Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Lite OT

Nu blev jag lite nyfiken på hur mycket jorden man odlar på spelar in (förstår ju att det spelar in). Kan man få ett hum om höet/silagets värde ser ut genom att ta prover på joden? Nu menar jag mineralerna i det.

Jag är petnoga med vad min häst stoppar i sig och jag vet precis vad hon behöver.
Jag kommer att köpa eget, dyrt, silage om det visar sig att det stallägaren har inte passar till min häst.
Det kommer att kosta mig massor, men om min häst blir sjuk - eller hennes foster får dålig hållbarhet på grund
av dåligt grovfoder, eller fel balans i foderstaten så skulle Jag aldrig förlåta mig själv. Därför väljer jag
att använda mig av analyserat foder. Så att man i alla fall kan ha ett hum om vad hästen stoppar i sig.
Har sett många hästar som inte fått någon utträknad foderstat och för vissa fungerar det, andra får
proteinbrist, blir feta, får urkalkningar och så vidare.

Vågar jag chansa? Nej. Inte när det gäller min ponny och hennes avkomma.
Då offrar jag hellre pengarna jag tänkt köpa en ny sadel för.

Det kan fungera, det kanske inte fungerar. Men det är en chansning man får ta om man varken
kan ta analys på grund av att man blandar grovfoder hur som helst (Som att ge D&H Build up en dag
och Mustang Protein + en annan och på den tredje dagen ge Krafft Sport.) Eller vill/inte har råd
att köpa in eget grovfoder.

Det finns tyvärr inte så mycket råd att ge, förutom att be till gudarna att trots foderbyten titt
som tätt och utan att veta vad hästen får i sig att den klarar sig bra på det utan att det blir
några större fel på hästen. :)

Utifrån VAD har du fått intryck att analys är viktigare än att titta på hästen?! Visa mig gärna exakt vilket inlägg som ens antyder något i den riktningen.

Jo och jag är lika petnoga som du, självklart är min häst mitt allt!

Vaåd foderbyten titt som tätt?? Om hösilaget är taget från 5 lika ängar är det ju samma foder....

Men jag tror att om det var någon annan än just jag som skrev den här tråden skulle den personen få mildare svar.... :grin:

*KL*

En stilla undran bara:
Alla ni som ser det som en dödssynd att ge hästen så mycket som ett oanalyserat höstrå, hur gör ni när ni släpper hästarna på bete? Tar nya analyser varje vecka? Eller låter ni de ömtåliga unghästarna stå i grushage med enbart analyserat grovfoder?

Om man inte har extremt mycket lucern i vallen tycker jag man kan få ett hyffsat hum om Ca/P kvoten från tabellvärden på hö, såpass att man kan välja ett vettigt mineralfoder och få en tillräckligt bra foderstat (hästen tar ju trots allt ingen skada av om kvoten ligger på 1,7 istället för 1,5). Vill man ha större säkerhet kan man ju i TS fall analysera foder från ett urval av balarna, det räcker ju för att se om markerna skulle ha stor brist på någon mineral, eller om skörden generellt skulle vara väldigt proteinfattig.

Sedan har jag fått för mig att TS häst är 4-5 år, och således inte räknas som unghäst när det kommer till utfodring?

Säg att du i januari får reda på att det finns en analys på det du ger hästen i vinter. Och att det visar att den foderstat du gjort har blivit helt fel i mineralbalans, tack vare att du höftat med fel preparat (till en växande unghäst). Känns inte det rätt kymigt i så fall?

Vill du satsa på att få fram en fin sporthäst räcker det inte att gå nästan hela vägen. En häst som ska klara att prestera på träning och tävling och hålla sig frisk - det är inget man får fram på tur och tro och hoppas. Det är en rad medvetna beslut. Som att ge bra foder för att få en god och hållbar häst. Läs gärna länkarna som tydligt berättar hur viktigt det är att en ung häst får rätt foder för att bygga kropp och för att få en hållbar framtid.

Äntligen ett svar jag kan ha användning av! :bow:

Att ta ett stickprov kan absolut vara någonting, det tänkte jag inte på, även om man inte får exakt värden så får man ju absolut ett hum! :o:idea:

Ja, hon är 4år och har ända sen hon kom ut bara fått det absolut bästa för henne, så det är en stabil välväxt donna i gott hull vi pratar om här! :)

Hej! ger också mina hästar oanalyserat grovfoder. Jag har också flera olika och små vallar. Jag fodrar efter ögat samt ger lusern för att gärna få ett överskott på protein då mina har lätt för att bli för runda.
Jag väger inte grovfodret och vet inte hur mycket av det jag lägger ut går till just den hästen. Alltså hjälper det inte med analys. Min åsikt är också att många överutfodrar sina hästar.

Undrar hur många som bara ger sina egna barn sund välbalanserad uträknad näringsrik mat utan masa giftiga tillsatser!

Läser du länkarna ser du vad forskningen kommit fram till vid bete. Saxar ur tidigare länk till Hippocampus:
---
Slutsatsatsen man kan dra av tabellen är att så länge det finns tillräckligt med bete = så länge hästen håller sitt hull på betet, finns det tillräckligt med mineraler förutom natrium. Natriumbehovet tillgodoses enklast och billigast genom att man ger hästen en saltsten att slicka på.
---

Man behöver inte forska fram detta själv. Det är redan gjort. Man behöver bara vara läskunnig och intresserad för att tillgodogöra sig den information som finns (otroligt lätt-)tillgänglig på nätet.

Fast våran vall som skötts och blivit fixad något enormt med gav ändå en kvot på 4 förra året, med skyhögt Ca och lågt P.
Så det är verkligen jättesvårt

*halvt knapplån*

Skulle vara mer orolig över att balarna är från så olika ställen att analys inte skulle fungera, men så är min nog mer känsliga sorten ;)
Jag är helt klar med att ibland "går det inte" att ta analys.

En argument som folk brukar komma med när det gäller oanalyserat hö är att de måste ge mer/mindre enligt tabellerna ändå. Som om alla hästar går efter en tabell, det är mer riktvärden. Behöver hästen mer så räkna på högre behov. Blir även lite förvirrad när folk säger att de har analys men inte använder den. Det är en bra gej att stoppa in en foderstat i ett program och bara kolla så att kvoter, protein etc stämmer.

Hade folk gett sina barn vettig mat så hade vi kanske sluppit betala för så mycket sjukvård som vi gör idag?

Det finns ju dessvärre folk som föder sina barn på Cola och chips varvat med McDonalds men det är väl ingen som förespråkar det?

Jag lider med dig, det kan inte vara speciellt roligt att vara du, negativ så in i..... :angel:

(Och du ska inte ens svara i tråden, jag efterfrågade de som fodrar utan analys)

Vilken hysteri det är på folk här i denna tråd :crazy:

Jag kommer att fodra utan analys i år eftersom vårt hösilage också är taget från många olika åkrar. Kommer inte veta vilket hösilage jag får av. Och tänker inte köpa in från någon annan.

Men å andra sidan har jag under snart 30år bara haft analyserat grovfoder de senaste åren och inte har jag haft några foderrelaterade problem vare sig på tävlingshästarna eller uppfödningarna

Jag tror att sunt förnuft råder.

Vi ger extra protein till unghästarna och mineraler och sedan går de på korn, hippo grow alfa och betfor. Tävlingshästarna går på bas foder, betfor och med lite extra sport under tävlingsperioderna.

Ponnyerna får endast mineraler och hö.

Jo och jag är lika petnoga som du, självklart är min häst mitt allt!

Vaåd foderbyten titt som tätt?? Om hösilaget är taget från 5 lika ängar är det ju samma foder....

Men jag tror att om det var någon annan än just jag som skrev den här tråden skulle den personen få mildare svar.... :grin:

Fast här motsäger du ju dig själv. Du skrivet först att det är olika värden i alla balar samtidigt som du nu hävdar att det är samma innehåll för det kommer bara från 5 ängar....

Det kan bli olika värden och TS från samma fält beroende på om endel tex ligger i mer skugga, det är därför man tar ett samlingsprov och helst när innan inplastning när gräset fortfarande ligger på marken.

Jag bryr mig inte ett smack om ifall din häst får oanalyserat foder i 1 ett eller 20 år, det jag vänder mig emot är att du propsar på att få råd som inte går att ge.

*KL*

En stilla undran bara:
Alla ni som ser det som en dödssynd att ge hästen så mycket som ett oanalyserat höstrå, hur gör ni när ni släpper hästarna på bete? Tar nya analyser varje vecka? Eller låter ni de ömtåliga unghästarna stå i grushage med enbart analyserat grovfoder?

Om man inte har extremt mycket lucern i vallen tycker jag man kan få ett hyffsat hum om Ca/P kvoten från tabellvärden på hö, såpass att man kan välja ett vettigt mineralfoder och få en tillräckligt bra foderstat (hästen tar ju trots allt ingen skada av om kvoten ligger på 1,7 istället för 1,5). Vill man ha större säkerhet kan man ju i TS fall analysera foder från ett urval av balarna, det räcker ju för att se om markerna skulle ha stor brist på någon mineral, eller om skörden generellt skulle vara väldigt proteinfattig.

Sedan har jag fått för mig att TS häst är 4-5 år, och således inte räknas som unghäst när det kommer till utfodring?

Det är inte en dödssynd, men man ska inte komma och säga att "det går lika bra att bara titta på hästen". Jag ger analyserat foder under stallperioden för det är då jag har störst möjlighet att påverka vad hästen får i sig. Eftersom min går på bete 4 månade per år och vi dessutom har sett att hon har tendens till urkalkning av skelettet så är jag extra nogrann med att hålla koll under stallperioden.

Äntligen ett svar jag kan ha användning av! :bow:

Att ta ett stickprov kan absolut vara någonting, det tänkte jag inte på, även om man inte får exakt värden så får man ju absolut ett hum! :o:idea:

Ja, hon är 4år och har ända sen hon kom ut bara fått det absolut bästa för henne, så det är en stabil välväxt donna i gott hull vi pratar om här! :)

Du menar att du inte själv har kunnat räkna ut att du kan samla prov från olika balar och skicka in för analys? Är inte det vad man brukar göra om inte bonden tagit analys?

Så trevligt att hon är fin i hullet, då kanske vi äntligen kan få se bild på henne? När man tittar på hull osv så är det ju bäst om hästen är naken så du behöver inte tänka på att lägga på en sadel som matchar tyglarna osv.

Jo du vet det brukar jag göra, men jag menade bara att jag inte tror att det är uppskattat att jag borrar i 10 av deras balar.....
Det skulle jag som stallägare inte tillåta!

Ehh, finns massvis med bilder på henne naken från i år, kolla i 07:e tråden! ;):D

Du tar prov från öppnade balar, är det 14 hästar i stallet lär det gå åt iallafall 2-3 balar i veckan om dom inte är gigantiska. Lägg provet i en tät plastpåse i frysen och när du samlat på dig ett antal klipper du ner alla prov, blandar och skickar in den mängd labbet önskar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 212
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?