Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Håller med föregående talare!! Hur kunde våra hästar fungerar förr i tiden??

För att förr i tiden hade man i mycket högre utsträckning kunskaper om hästar och grovfoder än idag.

Hur många i valfritt ridskolestall/privatstall kan se på en tuss hö hur det är skördat, tror du? Och då pratar jag om det man faktiskt kan se med blotta ögat.

Ja det går åt nästan 150kg varje dag, det innebär att en bal lär räcka i ca 2 dagar.

För att förr i tiden hade man i mycket högre utsträckning kunskaper om hästar och grovfoder än idag.

Hur många i valfritt ridskolestall/privatstall kan se på en tuss hö hur det är skördat, tror du? Och då pratar jag om det man faktiskt kan se med blotta ögat.

Dessutom odlade man ofta själv sin vall och kunde se vilka blandningar/åkrar som gav bra/sämre resultat. Men man var också mer utlämnad till att ge det som fanns och det visade sig säkert de år skörden blev dålig...

Äntligen ett svar jag kan ha användning av! :bow:

Att ta ett stickprov kan absolut vara någonting, det tänkte jag inte på, även om man inte får exakt värden så får man ju absolut ett hum! :o:idea:

Ja, hon är 4år och har ända sen hon kom ut bara fått det absolut bästa för henne, så det är en stabil välväxt donna i gott hull vi pratar om här! :)

Hästen har nästan nåt sitt full tillväxt. Tillskott av extra mineral vid det ha läget komma inte att göra varken från eller till, har den haft för lita då är det för sent, (det tror jag inte, häster har ett valdig förmåga att uttnyttja grund ämnen i foderet).

Jag tycke folk hänger upp sig för mycket på foder annalys och tillskott.
Ett annalys hjälper inte mycket när man vet inte pricis vad den individ hästen är fättig i, hur månge ta blod eller urin prov? Man kan inte komma till ett slutsättsen när man har bara halva eqvation!
Som du känska har markt, dom som "Foder Med Öget" har frisk valfungerenda häster;
Där i mot kan du ofta läsa om foder annalyset folk i hästvård, dar det ofte är dom som har sjuka häster, fång, IR, lös magen och gud vet allt.
Du för dra din egen slutsätts.

Som vanligt... Man kan se vad hö:et inte innehåller= vad man bör tillägga.
Samt folk med "sjuka hästar" analyserar för att kunna fodra hästen lagom och maximalt. Man kan inte ösa på med foder åt en häst som lätt lägger på sig, då kan man analysera och välja hö som man kan ge mycket av till exempel. Det är inte att inte Fodra Med Ögat. Man kan faktiskt titta på hästen även om man analyserar:grin:

Hästen har nästan nåt sitt full tillväxt. Tillskott av extra mineral vid det ha läget komma inte att göra varken från eller till, har den haft för lita då är det för sent, (det tror jag inte, häster har ett valdig förmåga att uttnyttja grund ämnen i foderet).

Ett annalys hjälper inte mycket när man vet inte pricis vad den individ hästen är fättig i, hur månge ta blod eller urin prov? Man kan inte komma till ett slutsättsen när man har bara halva eqvation!
Som du känska har markt, dom som "Foder Med Öget" har frisk valfungerenda häster;
Där i mot kan du ofta läsa om foder annalyset folk i hästvård, dar det ofte är dom som har sjuka häster, fång, IR, lös magen och gud vet allt.

:crazy:

:rofl::rofl::rofl:

Fast våran vall som skötts och blivit fixad något enormt med gav ändå en kvot på 4 förra året, med skyhögt Ca och lågt P.
Så det är verkligen jättesvårt

Min kvot förra året var ännu sämre, minns inte värdet men den var närmre 5 :(
Fick ge maxgiva fosforbalans för att öht komma upp i acceptabel kvot

Oj oj oj :crazy: Hur ser du med ögat vad hästen får för Ca/P kvot i fodret ?
Lär mig gärna hur man gör :confused:

Vet du överhuvudtaget vad Ca/P kvoten är ?

De flesta hästar i stallet är ganska lika mina, dvs blivande eller tävlingshästar (dock dressyr, inte hopp ;))

Jag hade tillfälle att prata med två som har sina hästar där, den ena ger sin hyffsat svårfödda grabb som tränas på kandar (såg henne bara trava av, såg riktigt trevligt ut!!) får Krafft Groov 125 vad jag kunde se... Den andra kom precis när vi åkte så hennes foder såg jag aldrig! :)

Vad bra då vet du att hästen får ett helt korrekt foder eftersom hästen tränas på kandar :D

Kunde du se villken Ca/P kvot hästen har fått under åren också ? Genom att den fick ett Kandar i munnen ...?

Käre tid :rofl::rofl::rofl:

Folk har förklarat varför man ska ta en analys på fodret just pga av mineralkvoten och det är helt otroligt att man ändå inte förstår utan tror man kan fodra med ögat och tror att är hullet bra och man kan trava på kandar så är fodret bra och därmed mår skelettet bra ...

Lysande slutledningsförmåga , jag blir faktiskt mörkrädd !
Jag tar analys för att ha ett humm om vad som finns i ensilaget ,få veta de olika kvoterna och SEN kan jag fodra med ögat :idea: med utgång och en plan efter analysen .

E du dum på riktigt? :crazy:

Jag skrev bara vad jag observerade då det kom upp i tråden att jag skulle se och prata med dom som stod i stallet vad dom gav sina hästar för foder och hur hästarna såg ut/var! :idea::grin::mad:

Är ni införstådda med att jag är extremt bra på foder? Jag har alltid fodrat med analys och räknar och räknar tills att stämmer in minsta detalj!

Denna tråden var till för att jag ville ha åsikter utav dom som inte tar analys, INGET ANNAT!!!!!!!!!

Om du nu är såååå himla duktig på foder borde du väl inte behöva några råd från oss amatörer?

Som vanligt... Man kan se vad hö:et inte innehåller= vad man bör tillägga.
Samt folk med "sjuka hästar" analyserar för att kunna fodra hästen lagom och maximalt. Man kan inte ösa på med foder åt en häst som lätt lägger på sig, då kan man analysera och välja hö som man kan ge mycket av till exempel. Det är inte att inte Fodra Med Ögat. Man kan faktiskt titta på hästen även om man analyserar:grin:

Visst kan man FMÖ för sjuk häster, känska endå mer igenom att deras systom har slagets utt.
Man kan fråga hur kom det sig att dom blivit sjuk med allt annalys till händs?

Hjälper det med analys när hästen får KS? Intressant - är det helt ny forskning eller? Och vad hjälper analys mer mot? Benbrott?

Oj oj oj :crazy: Hur ser du med ögat vad hästen får för Ca/P kvot i fodret ?
Lär mig gärna hur man gör :confused:

Vet du överhuvudtaget vad Ca/P kvoten är ?

Jo jag vet vad Ca/P är.
En bra häst person kan se ett frisk valmån häst, dess hållning, öga, hul, pals, urin och avferning, lika mycket som dom kan se att nåt inte stämmer och att det kan vara dax att kontakt vetrenären och ta lite prov.

lära dig? vet inte om jag kan lära dig?
Är hästen frisk och valmån då finns det igen anledning för en massa annalys,

Senast ändrad:

Jo jag vet vad Ca/P är.
En bra häst person kan se ett frisk valmån häst, dess hållning, öga, hul, pals, urin och avferning, lika mycket som dom kan se att nåt inte stämmer och att det kan vara dax att kontakt vetrenären och ta lite prov.

lära dig? vet inte om jag kan lära dig?
Är hästen frisk och valmån då finns det igen anledning för en massa annalys,

Om man tar min 4-åring som exempel då? Blank i pälsen, fin i hull och muskler avslappnade lugna ögon. Hon hade antagligen vurpat i hagen och att hasen röntgades hade inget att göra med att vi misstänkte urkalkning men nu visade det sig att det fanns tendens till det. Du menar alltså att du hade kunnat se och misstänka detta utan röntgen?

På vissa forum finns det en smiley som dunkar huvudet i väggen, ett antal såna hade suttit fint i den här tråden...

Vad jag tycker mig se är att analyserandet oftast börjar EFTER insjuknandet så att det ska vara lättare att förhindra. Tex fång/irhästar.

Är det inte bra att kunna förhindra saker innan de gått förlångt? Ta lite prover, varför ska man göra det när man kan undvika det, är hästen sjuk är det väl självklart man tar prover men sånt som inte syns utan märks senare?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?