Tips på laddhybrid

Bara en liten tanke, många äldre tesla model 3 börjar komma ut på marknaden för under 350000. Den kommer ju en bra bit, laddar snabbt, ffa om du har tesla laddare i närheten! Leta de kommande åren och jag tror de kommer gå ner ännu mer. Får dra 1000kg om jag kommer ihåg rätt de som har drag.

Det är för lite och är väl en sedan om jag inte minns fel?
Det vill vi inte ha, ska vi lägga 350 k ska bilen vara några år gammal, ingen gammal skrutt 😆
 
Bara en liten tanke, många äldre tesla model 3 börjar komma ut på marknaden för under 350000. Den kommer ju en bra bit, laddar snabbt, ffa om du har tesla laddare i närheten! Leta de kommande åren och jag tror de kommer gå ner ännu mer. Får dra 1000kg om jag kommer ihåg rätt de som har drag.

En kollega har en 2015 (tror jag det var) som han köpte för 300k förra året. Den är billig att köra eftersom han pendlar 6 mil enkel väg till jobbet, men helvetes dyr att äga... dyr att försäkra (alltså svinigt dyr, typ 20 papp per år om han inte fått rabatt via mig), jäkligt dyra verkstadskostnader (har varit en del slitagdelar) och om den ska på verkstad måste den transporteras till Teslas verkstad och kan inte tas in nån annanstans... Så ja, den är fin att åka i men skulle inte vilj äga en.
 
En kollega har en 2015 (tror jag det var) som han köpte för 300k förra året. Den är billig att köra eftersom han pendlar 6 mil enkel väg till jobbet, men helvetes dyr att äga... dyr att försäkra (alltså svinigt dyr, typ 20 papp per år om han inte fått rabatt via mig), jäkligt dyra verkstadskostnader (har varit en del slitagdelar) och om den ska på verkstad måste den transporteras till Teslas verkstad och kan inte tas in nån annanstans... Så ja, den är fin att åka i men skulle inte vilj äga en.
I Sverige stämmer inte det, ja den är hyfsat dyr att försäkra men vi pratar 10 tusen inte det dubbla. Verkstadskostnader är nästan obefintliga för dem jag känner som har 3:or eller andra hel el bilar förutom då bromsar och bromsvätska samt kupefilter. Visst finns det måndagsex men de hörs mer än de finns. Och om verkstad, i sverige finns det många alternativa som tar in tesla.
 
Det är för lite och är väl en sedan om jag inte minns fel?
Det vill vi inte ha, ska vi lägga 350 k ska bilen vara några år gammal, ingen gammal skrutt 😆
Är det för lite på kroken är det ju som det är och nej vi pratar ca 3 år gamla bilar, 3:an har inte funnits så många år totalt sett. Bara tänkte kasta in alternativ. :)
 
Är det för lite på kroken är det ju som det är och nej vi pratar ca 3 år gamla bilar, 3:an har inte funnits så många år totalt sett. Bara tänkte kasta in alternativ. :)

Jag ska dra en häst som väger 500 kg 😄
Tesla blir det inte, de är alldeles för dyra 😅
Jag och sambon är två vanliga knegare, vi kommer köpa oss en vanlig knegarbil 😄
 
Jag ska dra en häst som väger 500 kg 😄
Tesla blir det inte, de är alldeles för dyra 😅
Jag och sambon är två vanliga knegare, vi kommer köpa oss en vanlig knegarbil 😄
Finns ju annars billiga kinesiska elbilar om man lägger undan etiska och moraliska pekpinnar. Lite förflyttningar av etniska minoriteter här, inhumana arbetsvillkor där och så lite koloniala tendenser i fattigare länder så finns det prisvärda bilar för den gode vite mannen i väst som kan stilla sin klimatångest 😊
 
Finns ju annars billiga kinesiska elbilar om man lägger undan etiska och moraliska pekpinnar. Lite förflyttningar av etniska minoriteter här, inhumana arbetsvillkor där och så lite koloniala tendenser i fattigare länder så finns det prisvärda bilar för den gode vite mannen i väst som kan stilla sin klimatångest 😊

Finns det någon bil som inte går att sortera in i det facket om man ser till helheten?
 
Finns det någon bil som inte går att sortera in i det facket om man ser till helheten?
Om vi inte klarar av att tillverka bilar och bränsle etiskt och moraliskt när det kommer till gammal fossil teknologi. Varför fortsätter man då i samma anda i ny teknik? Vet man dessutom om att överföringskapaciteten i elnäten måste byggas ut och att själva laddningsinfrastrukturen är ett helt äventyr för sig att navigera sig igenom.
 
Om vi inte klarar av att tillverka bilar och bränsle etiskt och moraliskt när det kommer till gammal fossil teknologi. Varför fortsätter man då i samma anda i ny teknik? Vet man dessutom om att överföringskapaciteten i elnäten måste byggas ut och att själva laddningsinfrastrukturen är ett helt äventyr för sig att navigera sig igenom.

Därför att inte tillräckligt många är intresserade av den prisskillnad som det skulle bli.

Laddinfrastrukturen är inte särskilt komplicerad men visst är det ännu lite krångligare än att tanka fossilt, speciellt om man ska vara prismedveten. Men vill man att det ska vara krångligt kan det upplevas hur krångligt som helst.

//hänvisad till ChaDeMo men aldrig blivit stående pga förmåga att planera lite grann med marginal.
 
Därför att inte tillräckligt många är intresserade av den prisskillnad som det skulle bli.

Laddinfrastrukturen är inte särskilt komplicerad men visst är det ännu lite krångligare än att tanka fossilt, speciellt om man ska vara prismedveten. Men vill man att det ska vara krångligt kan det upplevas hur krångligt som helst.

//hänvisad till ChaDeMo men aldrig blivit stående pga förmåga att planera lite grann med marginal.
Jag kör elbil också. Sist jag skulle ladda så fick jag återigen ladda ner en app. Hade gärna laddat hos tesla och bara haft en app, men min bil är icke kompatibel pga handshake-problem. Laddade en gång och priset i skärmen var inte det jag betalade. Även att mitt dåvarande laddkorts logga fanns klistrat på laddaren så var det visst ett roaming-pris jag fick betala 🙄
 
Jag ska dra en häst som väger 500 kg 😄
Tesla blir det inte, de är alldeles för dyra 😅
Jag och sambon är två vanliga knegare, vi kommer köpa oss en vanlig knegarbil 😄
Jag hade inte köpt en laddhybrid utan leasat. Ffa om man är ”vanlig knegare” och bilarna känns dyra.
Batterierna slits vid varje laddning och räckvidden blir kortare med tiden. Tillslut kör man mest på bränsle och kör runt på ett tungt batteri. Då har bilen tappat extremt i värde.
Jag kör ren elbil. På 2,5 år har räckvidden vid 100% sjunkit från 33 mil till 26.
Min bror har Tiguan laddhybrid. På 3 år har hans bil gått från 5 mil till 2.
Vi hade lånebil här hemma. En Mazda laddhybrid. 4 år. Den gick noll mil, skulle gå 5. Bilfirman hade den som lånebil för den var omöjlig att sälja.

Jag kommer fortsätta köra el. Älskar det men kommer inte köpa, varken helel eller hybrid. För dyra i inköp och för dåligt andrahandsvärde.
 
I Sverige stämmer inte det, ja den är hyfsat dyr att försäkra men vi pratar 10 tusen inte det dubbla. Verkstadskostnader är nästan obefintliga för dem jag känner som har 3:or eller andra hel el bilar förutom då bromsar och bromsvätska samt kupefilter. Visst finns det måndagsex men de hörs mer än de finns. Och om verkstad, i sverige finns det många alternativa som tar in tesla.

Har ju svårt att tro att min kollega ljuger, det är hans version. Han är nöjd med bilen men tycker den är för dyr att äga, funderar på en annan elbil istället. Ja, vi bor i Sverige. Nordligaste men dock samma land.
 
Jag hade inte köpt en laddhybrid utan leasat. Ffa om man är ”vanlig knegare” och bilarna känns dyra.
Batterierna slits vid varje laddning och räckvidden blir kortare med tiden. Tillslut kör man mest på bränsle och kör runt på ett tungt batteri. Då har bilen tappat extremt i värde.
Jag kör ren elbil. På 2,5 år har räckvidden vid 100% sjunkit från 33 mil till 26.
Min bror har Tiguan laddhybrid. På 3 år har hans bil gått från 5 mil till 2.
Vi hade lånebil här hemma. En Mazda laddhybrid. 4 år. Den gick noll mil, skulle gå 5. Bilfirman hade den som lånebil för den var omöjlig att sälja.

Jag kommer fortsätta köra el. Älskar det men kommer inte köpa, varken helel eller hybrid. För dyra i inköp och för dåligt andrahandsvärde.

Jag leasar nu och är jättenöjd med det.
Men den här bilen kommer även bli en stallbil. Kommer köra hästens utrustning i bilen, skitiga täcken, fodersäckar, spånbalar osv.
Jag har inte energi att städa bilen ordentligt efter varje gång 😅
 
Jag hade inte köpt en laddhybrid utan leasat. Ffa om man är ”vanlig knegare” och bilarna känns dyra.
Batterierna slits vid varje laddning och räckvidden blir kortare med tiden. Tillslut kör man mest på bränsle och kör runt på ett tungt batteri. Då har bilen tappat extremt i värde.
Jag kör ren elbil. På 2,5 år har räckvidden vid 100% sjunkit från 33 mil till 26.
Min bror har Tiguan laddhybrid. På 3 år har hans bil gått från 5 mil till 2.
Vi hade lånebil här hemma. En Mazda laddhybrid. 4 år. Den gick noll mil, skulle gå 5. Bilfirman hade den som lånebil för den var omöjlig att sälja.

Jag kommer fortsätta köra el. Älskar det men kommer inte köpa, varken helel eller hybrid. För dyra i inköp och för dåligt andrahandsvärde.

Hur är de milen uträknade?
 
Jag kan välja mellan statisk och dynamisk. Dynamisk är vad @the_connemara beskriver. Det skiljer sig markant vilka siffror som visas i räckvidd

Jag konstaterade det direkt när jag fick min bil 2014 så har inte lagt någon tid på det, kan hända jag kan se mer revenant info eller nyare bilar kan visa det. Tänker att det är väl vad batteriet kan ta emot för mängd som blir begränsande med livslängden right?

Min bil har snart gått 21 000 mil iaf, den dog inte vid 9 000 som det snackades om då men den har ju försämrats. Långt ifrån ens 50% sämre dock om jag bara ser till vad den presterar, jag har kört väldigt liknande mil sedan 2017.
 
I alla fall på min bil påverkas den ju av körstil? Dvs kör jag motorväg är den lägre vid fulladdad, kör jag småvägar är den högre?
Jag kör till 80% samma sträcka.
Men att batteriet slits är ju ett faktum. Precis som ett mobiltelefonsbatteri.
Hur snabbt beror på hur ofta man laddar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp