Årets köpa transport-tråd

Typ allt. Man använder material som inte är kompatibla vilket ger galvaniska celler. Man fuskar med vattentätning, man har riktigt provisoriska lösningar som standard osv osv.
Jag köpte ett -15 efter att vänner varit nöjda men är inte nöjd alls. Min gamla skrammel VV kändes som bättre kvalitet
"Typ allt", men exakt vad? Dessa inkompatibla material och provisoriska lösningar, vilka ÄR de egentligen? Mitt CL är tre år nu och jag väntar liksom fortfarande på alla dessa dåligheter. Tätningen är dålig och det regnar in, men jag skulle faktiskt kunna engagera mig och fixa det själv🙄.
 
"Typ allt", men exakt vad? Dessa inkompatibla material och provisoriska lösningar, vilka ÄR de egentligen? Mitt CL är tre år nu och jag väntar liksom fortfarande på alla dessa dåligheter. Tätningen är dålig och det regnar in, men jag skulle faktiskt kunna engagera mig och fixa det själv🙄.
Undrar samma. Mitt Cheval är 14 år. Ska göra vid bromsarna nu, men jag tror det får räknas som normalt slitage efter 14 år.
 
"Typ allt", men exakt vad? Dessa inkompatibla material och provisoriska lösningar, vilka ÄR de egentligen? Mitt CL är tre år nu och jag väntar liksom fortfarande på alla dessa dåligheter. Tätningen är dålig och det regnar in, men jag skulle faktiskt kunna engagera mig och fixa det själv🙄.
Jag har nöjda vänner med CL, jag blir också skeptisk när en del bara avfärdar de billigare släpen och man ändå träffar folk som är nöjda. Själv har jag en Värmlandsvagn som ju ofta sägs vara sämre än sämst. Mitt är -10 och står alltid ute samt används mycket, kör till stor del på dåliga norrbottniska grusvägar. Har inte behövt fixa något med det annat an vanligt underhåll på alla år förrän förra sommaren. Då upptäckte jag början till ett hål i ena väggen, när vi ändå började med det projektet bytte vi båda stora ytterväggarna samt golvet.

Försäljaren på VV tyckte att det var ett par år för tidigt att behöva byta skivor men när hen hörde hur mycket jag använder släpet så förstod hen.

Alla mina hästar är lättlastade och åker som tända ljus. Å andra sidan har ettåringen och femåringen aldrig åkt i något annat släp än det här, stackarna kanske inte vet bättre?
 
Jag har nöjda vänner med CL, jag blir också skeptisk när en del bara avfärdar de billigare släpen och man ändå träffar folk som är nöjda. Själv har jag en Värmlandsvagn som ju ofta sägs vara sämre än sämst. Mitt är -10 och står alltid ute samt används mycket, kör till stor del på dåliga norrbottniska grusvägar. Har inte behövt fixa något med det annat an vanligt underhåll på alla år förrän förra sommaren. Då upptäckte jag början till ett hål i ena väggen, när vi ändå började med det projektet bytte vi båda stora ytterväggarna samt golvet.

Försäljaren på VV tyckte att det var ett par år för tidigt att behöva byta skivor men när hen hörde hur mycket jag använder släpet så förstod hen.

Alla mina hästar är lättlastade och åker som tända ljus. Å andra sidan har ettåringen och femåringen aldrig åkt i något annat släp än det här, stackarna kanske inte vet bättre?
Jag var nöjd med mitt cheval, tills jag bytte till ett umesläp. Hästen började helt plötsligt stå stilla i transporten. Så uppenbarligen var åkkomforten bättre i umesläpet.
 
Jag var nöjd med mitt cheval, tills jag bytte till ett umesläp. Hästen började helt plötsligt stå stilla i transporten. Så uppenbarligen var åkkomforten bättre i umesläpet.
Min gamla som alltid har haft dålig balans i släp gillar också Ume så hästarna åker absolut bra i dem. Jag gillar att köra dom också och hade absolut kunnat tänka mig ett sånt om de fanns med step-up. Nu åker hästen bra i det Fautras jag har också och jag är nöjd med det men de enda andra märken jag skulle kunna tänka mig är i stort sett Ume eller möjligtvis en Boj Classic eller Magnum.
 
Jag var nöjd med mitt cheval, tills jag bytte till ett umesläp. Hästen började helt plötsligt stå stilla i transporten. Så uppenbarligen var åkkomforten bättre i umesläpet.
En av mina vänner har ett Ume och jag åker mycket med henne. Det köptes nytt för fem år sen (och kostade långt mer än dubbelt än mitt CL). Det har krånglat mycket. Först var draget så dåligt att det släppte under färd, tack och lov utan häst. Fick nytt drag och då blev det istället omöjligt att få av bilen. Bussningar och tätningar har släppt. Då är min vän ändå supernoga med allt och släpet ser fortfarande nytt ut. Jag har personligen svårt för bommarna bak också. Det har hänt att de släppt under färd.

Självklart är Ume mer isolerat än CL men mina hästar som åkt i båda våra släp står lika bra i vilket som.
 
En av mina vänner har ett Ume och jag åker mycket med henne. Det köptes nytt för fem år sen (och kostade långt mer än dubbelt än mitt CL). Det har krånglat mycket. Först var draget så dåligt att det släppte under färd, tack och lov utan häst. Fick nytt drag och då blev det istället omöjligt att få av bilen. Bussningar och tätningar har släppt. Då är min vän ändå supernoga med allt och släpet ser fortfarande nytt ut. Jag har personligen svårt för bommarna bak också. Det har hänt att de släppt under färd.

Självklart är Ume mer isolerat än CL men mina hästar som åkt i båda våra släp står lika bra i vilket som.
Oj, vilken otur hon måste ha haft med det exemplaret. Jag bor bara några mil från där umesläp tillverkas, så de är mycket vanliga här och jag har aldrig hört någon ha såna problem med nya släp.
 
Jag hade köpt nåt i aluminium, min största skräck är ruttnande trä! Själv har jag ett Böckmann från 2015 (köptes nytt då) som är helt otroligt bra på alla vis, stabilt, bra kvalitet på allt material, ligger otroligt bra på vägen och riktigt bra komfort för hästen. Dock har de blivit SNORDYRA på senare tid så priset på min modell har nog gått upp nästan 100’. Skulle man hitta ett begagnat Böckmann i aluminium så är det troligtvis i riktigt fint skick, inget som direkt kan rosta och så.

Min tränare säljer också Blomert som också har otroligt fina vagnar i aluminium, sambon och jag körde upp ett från Skåne och vi var riktigt impade av det, de är snarlika Böckmann i utförande och låg super efter bilen, men ett nytt tvåhästars kostar ca 105-110’. Jag hade lätt köpt ett sånt, det var riktigt bra!
 
Min erfarenhet från åren när jag hyrde släp är att delar överlag var klena på Cheval, bara kolla på delen framför släpet. Umes är dubbelt så tjock liksom.

sen var ventilationen kass, min dam stressade en del i cehval och det blev ordentlig kondens. Såna problem har jag inte i Ume.

Köpte ett Ume från -08 förra året. Köpt nya sommardäck men i övrigt går det som en klocka.
 
Jag köpte ju ett Forzab cavallo från -15 och är i stort nöjd! Det är plyfaväggar men det fick gå ändå. Tröskeln vid skötardörren har dom tagit bort på de nyare futuro, den stör verkligen på mitt! Jag saknar också överluckan bak som öppnas uppåt på tex ume. Mycket lättare att hantera samt solskydd vid tävling. Även att skötardörren var högre. Extra haspar på skötardörrarna ger högre säkerhet men mera bök samt den delade skötardörren jag har på en sida känns helt onödig.

Men den går bra och ponnyn är nöjd 😊 i stort inget krångel, lätthanterlig.
 
Jag var också i transportköpar-tagen i början av våren. Tog utökat körkort i januari och sålde mitt dåvarande Thule-släp i samma veva. Visste att jag ville ha en mer stabil och rymlig transport med hög lastvikt och sadelkammare. Thulet var ljust och fint och easy-lockbommarna väldigt smidiga, men släpet kändes lite rangligt.
Var runt och kollade hos återförsäljare för Forzab och Fautras, samt scannade annonssidorna dagligen under flera månader. Var ett tag väldigt inne på ett Böckmann eller Humbaur som jag rent visuellt tycker är väldigt snygga släp.
Visste inte heller om jag skulle köpa nytt eller begagnat?! Marknaden på hästsläp idag är verkligen så ofantligt stor och jag tror att de flesta nyare släp är rätt bra idag. Spenderade timmar med att läsa transporttrådar på diverse forum utan att egentligen bli så mycket klokare gällande annat än att smaken verkligen är som baken... Även när det gäller hästsläp.

Velade ganska länge, innan jag slutligen slog till och köpte ett begagnat Boj Bravo SEH19, extrautrustad med dubbla skötardörrar, en delad och en med extra fönster. Släpet var lite äldre än vad jag egentligen hade tänkt, men pedantskött och i väldigt fint skick. Är såhär långt väldigt nöjd med mitt köp! :)
 
Har tydligen oxå gått ner mig i släp-träsket.

Har ett BOJ Bravo 216 fr 2005 som jag antingen ska renovera eller byta ut. Vill eg. ha ett släp som är högre (detta är 220 cm men iom takets utformning så är det ju rätt lågt framtill). Men det är ju inte så att det inte funkar att behålla, det skulle vara om unghästen växer för mkt (ca 155 nu som 2-åring, korsning hannoveranare-Welsh cob) Om man utgår ifrån att han hade växt 90% på höjden när han var 1 så borde han stanna några cm under 160, men vem vet...).

Var övertygad om att jag ville ha ett Forzab Futuro Light men jag har börjat vackla. Har i princip varit helt okomplicerat att äga det boj-släp jag har så det talar ju iofs för ett nytt men så har jag ju lite fler önskemål.

Det jag inte är överförtjust i med Boj (och således Forzab) är bla att överluckan bak skramlar, golvet inte är speciellt dämpat så om hästen står och trampar dunkar det en del (stör inte mig men jag tänker att det kan trigga en redan lite upprörd häst). Framdörren är livsfarlig om man inte är smidigaste sorten..., vet inte hur många gånger jag hållit på att snubbla ut.... (Det är ju bättre på de nya Forzab där man tagit bort tröskeln men det är fortfarande inte en speciellt hög dörr). Fönstren med sina gummilister som ger svarta ränder är rätt tradiga.

Jag gillar att golvet är säkert, panikutlösning på frambommarna, hel mellanvägg och det är busenkelt att fixa "frambom" till minishettisen, ohc att det är svensktillverkat(!). Nya vagnarna har rötsäkra väggar och inredning i rostfritt, stort plus.
Jag är ingen fan av innerdörrarna för jag tycker dom är för klena och bara är bökiga när man lastar ensam så jag tog ur dem för typ 10 år sedan och satte i Thules easylock-bom 3/4 (gamla rejäla modellen) och de kan få följa med till nya släpet (har tom köpt på mig ett par extra bommar för att ha i reserv).

Jag vill inte ha ett för tungt släp (får dra 2,1 ton med nuvarande bilen och har gamla e-kortet men man vet aldrig hur det blir om ett antal år när man väl i princip förbjuder annat än elbilar). Jag kommer inte att köra 2 "stora" ens sällan men det är ju bra om det finns möjlighet i alla fall. Det talar ju för att byta släp. Med ett Forzab futuro Light kan jag ju lasta över 1300 kg om jag väger in det på 2 ton så det är ju inte fel.
Jag gillar som sagt att inte ha för stort släp men det spökar lite i huvudet ang. att det ändå är bra med nån form av sadelkammare. Har ett sånt där som är påhängt i fronten på min nuvarande. Använder den sällan men det är fasen bra ibland att ha. Skulle vara bra med hingstgaller med tanke på att jag har en extrovert tvååring som kan vara nog så irriterande för reskamraten... Och det blir ju jäkligt trång i ett Forzab futuro Light-släp...

Jag vill gärna kunna ha krubba, mest för att det ska bli extra positivt vid lastträning för jag tar bort den under färd. Det är dock inget jätteviktigt krav.

Jag gillar att knyta fast hästen framtill så den inte kan vända för mkt på huvudet (kör brett så det inbjuder ju till att vända sig om chansen ges). De flesta släp verkar ha så man binder hästen på sidan och det är jag då lite tveksam till.

Det hade varit skönt med dörrar istället för ramp (kombiramp går bra). Kombiramp finns ju till Forzab men då är det återigen dom skramlande överluckorna, och nu tom två istället för en... Men när man hämtar ströpellets och ev lastar annat med pallgafflar så är det ju super med dörrar.

Alternativ jag kollat på är Fautras Provan och Ifor HBX206. Sen har jag kikat på nätet på Böckmann Portax Esprit oxå.

Fautras vet jag är bra och dom har dörrar bak samt urlastning fram utan ramp. Men hur binder man häst (går det att sätta fästen framtill?) och hönät och hur ska jag få till en bom till shettisen.... Och så är det mjuk mellanvägg som ponnyn i princip kan gå inunder... Och den har visserligen snabbutlösning på bommarna men det är ju inte "panik"-utlösning.
Sadelkammare kan man få för det "facila" priset av typ 8000... Väldigt bra med att det finns inbyggda skrammelfria vädringsluckor i bakdörrarna.

Ifor är lite samma problem med att sätta fast shettisen. Tveksam till att ha enbart en dörr bak, känns som att det blir väldigt stort vindfång. Hur står sig egentligen aluminium utseendemässigt? Har hört från mer än en person att en rejälare spark ger märken på utsidan i alu-planken... Har iofs inte hästar som brukar stå och sparka men man vet ju aldrig.
Kollat på en som var från förra året och stått ute hos ÅF sen dess. Noterade att det redan runnit lite rostvatten nere vid ena fästet till bakläm/dörr och det är väl min erfarenhet att ifor har en tendens att rosta lite vid bultar mm. Dessutom hört från mer än en person att generalagenten inte är superenkel att komma överens med vad gäller garantiärenden (om det är en parameter att ta med eller ej kan man ju fundera över men det är i alla fall ett litet minus).

Böckmann Portax Esprit har jag inte sett i verkligheten. Det ser rymligt ut men jag är tveksam till rullgardinen och jag vet inte riktigt hur kavlitén är. Sen är det samma problem med mjuk mellanvägg och shettis. Osv....

Så jag känner att det bara är rundgång i huvudet för tillfället...
 
Har tydligen oxå gått ner mig i släp-träsket.

Har ett BOJ Bravo 216 fr 2005 som jag antingen ska renovera eller byta ut. Vill eg. ha ett släp som är högre (detta är 220 cm men iom takets utformning så är det ju rätt lågt framtill). Men det är ju inte så att det inte funkar att behålla, det skulle vara om unghästen växer för mkt (ca 155 nu som 2-åring, korsning hannoveranare-Welsh cob) Om man utgår ifrån att han hade växt 90% på höjden när han var 1 så borde han stanna några cm under 160, men vem vet...).

Var övertygad om att jag ville ha ett Forzab Futuro Light men jag har börjat vackla. Har i princip varit helt okomplicerat att äga det boj-släp jag har så det talar ju iofs för ett nytt men så har jag ju lite fler önskemål.

Det jag inte är överförtjust i med Boj (och således Forzab) är bla att överluckan bak skramlar, golvet inte är speciellt dämpat så om hästen står och trampar dunkar det en del (stör inte mig men jag tänker att det kan trigga en redan lite upprörd häst). Framdörren är livsfarlig om man inte är smidigaste sorten..., vet inte hur många gånger jag hållit på att snubbla ut.... (Det är ju bättre på de nya Forzab där man tagit bort tröskeln men det är fortfarande inte en speciellt hög dörr). Fönstren med sina gummilister som ger svarta ränder är rätt tradiga.

Jag gillar att golvet är säkert, panikutlösning på frambommarna, hel mellanvägg och det är busenkelt att fixa "frambom" till minishettisen, ohc att det är svensktillverkat(!). Nya vagnarna har rötsäkra väggar och inredning i rostfritt, stort plus.
Jag är ingen fan av innerdörrarna för jag tycker dom är för klena och bara är bökiga när man lastar ensam så jag tog ur dem för typ 10 år sedan och satte i Thules easylock-bom 3/4 (gamla rejäla modellen) och de kan få följa med till nya släpet (har tom köpt på mig ett par extra bommar för att ha i reserv).

Jag vill inte ha ett för tungt släp (får dra 2,1 ton med nuvarande bilen och har gamla e-kortet men man vet aldrig hur det blir om ett antal år när man väl i princip förbjuder annat än elbilar). Jag kommer inte att köra 2 "stora" ens sällan men det är ju bra om det finns möjlighet i alla fall. Det talar ju för att byta släp. Med ett Forzab futuro Light kan jag ju lasta över 1300 kg om jag väger in det på 2 ton så det är ju inte fel.
Jag gillar som sagt att inte ha för stort släp men det spökar lite i huvudet ang. att det ändå är bra med nån form av sadelkammare. Har ett sånt där som är påhängt i fronten på min nuvarande. Använder den sällan men det är fasen bra ibland att ha. Skulle vara bra med hingstgaller med tanke på att jag har en extrovert tvååring som kan vara nog så irriterande för reskamraten... Och det blir ju jäkligt trång i ett Forzab futuro Light-släp...

Jag vill gärna kunna ha krubba, mest för att det ska bli extra positivt vid lastträning för jag tar bort den under färd. Det är dock inget jätteviktigt krav.

Jag gillar att knyta fast hästen framtill så den inte kan vända för mkt på huvudet (kör brett så det inbjuder ju till att vända sig om chansen ges). De flesta släp verkar ha så man binder hästen på sidan och det är jag då lite tveksam till.

Det hade varit skönt med dörrar istället för ramp (kombiramp går bra). Kombiramp finns ju till Forzab men då är det återigen dom skramlande överluckorna, och nu tom två istället för en... Men när man hämtar ströpellets och ev lastar annat med pallgafflar så är det ju super med dörrar.

Alternativ jag kollat på är Fautras Provan och Ifor HBX206. Sen har jag kikat på nätet på Böckmann Portax Esprit oxå.

Fautras vet jag är bra och dom har dörrar bak samt urlastning fram utan ramp. Men hur binder man häst (går det att sätta fästen framtill?) och hönät och hur ska jag få till en bom till shettisen.... Och så är det mjuk mellanvägg som ponnyn i princip kan gå inunder... Och den har visserligen snabbutlösning på bommarna men det är ju inte "panik"-utlösning.
Sadelkammare kan man få för det "facila" priset av typ 8000... Väldigt bra med att det finns inbyggda skrammelfria vädringsluckor i bakdörrarna.

Ifor är lite samma problem med att sätta fast shettisen. Tveksam till att ha enbart en dörr bak, känns som att det blir väldigt stort vindfång. Hur står sig egentligen aluminium utseendemässigt? Har hört från mer än en person att en rejälare spark ger märken på utsidan i alu-planken... Har iofs inte hästar som brukar stå och sparka men man vet ju aldrig.
Kollat på en som var från förra året och stått ute hos ÅF sen dess. Noterade att det redan runnit lite rostvatten nere vid ena fästet till bakläm/dörr och det är väl min erfarenhet att ifor har en tendens att rosta lite vid bultar mm. Dessutom hört från mer än en person att generalagenten inte är superenkel att komma överens med vad gäller garantiärenden (om det är en parameter att ta med eller ej kan man ju fundera över men det är i alla fall ett litet minus).

Böckmann Portax Esprit har jag inte sett i verkligheten. Det ser rymligt ut men jag är tveksam till rullgardinen och jag vet inte riktigt hur kavlitén är. Sen är det samma problem med mjuk mellanvägg och shettis. Osv....

Så jag känner att det bara är rundgång i huvudet för tillfället...
Har inte fautras frambommar som delar sig om det kommer tyngd på? Eller minns jag fel?
Ang panikbommar alltså.

Ifor har ju delade kombidörrar på HB506/511, undrar varför de bytt till hel dörr i hbx-serien..
 
Har inte fautras frambommar som delar sig om det kommer tyngd på? Eller minns jag fel?
Ang panikbommar alltså.

Ifor har ju delade kombidörrar på HB506/511, undrar varför de bytt till hel dörr i hbx-serien..
När du skriver det så klingar det en klocka långt bak, ska kolöa upp det. Där är ögla på utsidan så jag utgick bara ifrån att man skruvar loss dem.

Jag tror msn kan beställa delade dörrar på ifor men är inte säker och en ÅF sa att det är 1,5 års leveranstid om man beställer nytt från fabrik.
 
Jag hade köpt nåt i aluminium, min största skräck är ruttnande trä! Själv har jag ett Böckmann från 2015 (köptes nytt då) som är helt otroligt bra på alla vis, stabilt, bra kvalitet på allt material, ligger otroligt bra på vägen och riktigt bra komfort för hästen. Dock har de blivit SNORDYRA på senare tid så priset på min modell har nog gått upp nästan 100’. Skulle man hitta ett begagnat Böckmann i aluminium så är det troligtvis i riktigt fint skick, inget som direkt kan rosta och så.

Min tränare säljer också Blomert som också har otroligt fina vagnar i aluminium, sambon och jag körde upp ett från Skåne och vi var riktigt impade av det, de är snarlika Böckmann i utförande och låg super efter bilen, men ett nytt tvåhästars kostar ca 105-110’. Jag hade lätt köpt ett sånt, det var riktigt bra!
Hur upplever du att Böckmann är vad gäller material på bultar etc. Vissa snplar ju på sånt och så rostar skruvarna och det rinner rostvatten så det blir fula märken.

Har du ett alu-släp från dem? Kikat på portax Esprit på nätet och gillar spontant modellen och att det är så stor skötardörr.
 
Hur upplever du att Böckmann är vad gäller material på bultar etc. Vissa snplar ju på sånt och så rostar skruvarna och det rinner rostvatten så det blir fula märken.

Har du ett alu-släp från dem? Kikat på portax Esprit på nätet och gillar spontant modellen och att det är så stor skötardörr.
Har ett Big portax som är helt i alu och glasfibertak, det är från 2015 nu och ser HELT nytt ut, inget rostar! Alla bultar etc. är i toppskick än, de tycks inte använda nåt som rostar, vårt släp bor ändå utomhus året om. Det är helt ärligt ren lyx vårt släp.
 
Har ett Big portax som är helt i alu och glasfibertak, det är från 2015 nu och ser HELT nytt ut, inget rostar! Alla bultar etc. är i toppskick än, de tycks inte använda nåt som rostar, vårt släp bor ändå utomhus året om. Det är helt ärligt ren lyx vårt släp.
Tusen tack! Låter ju väldigt positivt.
 
Tusen tack! Låter ju väldigt positivt.
Sen är just big portax lite stort och boxigt så det blir lite vindfång, men Portax L och Esprit fanns inte då! Vi hade nog köpt Portax L om det hade funnits. På Blomert vet jag att de använder stål istället för aluminium på vissa delar så där vet jag inte hur rostskyddat det är, i övrigt känns det också som otroligt fina släp
 
"Typ allt", men exakt vad? Dessa inkompatibla material och provisoriska lösningar, vilka ÄR de egentligen? Mitt CL är tre år nu och jag väntar liksom fortfarande på alla dessa dåligheter. Tätningen är dålig och det regnar in, men jag skulle faktiskt kunna engagera mig och fixa det själv🙄.
Dessa inlägg får mig att fundera på att faktiskt köpa ett nytt CL istället för ett begagnat släpp.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 905
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 008
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 267
Senast: Novalisa
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 693
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp