varsågod. "Fångar" hästen på rampen.

Skulle aldrig våga spänna fast dom utan att ha stängt bakom! Min pappa gjode missen en gång för länge, länge sen (inte så hästvan), att han öppnade i bak innan han hade knäppt loss hästen, vilket resulterade i att det lilla russet fick med sig hela bommen ut. :p

Så gör jag med:D...mycket smidigt.

1an förstår jag faktiskt inte hur man kan göra så, sätta fast en häst i en transport utan att ens ha stängt bakluckan är jäkligt dumt. Vad händer om hästen kastar sig och den sitter fast liksom ?

Jag gör det, stänger först bommen, sätter fast hästen och sist går jag runt och stänger luckan. Det är för att jag inte vill riskera att hästen försöker vända sig i släpet, eftersom jag kör utan mellanvägg för det mesta.

Eftersom jag aldrig haft en häst som åker brett så är inte det ett problem. Det finns inte en chans att en häst som åker smalt kan vända sig i transporten, om den inte får panik och kastar sig så mellanväggen ger efter. Jag har dessutom hingstgaller i min transport, så även om hästen åkte med mellanväggen ställd åt sidan skulle det krävas en rätt gymnastisk häst för att få runt huvud och hals så den kunde vända sig.

Eftersom din häst tar ett steg bak som ett test borde ju en ordentlig bom göra jobbet minst lika bra som ett grimskaft.

Om jag hade en häst som behövde åka brett och som faktiskt vände sig skulle jag omedelbart träna bort det beteendet, men visst, i det specialfallet skulle jag kanske binda upp hästen efter att ha satt bommen ordentligt på plats.

Men som regel anser jag det fortfarande mycket säkrare att få igen luckan innan jag börjar bekymra mig för uppbindning.

Jag har aldrig förstått hur man kan stänga utan att ha satt fast hästen först. Vad händer om hästen försöker kasta sig och INTE sitter fast?

För övrigt borde väl det viktigaste vara att först träna hästen så att den INTE får panik inne i släpet.

Det självklara för de flesta verkar ju vara att man sätter fast hästen sist vid ilastning och släpper loss den först vid urlastning, men jag tycker det verkar vara minst lika stor olycksrisk då. Hur kan man vilja att hästen ska kunna kasta sig bakåt och komma lös ut ur transporten? Förklara gärna.

Jag lastar alltid på sättet som du beskriver i nummer 2, oavsett om jag har medhjälpare eller inte med mig.

Jag gör det, stänger först bommen, sätter fast hästen och sist går jag runt och stänger luckan. Det är för att jag inte vill riskera att hästen försöker vända sig i släpet, eftersom jag kör utan mellanvägg för det mesta.

Mitt halvblod körde jag oxå alltid utan mellanvägg, henne var det fortfarande bara att lägga grimskaft runt halsen och leda upp för rampen, Dra igen bommen och stänga luckan. Inte ens chans att hon skulle vända sig därinne. Speciellt inte när det finns mat där framme att pyssla med :)

Om du är rädd för att hästen ska vända sig, så varför kör du inte med mellanvägg som du flyttar åt sidan , så att det blir trängre fram men mycket plats för bakben ? Mindre risk att hästen vänder sig då.

Det självklara för de flesta verkar ju vara att man sätter fast hästen sist vid ilastning och släpper loss den först vid urlastning, men jag tycker det verkar vara minst lika stor olycksrisk då. Hur kan man vilja att hästen ska kunna kasta sig bakåt och komma lös ut ur transporten? Förklara gärna.

Man har ju en bom!
En stor häst som kastar sig bakåt sliter sönder grimman eller karbinhaken på grimskaftet utan problem, så grimskaftet är helt värdelöst för att hålla en panikslagen häst. Bommen är mer stabil och förhindrar att hästen kastar sig ut, men självklart kommer hästen förbi även den om den verkligen har panik.

Orsaken till att hästen får panik är väldigt ofta just det att den sitter fast med huvudet. När hästen känner att dess huvud och hals är låst är den betydligt mer benägen att få panik än om den backar mot något som inte ger efter. Alla har sett en häst kasta sig för att komma loss från en uppbindning, men jag tror inte det är många som sett en häst backa upp mot något och sedan börja kasta sig vilt mot det.

Jag har aldrig förstått hur man kan stänga utan att ha satt fast hästen först. Vad händer om hästen försöker kasta sig och INTE sitter fast?

För övrigt borde väl det viktigaste vara att först träna hästen så att den INTE får panik inne i släpet.

Om du har en häst som du vet kan kasta sig så är det väl ändå SÅ mycket bättre att INTE sätta fast den innan baklämmen är uppe. När du lastat in hästen så ha någon som står med havre, eller ett hönöt därframme, nästan i alla fall så tar hästen iaf någon tugga och på den tiden hinner du fälla igen bommen, så att det tar stopp om hästen kastar sig, och sedan baklämmen.

Jag menar om man sätter fast en häst, för att gå RUNT transporten och fälla upp lämmen så kan hur mycket som helst hända på den lilla tiden. Du har inte en chans att göra något om hästen har kastat sig och du är på utsidan av transporten.
Var själv med om ett liknande fall i ett stall förut när jag såg en tjej lasta. Hon gjorde precis som du sa, skulle gå runt och hästen kastar sig. Det blev ett sånt jäkla knyck så hästen fick med sig hela stora bommen som den satt fast i med samtidigt som hon fick en kotförskjutning när hon gjorde en bakåtkullerbytta oxå.

Lastar i stort sett alltid själv. Leder på hästen och går bak och stänger sen går jag fram och sätter fast. Vid urlastning tar jag loss hästen först och går sen bak och öppnar och tar grimskaftet när de backat ut.

nej, grimskaftet håller inte för en häst som slänger sig i panik, men för en häst som (tex min) testar med att ta ett steg bak och märker hon då att det inte funkar så står hon lugnt, skulle det däremot inte ta emot då...
du har aldrig tänkt på att en häst som enbart har bom bakom sig kan vända och få för sig att klättra över bommen?

Det är då den långa linan är så bekväm. Jag lastar alltid utan mellanvägg, och t ex ungponnyn här är väldigt intresserad av att vända sig, och liten nog att kunna göra det med. Men med långlina ut genom skötardörren och till min hand, så kan jag enkelt se till att han inte vänder sig, utan att knyta fast.

Å andra sidan tror jag att han utan minsta problem skulle kunna stå fast utan bom med, men den gången han blir skrämd av något annat eller något gör att han får för sig att kasta sig, så kommer jag förbanna mig själv, därför sätter jag inte fast. Men han är som du beskriver, känner han att det tar emot så drar han inte mer, inga kasttendenser eller panik. Men som sagt, andra saker kan ju göra att de får panik, så jag vill inte chansa med fast men ingen bom, utan har långlina. Men utan linan och lös så skulle han vända sig utan att blinka.

Grimskaftet kanske inte håller emot en panikslagen häst, men en häst som får för sig att hoppa över bommen (frambommen alltså)?

Men jag fattar fortfarande inte, är det inte bra att först lära hästen att stå uppbunden innan man ger sig på att transportera den? Så den inte behöver få panik av att sitta fast?

Man har ju en bom!
En stor häst som kastar sig bakåt sliter sönder grimman eller karbinhaken på grimskaftet utan problem, så grimskaftet är helt värdelöst för att hålla en panikslagen häst. Bommen är mer stabil och förhindrar att hästen kastar sig ut, men självklart kommer hästen förbi även den om den verkligen har panik.

Orsaken till att hästen får panik är väldigt ofta just det att den sitter fast med huvudet. När hästen känner att dess huvud och hals är låst är den betydligt mer benägen att få panik än om den backar mot något som inte ger efter. Alla har sett en häst kasta sig för att komma loss från en uppbindning, men jag tror inte det är många som sett en häst backa upp mot något och sedan börja kasta sig vilt mot det.

Det är ju just för att så mycket kan hända medan man går bak och stänger som jag vill binda upp hästen först.

Har aldrig haft problem med häst som kastat sig, däremot har jag en häst som tidigare gillat att stegra sig och försökt hoppa över bommen varför jag velat sätta fast henne så fort hon kommit in i transporten. Hon har inte haft någon panik utan lugnat sig så fort hon konstaterat att hon suttit fast.

Fast, med häst som får panik av att sitta fast och som riskerar att kasta sig bakåt kanske man bör göra annorlunda.

Om du har en häst som du vet kan kasta sig så är det väl ändå SÅ mycket bättre att INTE sätta fast den innan baklämmen är uppe. När du lastat in hästen så ha någon som står med havre, eller ett hönöt därframme, nästan i alla fall så tar hästen iaf någon tugga och på den tiden hinner du fälla igen bommen, så att det tar stopp om hästen kastar sig, och sedan baklämmen.

Jag menar om man sätter fast en häst, för att gå RUNT transporten och fälla upp lämmen så kan hur mycket som helst hända på den lilla tiden. Du har inte en chans att göra något om hästen har kastat sig och du är på utsidan av transporten.
Var själv med om ett liknande fall i ett stall förut när jag såg en tjej lasta. Hon gjorde precis som du sa, skulle gå runt och hästen kastar sig. Det blev ett sånt jäkla knyck så hästen fick med sig hela stora bommen som den satt fast i med samtidigt som hon fick en kotförskjutning när hon gjorde en bakåtkullerbytta oxå.

Såhär gjorde jag med min pålla:

1. Lasta, sätta fast och gå runt och stänga?
Stor risk før häst som kastar sig bakåt-sitter fast-panik-skador.

Kasta sig bakåt pga att hon sitter fast? Nej, det hade hon redan lärt sig att låta bli! För henne var transporten inte värre/annorlunda mot att stå uppbunden i stallet eller någon annanstans.

Hästen kommer över frambommen även när den är uppbunden, även om det kanske blir lite svårare. Ofta när hästen går över frambommen är det dock för att den skrämts av något bakom transporten och risken att det händer ökar ju betydligt om man har luckan öppen onödigt länge.

Självklart vänjer man hästen vid att stå uppbunden innan man börjar lastträna, det tog jag som så självklart att jag inte ens nämnt det. Lika självklart är ju att man lär hästen att den inte får backa ut innan den får tillåtelse.

Vad jag pratar om är om hästen blir skrämd av någonting när den står i transporten. Om den är uppbunden, men inte har något bakom sig, kommer den att slita sig loss och riskera att skada sig när den sliter sig. Om den inte är uppbunden, men har en bom bakom sig brukar de flesta hästar ge upp om de inte drabbats av panik. En bom har alltså kanske inte en lugnande effekt på hästen, men den avbryter eventuella flyktförsök. En uppbindning förvärrar situationen.

Därför anser jag det säkrast för alla inblandade att man först stänger in hästen och ute saker som kan skrämma den. Sedan binder man upp den.

Det finns ingen grimma i hela världen som håller för en panisk häst- som tur är.
Nackskador o sen livstidsfobi är inte alls ovanligt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka