Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Dörrarna på en Oblic har containerlås, sen kommer en vägg som är diagonal, sen hästen. Hästen skulle med största sannolikhet dra hela sidan i väggen fram.På Hippson kunde man förra veckan läsa om en ponny som på något sätt hade flygit över frambommen och voltat inne i släpet vid en kraftig inbromsning i 70 km/h. Det resulterade i tre knäckta tornutskott bla. Vill inte tänka på vad som hade hänt om det inte fanns en bom där. Hade hästen slungats ut genom fronten på transporten?
Som sagt, släpet har ingen bom. Eller vissa har en hel bom bak, men det är lika vanligt med nåt som ser ut som en långt bilbälte.Jag skulle inte köra en vuxen häst lös, skaffa helbommar och bind fast?
Nä, det kan ju vara det då.Jag hade absolut inte velat att min häst vänder sig om när jag kör 80 km/h på motorväg
Låter livsfarligt och som att be om att få kast, kul om den gör det samtidigt som man blir omkörd av en långtradare med tanke på vinddraget som blir
Min uppfattning är att det är en dålig idé att regelmässigt köra en stor häst utan mellanvägg.
Orsaken till den uppfattningen är fysik. Ett halvt ton (eller mer) fritt rörlig last på meterhöga ben utgör en betydligt större levande kraft i sidled om den accelererat i en meter än om den accelererat i en decimeter, vilket kan ha avgörande inverkan på utgången vid en snabb undanmanöver. Samma principer som gäller all lastsäkring.
Jag hade absolut inte velat att min häst vänder sig om när jag kör 80 km/h på motorväg
Låter livsfarligt och som att be om att få kast, kul om den gör det samtidigt som man blir omkörd av en långtradare med tanke på vinddraget som blir
Jag har kört mina hästar utan mellanvägg sedan 2006 utan problem, har åkt allt från korta resor upp till 7 timmar/dag/tillfälle.Min uppfattning är att det är en dålig idé att regelmässigt köra en stor häst utan mellanvägg.
Orsaken till den uppfattningen är fysik. Ett halvt ton (eller mer) fritt rörlig last på meterhöga ben utgör en betydligt större levande kraft i sidled om den accelererat i en meter än om den accelererat i en decimeter, vilket kan ha avgörande inverkan på utgången vid en snabb undanmanöver. Samma principer som gäller all lastsäkring.
Men tänker du då köra den lös i spiltan? Det är ju en annan sak än att köra den helt lös i hela lastutrymmet.Nej. Dörrarna på en Oblic har containerlås, sen kommer en vägg som är diagonal, sen hästen. Hästen skulle med största sannolikhet dra hela sidan i väggen fram.
Jag förstår, men kraven på lastsäkring finns av en anledning. Jag har kört uppåt 100 000 mil och aldrig haft nytta av bilbältet, det är ändå inget bra argument för att köra utan.Jag har kört mina hästar utan mellanvägg sedan 2006 utan problem, har åkt allt från korta resor upp till 7 timmar/dag/tillfälle.
Fast i enhästars så finns ju ingen mellanvägg och dom är faktiskt inte så mycket smalare invändigt än en tvåhästars. Tror det skiljer typ 40 cm beroende på släp. Har för mig att min Ifor var ca 120 cm bred invändigt och min Mustang som jag har idag, som faktiskt är ett ganska stort släp, är 164 cm. Jag tror det viktigaste är att hästarna kan bredda benen ordentligt för att kunna hålla balansen. Med tanke på hur många släp ser ut efter en krock så tror jag faktiskt inte att man ska sätta så mycket tillit till att en mellanvägg ska kunna hålla hästen. Jag har snarare varit med om hästar som vid undanmanöver tappat balansen och lagt sig ner och blivit klämda mellan väggen eller sparkat in under väggen. Det är trots allt djur och man kan inte säkra dom på samma sätt som dött material.Jag förstår, men kraven på lastsäkring finns av en anledning. Jag har kört uppåt 100 000 mil och aldrig haft nytta av bilbältet, det är ändå inget bra argument för att köra utan.
Fast i ts transport finns ingen bom fram, vid en kraftig inbromsning kommer hästen att slungas rakt mot väggen. Reglerna för lastsäkring säger att säkringen skall klara 80% av vikten framåt och 50% åt sidorna och bakåt. För att ha koll på det så måste ju rimligtvis hästen stå någorlunda fast. Om hästen är lös så kan den också få upp mer fart innan den ”tar i väggen” så att säga. Farten gör att kraften ökar och det krävs ganska så avancerade uträkningar för att veta vilken kraft/ vikt som väggen ska tåla, för inte tala om hästen.Fast i enhästars så finns ju ingen mellanvägg och dom är faktiskt inte så mycket smalare invändigt än en tvåhästars. Tror det skiljer typ 40 cm beroende på släp. Har för mig att min Ifor var ca 120 cm bred invändigt och min Mustang som jag har idag, som faktiskt är ett ganska stort släp, är 164 cm. Jag tror det viktigaste är att hästarna kan bredda benen ordentligt för att kunna hålla balansen. Med tanke på hur många släp ser ut efter en krock så tror jag faktiskt inte att man ska sätta så mycket tillit till att en mellanvägg ska kunna hålla hästen. Jag har snarare varit med om hästar som vid undanmanöver tappat balansen och lagt sig ner och blivit klämda mellan väggen eller sparkat in under väggen. Det är trots allt djur och man kan inte säkra dom på samma sätt som dött material.
En vän till mig körde sin transportvana häst på en mycket lågt trafikerad väg när han av okänd anledning fick ett stollryck. Resultatet när hon fått stopp på ekipaget efter mindre än 15 sekunder var att väggen var skrot. Hästen klarade sig undan med en sårskada. Så du har helt rätt, en mellanvägg är inte någon 100% försäkring för att allt går finfintFast i enhästars så finns ju ingen mellanvägg och dom är faktiskt inte så mycket smalare invändigt än en tvåhästars. Tror det skiljer typ 40 cm beroende på släp. Har för mig att min Ifor var ca 120 cm bred invändigt och min Mustang som jag har idag, som faktiskt är ett ganska stort släp, är 164 cm. Jag tror det viktigaste är att hästarna kan bredda benen ordentligt för att kunna hålla balansen. Med tanke på hur många släp ser ut efter en krock så tror jag faktiskt inte att man ska sätta så mycket tillit till att en mellanvägg ska kunna hålla hästen. Jag har snarare varit med om hästar som vid undanmanöver tappat balansen och lagt sig ner och blivit klämda mellan väggen eller sparkat in under väggen. Det är trots allt djur och man kan inte säkra dom på samma sätt som dött material.
Jag har enbart riktat mig till att mellanväggen skulle behövas för att lastsäkra hästen, har inte skrivit något om att köra utan bom framför hästen så vet inte varför du tar upp det? Angående mellanvägg så tror jag inte dom 40 cm gör sådan enorm skillnad som lastsäkring och dessutom så är min erfarenhet att den snarare stjälper än hjälper.Fast i ts transport finns ingen bom fram, vid en kraftig inbromsning kommer hästen att slungas rakt mot väggen. Reglerna för lastsäkring säger att säkringen skall klara 80% av vikten framåt och 50% åt sidorna och bakåt. För att ha koll på det så måste ju rimligtvis hästen stå någorlunda fast. Om hästen är lös så kan den också få upp mer fart innan den ”tar i väggen” så att säga. Farten gör att kraften ökar och det krävs ganska så avancerade uträkningar för att veta vilken kraft/ vikt som väggen ska tåla, för inte tala om hästen.
På vilket sätt är din erfarenhet att en mellanväg med stjälper än hjälper? om hästen vill åka bredare än normalt finns det ju bommar för det, jag ser ingen anledning att ta bort mellanväggen helt, om inte hästen är sjuk/skadad/har föl med sig.Jag har enbart riktat mig till att mellanväggen skulle behövas för att lastsäkra hästen, har inte skrivit något om att köra utan bom framför hästen så vet inte varför du tar upp det? Angående mellanvägg så tror jag inte dom 40 cm gör sådan enorm skillnad som lastsäkring och dessutom så är min erfarenhet att den snarare stjälper än hjälper.
Har varit med om flera hästar som lagt sig när dom tappat balansen. Jag tycker som sagt det är jätte smidigt att köra utan mellanvägg men alla gör ju som dom vill. Tror dock som sagt inte att man ska tro att mellanväggen ska lastsäkra hästen på något sätt utan det är snarare för att kunna köra två hästar alternativt grejer på andra sidan mellanväggen.På vilket sätt är din erfarenhet att en mellanväg med stjälper än hjälper? om hästen vill åka bredare än normalt finns det ju bommar för det, jag ser ingen anledning att ta bort mellanväggen helt, om inte hästen är sjuk/skadad/har föl med sig.
Enligt lag ska en häst kunna ligga i transporten om jag minns rätt, har man mellanväggen i mitten kan vissa hästar ha svårt att resa sig, men kör man hästen brett kan den ju resa sig igen utan större problem.Har varit med om flera hästar som lagt sig när dom tappat balansen. Jag tycker som sagt det är jätte smidigt att köra utan mellanvägg men alla gör ju som dom vill. Tror dock som sagt inte att man ska tro att mellanväggen ska lastsäkra hästen på något sätt utan det är snarare för att kunna köra två hästar alternativt grejer på andra sidan mellanväggen.
Har en häst nu och haft en tidigare som vill åka så pass brett att jag måste ta ut hela mellanväggen, det räcker alltså inte med att flytta den så spiltan blir lite bredare. Hästarna ställer sig då diagonalt i släpet för att hålla balansen. Så i vissa fall behöver man köra utan mellanvägg utan att hästen är skadad eller har föl vid sidan.På vilket sätt är din erfarenhet att en mellanväg med stjälper än hjälper? om hästen vill åka bredare än normalt finns det ju bommar för det, jag ser ingen anledning att ta bort mellanväggen helt, om inte hästen är sjuk/skadad/har föl med sig.
Dom flesta jag vet som har väggen på tvären har grejer på andra sidan såsom sadelskåp, hö etc. Dessutom tror jag faktiskt inte dom där 40 cm gör så stor skillnad. Och kör du med väggen snedställd så blir det ännu mindre skillnad.. Jag tror mellanväggen bara ger en falsk känsla av säkerhet, tror tyvärr inte den tillför någon riktig säkerhet alls.Enligt lag ska en häst kunna ligga i transporten om jag minns rätt, har man mellanväggen i mitten kan vissa hästar ha svårt att resa sig, men kör man hästen brett kan den ju resa sig igen utan större problem.
Jag tycker det känns jätte farligt att åka utan mellanvägg, min minsta häst på 500 kg kommer kunna ställa sig på tvären i transport utan mellanvägg, och trampa runt massor, och rör sig hästen mycket i transporten finns risk att transporten inte ligger lika bra på vägen och risken för en olycka ökar. Jag skulle aldrig våga köra helt utan mellanväg i onödan.
De flesta får inte köra 2 vuxna hästar pga att det blir för tungt, och de flesta har en sadelkammare fram i transporten för utrustning. Så de flesta har inte mellanvägg pga den anledningen.
Alltså tanken har slagit mig att köra den lös i hela utrymmet, men lös i spiltan i första hand, ja.Men tänker du då köra den lös i spiltan? Det är ju en annan sak än att köra den helt lös i hela lastutrymmet.