Tips på laddhybrid

Jag kör till 80% samma sträcka.
Men att batteriet slits är ju ett faktum. Precis som ett mobiltelefonsbatteri.
Hur snabbt beror på hur ofta man laddar.

Ja självklart? Jag undrade var de exakta siffrorna kom ifrån för flera olika bilar. Är det uppskattad räckvidd som inte påverkas alls från gång till annan alltså?
 
Har ju svårt att tro att min kollega ljuger, det är hans version. Han är nöjd med bilen men tycker den är för dyr att äga, funderar på en annan elbil istället. Ja, vi bor i Sverige. Nordligaste men dock samma land.
Var och en har ju olika ramar, bara vill visa för alla de som läser här att det inte stämmer för alla och som sagt måndagsex finns ju alltid… Tyvärr låter det som din kollega råkat ut för det men allt beror på vad man jämför med osv.
 
Ja självklart? Jag undrade var de exakta siffrorna kom ifrån för flera olika bilar. Är det uppskattad räckvidd som inte påverkas alls från gång till annan alltså?
På min bil så presenteras sträckan i displayen i WLTP när bilen är fulladdad och ännu inte startad.
Mao på samma vis som den är specad från tillverkare.
Detsamma i min brors bil.
Hybriden vi lånade hade på mätaren och gick direkt på bensindrift.
 
47F78B5D-795B-437C-B8B6-E30E68D71176.webp
Så här ser de två olika lägena ut hos mig. Vänster visar bilen sträckan jag kan komma efter hur jag har kört de senaste fem milen. Den andra är hur långt jag skulle komma efter optimala körförhållanden i ett laboratorium.
 
Lånar den här tråden. Har lite andra preferenser/behov än TS dock.
Säker en laddhybrid av mindre modell, men inte pytteliten stadsbil. Har inget behov av att dra.

Den absoluta majoriteten av körningarna är under 3-4 mil (< 1 mil faktiskt) så till vardags borde jag kunna köra det mesta på enbart el. Ibland blir det längre resor med osäkra möjligheter att ladda, och kan vid t ex arbetsresor vara svårt att lägga in laddpauser rent praktiskt, så vill ha en hybrid inte ren el. Även av kostnadsskäl går ren el bort. Söker en begagnad bil som klarar Euro 6 och Euro NCAP 5. Vill helst inte betala över 200' så utbudet blir begränsat.

Mitt största bekymmer är att jag är kort vilket gör att många bilar är obekväma eller opraktiska vid längre resor (det är även en av huvudanledningarna till att jag vill byta bil). Hyrde en Kia nyligen, jag satt ok och trivdes i övrigt, men såg inte instrumenten så bra bakom ratten när jag ställt in stolen som jag ville ha den ...

Vad har ni som är korta för bilar som ni är bekväma med? Men även generellt - vilka laddhybrider/bilmodeller är ni nöjda med generellt? Jag är lite sugen på att testa Toyota (har nästan bara haft tyska bilar) men de är ofta lite dyrare. Är de värda det? Passar de personer med kortare ben? Jag avskyr när stolens kant trycker mot knävecken i kanske 100 mil. Det är inte bara stolsitsens längd utan även hur den är utformad som påverkar om det blir obehagligt eller ej.
 
Lånar den här tråden. Har lite andra preferenser/behov än TS dock.
Säker en laddhybrid av mindre modell, men inte pytteliten stadsbil. Har inget behov av att dra.

Den absoluta majoriteten av körningarna är under 3-4 mil (< 1 mil faktiskt) så till vardags borde jag kunna köra det mesta på enbart el. Ibland blir det längre resor med osäkra möjligheter att ladda, och kan vid t ex arbetsresor vara svårt att lägga in laddpauser rent praktiskt, så vill ha en hybrid inte ren el. Även av kostnadsskäl går ren el bort. Söker en begagnad bil som klarar Euro 6 och Euro NCAP 5. Vill helst inte betala över 200' så utbudet blir begränsat.

Mitt största bekymmer är att jag är kort vilket gör att många bilar är obekväma eller opraktiska vid längre resor (det är även en av huvudanledningarna till att jag vill byta bil). Hyrde en Kia nyligen, jag satt ok och trivdes i övrigt, men såg inte instrumenten så bra bakom ratten när jag ställt in stolen som jag ville ha den ...

Vad har ni som är korta för bilar som ni är bekväma med? Men även generellt - vilka laddhybrider/bilmodeller är ni nöjda med generellt? Jag är lite sugen på att testa Toyota (har nästan bara haft tyska bilar) men de är ofta lite dyrare. Är de värda det? Passar de personer med kortare ben? Jag avskyr när stolens kant trycker mot knävecken i kanske 100 mil. Det är inte bara stolsitsens längd utan även hur den är utformad som påverkar om det blir obehagligt eller ej.
Jag som tycker det är svårt att hitta bilar med bra förarsäten när man är lång och inte vill ligga ner utan sitta upp…. Emellanåt hamnar huvudet i taket som ett skruvstäd.
 
Lånar den här tråden. Har lite andra preferenser/behov än TS dock.
Säker en laddhybrid av mindre modell, men inte pytteliten stadsbil. Har inget behov av att dra.

Den absoluta majoriteten av körningarna är under 3-4 mil (< 1 mil faktiskt) så till vardags borde jag kunna köra det mesta på enbart el. Ibland blir det längre resor med osäkra möjligheter att ladda, och kan vid t ex arbetsresor vara svårt att lägga in laddpauser rent praktiskt, så vill ha en hybrid inte ren el. Även av kostnadsskäl går ren el bort. Söker en begagnad bil som klarar Euro 6 och Euro NCAP 5. Vill helst inte betala över 200' så utbudet blir begränsat.

Mitt största bekymmer är att jag är kort vilket gör att många bilar är obekväma eller opraktiska vid längre resor (det är även en av huvudanledningarna till att jag vill byta bil). Hyrde en Kia nyligen, jag satt ok och trivdes i övrigt, men såg inte instrumenten så bra bakom ratten när jag ställt in stolen som jag ville ha den ...

Vad har ni som är korta för bilar som ni är bekväma med? Men även generellt - vilka laddhybrider/bilmodeller är ni nöjda med generellt? Jag är lite sugen på att testa Toyota (har nästan bara haft tyska bilar) men de är ofta lite dyrare. Är de värda det? Passar de personer med kortare ben? Jag avskyr när stolens kant trycker mot knävecken i kanske 100 mil. Det är inte bara stolsitsens längd utan även hur den är utformad som påverkar om det blir obehagligt eller ej.
Jag tänker att det finns ett antal modeller av laddhybrider som efter ett par år på nacken fått kassa batterier - men nöjer man sig med 15 km räckvidd borde man kunna fynda. Typ Kia Niro, Hyundai Ioniq eller en VW Golf?
 
Lånar den här tråden. Har lite andra preferenser/behov än TS dock.
Säker en laddhybrid av mindre modell, men inte pytteliten stadsbil. Har inget behov av att dra.

Den absoluta majoriteten av körningarna är under 3-4 mil (< 1 mil faktiskt) så till vardags borde jag kunna köra det mesta på enbart el. Ibland blir det längre resor med osäkra möjligheter att ladda, och kan vid t ex arbetsresor vara svårt att lägga in laddpauser rent praktiskt, så vill ha en hybrid inte ren el. Även av kostnadsskäl går ren el bort. Söker en begagnad bil som klarar Euro 6 och Euro NCAP 5. Vill helst inte betala över 200' så utbudet blir begränsat.

Mitt största bekymmer är att jag är kort vilket gör att många bilar är obekväma eller opraktiska vid längre resor (det är även en av huvudanledningarna till att jag vill byta bil). Hyrde en Kia nyligen, jag satt ok och trivdes i övrigt, men såg inte instrumenten så bra bakom ratten när jag ställt in stolen som jag ville ha den ...

Vad har ni som är korta för bilar som ni är bekväma med? Men även generellt - vilka laddhybrider/bilmodeller är ni nöjda med generellt? Jag är lite sugen på att testa Toyota (har nästan bara haft tyska bilar) men de är ofta lite dyrare. Är de värda det? Passar de personer med kortare ben? Jag avskyr när stolens kant trycker mot knävecken i kanske 100 mil. Det är inte bara stolsitsens längd utan även hur den är utformad som påverkar om det blir obehagligt eller ej.
Lynk & Co 01 från -21 de går på runt 250 000 det var visst mildhybrider, my bad
 
Lånar den här tråden. Har lite andra preferenser/behov än TS dock.
Säker en laddhybrid av mindre modell, men inte pytteliten stadsbil. Har inget behov av att dra.

Den absoluta majoriteten av körningarna är under 3-4 mil (< 1 mil faktiskt) så till vardags borde jag kunna köra det mesta på enbart el. Ibland blir det längre resor med osäkra möjligheter att ladda, och kan vid t ex arbetsresor vara svårt att lägga in laddpauser rent praktiskt, så vill ha en hybrid inte ren el. Även av kostnadsskäl går ren el bort. Söker en begagnad bil som klarar Euro 6 och Euro NCAP 5. Vill helst inte betala över 200' så utbudet blir begränsat.

Mitt största bekymmer är att jag är kort vilket gör att många bilar är obekväma eller opraktiska vid längre resor (det är även en av huvudanledningarna till att jag vill byta bil). Hyrde en Kia nyligen, jag satt ok och trivdes i övrigt, men såg inte instrumenten så bra bakom ratten när jag ställt in stolen som jag ville ha den ...

Vad har ni som är korta för bilar som ni är bekväma med? Men även generellt - vilka laddhybrider/bilmodeller är ni nöjda med generellt? Jag är lite sugen på att testa Toyota (har nästan bara haft tyska bilar) men de är ofta lite dyrare. Är de värda det? Passar de personer med kortare ben? Jag avskyr när stolens kant trycker mot knävecken i kanske 100 mil. Det är inte bara stolsitsens längd utan även hur den är utformad som påverkar om det blir obehagligt eller ej.

Jag är 150 cm och satt superbra i vår Kia Niro.
 
.

Jag är lite sugen på att testa Toyota (har nästan bara haft tyska bilar) men de är ofta lite dyrare. Är de värda det? Passar de personer med kortare ben? Jag avskyr när stolens kant trycker mot knävecken i kanske 100 mil.
Jag är ett stort Toyotafan. Jag tycker man får vad man betalar för dvs inga reperationer. Däremot tror jag inte en begagnad laddhybrid ifrån Toyota är ett bra köp. De var tidiga med elhybrider men missade att marknaden ville ha laddhybrider och var lite sena på bollen. De kan ha kommit i kapp men med budget runt 200’ så blir det svårt att undvika de tidigaste laddhybrider ifrån Toyota.
 
Mitt löv (Nissan Leaf) har snart rullat 10.000 mil på totalt fem år. Jag har haft den i två år och får ut samma räckvidd som när jag köpte den (ja köpte, inte leasade men det är ju inte en dyr elbil jämförelsevis).

Sitter bra (160cm) i mitt löv och Kia Niro.

Gillar inte den Toyota Yaris Cross vi har i jobbet. Vi har en annan Toyota men minns inte modellen, den är äldre men inte så rolig att köra.
 
Lånar den här tråden. Har lite andra preferenser/behov än TS dock.
Säker en laddhybrid av mindre modell, men inte pytteliten stadsbil. Har inget behov av att dra.

Den absoluta majoriteten av körningarna är under 3-4 mil (< 1 mil faktiskt) så till vardags borde jag kunna köra det mesta på enbart el. Ibland blir det längre resor med osäkra möjligheter att ladda, och kan vid t ex arbetsresor vara svårt att lägga in laddpauser rent praktiskt, så vill ha en hybrid inte ren el. Även av kostnadsskäl går ren el bort. Söker en begagnad bil som klarar Euro 6 och Euro NCAP 5. Vill helst inte betala över 200' så utbudet blir begränsat.

Mitt största bekymmer är att jag är kort vilket gör att många bilar är obekväma eller opraktiska vid längre resor (det är även en av huvudanledningarna till att jag vill byta bil). Hyrde en Kia nyligen, jag satt ok och trivdes i övrigt, men såg inte instrumenten så bra bakom ratten när jag ställt in stolen som jag ville ha den ...

Vad har ni som är korta för bilar som ni är bekväma med? Men även generellt - vilka laddhybrider/bilmodeller är ni nöjda med generellt? Jag är lite sugen på att testa Toyota (har nästan bara haft tyska bilar) men de är ofta lite dyrare. Är de värda det? Passar de personer med kortare ben? Jag avskyr när stolens kant trycker mot knävecken i kanske 100 mil. Det är inte bara stolsitsens längd utan även hur den är utformad som påverkar om det blir obehagligt eller ej.
Jag har en Mitsubishi Outlander Phev som jag sitter fantastiskt bra i trots att jag är kort. Dock är det inte en liten bil, så kanske inte aktuellt för dig. 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 992
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp