Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Undrar hur många som bara ger sina egna barn sund välbalanserad uträknad näringsrik mat utan masa giftiga tillsatser!
Jag lider med dig, det kan inte vara speciellt roligt att vara du, negativ så in i.....
(Och du ska inte ens svara i tråden, jag efterfrågade de som fodrar utan analys)
Jo och jag är lika petnoga som du, självklart är min häst mitt allt!
Vaåd foderbyten titt som tätt?? Om hösilaget är taget från 5 lika ängar är det ju samma foder....
Men jag tror att om det var någon annan än just jag som skrev den här tråden skulle den personen få mildare svar....
*KL*
En stilla undran bara:
Alla ni som ser det som en dödssynd att ge hästen så mycket som ett oanalyserat höstrå, hur gör ni när ni släpper hästarna på bete? Tar nya analyser varje vecka? Eller låter ni de ömtåliga unghästarna stå i grushage med enbart analyserat grovfoder?
Om man inte har extremt mycket lucern i vallen tycker jag man kan få ett hyffsat hum om Ca/P kvoten från tabellvärden på hö, såpass att man kan välja ett vettigt mineralfoder och få en tillräckligt bra foderstat (hästen tar ju trots allt ingen skada av om kvoten ligger på 1,7 istället för 1,5). Vill man ha större säkerhet kan man ju i TS fall analysera foder från ett urval av balarna, det räcker ju för att se om markerna skulle ha stor brist på någon mineral, eller om skörden generellt skulle vara väldigt proteinfattig.
Sedan har jag fått för mig att TS häst är 4-5 år, och således inte räknas som unghäst när det kommer till utfodring?
Äntligen ett svar jag kan ha användning av!
Att ta ett stickprov kan absolut vara någonting, det tänkte jag inte på, även om man inte får exakt värden så får man ju absolut ett hum!
Ja, hon är 4år och har ända sen hon kom ut bara fått det absolut bästa för henne, så det är en stabil välväxt donna i gott hull vi pratar om här!