Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

TACK! :bow:

Jo, eftersom att min donna med säkerhet har fått i sig allt hon behövt under hela sin uppväxt så tror jag att det kommer att fortsätta bra utan analys också! :D
Och med tanke på att hästarna i stallet är blanka, runda och tävlas ganska mycket + är i många olika raser så borde maten innehålla bra saker! ;)

Det är tråkigt att Bukefolket gärna vill hoppa på och klanka, istället för att hålla sig till trådens ämne....

KL

Jag förstår inte alla "besserwisser" (URSÄKTA om jag stavade de eller annat i inläget fel) som hoppar på TS i frågan...
HUR tror ni hästfolk gjorde innan analyser ? Var de sååååå mkt fel de gjorde menar ni att hästarna klarar sej i 9 av 10 fall men de 11 e stendöd ?
Äh lägg av... Som sagt man kan inte mäta allt iaf, ÄVEN om man har HELT uträknad foderstat så innebär inte det att hästen ser ut/tar upp fodret enl era mätningar.

Jag har analys på mitt hö, kraft och betfor men inte på havren, har inte räknat en enda analys på den dock. Han får 12 kg hösilage, 2 kg Lantmännens kraft, några dl torr betfor och ca 8 hg havre. Pigg = bra , seg = ger mer havre...
Visst jag skulle på skoj kunna räkna på kalk/fosfor kvoten, men nä har inte gjort det under hela hans livsstid, (röntgad som 4 åring utan några förändringar) ... Dock "höftade" vi utifrån att de fick hösilage och havre och då va de väl den med högre kalkhalt som vi kom fram till kanske behövdes då det är det betande och havreätande hästar kan få för lite av i vår region (Sthlm/mälardalen) då vi inte har kalkhaltiga jordar...

OM man nu ska "räkna" på oanalyserat hö, kolla grässorterna i vallarna, kolla om de gödslas och sen kolla i listor och "höfta" efter dem. Men som sagt med tanke på att analyser är ett ganska "nytt" påfund så tror jag hästar överlever i stall utan analyserande hästägare...

Att de överlever tror jag säkert, men svårt att säga vilka ev problem som ev uppstår i framtiden som kan härledas till foderstaten.

Har en unghäst importerad från Wales och henne upptäckte vi viss urkalkning på när det togs plåtar på ena hasen i våras. Inte vad man förväntar på en unghäst uppväxt på gigantiska beten kanske.
För mig är det ännu större anledning att försöka hålla koll på vad hon får i sig, i den utsträckning det går, ca/p-kvoten i synnerhet.

Sen kan man ju fråga sig vad det är TS vill med sin tråd egentligen. Ska vi rekommendera henne att ta reda på hur hur jordmånen är på de olika åkrarna, vilken vallblandning som såtts in, hur det är gödslat osv?
För om det inte finns nån analys på grovfodret finns det inte mycket råd att ge, eller hur?

Att dåliga hö-år satte sina spår förr i tiden är väl knappast något nytt?

Jag vill inte fodra "för säkerhets skull", det är inte optimalt för hästen och definitivt inte för plånboken. Om man dessutom vet vad hästen behöver för att hålla hull/muskler så blir det ju bra mkt enklare att köpa in grovfoder till nästkommande säsonger.
Behöver min häst en kvot på 7 så är det ju rätt onödigt att jag köper ett hö med en kvot på 5 och sen måste komplettera med protein-foder för att hästen inte ska falla ur.
Eller om hästen blir smällfet på 60 MJ, då vill jag ju inte ha ett hö som innehåller 9 MJ/kg och kanske dessutom har kasst proteininnehåll för då får jag fodra hästen med halm och proteintillskott istället för det hö jag köpt. Innan jag upptäcker att hästen har proteinbrist har det dessutom antagligen gått rätt långt eftersom den sannolikt lagt på sig fett som "skymmer sikten" pga det höga energiinnehållet.

Vill folk fodra utan analys så är det deras sak. Deras häst, deras pengar. Men man kan inte be om råd och sen inte acceptera att det inte finns råd att ge.

TACK! :bow:

Jo, eftersom att min donna med säkerhet har fått i sig allt hon behövt under hela sin uppväxt så tror jag att det kommer att fortsätta bra utan analys också! :D
Och med tanke på att hästarna i stallet är blanka, runda och tävlas ganska mycket + är i många olika raser så borde maten innehålla bra saker! ;)

Det är tråkigt att Bukefolket gärna vill hoppa på och klanka, istället för att hålla sig till trådens ämne....

Fast det går ju inte att svara nåt annat än att det inte går att råda, det finns ju liksom inga parametrar att utgå ifrån.

Fö kanske inte årets skörd har samma värden som den förra (om nu hästarna hållit sig runda och blanka på förra årets hö, plus att jag antar att det gått på gräs en hel del i sommar), vilket ev visar sig framåt vårkanten....

Fast det går ju inte att svara nåt annat än att det inte går att råda, det finns ju liksom inga parametrar att utgå ifrån.

Fö kanske inte årets skörd har samma värden som den förra (om nu hästarna hållit sig runda och blanka på förra årets hö, plus att jag antar att det gått på gräs en hel del i sommar), vilket ev visar sig framåt vårkanten....

Kan tillägg att jag stod i ett stall med bla två kompisar och det året var det kanonvärden på hösilaget, smrp på 120g/kg foder. Hästarna var superfina. Jag gav ett kg lucernhack/dag till min häst innan analysen kommit och det visade sig att lucernet sänkte protein-kvoten...

Till nästa säsong flyttade jag till ett stall och mina kompisar flyttade till ett annat (som använde hösilage från samma bonde som det första). Här valde man dock att inte ta analys, vilket resulterade i att flertalet hästar i detta stallet föll ur nåt vansinnigt framåt vårkanten. Mina kompisars hästar blir som köttbullar på somrarna, så de är verkligen inte svårfödda individer, men detta visar på hur värdena kan variera från ett år till ett annat. Dyrt blev det för dom med all lusern som gick åt för att komplettera upp hösilaget....

Senast ändrad:

Jag lider med dig, det kan inte vara speciellt roligt att vara du, negativ så in i..... :angel:

(Och du ska inte ens svara i tråden, jag efterfrågade de som fodrar utan analys)

Jag lider med dig, det kan inte vara speciellt roligt att vara du, negativ så in i..... :angel:

(Och du ska inte ens svara i tråden, jag efterfrågade de som fodrar utan analys)

Nejdå du behöver inte alls ta åt dig av andras erfarenheter. Fast jag trodde iofs att det var just andras erfarenheter du var ute efter...

Fö så kan man knappast bestämma vem som "ska" ha rätt att svara i en tråd på ett öppet forum.

Men jag fodrar faktiskt delvis utan analys just nu eftersom hästen håller på att vänjas in på hösilage efter betesperioden och jag därför blandar upp med, hör och häpna, oanalyserat hö!

Senast ändrad:

OJ, då är du värre än mig! :eek: Min häst har inte ätit ett oanalycerat höstrå någon gång... :p:p

:rofl:

Och som sagt, jag förstår precis vad du och ni andra i tråden menar!

Det går inte att säga så mycket om ett hö utan analys, det förstår jag också!
Men nu tänkte jag mer generellt om hur man ska tänka, ska man ge kraft (som jag gör eftersom att min donna är svårfödd) och "hoppas" att det täcker behoven eller ska man även försöka välja ut "allsidiga" mineraler (genom att läsa på och fråga stallägaren vad dom tror och tycker brukar fattas/finnas mycket utav i deras marker).....

MER SÅ!

Och som sagt, det krävs rätt rejäla mängder om man ska överdosera något ämne när det kommer till vit&min, har aldrig hört om några marker i Sverige där det finns så otroligt mycket av något ämne att hästarna blivit sjuka för att ägarna även givit vit&min faktiskt...

Har ni?

Och som sagt, jag förstår precis vad du och ni andra i tråden menar!

Det går inte att säga så mycket om ett hö utan analys, det förstår jag också!
Men nu tänkte jag mer generellt om hur man ska tänka, ska man ge kraft (som jag gör eftersom att min donna är svårfödd) och "hoppas" att det täcker behoven eller ska man även försöka välja ut "allsidiga" mineraler (genom att läsa på och fråga stallägaren vad dom tror och tycker brukar fattas/finnas mycket utav i deras marker).....

MER SÅ!

Och som sagt, det krävs rätt rejäla mängder om man ska överdosera något ämne när det kommer till vit&min, har aldrig hört om några marker i Sverige där det finns så otroligt mycket av något ämne att hästarna blivit sjuka för att ägarna även givit vit&min faktiskt...

Har ni?

Om man som jag har en häst som vi sett att det finns urkalkningstendes hos så vill jag ju ge ett balanserat tillskott av Ca och P. I förra säsongens hösilage (flyttade till nytt stall i våras) så var P-innehållet lågt och jag fick ge P separat eftersom jag inte hittade nåt "komplett" mineralfodret som kunde balansera upp det.

Skulle jag behöva fodra utan analys hade jag skippat att komplettera med kraftfoder och gett ex gräspellets istället. Då är ett ev överskott av protein inte nåt problem men man fyller på "för säkerhets skull". Det har bra med energi och riktigt ordentligt med protein.

Ett pumpslag multivitaminer gör väl inte nån skada, men är antagligen inte nödvändigt.

Hade antagligen gett mindre mängd av ett "standard mineralfoder", antagligen utgått ifrån detrekommenderade selenbehovet vid doseringen.

Selen är väl det enda som man kan säga att man bör komplettera med oavsett. Att ge rekommenderad dagsdos är dessutom inget problem för som du själv skriver krävs det många gånger den dosen innan det blir skadligt.

Jag hade iallafall satsat mina pengar på ett bra grovfoder att lägga i krubban och avvaktat med annat "kraftfoder".

Senast ändrad:

Det som faktiskt är värst när det gäller foder från olika åkrar är att det kan bli ett foderbyte varje gång man byter bal. Det i sin tur kan leda till magproblem hos hästen så som kolik och fång. Hade jag varit tvungen att ge så som du blir i vinter så hade jag försökt stärka mag-tarmfloran så mycket så möjligt genom att ge hästen ett halvt-ett helt paket bakjäst om dagen. (Vänj in med lite jäst varje dag, vissa gillar det som det är och till andra får man lösa upp jästen i vatten och hälla över fodret. Låt inte jästen vara i fodret eftersom det då kan börja jäsa utan ge det genast när jästen är påhälld.)
Då får hästen så bra förutsättningar som det går så att hon inte får problem med magen.

Utefter vad som är insått på åkrarna, skördedatum, jordmån, väder och jordanalyser så kan man räkna ut på en höft vad innehållet i fodret kommer att vara. Fråga bonden vad som finns i grödan och läs på så att du kan räkna ut på ett ungefär. Fråga hos SLU om råd om du inte vet hur du ska göra.

Jag hade inte gett en massa grejer bara för att eftersom en för hög proteinhalt också kan göra att hästen faller ur. Protein tar energi för att omvandlas i hästens kropp och en för stor proteingiva kan då göra att hästen faller ur. Det utnyttjar man hos lättfödda hästar genom att lägga dem på en högre kvot än den vanliga utgångspunkten som är sex.
Om din häst brukar behöva tillskottsfoder så hade jag gett ett foder med normal energi-proteinhalt. Alltså inte några foder med extremhög protein halt såsom soja eller potatisprotein. Om det nu inte är så att du kommer fram till att grovfodret med största sannolikhet innehåller för lite protein. Då är det bästa att ge lucern eller gräspellets.

Extra vitaminer behöver du inte ge alls. Årsgrödan innehåller tillräckligt med vitaminer. Det är först om man använder fjolårshö/ensilage som man behöver tillsätta vitaminer.
Vad gäller mineraler så är det svårare. Där kan man ju veta om jorden tex är kalkfattig och då tillsätta kalk eller om det är mycket kalk i jordarna så kan man tillsätta fosfor. Övriga mineraler kan man bara gissa.
Det du kan göra är att ge henne grenar att gnaga på. Särskilt asp och ask brukar vara populärt och det innehåller mycket mineraler. En häst som gnager mycket och som har ättiden tillgodosedd kan ha mineralbrist sägs det men hur mycket sanning det är i det får var och en avgöra själv.

Senast ändrad:

Foder med öget.
12kg. fält torket timatä, sliksten, daglig prominad up i skogen där dom hitta lite pila-pila, 1kg. havre när det bli kalt.
oh, lite love goodies i ficken när vi är utt och gå :d

Håller med föregående talare!! Hur kunde våra hästar fungerar förr i tiden?? Hade häst under hela min "ungdomstid", då fanns det ingen som gjorde någon analys, men tänk vad bra det gick ändå! Visst är det kanonbra nu för tiden när man kan skicka in sitt prov, och för en relativt billig pengar få koll på vad grovfodret innehåller, men det är inte livsviktigt!!!! Man får helt enkelt "fodra med ögat". Jag lovar, man lär sig. Hoppas nu inte jag får en massa påhopp av "förstå-sig-påare" om hur oansvarigt det är att inte på pricken veta exakt på grammet vad hästen får i sig. (För övrigt gör jag nu för tiden alltid analys på mitt hösilage, men franförallt för att jag tycker det är så himla kul att räkna foderstater!!:laugh:)

Nu ska vi inte glömma alla de problem som dagens hästar uppvisar. Det är inte klarlagt exakt hur stor % av hästarnas problem som relaterar till foder, och det är förmodligen otroligt svårt att göra en sådan undersökning.

Att säga "det gick bra förr i tiden" är att förkasta all forskning och allt arbete som lagts på att göra hästhållning till en seriös verksamhet, en arbetsplats för många människor som får förmånen att jobba med sitt intresse. Idag har vi sporthästar. För 20 år sedan - på ridskolan - hade vi hästar av en helt annan typ, som utförde ett helt annat jobb i en helt annan form.

Att räkna foderstat innebär inte att man slutar "fodra med ögat". Det är väl bara dumt att sluta titta på hästen och slå sig för bröstet och anse att hästen bör klara sig på vad den får eftersom det är uträknat? Men den som kan med ögat urskilja balansen i mineraler får gärna lansera detta - fler vill lära sig och personen ifråga lär bli miljonär på en vecka.

För en äldre häst kan jag mycket väl vara mindre nogräknad när det kommer till en analys. Men med unghäst - aldrig. Det är så mycket som kan gå fel, HannaZ har angett ett problem. Som säkert finns i större utsträckning utan att det märks - förrän hästen börjar uppvisa andra problem vid 5-6 årsåldern.

En analys är en fingervisning. Om balanser och vad som kan behöva kompletteras. Det kan gå åt skogen ändå. Men det är kanske bättre att veta vad som gått åt skogen (avel, ridning eller fodring) än att göra samma misstag igen och igen?

Jag har alltid tagit analys på mitt hö (alltid köpt eget, småbal) men till vintern kommer jag att fodra med hösilage och oanalycerat då gården tar själv och från så många olika ängar att man hade behövt analycera varje bal enskilt för att få fram rätt värden, vilket naturligtvis inte går.

Hästarna på gården är i toppform så jag är inte på något sätt orolig att det skulle vara dåliga värden, tvärt om!

Men ändå, hur tänker ni?

(Mer än det självklara att man kollar på hästen!)

Utöver hösilage kommer hon att äta D&H (Müsli + Vit/Min), Betfor, Morötter, Olja, Saltsten och givetvis friskt vatten varje dag! ;):D

Men varför ska du ge allt det där extra när du inte vet vad du ska komplettera? Ge det om/när du ser hur hästen ser ut efter nyår.

Rekommenderar varmt Hippocampus sida, där våra ledande experter på hästar och foder finns (SLU).

Saxar ett kort klipp som visar på vikten av just balans i foderstaten till växande hästar.
---
Mineralämnen
De mineralämnen som finns i störst mängd i hästens kropp och som den också har det största behovet av är kalcium (Ca) och fosfor (P). Det 50 kg tunga fölet innehåller knappt 1 kg Ca och 0.5 kg P, medan den vuxna 500 kg hästen innehåller ca 7,5 kg Ca och knappt 4 kg P. Huvuddelen av dessa mineraler finns i skelettet och för att detta skall utvecklas på ett korrekt sätt måste den växande hästen få i sig tillräckligt av dessa ämnen. Det är också viktigt att balansen mellan dem är riktig, då de annars kan störa varandra.
---

Hela denna länksidan handlar om just foder till den växande hästen och vikten därav. Det känns ju lite... konstigt... att sedan sitta och diskutera OM och i så fall HUR viktigt det är med balanserad foderstat till unghäst när det finns så mycket FAKTA i ämnet.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder#34

Jag skulle aldrig ge en unghäst något oanalyserat. Aldrig någonsin. Ca/P kvoten är jätteviktig.
Jag har sett tidigare hur det har gått när hästar får för lite selen osv.

Om jag hade varit du hade jag antingen pratat med bonden om vad han gör med sina åkrar osv för att få en uppfattning om hur det kan ligga till och räkna (SLU kan) eller så hade jag köpt eget grovfoder.
Och det behlöver inte vara dyrt, om du får ett bra grovfoder slipper du ju köpa D&H, betfor, olja osv och då lär de gå jämnt upp.

Du säger ju dessutom att du är rik i andra trådar (och köper utrustning för mycket pengar) så jag förstår inte varför du nedprioriterar hästens mat, utan det kommer du aldrig få användning av alla dessa prylar du har.

Min går också på oanalyserat, får nu Fibergi i tillägg, utöver vintern kommer hon att få lucerne i tillägg om det behövs. Får tillnärmat fri tillgång på hö, alltså, får det hon äter, pdd är det ungefär 12 kg törrhö. Halvblod, 159, 21 år i moderat träning (inte pdd pga skada). Ser superfin ut om dagen och har gjort det dom senaste åren (tidigare gått på 1l havre, 1/2 korn och 1/2 lucerne, ev 2 dl soya vid behov i tillägg till sin rasjon hö).
Har på tidligare stall fodrat på både HH och GG, det har inte gjort ngn skillnad i positiv riktining för henne.
Som tidigare nämnt i tråden så är analysering ett ganska nytt påhitt, och för all del bra OM man vet att läsa analysen - vet om flera som på liv och död ska ha analyserat hö - men inte har en aning om hur dom ska tyda den och sätta upp foderplan efter detta...

Nä, fodra med ögat, hästar ljuger inte, glad och pigg häst med blank och fin päls som mår bra i magen och fungerar i sitt bruk får i regel det den ska ha.. Som sagt min är nu 21, gått på oanalyserat i flera år nu och har inga större skavanker (förutom skadan hon drog på sig för sista terrängträning..)

Nu handlar detta om en unghäst. Det är för mig stor skillnad på en unghäst och en äldre häst. Får inte unghästen tillräckligt med mineraler kommer den inte att kunna bygga en hållbar kropp. Det är fakta.

Och detta med att det inte gör någon skada - det verkar vara många som har röntgensyn och vet hur urkalkningar ser ut, redan genom att titta på hästen (eftersom det tydligen går att säga att det inte sker någon skada). Undrar varför veterinärer använder röntgenutrustning för att undersöka detta - är de bara en hög med penninglystna charlataner?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama