Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra..
Har lite funderingar kring vad som kan vara lämpligt men tar gärna input/tips! Kan ju vara något jag missat
Jag har egentligen ingen direkt budget, kommer låna till transportköpet. Har råd med ett lån men vill helst inte vänta med transport tills jag sparat ihop köpesumman.
Tänker mig kring 50-100 000 kr. Gärna så lite pengar som möjligt men vill ju samtidigt bli nöjd.
Jag har BE men min bil får bara dra 1500 kg. Hästen väger ca 600 kg så transportens tjänstevikt behöver vara under 900 kg, men ännu bättre om den är lägre för att verkligen vara på säkra sidan med vikterna.
Jag har velat lite mellan sadelkammare/fronturlastning men jag tror jag landar i att jag prioriterar fronturlastning. Det förenklar både vid lastträning och när man åker ensam med hästen.
Lär inte vara några meetings på schemat på många år så jag tänker att jag kan ha sakerna i bilen.
Vill annars ha:
- Bra ventilation
- Stabilt släp som rullar bra efter bilen
- Tror jag föredrar alugolv, kanske kan tänka mig glasfiber
Kan tänka mig 1,5-hästars om jag vinner på det viktmässigt/ekonomiskt.
Jag är inte händig och vill inte hålla på med renoveringar eller sånt. Vill att det ska vara problemfritt! Frågan är hur gammalt man vågar köpa för att slippa oroa sig för att saker går sönder?
(Jag vet såklart att allt kan gå sönder men risken ökar ju markant med en ålder och användning..)
Det jag själv funderar mest på nu är Ifor 403. Har kompisar med Ifor 506 och gillar de släpen. Har kört min häst i ett sådant men det blir ju lite överlast då tjänstevikten är hög.
Har också funderat på Fautras JMS men de är ju lite dyrare.
Var förut rätt inställd på ett begagnat Bojsläp men nu är jag ju inne på fronturlastning.. Har dock sett en del ca 10-15 år gamla inom rimlig budget.
Ume gillar jag men de blir nog för dyra om de inte är jättegamla..
Finns det fler alternativ jag borde kika på?
Vad har ni?