Blandrastik
Trådstartare
Jag håller med om att hästar kan råka ut för och hitta på det mest jävulusiska grejer just i transport-sammanhang. Det är lite därför jag valt just den här transporten. Den är lite speciell. Den har ingen frambom, skötardörren är bakom en vägg, den har ingen överlucka och alla dörrar har containerlås som tål bra mycket mer tryck än tex de vanligaste låsen i skötardörren. Och jag lastar ut just genom att vända hästen i transporten, han backar inte ut.Sm många skriver så är den enda häst jag skulle ha lös ett föl. Gillar eg inte det heller men där är ju alternativen sämre …Hästar har ju en helt osannolik förmåga att trassla till det för sig och att ha dem uppbundna i transporten minskar risken för vissa av dessa tilltrasslingar …Ex - att vända sig om, att lyckas få upp skötardörren eller att få huvudet eller halva kroppen in under framkommen eller över för den delen ….
Det har ju till och med hänt att hästar har vänt sig om och tagit sig ut över baklemmen under färd och det tycks ju hända titt som tätt att åtminstone ponnyhästar ramlar ut genom skötardörren …
Hur brett hästen behöver stå är väldigt individuellt och ngt man kan testa sig fram med, men att inte binda upp så att hästen inte kan vända sig eller ta sig över eller under bommen skulle jag aldrig våga …
Tanken med "lös i transporten" var att hästen själv skulle kunna välja hur han vill åka.