Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo visst skulle jag kunna titta på den, och se att det stämmer troligen hyfsat.
Leverantören vet vad jag har för hästar och har föreslagit foder utefter det.
Sen går de inte på max där max utfört arbete bestäms av hur bra och hur mycket de äter.
Vidare så går det inte heller att veta hur de väljer att fördela maten just denna dagen.
Helt enkelt inte så lätt att räkna på osäkra faktorer helt enkelt. Eller jo, man kan räkna sig tokig, och det är nog så intressant, men just nu gör det mindre nytta.
Var nån här som nämnde att det är ett verktyg med analys, att räkna foderstat är med ett verktyg. De är bra verktyg men frågan är om och när de är det bästa verktyget vid givet tillfälle.
Jag vet att dessa verktyg fungerar, bara att jag väljer att inte använda dem just nu.
När det inte fungerar har jag inget emot att tänka om och anpassa mig till omständigheterna.
Ptr
Det där med mineralhalter är väldigt svårförutsägbart, skulle jag vilja påstå.@sommarvind
Mineralhalterna kanske skiljer mycket geografiskt för i mitt närområde är det alltid stort överskott av kalcium och underskott av fosfor och magnesium.
Det där med mineralhalter är väldigt svårförutsägbart, skulle jag vilja påstå.
För ett antal år sedan köpte jag hö från en bonde på öland. Kanonfint, välbärgat hö med analys på energi och protein. Jag fick ett riktigt bra "stuterihö" till rätt pris.
Problemet var bara att mineralerna inte var analyserade. Först tänkte jag att "på öland, med sin kalkstensgrund, borde det ju vara massor med kalk i höet". Men sen bestämde jag mig för att ändå göra en kompletterande analys - och tur var väl det, för det visade sig nämligen att det var mer fosfor än kalk i höet....
Varför inte köpa ett hö med klöver o sluta med den dyra icke miljövänliga lucernen? Åringen kan nog behöva både det ena o det andraSv: Vi som fodrar utan analys. Tips och erfarenheter.
Väljer att lyfta frågan igen då jag känner att tråden svävat iväg en aning.
Av vad jag får läsa här så känns det inte som att jag behöver ge mer muskel. Istället nöja mig att ge lusernpelletsen som proteintillskott.
Jag bara funderar på hur mycket lusern jag kan ge? Är det alltså inte farligt om det skulle bli proteinöverskott av lusern?
Rent spontat så skulle jag då vilka fortsätta att ge fölet 2 kg lusern. Men dom andra hästarna får i dagsläget 1 kg lusern. Kan jag höja upp den givan till 2 kg också?
En annan fundering jag har är ju att lusern innehåller en del socker. Hur skadligt blir det om man tänker på mängden som jag vill ge? I vilka mängden kan man börja prata om att det blir farligt just för sockrets skull?
(Att ge melassfritt är ingen idé för det äter dom inte)