Jag är intresserad av Fautras Provan. Har lånat ett Jms för många år sen och kört några gånger och det var ett jättebra släp.De är ju rätt så minimalistiska i inredningen normalt sett. Jag vägde faktiskt vår provan en gång, på återvinningsstationen. Jag gissade på 780 och har för mig att vi landade på typ 775 Då var inte mellanväggen i, men den är lätt, gissar på max 25 kg för den + mittstolpe + hingstvägg. Jag tror det är själva konstruktionen som är det som väger mest faktiskt, den är ju rätt robust - men å andra sidan är nog dörrarna bak lättare än en bakläm. Vår är typad till två ton och vi lastar ofta två hästar. Lusarna väger 500 respektive 540 kg, så inga jättehästar, men vi har även kört lus + halvblod modell större tidigare. Däremot såg det rätt trångt ut när vi körde uppfödningen som slutade på drygt 180 - men han åkte glatt och villigt han med!
gillar dörrarna, låg step up, fronturlastning utan att behöva klödda med ramp fram, oskramliga överluckor bak.
Aid system verkar mkt smidigt (jag lastar och kör alltid själv men har nu en 2-åring oxå och honom kan jag inte skicka in än).
Det som slår mig är att "bommarna" står rakt ut baktill, jag tänker om hästen trycker/slänger sig åt sidan så kanske de knäcks/böjs...
Vill oxå kunna binda hästen framtill och inte vid sidan för att den inte ska försöka vända sig om. Finns det nåt i metall framtill som man kan fästa en extra uppbindningsögla i?
Hur fäster man hönät?
Och min största stötesten, hur fixar jag en bom/spännband på höjd som passar en mini på 75 cm...
Och ja just det, är det Fautras som harven funktion att frambommen faller ner om hästen hoppar över eller måste man skruva loss den från utsidan?