Har tydligen oxå gått ner mig i släp-träsket.
Har ett BOJ Bravo 216 fr 2005 som jag antingen ska renovera eller byta ut. Vill eg. ha ett släp som är högre (detta är 220 cm men iom takets utformning så är det ju rätt lågt framtill). Men det är ju inte så att det inte funkar att behålla, det skulle vara om unghästen växer för mkt (ca 155 nu som 2-åring, korsning hannoveranare-Welsh cob) Om man utgår ifrån att han hade växt 90% på höjden när han var 1 så borde han stanna några cm under 160, men vem vet...).
Var övertygad om att jag ville ha ett Forzab Futuro Light men jag har börjat vackla. Har i princip varit helt okomplicerat att äga det boj-släp jag har så det talar ju iofs för ett nytt men så har jag ju lite fler önskemål.
Det jag inte är överförtjust i med Boj (och således Forzab) är bla att överluckan bak skramlar, golvet inte är speciellt dämpat så om hästen står och trampar dunkar det en del (stör inte mig men jag tänker att det kan trigga en redan lite upprörd häst). Framdörren är livsfarlig om man inte är smidigaste sorten..., vet inte hur många gånger jag hållit på att snubbla ut.... (Det är ju bättre på de nya Forzab där man tagit bort tröskeln men det är fortfarande inte en speciellt hög dörr). Fönstren med sina gummilister som ger svarta ränder är rätt tradiga.
Jag gillar att golvet är säkert, panikutlösning på frambommarna, hel mellanvägg och det är busenkelt att fixa "frambom" till minishettisen, ohc att det är svensktillverkat(!). Nya vagnarna har rötsäkra väggar och inredning i rostfritt, stort plus.
Jag är ingen fan av innerdörrarna för jag tycker dom är för klena och bara är bökiga när man lastar ensam så jag tog ur dem för typ 10 år sedan och satte i Thules easylock-bom 3/4 (gamla rejäla modellen) och de kan få följa med till nya släpet (har tom köpt på mig ett par extra bommar för att ha i reserv).
Jag vill inte ha ett för tungt släp (får dra 2,1 ton med nuvarande bilen och har gamla e-kortet men man vet aldrig hur det blir om ett antal år när man väl i princip förbjuder annat än elbilar). Jag kommer inte att köra 2 "stora" ens sällan men det är ju bra om det finns möjlighet i alla fall. Det talar ju för att byta släp. Med ett Forzab futuro Light kan jag ju lasta över 1300 kg om jag väger in det på 2 ton så det är ju inte fel.
Jag gillar som sagt att inte ha för stort släp men det spökar lite i huvudet ang. att det ändå är bra med nån form av sadelkammare. Har ett sånt där som är påhängt i fronten på min nuvarande. Använder den sällan men det är fasen bra ibland att ha. Skulle vara bra med hingstgaller med tanke på att jag har en extrovert tvååring som kan vara nog så irriterande för reskamraten... Och det blir ju jäkligt trång i ett Forzab futuro Light-släp...
Jag vill gärna kunna ha krubba, mest för att det ska bli extra positivt vid lastträning för jag tar bort den under färd. Det är dock inget jätteviktigt krav.
Jag gillar att knyta fast hästen framtill så den inte kan vända för mkt på huvudet (kör brett så det inbjuder ju till att vända sig om chansen ges). De flesta släp verkar ha så man binder hästen på sidan och det är jag då lite tveksam till.
Det hade varit skönt med dörrar istället för ramp (kombiramp går bra). Kombiramp finns ju till Forzab men då är det återigen dom skramlande överluckorna, och nu tom två istället för en... Men när man hämtar ströpellets och ev lastar annat med pallgafflar så är det ju super med dörrar.
Alternativ jag kollat på är Fautras Provan och Ifor HBX206. Sen har jag kikat på nätet på Böckmann Portax Esprit oxå.
Fautras vet jag är bra och dom har dörrar bak samt urlastning fram utan ramp. Men hur binder man häst (går det att sätta fästen framtill?) och hönät och hur ska jag få till en bom till shettisen.... Och så är det mjuk mellanvägg som ponnyn i princip kan gå inunder... Och den har visserligen snabbutlösning på bommarna men det är ju inte "panik"-utlösning.
Sadelkammare kan man få för det "facila" priset av typ 8000... Väldigt bra med att det finns inbyggda skrammelfria vädringsluckor i bakdörrarna.
Ifor är lite samma problem med att sätta fast shettisen. Tveksam till att ha enbart en dörr bak, känns som att det blir väldigt stort vindfång. Hur står sig egentligen aluminium utseendemässigt? Har hört från mer än en person att en rejälare spark ger märken på utsidan i alu-planken... Har iofs inte hästar som brukar stå och sparka men man vet ju aldrig.
Kollat på en som var från förra året och stått ute hos ÅF sen dess. Noterade att det redan runnit lite rostvatten nere vid ena fästet till bakläm/dörr och det är väl min erfarenhet att ifor har en tendens att rosta lite vid bultar mm. Dessutom hört från mer än en person att generalagenten inte är superenkel att komma överens med vad gäller garantiärenden (om det är en parameter att ta med eller ej kan man ju fundera över men det är i alla fall ett litet minus).
Böckmann Portax Esprit har jag inte sett i verkligheten. Det ser rymligt ut men jag är tveksam till rullgardinen och jag vet inte riktigt hur kavlitén är. Sen är det samma problem med mjuk mellanvägg och shettis. Osv....
Så jag känner att det bara är rundgång i huvudet för tillfället...